رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل التاسع بقلم مروة مرزوق
رواية رحمة الليث والرنين الاسر الفصل التاسع
ليث بصدمة :بابا
رعد بغضب :ايه اللي انا سمعته ده الكلام ده صح
آدم بتوتر :عمي ااا
رعد بغضب :صح ولا غلط سؤالي واضح
ليث بحزن :صح يا بابا
رعد بصدمة :ايه وراح مسك ليث من هدومه
رعد بغضب :انا كذا مرة قلت ليك لو عملت كدا هتشوف مني تصرف مش هيعجبك صح ولا لااه
ليث بحزن :بابا انا
رعد بغضب :اخرس متقلش بابا واخذ يضر*به بالقلام على ووجه
آدم :عمي اهدي
رعد بغضب :اخرس انت كمان ياخسارة تربيتنا فيكوا يا خسارة بجد وراح سحب ليث وطالعة برا وواقفه في منتصف القصر
رعد بصوت جمهوري :ررررررررحمه، اتي الجميع بسرعة
رحمه بخوف :خير يا بابا في ايه
رعد بحزن :سامحيني يا بنتي انا مقدرتش احميكي من ابني ابني غلط في حققك وانتي استحملتي ومتكلمتيش
رحمه بتوتر :حضرتك بتقول ايه
نور :في ايه يا رعد فهمني
رعد راح لليث وقال بغضب :الباشا كان بين*تقم من حمزه في بنته
نور بصدمة :ايه
رعد بغضب :ايوه ويا ريت جات على كدا وبس لا دا اغت..... وسكت
نور بدموع :لا ليث مستحيل يعمل كدا لا
رحمه كانت الدموع بتنزل منها وساكته
نور بدموع :رحمه الكلام ده صح ردي عليا رحمه
رحمه كانت ساكته ودموعها كانت هي اللي بتحكي
نور بصدمة :لا مستحيل لا وذهبت الي ليث
نور بدموع :ليث ال..ال..الكلام ده صح
ليث بندم :ايوه يا ماما الكلام ده صح وهنا ليث خاد ك*ف من نور
نور بدموع :الزاي قدرت تعمل كدا الزاي يا ليث هي دي تربيتي هي دي معقول لا لا مش انت ليث اللي علمته الزاي يحترم البنت ويقدرها لا لا
_مش ليث لوحده كان مشترك في الخطة دي
نور بصدمة :حتى انت كمان يا أسر
أسر ببرود :حمزه السمكي زمان غلط وحر*منا من اعز الناس لينا حر*مك من امك من ابوكي لا وكمان كان عايز يخل*ص عليكي انت وبابا عايزنا نسامح كدا بسهوله نغفرله اللي عمله ده بسهوله طب ودموعك وحر*قت قلبك على اهلك دول نعملوا فيهم ايه عيوني اللي كانت بشوفك وانتي حاضنه صورهم وبتعيطي وقلبي اللي كان شايف قلبك بيتع*ذب ده اعمل فيه ايه انا لو انتق*مت من حمزه دا مكنش هيطفي النا*ر اللي جوايا فكان لازم احر*ق قلبه زي ما حر*ق قلبنا زمان واللي سهل الموضوع ده علينا كان بناته
نور ضر*بت أسر قلم
نور بدموع :ربنا على كل شي قادر، ليه تعمل كدا يا أسر ليه
آدم :بس احنا مغلطناش يا عمتي احنا كنا بنجيب حقنا وبنن*تقم لفرحتنا اللي راحت
علا بصدمة :حتى انت كمان يا آدم
عمر :آدم معاه حق انا شايف اننا مغلطناش
جني بصدمة :حتى انت كمان يا عمر
رنين و رحمه كانوا ساكتين ومش بيتكلموا، نور ذهبت ليهم
نور بدموع :ليه متكلمتوش ليه مشاكتوش ليه
رحمه بدموع وك*سر :علشان
نور بدموع :علشان ايه
رحمه بدموع :هد*دونا بانهم يق*تلوا بابا هما خا*طفينه
نور بصدمة :ايه
رنين بدموع :مدام نور رجعنا بابا واحنا والله هنختفي من البلد دي ومش هتشوفوا وشنا في اي مكان بس رجعونا بابا وأخذت تبكي
رعد بغضب :حمزه في يا ليث
ليث مردش
رعد بصوت جمهوري :حمزه فيييييين
أسر ببرود :مش هنقلك يا بابا
رعد بغضب :أسر ليث رودوا حمزه فين علشان انا خلاص ماسك نفسي بالعافيه ومش راضي اتهور واخ*لص عليكوا رودوا حمزه فين
ليث :في ***********
رعد طلب من حراسه يروحوا ويجوبوا حمزه من المكان ده وبعد مدة كانوا جابوه ودخلوا بيه القصر وكان حاله يصعب على اي واحد وشه كله مليان كد*مات وباين عليه الضعف الشديد
رحمه بدموع :بابا وذهبت ايه هي ورنين
حمزه بفرحه :رحمه رنين وحضنهم
رحمه بدموع :ان...ان...انت كويس
رنين بدموع :بابا حصلك ايه
حمزه بندم :سامحوني بتدفعوا تمن غلطتي يا بناتي
رحمه :قصدك ايه
حمزه بندم وحزن :تمن غلطه كانت بتعذ*بني طول السنين
رحمه بخوف من اللي في بالها :اوعي تقول ان اللي قاله ليث كان صح
حمزه ندم :صح يا بنتي صح
رنين و رحمه بصدمه :ايه
رحمه بدموع :ليه حر*ام عليك ليه، ليه عملت كدا ليه انت مقدر الغلط دي انت دمر*تنا انا مش هلوم على ليث لو قت*لني انت ايه شي*طان في صورة انسان ليه حر*ام عليك انا طول عمري بفتخر انك ابويا ليه تك*سر راسي كدا ليه و انها*رت من البكاء
رنين بدموع :ههههه وانا كنت بدافع عنك قدامه واقله لا انت كدا غلطان انا ابويا شخص محترم ومش مجر*م وانت شخص غب*ي طلعت انا اللي غب*يه طلعت مغ*فله طلعت هب*له طلعت اغ*بى واحدة انضحك عليها
رحمه قامت و وقفت وراحه لليث
رحمه بدموع :انا واحدة انضحك عليها ومن اكتر اتنين حبتهم واتعلقت بيهم الأول ابوها اللي كانت مفكراه شخص محترم ومفهوش اي غلطه كانت واخده قدوة ليها والتاني حب عمرها اللي من لما كانت عندها ١٧ سنه وهي بقت بتعشقه مش بتحبه وعلى الرغم من الفرق في الطبقات بس كانت بتدعي ربنا انه يكتبه ليها ولما صارحها بحبه ليها كانت وكانها طايره في السماء ومفيش حد قادر يمسكها عيشها في أحلام ورديه حلوه وخلها تبني عالم احلام حلو ليها وهو هيكون فيها فجأه تصحى من الحلم ده على كا*بوس مر*عب مأ*لم انت ليه بتعملوا فيا كدا لييييييييييه انا عملت ليكوا ايه علشان تعذ*بوني كدا لييييييييييه حر*ام عليكوا بجد حر*ام وأخذت تبكي بانهيار، ذهبت نور إليها لتهداها هي ورنين
حمزه بندم :دا كلوا كان غلطي وانا لازم ادفع تمنه انا هاخد بناتي وهمشي من هنا وشكرا على اللي عملتوه وانكم انقذتوني
رعد بغضب :انا أنقذت ولادي من انهم يو*سخوا ايدهم بد*م واحد زيك مش اكتر
حمزه بندم :يلا يا رحمه يلا يا رنين
رحمه :دا بيت جوزي وانا مش هطلع منه وانسى ان ليك بنت اسمها رحمه خلاص اعتبرها ما*تت
رنين :واعتبرني مو*ت لاني خلاص مبقتش طايقه نفسي كل ما افتكر ان دمك ماشي في عروقي اقر*ف من نفسي انسى انسى اني بكون بنتك وانا مش راحة معاك في مكان
حمزه بندم :انا استحق ده دا عقا*ب ربنا ليا بناتي خلاص راحوا مني وتركهم وذهب
ليث كان واقف وشريط ذكرياته بيظهر قدامه ظهر لحظة لعبه مع عبدالله وفريال ظهر لما كان بيطلب من فريال انها تعمله اكل ظهر لما كان بيهرب من نور ويروح يستخبي ورا عبدلله ظهرت ضحكة عبدلله وفريال ظهر اليوم اللي شاف فيه عبدالله و فريال بيمو*توا قدام عيونوا ظهر عذ*اب الكل بعد الحاد*ثة دي ظهر الزاي حمزه ضر*ب نار على رعد ونور
ليث مقدرش يتحمل كل ده وسابهم وطلع وكان غضبان ومش عارف يعمل ايه
نور بخوف :ليث ليث، ليث كان كالمغيب مردش على حد
نور بخوف :ر..رعد ليث طلع غضبان
رعد بجمود :سبيه
نور بخوف :مقدرش مهما عملوا هيفضلوا ولادي أسر الحق ليث
أسر بحزن :ههههههه دلوقتي خايفين علينا دلوقتي
رعد بجمود : قصدك ايه
أسر بحزن :لا حاجة يا رعد باشا ولا حاجة انا خارج وسابهم وطلع ولحق بيه باقي الشباب
نور انهارت من العياط عيلها بيضوعوا منها وهي مش عارفه تعمل ايه
🕞🕞🕞🕞🕞🕞🕞🕞🕞🕞
بعد مرور تلت ساعات
أسر وباقي الشباب كانوا راجعوا البيت ما عدا ليث
نور بقلق :أسر كنتوا فين قلقت عليكوا و....وليث فين
أسر باستغراب :قصدك ايه هو لسه مارجعش
نور بقلق و دموع :لا لسه انا كنت مفكرة انه معاكوا
أسر بقلق :عمر آدم تروحوا المديرية وتبعتوا قوات تدور على ليث وانت يا أدهم تعاله معايا يلا
نور بدموع :أسر في ايه واخوك فين
أسر :دلوقتي خايفة علينا، يلا يا أدهم وذهب الشباب
نور بدموع :ر...ر..رعد ليث
رعد :متخافيش يا نور هنلاقيه متخافيش، علا جني نرمين خدوها على فوق وراحت نور معاهم
رعد بقلق :انا طمنتها بس مين اللي هيطمني
جاسر بقلق :رعد اهدي علشان نعرف نتصرف ونلاقي ليث
رعد بحزن : يا ترا انت فين يا ليث
🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃
حل الليل وليث لسه مختفي
أسر كان داخل من القصر وهو تعبان ومر*هق من البحث واللف، نور جرت عليه
نور بدموع :ليث يا أسر ليث فين الليل جه واحنا مش لاقينه ليث اخوك يا أسر فين اكيد هو زعلان مني صح اكيد علشان انا مد*يت ايدي عليه واكيد دا مقلب فيا ماهو بيحب يعمل المقالب دي فيا صح ط...ط...طب قوله اني اسفه واني مش هضر*به تاني واني عمله ليه الاكل اللي بيحبه هو بيحب الباميه صح قوله اني عملاها وأخذت تبكي
أسر :رعد باشا خود مدام نور وهديها شويه انا طالع اغير وهنزل على طول وتركها وطلع على أوضة ورنين طلعت وراه
رنين بعصبيه :انت ايه يا اخي انسان خالي من المشا*عر طب معاملتك معايا وليها مبرر طب معاملتك مع امك دي ليه تعاملها كدا حر*ام عليك انت قا*سي كدا ليه دي عيلتك افهم دي عيلتك
أسر ببرود :خلصتي اطلعي برا ولا عايزه تشوفيني وانا بغير هدومي، احمر وجه رنين خجلا وغضبنا من ذلك المتع*جرف وتركته وذهبت
🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️🌪️
بينما وهما قاعدين في الصالون كان أسر نازل وهو طالع جه اتصال ليه وكان آدم
أسر :ايوه يا آدم وصلتوا لحاجة
آدم بدموع :أسر ليث عمل حاد*ثة و وضعه خط*ير
أسر بصدمة :بتقول ايه طب انتوا في انهي مستشفى انا جاي حالا
نور بدموع وخوف :مستشفى مستشفى ايه يا أسر اخوك ماله ليث ماله
أسر ببرود :مفيش انا ماشي
نور بترجي :والنبي متخابيش عليا حاجة يا أسر والنبي ليث فين ابو**س ايدك
أسر بتسرع ومسك :ايدها ايه اللي بتقوليه ده يا ماما انا ابنك انا اللي ابو*س ايدك مش انتي وحاضنها انا اسف كنت قا*سي عليكي
نور بدموع :اول ابن رجع لحضني والتاني قريب ليث فين يا أسر
أسر بدموع :ليث عمل حاد*ثة ووضعه خط*ير هو دلوقتي في غرفة العمليات وانا رايح ليه خليكي هنا وانا هبقي اطمنك عليه
نور بدموع :ايه انا راحة لابني هو فين
أسر بدموع :اهدي انتي احنا كلنا هناك معاه
نور بانهيار :هو فين
أسر :في مستشفى رعد
نور بانهيار :خدني ليه انا عايزه اشوفه خدني ليه
أسر بحزن :تمام، وذهب الجميع لليث
🏥🏥🏥🏥🏥🏥🏥🏥🏥🏥🏥
وصل الجميع للمستشفى وذهبوا إلى غرفة العمليات
نور بدموع :آدم ليث عامل ايه
آدم بدموع :لسه منعرفوش حاجة الدكاتره كلهم عندوا ومطلعوش لحد دلوقتي
جلست بانهيار وخذت تبكي وتدعوا ربها ان ينجي ليث وفجأة اغمى عليها ونقلوها لغرفة وكان الكل قاعد حوليها ويبكون، أسر كان قاعد برا
رنين راحة ليه ومن دون أي مقدمات أسر حضنها وقعد يعيط
أسر بدموع :هيكون كويس مش كدا صح
رنين بدموع :هيكون كويس ان شاء الله
أسر بدموع :انا من وقت ما عرفت اني عندي اخ أصغر مني وانا كنت طاير من الفرحة ليث ده مش بعتبره اخويا الصغير لا انا بعتبره ابني اللي ربيته انا مش قد البعد عنه يا رنين خليه يفوق بس وانا مش هعمل ليه حاجة لا هقوله يا جز*مه ولا يا رباط الجز*مه مش هزعله بس يفوق بس واخذ يبكي
رحمه كانت قاعده عماله تصلي وتدعي ربنا انه ينجي ملك قلبها على الرغم مما فعله الا ان قلبها لا يستطيع أن يكر*هه وها هو الآن يتق*طع عليه يريده ان يكون بخير
🌉🌉🌉🌉🌉🌉🌉🌉🌉🌉🌉
بعد مده خرج الدكتور من عند ليث
رعد بدموع :ابني عامل ايه ليث كويس
نور بدموع :ليث بخير مش كدا ارجوك طمني عليه
الدكتور :.............
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية رحمة الليث والرنين الاسر" اضغط على اسم الرواية