رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل التاسع بقلم ملك محمد
رواية قطة بين مخالب الصقور الفصل التاسع
باب غرفة عمار يدق
عمار : ادخل
تالا فتحت الباب وهي تحتضن قطتها
عمار : تعالي ياميرا
تالا اقتربت قائله: يزن نام همشي انا بقى
عمار بتعجب : تمشي تروحي فين
تالا : شقتي
عمار : ليه حد زعلك
تالا لم تتمالك نفسها وقالت بغضب : هو انت بتستهبل
عمار اقترب منها بإبتسامه قائلاً : انا ال زعلتك مش كدا
تالا بزعل : لا انا مش زعلانه ولا حاجه
عمار : امال لاويه بوزك كدا ليه طيب
تالا : مفيش حاجه انا بقيت كويسه خلاص وعايزه اروح وبعدين مش انا ال قولت اني افضل هنا حضرتك ال اصريت ع فكره
عمار : عارف
تالا بزعل : كويس انك عارف وع فكره كمان انا عمري مافكرت اني اكون واحده منكوا ولا ادخل ف حياتك زي مانت قولت تحت
عمار : انا ....
قاطعته تالا : ملوش لزوم الأسف انا همشي خلاص
عمار : بس أنا مكنتش هعتذر
تالا بغضب وهي تكز على اسنانه : إنسان بارد
ثم تركته ومضت
لم تكتمل خطوتها حتى أمسك عمار بذراعيها وجذبها نحوه
تالا بتعجب نظرة لعينه
عمار وهو ينظر لعينها : خليكي معانا
تالا بتعجب: معاكوا فينا
عمار وهو ينظر لعينها بهيام : هنا
تالا بتعجب : هنا فين
عمار بشرود : هنا بين ايديا
تالا فتحت فمها بتعجب قائله : هاه
القطه التي بينهم : ميااو
عمار افاق من شروده وابتعد عنها قائلاً بإرتباك وهو يدير ظهره لها : هنا ف الفيلا هيكون هنا فين
تالا : اه لا مش هينفع لازم اروح
عمار نظر لها : علشان خاطر يزن ال اتعلق بيكي وبوجودك
تالا : يومين وهينسى اطمن
عمار : هترجعي تاني تعيشي لوحدك
تالا : متعوده ع كدا عادي
عمار : طب اي رأيك نعمل إتفاق
تالا : إتفاق اي
____________
"في حلبة الملاكمه"
تالا وهي ترتدي القفازات : هو المكان دا بتاعك
عمار وهو يرتدي القفازات أيضاً : اه باجي هنا لما اكون مضغوط اطلع كل طاقت الغضب ال جوايا ف التمرين واروح
تالا : طب كويس ابقى تعالى بقى طلع ضغطك وعصبيتك هنا بدل ماتطلعهم ع يزن
عمار بدأ المبارزه وحاول لكمها قائلاً
: مفيش حد هيخاف على يزن ويحبه أكتر مني
تالا قامت برد اللكمه قائله
: الحب لوحده مش كفايه لازم تعبرله عن حبك علشان يتأكد انك بتحبه
عمار : انا موفرله كل ال يحلم بيه واظن دا افضل تعبير عن الحب
ثم حاول الإيقاع بها لكنها سرعان ماهربت من تحت يديه قائله
: الفلوس مش كل حاجه في حاجه إسمها مشاعر وواضح انك نسيتها ياعمار بيه
ثم لكمته بقوه في وجهه
عمار ابتسم من قوة ضربتها ثم لكمها حتى سقطت على الأرض قائلاً
: وتفتكري نعبر عن مشاعرنا ازاي ياميرا هانم
تالا وقفت قائله : بالحضن افضل طريقه نعبر بيها عن مشاعرنا هي الحضن
عمار وضع يده حول خصرها وجذبها لحضنه قائلاً
: زي كدا
تالا لكمته في وجهه قائله
: بالظبط تقدر تقولي اخر مره اخدت يزن ف حضنك وقعدت معاه كانت امتى
عمار وهو يحاول استعادة ذاكرته
: لا مش فاكر بصراحه
تالا لكمته قائله : طب تقدر تقولي آخر مره اخدته وخرجت معاه امتى
عمار قام بلكمها حتى سقطت على الأرض قائلاً : مش فاكر بردو
تالا وقفت قائله :معنى كدا انك مقصر ياعمار بيه يزن محتاج انك تعبرله عن حبك بس مش بالفلوس يزن محتاج وجودك جمبه علشان يقدر ينسى مامته
عمار : وانا موافق انتي موافقه تساعديني
تالا لكمته قائله : لا
عمار بإبتسامه : بس احنا بينا اتفاق
تالا : وانا لسه عند اتفاقي
" بعد المبارزه"
يستلقي عمار وتالا في منتصف الحلبه ويرفعان رأسهم للسقف
عمار وهو يلتقط انفاسه قال بإبتسامة فخر : وعملالي فيها شبح وبتاع واديكي اتغلبتي اهوه
تالا وهي تلتقط أنفاسها ايضا : اساسا انا كلي أد دراعك المباراه دي مش عادله أساساً
عمار بإستهزاء : دلوقتي مش عادله مش كدا انما من شويه كنتي نافخه نفسك ع الفاضي
تالا اكتفت بزفير غاضب لتعبير عن ضيقها
عمار وقف من مكانه ومد يده لها قائلاً
: قومي يلا علشان تروحي معايا ولا نسيتي الإتفاق
تالا أغمضت عينها وكأنها نائمه
عمار بضحك : ايوا اعملي نفسك ميته قومي يابت يلا
تالا لم تفتح عينها وظلت تمسل انها نائمه حتى لا تذهب معه للفيلا
عمار بمكر وهو يحوم حولها : بقى كدا طيب دي فرصه كويسه اوي بصراحه راجل زي مع بنت جميله زيك لوحدهم ف مكان مفهوش حد تفتكري هيعمل اي ها
قامت تالا بمد قدمها نحو قدمه وشنكلته حتى سقط على الأرض
عمار بألم : ااه يامجنونه
وقفت قائله بثقه : تقصد تقول اتنين راجل ف مكان واحد
عمار بإبتسامه : حصل ياكبير
ثم وقف قائلاً
: نمشي بقى
تالا بثقه : نمشي
"هاتفها يضيئ وتظهر رساله مكتوب بها إكتمل التحميل "
_____بقلم ملك محمد______
"نهار يوم جديد"
على طاولة الإفطار
يزن وهو يجلس بجانب تالا وتطعمه طعامه
: انا كنت خايف اوي لاصحى ملاقكيش ياميرا
عمار نظر له وابتسم
تالا بحب : ع فكره انت مفروض تشكر بابا لأني كنت ماشيه فعلاً بس هو ال أصر عليا اني افضل علشانك
يزن بذهول : بجد
تالا بلطف : ايوا بجد طبعاً
ثم ضحكت قائله :دا اكل لكمات كتيره اوي امبارح ودا كله علشانك علشان تعرف هو بيحبك اد اي ومستعد يعمل اي حاجه تفرحك
عمار يأكل بخجل وكأنه غير مهتم لما تقوله تالا
تالا : يلا قوم اديله حضن وقوله انك بتحبه
يزن : لا هيزعقلي علشان بيقولي مينفعش نحضن بعض ع الأكل كدا هوسخ هدومه
تالا : لا لا مين قال كدا هات بوئك امسحهولك وقوم احضنه وشوف كدا
ثم مسحت فمه بالمنديل وتركته يذهب لوالده
احتضنه يزن قائلاً : شكراً يابابا انك خليت ميرا تفضل معانا هنا انا بحبك اوي
عمار احتضنه أيضاً
تالا تشير له من الخلف وتمليه الكلام
عمار بإرتباك : وانا كمان بحبك ياحبيبي ومستعد اعمل اي حاجه علشانك
رزان بإبتسامه: اووهوو هنا سأصمت قليلاً
والدة عمار بسعادة : واضح ان وجود ميرا هيغير حاجات كتير
يزن رجع وجلس مكانه قائلاً لتالا بصوت منخفض
: دا مزعقليش
تالا بهمس : متخفش منه طول مانا موجوده معاك
عمار وقف قائلاً
: انا اكلت لو خلصتي أكل ياميرا تعاليلي ع العربيه علشان منتأخرش ع الشغل
ميرا : حاضر
ثم أحتضنت يزن قائله
: يلا باي اشوفك باليلل بقى
واحتضنت قطتها أيضاً وودعتها وذهبت
____________
"ف السياره"
تالا وهي تعدل ملابسها
عمار : هو انتي بتلبسي من هدوم رزان مش كدا
تالا بخجل: اه للأسف لأني مروحتش شقتي لحد دلوقتي بسببك
عمار : طب اعملي حسابك بعد الشغل هننزل نشتري شوية هدوم ليكي وبعدها هعزمك ع العشا ال وعدتك بيه
تالا : لا متشكره ملوش لزوم انت بس وصلني شقتي وهجيب كل حاجتي منها
عمار : انا مباخدش رأيك ع فكره انا بعرفك بس
تالا بضيق: غليظ
عمار ابتسم ونظر بمرأة السياره قائلاً
: بس قمر مش كدا
تالا بإستهزاء : قمر بالستر يااخويا
عمار بسخريه : اكيد عمرك ماهتشوفيني حلو لأن مبيشوفنيش حلو غير البنات بس
تالا بعصبيه : تقصد تقول اني مش بنت
عمار بضحك : انا مقولتش انتي ال بتقولي ع نفسك راجل
تالا رفعت اصبعها بوجهه قائلاً : انا اقول انت متقولش فاهم ولا لا
عمار قام بقضم إصبعها قائلاً
: خلي صباعك ع جمب ياشاطره
تالا بألم : ااااه دانت واحد...
قاطعها : اي لسانك حاسبي ها
تالا ربعت يدها ونظرت امامها بغضب
عمار بإبتسامه: شكلك بيبقى حلو وانتي متعصبه اوي
تالا بضيق : طب بص قدامك بدل مانتقلب
_________
"ف الشركه"
تالا وهي تجلس على مكتبها شردت قليلاً وهي تحدث نفسها قائله
: حاسه انه ميستهلش الا انا بعمله فيه وكمان يزن انا حبيته اوي وهو حبني ازاي هقدر اخون ثقتهم فيا واضيع عمار وادخله السجن بإيدي بس بردو عمي مقدرش اخونه بسهوله كدا هتعملي اي ياتالا بس ف الورطه دي انا مقدميش حل غير الهروب هو دا الحل الوحيد
فجأه تستيقظ من شرودها على صوت حسين يقول
: بتفكري ف اي
تالا بفزع : بسم الله هو انت تاني
حسين ببرود : وتالت ورابع سعاتك
تالا : طب اتكل ع الله من هنا علشان مزعلكش زي كل مره
حسين : ع فكره انا عارف كل حاجه عنك وممكن اروح اقول لعمار بيه واعرف الشركه كلها انك حراميه
تالا تصببت عرقاً والخوف ظهر على ملامحها قائله بقلق
: تقصد اي بال انت بتقوله داه
حسين : نشرب فنجان قهوه مع بعض وانا اقولك
تالا برعب : انطق قول ال عندك حالاً
حسين بمكر : يعني معترفه انك حراميه
تالا بخوف: اي الجنان ال انت بتقوله داه
حسين : متحاوليش تنكري لأني عارف انك حراميه ونصابه كمان
تالا بإرتباك : هو انا سرقت منك حاجه علشان تقول عليا كدا
حسين : ايوا سرقتي عايزه تعرفي سرقتي اي
تالا تذكرت الملف التي قامت بتصويره وإرساله لنادر قالت بخوف : سرقت اي
حسين بهزار : سرقتي قلبي يانصابه انتي
قال حسين تلك الجمله ولم يرى بعدها سوا الظلام
_______________
عمار : يخربيتك اي ال انتي عملاه داه
تالا بغضب : هو ال عصبني
عمار بذهول : تقومي تفقعيلوا عينوا بالمنظر داه
تالا بغضب : قولتلك هو ال عصبني وانا ضربت البوكس معرفش بقى انه هيوصل لعينه
حسين وهو يضع يده على عينه المتورمه من آثر الضربه
: ااااه ياني ياما عيني راحت ياعمار بيه
عمار بيأس : مش قولتلك مش دي ياحسين مش دي
حسين بألم وبكاء: دانا كنت بضحك معاها بس لقيت مره واحده بوكس خلاني شايف الدنيا ضلمه من حواليا
عمار : مانا حذرتك وقولتلك بلاش دي ياحسين وانت ال مبتسمعش الكلام
حسين ببكاء : اااه ياعيني ياني يامه ابنك مش هيعرف يشوف بنات حلوه تاني يامه
تالا ببرود : إنشف بقى انت هتصوت زي النسوان دا مكنش بوكس داه اجري حط كمادات والورم دا هيروح
خرج حسين من المكتب وهو يتألم ويضع يده على عينه
عمار اقترب منها قائلا بذهول : اي الجبروت دا ياشيخه ايه داه انتي اي فهميني دانتي لايمكن تكوني بنت فعلاً لا
تالا ببرود : قولتلك بيعصبني
عمار أمسكها من رأسها قائلاً وهو يكز ع اسنانه: اعمل فيكي اي بس اعمل اي دانتي مفتريه اوي
تذكرت تالا في تلك اللحظه حينما كان يعنفها نادر ويمسكها من رأسها ويرطمها بالحائط
دمعت عيناها ونظرت له بخوف
عمار انزل يده قائلاً بذهول : انا بهزر ع فكره عيونك دمعت كدا ليه
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية قطة بين مخالب الصقور" اضغط على اسم الرواية