Ads by Google X

رواية كيف تكون النهاية الفصل التاسع 9 بقلم آية عطية

الصفحة الرئيسية

  رواية كيف تكون النهاية الفصل التاسع بقلم آية عطية 

 رواية كيف تكون النهاية الفصل التاسع


اما منصور فا بعد خروج فوزيه من المنزل و معها شلبي مرو علي الورشه التي يعمل بها منصور و ذهبو من تلك المنطقه الي منطقة اخري بعيده تماما عن تلك المنطقه التي كانو بسكنو بها

و بدات فوزيه في عقاب منصور بشده فقد حبسته في غرفه مظلمه و لم تعطي له طعاما الا مره واحده باليوم و من وقت للاخر تذهب اليه لكي تقوم بضربه بشده و احراقه في جميع انحاء جسده

بسبب تحدثه مع اشخاص غريبه بالنسبه لهم عن ما تريد منه

و ايضا تقوم بعذابه من اجل ان تجعله يوافق علي العمل مع المعلم طفشه في السرقه

و هي لا تخاف عقاب الله و لم تفكر في ذاك نهائيا

و جاء يوم الجمعه عليه تذكر فيه اصدقائه الذي تعرف عليهم في تلك الحديقه

و تذكر ايضا انه لم يراهم مره اخري و ايضا لم يذهب الي المدرسه مره اخري

و انه سوف يظل هكذا حتي يوافق علي ما تطلبه منه والدته او ياخذه الله الي دار الاخره

و استمرت فوزيه علي هذا الحال لا تكل و لا تمل و كانها في ذلك تجد سعادتها بتعذيب الاخرين

و عندما لا تجد منه فائده هددته بالاولاد التي عرفت انه تعرف عليهم في الحديقه في ذلك اليوم الذي اتي فيه كريم اليها و علمت منه كل شيء فهذا اخر شيء للضغط عليه

و في اليوم التالي فقد تعب منصور من الالم و لم يعد في جسده شيء سليم و لم يعد قادر علي الحركه تماما

دخلت اليه فوزيه بالطعام الذي هو فضلاتها و تنوي علي ضربه

و لكنه اوقفها بقوله الذي صدمها بشده

منصور/انا خلاص ياما موافق اشتغل مع المعلم طغشه

فوزيه/بجد يا منصور

منصور/ايوة

فوزيه/طب ما كنت سمعت كلامي من بدري بدل البهدله دي

منصور/خلاص ياما

فوزيه/تعالي يا حبيبي تعالي قوم نام علي الكنبه اللي برا

نظر لها منصور في قهر و حزن و وجع قلب علي ما يحدث و علي ما سوف يحدث

و لكن لا مفر هذا هو نصيبه و هذا طريقه الذي لا يعرف له نهايه

و لكن بالطبع نهايته ليست مرضيه له و سوف ياخذ جزاءه

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

و استمر الحال كما هو حتي مر شهرين علي الجميع

🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فا منصور اصبح الان من اشهر الحراميه في المنطقه من خفه يده بعد ما تعلم كل اصول العمل من المعلم طفشه و بفضل توجيهات الست الوالده

اصبح الان حرامي و لكنه لم ينسي أصدقائه و يود بشده ان يراهم و لكن ولدته هددته بهم انها سوف تؤذيهم و هو لا يتحمل اي اذيه لهم فا ابتعد عنهم نهائيا حتي لا يصبهم مكروه

و تغيرت شخصيه كثير في تلك المده القليله و تحول الي شخص اخر لا يهاب احد بل بالعكس بدات فوزيه تخاف منه قليلا و لكنها تداري هذا ببراعه

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

اما مها فقد تعرف عليها الجميع بعد حضورها معهم عدده اجتماعات للترجمه فقد نالت اعجاب الكثير و هذا لتفنيها في العمل و تم ترقيتها في تلك المده الصغيره و تنبأ لها بمستقبل مشرف

🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما هاجر السكرتيره الخاصه بكريم قبل نور فقد وضعت طفلها منذ شهر و لم تاتي للعمل مره اخري لكي تظل بمنزلها تراعي طفلها الصغير و لكن اصبحت هي و نور اصدقاء و علي اتصال دائما معا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹

اما سليم فمازال كما هو يسافر لانهاء العمل بالخارج و كما هو لا يتغير يحب الحريه و يحب الحياه و مرح للغايه

و لكن في تلك الايام الاخير قد تغير قليلا و يوجد من تشغل باله الان فهل سوف يصطلح حاله ام سيظل كما هو

🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما اولفت فقد تتوعد الي كريم بشده لانه لم ينفذ لها ما طلبته منه بشان دار المسنين تلك و تفكر بطريقه شيطانيه لكي تجعل كريم ينفذ لها ما تتطلب منه

حتي جاءت لها فكره شيطانيه توقع كريم بها

و لم تهتم لامور ابنتها و لا تسال عنها و كانها لم توجد بالحياه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما وعد كما هي لا تحضر دروسها الا قليل و تقضي طول اليوم مع اصحاب السوء الذين يتعرفو عليها من اجل المال فقط و هي لم تبالي
🌹🌹🌹🌹🌹🌹

اما نور فاصبحت الان معروفه لدي جميع الموظفين بالشركه لخفه دمها و حبها للجميع و ايضا مساعدتهم اذا لزم الامر

فا يوجد من يحبها و يحترمها و يري بها فتاه كما يقال بمائه رجل
و منهم من يحقد عليها و يغير منها
و منهم من يتمني لها السعاده و منهم من يتمني لها الشقاء

و لكن هي لم تبالي بما داخل القلوب فهي تعامل الجميع كما تحب هي ان يتعامل معها الجميع
تعاملهم بما تري منهم و ليس بما داخل القلوب

لان ما بداخل القلوب لا يعلمه الا الله
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما بطلنا كريم فهو يعمل باجتهاد و لم يحب شيء بحياته غير العمل
اما بالنسبه لنور فهو احب بشده عملها و تفانيها بالعمل و اجتهادها

اما بالنسبه لحياتها الشخصيه فهو الي الان لم ينسي حديث محسن عنها و عن افعالها

و لكنه في بعض الاوقات يري فعلا انها مظلومه و غير ذلك نهائيا

و في وقت اخر يصدق ما قاله عنها محسن

و كل ذلك بسبب مرحها الدائم مع من حولها

فيوجد من تضع معه حدود و اخري لا و هذا ما يؤرق بال كريم و يغضبه بشده

و لكنه يحاول عدم التركيز معها فهي كمثل باقي الفتيات التي تعمل في شركته

اما بالنسبه لمنصور عندما ذهب الي الحديقه في الجمعه التي تليها لم يجده و لم يجد مالك و وجد يوسف و ساله عن منصور و علم ايضا انه لم ياتي هذه الجمعه ايضا

فا في اليوم التالي ذهب الي منزل منصور ليعلم سبب عدم وجوده بالحديقه

و عندما ذهب الي ذلك المنزل لم يجد احد و ظل يسال عنهم في تلك المنطقه و لم يجد احد يعرف عنهم شيء و الجميع اجمع علي ان اخر يوم يرون منصور و ولدته هو ذلك اليوم الذي هو موجود في منزلهم

هذا يدل انها اخذته و هربت من تلك المنطقه و منعت منصور من الذهاب الي الحديقه

فذهب ايضا الي المدرسه ليعلم منها اذا كان ذهب ام لا فعلم ايضا انه لم يذهب منذ ذلك اليوم

ظل يبحث عنه كثيرا و كلف بعض رجاله للبحث و لم يجده

حتي يأسي تماما و حاول نسيان ما حدث و لكنه دعي له من قلبه ان يحميه الله من كل سوء

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
كل ذلك حدث في هاتين الشهرين
فكل ما مر هذا ما هو الا بدايه للقادم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
و في احدي الايام بعد انتهاء العمل عادي كريم الي منزله فوجد اولفت في استقباله و علي وجهها ابتسامه غريبه بالنسبه لكريم فعدد الايام التي ابتسمت له فيهم لم يتخطي صوابع اليد الواحده

اولفت/حمد لله علي السلامه يا كريم اتاخرت ليه

نظر كريم الي ساعه يده فهذا هو الموعد الذي ياتي في كل يوم فنظر اليها مره اخري

كريم/انا متاخرتش و لا حاجه دا الميعاد اللي باجي فيه كل يوم

اولفت/لا اتاخرت في ضيوف مستنينك من بدرى

كريم/ضيوف..... ضيوف مين و في وقت متاخر كدا

اولفت/ما هما مش غرب تعالي بس و انا اعرفك عليهم

ثم امسكت يده و سحبته خلفها فهذه المره الاولي التي تفعل مثل تلك الافعال

سحب يده منها بعصبيه شديده و حاول ان يتمالك نفسه

نظرت له اولفت عندما سحب يده من يدها

كريم/اتفضلي و انا وراكي

ابتسمت له ابتسامه مصطنعه

و ذهبت و ذهب هو خلفها حتي دخلو غرفه الصالون

كان كريم خلفها يحاول السيطره علي نفسه فكانت ملامح وجه تنم علي الغضب الشديد

لكن عندما دخل الي الغرفه تلاشت ملامحه الغاضبه و حل محلها الاستغراب و الاعجاب ايضا

فا عندما دخل وجد امامه ملاك هذا اقل ما يقال عن كتله الجمال التي امامه

فا كانت تجلس علي المقعد المقابل للباب فتاه جميله جمالها لا يوصف كانها اميره خرجت للتو من احدي القصص و علي راسها الحجاب و هذا ما زادها جمال و ايضا حياءها

ظل كريم ينظر اليها و الي جمالها حتي تحدثت اولفت التي اخرجته من الحاله التي كان عليها فا انتبه لذاته و رسم ملامح اللامبلاه علي وجه

اولفت/اعرفك يا كريم دي بنت اختي علياء و دا علي اخوها

كريم/اهلا و سهلا... ازيك يا انسه علياء

اولفت/لولو

كريم/نعم

اولفت/قولها لولو

كريم/اها... ازيك يا استاذ علي

علي/ازيك انت و بعدين استاذ ايه انا علي بس و لا تحب اقولك استاذ كريم

كريم/لا و علي ايه مفيش داعي

اولفت/بعد اذنك يا كريم ولاد اختي هيقعدو هنا يومين علي ما يلاقي مكان يقعدو فيه

كريم/البيت بيتك و هما فوق راسنا

اولفت/انا قولت كدا كانو عايزين ينزلو في اوتيل بس انا صممت انهم يجو يقعدو هنا و كانو رفضين علشان يعني انت متضيقش

كريم/لا اضايق ايه مفيش حاجه و بعدين هما كانو مسافرين برا و لا ايه

اولفت/ايوة طول عمرهم مع اختي برا بس حبو يعتمدو علي نفسهم فقررو يجو يبداو من بلدهم

كريم/خير ما عملتو و انتم بتفكرو تشتغلو في ايه

علي/و الله لسه مقررناش بس حاليا هنشوف شغل في شركه كبيره ناخد خبره منها سنه و لا اتنين و بعدين نعمل الشغل الخاص بينا

كريم/تفكير كويس جدا و شوفت مكان و لا لسه

علي/لا لسه احنا لسه واصلين و معلشي يعني هنتقل عليك في دي كمان عايزينك ترشحلنا الشركات الكويسه علشان نقدم علي شغل فيها

كريم/و ليه ادور و انا شركتي موجوده اذا مكنش عندكم مانع

علي/لا اكيد مفيش مانع بس مش عايزين نتقل عليك اكتر من كدا

كريم/لا مفيش اي حاجه

علي/و انتي ايه رايك يا لولو

علياء/اللي تشوفه يا علي

استمع كريم الي صوتها كانها انغام موسيقيه

اولفت/خلاص علي خيره الله و ان شاء الله تبدا شغل من بكرا و لا ايه رايك يا كريم

كريم/اها طبعا مفيش اي مانع.... بعد اذنكم هطلع اريح شويه

اولفت/و مش هتتعشي معانا

كريم/ما انتي عارفه اني مش بتعشي

علي/علشان احنا موجودين بقه و لا ايه

كريم/لا و الله ابدا انا فعلا مش بتعشي

علياء/طب لو قولنا علشان خاطرنا هتقول لا بردو

اولفت/هتزعل لولو برنسيسه العيله بردو و لا ايه يا كريم

كريم/لا مقدرش علي زعل البرنسيسه

علي/هههههههه ايه دا انت منهم

كريم باستغراب/من ايه

علي/من اللي مبيجوش غير بالعين الحمرا هههههه

كريم/ههههههه لا بس علشان متزعلوش

علي/ماشي يا عم

كريم/طب بعد اذنكم هطلع اخد شور و اغير هدومي علي ما العشا يجهز

علي/طبعا اتفضل

و ذهب كريم من امامهم و صعد للاعلي لكي ياخذ شور و يبدل ملابسه و بهبط اليهم مره اخري

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما نور فبعد تناول العشاء مع اطفالها و ذهب اطفالها الي النوم

ذهبت هي الاخري الي غرفتها لكي تنام و لكن النوم ابعد ما يكون عنها تمام

اخذت تفكر في حياتها كا كل ليله هل تظل هكذا لم تعلم هل ما فعلته بالماضي اهو صح ام خطا

هل هي تظل كما هي وحيده لم تجد الذي يانس وحدتها في الليل

هل سوف ياتي في يوم من الايام ام حياتها قد انتهت و لم يعد لديها فرصه في الحياه فرصه في الحب فرصه للراحه

فقد تعبت كثيرا منذ ان وعيت علي هذه الدنيا و هي في شقاء منذ نعومه اظافرها و هي تلف و تدور في تلك الحياه

تبحث دائما علي لقمه العيش منذ صغرها لم يكن لديها احدا في الحياه لا ام و لا اب و لا اخ و لا حبيب

تريد ان تعلم ما يحدث للانسان عندما يحب تريد معرفه ما هو الاحساس و الشعور بالحب او عندما نحب

فا انها تسمع كثيرا عن الحب و العشق في الروايات تريد بشده الخوض في تلك التجربه و ايضا تخاف لم تسمعه ايضا عن عذاب الحب و عن وجع القلب ممن تحب و الغيره علي من تحب كل خذه اشياء تجعلها تخاف من تلك التجربه و في نفس الوقت تجعلها تتمني التجربه

ظلت هكذا الي ان غلبها النوم من كثره التفكير

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في صباح اليوم التالي استيقظ الجميع فا منهم يقوم بكل نشاط و حيويه و منهم من يقوم بكل كسل و منهم ايضا من يتمني ان لا يستيقظ نهائيا لكي يرتاح و هذا هو منصور

منصور الذي كره حياته و كرهه نفسه و ضعفه و عدم القدره علي اتخاذ قرار سليم لمستقبله

و اين هو المستقبل فا المستقبل قد ضاع و انتهي و يود انتهاء حياته كما انتهي مستقبله

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في فيلا كريم فقد استيقظ بكل نشاط و بدل ملابسه و هبط للاسفل وجد الجميع بانتظاره في الاسفل علي المائده لتناول الافطار

كريم/صباح الخير

الجميع/صباح النور

و بعد تناول الافطار

كريم/يلا يا جماعه بينا علي الشركه جهزين و لا بلاش انهارده

علي /لا لا جهزين و لا ايه يا لولو

علياء/ايوة طبعا جهزين و لا انت غيرت رايك

كريم/لا طبعا مغيرتش راي و لا حاجه يلا بينا

اولفت/مع السلامه يا ولاد

و ذهبت ايضا بعد خروجهم وعد الي دورسها او نقول الي الخروجات و الرحلات تحت مسمي الدروس و ايضا اولفت خرجت الي النادي و بيوتي سنتر للاهتمام بجمالها من وجهه نظرها

ماذا لو تهتم بابنتها كما تهتم بجمالها هكذا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اما نور فا كا العاده تذهب الي المدرسه و تترك اولادها و تذهب الي العمل

في البدايه تقوم بتنظيف المكتب الخاص بها و بعد ذلك المكتب الخاص بكريم ثم تقوم بتجهيز المطلوب للعمل بعد ان تصنع لها كوبا من القهوه

في ظل ما هي تصب كل تركيزها علي الاوراق التي امامها

دخل عليها كريم

كريم/السلام عليكم

انتبهت له نور فقامت من مقعدها وقفت امامه خلف المكتب

نور/و عليكم السلام

نظر كريم لمن معه

كريم/دي مدام نور السكرتيره الخاصه بيا

ثم نظر الي نور

كريم/و دا استاذ علي يا نور و دي انسه علياء

علياء/لولو يا كريم انت نسيت

نظرت لها نور في دهشه من طريقتها

و نظر لها كريم ايضا

نور/اهلا و سهلا

علي/اهلا بيكي يا مدام نور

علياء/اهلا

كريم/احم دول يا نور هيكونو زمايل ليكي هنا

نور /الشركه زادت نورها يا فندم

علي/نورها زايد باللي موجود فيها يا نور دا حتي اسمك كمان نور

نظر له كريم في استغراب و بعض الضيق و لكنه لم يبالي

كريم/طب اتفضلو جوه في المكتب

و قبل ان يذهب كريم

كريم/القهوه بتاعتي يا نور

نور /حاضر يا فندم

علياء/و انا نسكافيه

نظرت لها نور

نور/نعم

علياء/هو ايه اللي نعم مسمعتيش بقول و انا نسكافيه

كريم/اتفضلي يا انسه علياء جوه كدا

نظرت له ثم ذهبت و خلفها علي

اما كريم فقد رجع الخطوات التي ابتعدها عن المكتب و نظر لها

كريم/انا اسف يا نور علي اللي حصل اكيد هي متقصدش

نور/حصل خير يا فندم

كريم/كملي شغلك و متعمليش حاجه انا هطلب من عم مسعود

نور/اللي حضرتك تؤمر بيه يا كريم بيه

كريم/و بلغي اشرف انه يجيب عقدين تعين و يجيلي المكتب

نور /حاضر

ثم ذهب كريم الي داخل مكتبه

جلس علي الكرسي الخاص بيه خلف المكتب و في الامام يجلس علي و علياء مقابل بعضهما

علي/انا اسف يا كريم علي اللي حصل علياء متقصدش

كريم/حصل خير خلينا نشوف شغلنا

علي/تمام

كريم/دلوقت استاذ اشرف هيجي دلوقت و معها عقدين التعيين بتاعكم و علشان تتعلمو وتاخدو خبره زي ما قولتم هتبدو من الاول خالص

علياء/يعني ايه

كريم/هتبدو من الارشيف و تعرفو كل كبيره و صغيره فيه و هتطلعو السلم واحده واحده

علي/من الارشيف

كريم/ايوة انتم عايزين تاسسو شركه يبقي لازم تعرفو كل كبيره و صغيره في الشركه دي علشان تنجح

علياء/بس مش لازم من الارشيف

كريم/هو دا بدايه السلم علشان تبداو صح

علي/تمام مفيش مشكله

كريم/و العقد اللي هتمضوه عقد مفتوح

علياء/ماشي

و بعد قليل جاء استاذ اشرف و قد مضي كلا من علياء و علي علي العقد و اخذهم اشرف معه لكي يريهم مكان الارشيف و العمل به

و مر اليوم هكذا دون احداث اي شيء جديد

و في يوم جديد قد جاء الي نور ظرفان

مني زميله نور بالعمل

مني/صباح الخير يا نور

نور/صباح الفل يا قمر

مني/اتفضلي يا ستي

نور/ايه دا

مني/دي..................

يتبع الفصل  العاشر اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية كيف تكون النهاية" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent