رواية الماستي البارت التاسع 9 بقلم اسيل عمران
رواية الماستي الفصل التاسع 9
الماس... انتي؟! اي اللى جابها هنا مش المفروض انها سافرت من اخر يوم وعملت فيه اللى عملتو اي اللى رجعها تاني
كل هذا وكانت الماس تحدث نفسها
أية... يلا يا الماس هنتأخر يلا
الماس... يلا
جات الماس تدخل وحاولت تتجاهل وجودها لاقيتها بتحط ايديها على كتف الماس وهي تتكلم وتقول
كريستين... المسلمة؟!
الماس انتفضت بخوف بس اتمالكت نفسها وردت عليها
الماس... ماذا تريدين الان الا يكفي ما فعلتة بي
كريستين... ايتها المسلمة انا اعتذر لكي وبشدة لقد كبرنا الان انسي يا الماس
الماس بغضب... انسى؟! انسى ماذا ام ماذا اجننتي دعيني وحدي وتركتها الماس ورحلت
كريس... حسنا يا الماس كما تشائين
أية... هي مين دية
الماس... وحدة اذتني كتير يا أية هي كانت سبب خناقتي انا وزاك الاخيرة في اخر مرة شوفته فيها من اربع سنين
أية... اة انتي حكتيلي عليها هي دي بقى الصاروخ الارضي دية
الماس... ههههههه غبية ولله وهقول لحسام هه يلا بقى
أية... الماس وربنا هكون عاملة منك شاورما
الماس... ننننيييننني هقول بردو يا واد يابت 😂
ولسه أية بتقرب من الماس لاقت الماس جريت على محضرتها
واول ما دخلت الماس المحاضرة قعدت على البينچ الاول لاقت ان في شابين هيجو يقعدو جنبها فقامت من مكانها فورا وراحت قعدت في مكان تاني
وسمعت الشابين وهما بيقولو
الشاب1... مسلمة تافهه ماذا تظن نفسها هذة هي ليست حتى بنوعي المفضل
الشاب2... حقاا ان ملابسها رديئة وغير ملفتة حتي
سمعت الماس كل هذا ولم تعلق فقط اكتفت بلتبسم بسخرية وذهبت وجلست على بينچ اخر وبعد انتهاء المحاضرة العن الدكتور عن انه سيأتي استاذ غيره ويعطيهم نفس مادتة وهو سينتقل لجامعة اخرى بدولة اخرى في الاسبوع القادم لم تعطي الماس بالا لهذا ورحلت وذهبت لأية وخرجت تنتظر حسام حتى يأتي ويصطحبهما فوجدت حسام قد اتى وهو سرعتة شديدة وكأنه يتسابق ووجدت ايضا شاب على متوسيكل يركض به بأقصى سرعة حتى توقفا الاثنان وكادا يصتدمان ب أية والماس وقفتا أية والماس بصدمة حتى نزل حسام من السيارة وهو يبتسم وذالك الشاب اللذي كان يركب المتوسيكل خلع خوذتة وحيا حسام وضمه اليه وهو يقول
يزيد... انا اللى كسبت 😛
حسام... انا اللى وصلت عند أية الاول
يزيد... ونا اللى وصلت عند الماس الاول والماس كانت بعيدة سيكا عن أية يبقى انا اللى كسبت يسطا ايدك بقى على الفلوس واخلص
حسام... انا حلفت اني هديك فلوس لا يبقى ملكش حاجه عندي
يزيد ونظر لعُدى ابن حسام وقال... ابوك دة مخاوى وميتوثقش في كلامه ابدا راجل غشاش ونت طالع زيو ياض
عُدى... عمو يسيد(يزيد) سيب بابا في حالو بابا مش غشاش بابا بطي(بطل)
يزيد... يسيد و بطي انت فعلا يبني ابوك دكر بط
حسام... هعورك ياض
يزيد... روح بس شوف ابنك ابو غة ومراتك اللى شبه الخنفسة وهتولع فيك وتعالى اتكلم يا بطي
حسام بص لأية لاقاها هتولع من تصرفاتة وعلى شوية وهتقتله
أية... حسبنا في البيت يا حساااام
حسام بص ليزيد وقال... الحقني 🙂
يزيد.. هيييههيي شوف حد غيري انا خلاص روحت لغيرك
حسام... اة يا خاينه ياوطية
يزيد بصوت انوثي... هيييهههي ادفعلى اكتر اقف معاك لوقت اطول هييههي وبص لالماس لقى الماس بتشمر كم دريسها وبتبصلو بصات مش مريحة
يزيد.. احم الماس مالك ياحبيبتي في اي الماس بتقربي لية حسااام
حسام ببرود.. نعم
يزيد.. الحقناااي
حسام بنفس طريقة يزيد.... ههههيييهي انا معا اللى يدفعلى اكتر يا ابلتشي
فضلت الماس عماله تعض في يزيد ويزيد بيصوت حرفيا بسببها
يزيد.... ارحمييييناااااااي ايدي بتتتااااااكل ارحميناااااي يخربيت اهلك اي بتاكلى لحم خنازييييير ديراكولا بيعضني سيبي ايدي يبنت العضااااضة عااااااا حسااااام
حسام من داخل العربية... الحقنااااااااي
عُدى وخرج من شباك العربية... جوز عمتو ماما بتاكل بابا جوا وشكلها هتبلعو وتخليه يعيش مع اخويا اللى في بطنها
يزيد... دية هتموتو يبن الهطلة زي ما عمتك بتعمل فيا كدة ياحبيبي
الماس... عشان تعرف كويس اوى يا كلب البحر تخضني ربنا ينتقم منك
يزيد... سيبنااااااااي اي كلب بيعضني
الماس... انت قصدك اي انا كلب؟!
يزيد لا يا حبيبتي طبعا كلبة فأنتي مؤنثه
الماس... انت اللى جبتو لنفسك يا يزيد
يزيد... باااس بااس اهدي انا جاي علشان اخدك معايا
الماس ببرائة.. فين
يزيد... هنتفسح
الماس نطت بفرحة زي الاطفال وقالت
الماس... بجد يا زودي طب يلااا
يزيد... هبله وبيضحك عليها بكلمتين يلا ياختي شاو يا حوووسام هاخد مراتشي افسحها لو عوزت حاجه مترنش عليا يا حبيبي سلام يا مرات صاحبي سلام يا الدغ
عُدى... عمتوووو
الماس... قلب عمتو
عُدي... خييية يسكت يا عمتو عماي يقويي يا ايدغ(خالية يسكت يا عمتو عمال يقولى يا الدغ)
الماس بضحك... حاتر ياقلب عميتو يززززيبد
يزيد... سورى استاذ عُدى
عُدي... مسيطية يا عمتو (مسيطرة)
الماس... سلام يواد هاروح اتفسح وركبت ورا يزيد المتوسيكل وفضلت سانده راسها على ضهره وفضلو يتكلمو طول الطريق لحد ما اخدها يزيد الملاهي فرحت جدا واخدها لمطعم ياكلو الاول وبعدين يلعبو في الملاهي
راح يزيد يطلب الاكل وساب الماس على التربيزة بتبص على المكان لحد ما شافته ايوة هو اكيد هو هي عارفه ملامحه الجميلة دية كويس بس اي راجعو تاني اي اللى جابو هنا وكان دة زاك وكانت لسه هتنده عليه افتكرت هو عمل اي في اخر مرة شافها فيها ففضلت ساكتة لاقت بنت بتجري علية وبتحضنه
الماس... اي دة كريستين وزاك؟ عجيبه دية دا مكنش بيطيقها سبحان مغير الاحوال ونا مالى اصلا كفاية اللى شوفتو منهم لحد كدة ورجعت نظرها تاني لمكان يزيد. لاقت ان يزيد جاي عليها وببتسامة الجميلة الهادية المرحة وهو بيقول
يزيد.... يلا زوجتي المصون كلى بألف هنا وشفى على قلبك
الماس... وات لحظة بس في اي مخاليك تقول كدة انطق ياض
يزيد... هييييح طول عمرك كاشفني يا نصه كنت عاوزك تروحي تزورى عمك بيموت يا الماس
الماس اتعصبت جدا وقالتلة... قلتلك ميت مرة متفتحش الموضوع ده تاني وبعدين يموت ولا يغور في داهية مش ده اللى قتل امي وابويا مش دة اللى كان بيحارب علشان يحرمني من ورثي ومن حقي مش دة اللى كان عاوز يتهمني بقتل امي وابويا وموت اخويا بلحيا فاكر ولا نسيت مش دة اللى بعدني عن جدي مش دة اللى مخليني مغتربة في بلد غريب كله اللى فيه كارهه ديني وكارهني وبعد كل دة تقولى اسأل عليه دة على جثتي
يزيد... خلاص يا الماس اهدى بسانا كنت بوصلك الرسالة مش اكتر
الماس... ونت اي اللى خلاك تزورة
يزيد... هو اللى طالبني روحت علشان اشوف عاوز اي قالى عاوز اشوف الماس قبل ما اموت عاوز اقولها حاجه مهمه
الماس... لو طلبك تاني او روحتلو تاني اعتبر ان كل حاجه بينا انتهت يا يزيد ويلا روحني لاني نفسي اتسدت بجد
وبعد ان ذهبو للبيت دخلت الماس الى غرفتها فورا وهي تتذكر ما حدث في الماضي
فلاااش باك
بعد سنتين من رحيل الماس من بيت اندريدو وردها اتصال في حين هي كانت تعد الطعام لحسام حين يعود من العمل
الماس... الو
اتاها صوت تعرفة جيدا
زاك... يا مسلمة
الماس بصوت خفيض بسبب الدموع اللتى في عينيها... ايها البغيض اهذا انت
زاك... نعم يا مسلمة كيف حالك افتقدتك
ردت الماس بستغراب... انا بخير يا بغيض كيف حالك انت وحال السيد اندريدو وكيف وجدت رقمي
زاك... انا بخير وجدي بخير ولكن حالته قد سأت كثيرا منذ رحيلك واحضرت رقمك من حسام لاخبرك ان جدي صارت ايامة معدوده في هذة الحياة ويريد ان يراكي قبل ان يموت ارجوكي هو قد اصاب بمرض خطير منذ رحيلك وصار شديد الحزن ولم يعد يأكل جيدا ويريد رؤيتك لا ترفضي وشعرة الماس من نبرة صوته انه يبكي
الماس بصوت هادئ... اخبر جدي ان ماسته اتية له اليوم عندما يعود اخي من العمل
زاك... انا بنتظارك في الخارج انا وحسام هيا اجهزي لكي نرحل
الماس... انتما متفقان اذا حسام يا غبي سأبرحك ضربا
حسام... لهذا اردت ان تكلمها انت فسمعت الماس صوت ضحك حسام وزاكواقفلت معهم الخط وارتدت دريس وخمارها وذهبت اليهم وما ان رأها زاك مرة اخرى حتى شعر انه مفتقد لها جدا وصار يدقق في ملامحها ليتأكد انها موجودة ومن ثم خرج من السيارة ووقف امامها لم ترفع الماس ؤأسها لانها تغض بصرها وصار هو ينظر لها واقسم انه ان الم تكن هي لتغضب منه بل ممكن ان تقطع علاقتها به لاكان احتضنها الان كم افتقد اليها والى عيونها الجميلة فقط اكتفى بقول
زاك... ايتها المسلمة افتقدتك هذة المرة نظرت له الماس وقالت
الماس... ماذا بك اانت مريض
زاك فقط نظر لعيونها الفيروزية الجميلة البريئة وتاهه فيهما وقال
زاك.... هيا الى السيارة ايتها المسلمة قبل ان افعل شيئ سيندم كلانا علية هيا بسرعة وقال بغيرة ونظمي حجابك فهو لم يلف جيدا كما ينبغي هيا
الماس... حسنا حسنا هيا
باااك
افاقت الماس من شرودها على دقات الباب ووجدت الطارق هو حسام
الماس.. تعالى
حسام... الالماسة زعلانه ومزعله يزيد لية
الماس.. على اساس انو محكالكش
حسام... حكالى بس عاوز اسمعك انتي بقالك كتير بتخفي عني حاجات كتير وفي اوقات كتير بشوفك زعلانه ومفكراني اني مش واخد بالى بس مخليكي على راحتك عاوزك تطمني الاول بس مالك يا الماس
والى هنا حتى انفجرت الماس بلبكاء في حضن اخاها وهي تقول
الماس... بعد ما اذاني ويتمني وعذبني عاوز يشوفني يا حسام عاوز يشوفني بعد كل اللى عرفته عنه عاوز يأذيني تاني
حسام... هشششس اهدي اهدي احنا هنروحلة
الماس... نعم؟!
حسام... علشان نبقى مخالصين ضميرنا قدام ربنا بس علشان نبقي متبريين من اي ذنوب من نحيته بس
الماس... بس يا حسام
حسام... ربنا ولا زعلك من عمك يا الماس
الماس... ربنا
حسام... يبقى اجهزي علشان هنروحله بكرة
الماس حضر
ونامت الماس وهي تفكر بهذا اللقاء وهي حقا لا ترغب فيه
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية الماستي" اضغط على أسم الرواية