رواية ليان الادهم البارت الختامي بقلم دينا مصطفى
رواية ليان الادهم الفصل الختامي
حازم: بصدمه نهار ابيض
أدهمّ و عمر: في ايه
حازم: بصوا جمب ليان
أدهمّ: بص اي ده ودخل ليييان
ليان: بفزعه اي في ايه
أدهمّ:بصرامه اي الي جمبك ده وبيشاور جمبيها
ليان: ب استغراب اي اكل
أدهمّ: بسخريه لا والله كنت فاكره شرب منا عارف ان هو اكل بس الدكتور مش قالت متاكليش اي حاجه مضره
ليان:بصتله ب ببراءة بس الاندومي مش مضر وبعدين بصت ل عمر مش كده يا عمر+
عمر: ضعف قدام نظراتها اه يا قلب عمر مش مضر بس انتي دلوقتي حامل ف لازم تحافظي علي صحتك علشان البيبي ولا انتي عايزه تاذيه
ليان: بخوف طفولي لا طبعاً مش عايز ائذيه
أدهمّ: مسك ايدها وبص في عيونها بحنيه متقلقيش يا قلبي ان شاء الله ابننا هياجي بخير واكمل بعد ممسك خدودها وهيجننا زي منتي مجننا كده
حازم بصفير: الله الله علي الحب والحنيه
أدهمّ: شال ليان وبصله خليك في نفسك يا حيوان وبعدين مشي
عمر: بضحك اين الجبهه انا لا اراها
حازم: بسخريه ههه الجبنه في التلاجه وشال أميره وطلع
شهد: بضحك ل عمر يلا شيل
عمر: اشيل ايه
شهد: بنرفزه شيلني زيهم
عمر: بضحك اهدي ياقلبي وشالها وطلع
_______________________________
بعد مرور سبع سنوات
انجب أدهمّ وليان تؤام وهما غيث و ملاك وهما عمرهم ست سنوات
وانجب عمر وشهد طفلين
وهما ليث عمره سبع سنوات و اؤس عمره ثلاث سنوات
وانجب حازم واميره ثلاث أطفال طفلين تؤام وهما اسد و فهد عمرهم سبع سنوات وروڤان عمرها سنتين
وطبعاً معتز وسلمي انتهت شخصياتهم من الرواية وانجبوا طفلين
ونجد من يطيروا ك الرياح من علي السلالم وتجري وراهم ليان ب الشبشب
ليان: بعصبيه والله لقتلكم يا جوز جزم
غيث: لملاك انتي عملتي ايه الله يحرقك
ملاك: هزت كتفيها والنبي معملت حاجه انت عارف امك دماغها خدها الغراب وطار
ليان: من وراهم قعدت علي الارض ومثلت الحزن بقى كده دي اخرت تربيتي ليكم بتقولوا عليا اني دماغي طارت وبدأت تنزل دموع تمثيل مكنش ده العشم انا هسبلكم البيت انتوا وابوكم علشان ترتاحوا مني وهروح عند ماما
غيث و ملاك بحزن: مشيوا وقعدوا جمبيها احنا اسفين يا مامي والله مهنزعلك تاني بس متسبناش وتمشي
ليان: مسكت ودانهم ها بقى مين الي كسر ألفاظه واكملت بدموع علي وشك النزول ده ابوكم هينفخنا ده لسا جايبها الاسبوع الي فات من فرنسا
ملاك: بصت لغيث مش قولتلك امك دي دمغها طارت
ليان: قرصت علي ودنها بغيظ مين دي الي دمغها طارت يا بت
غيث: يا ليان سيبي ودني بس وبعدين انتي مبيغلبش عليكي حاجه
ليان: بسخريه زي ايه بقى يا ابوا الغواثيث
ملاك: قصده انك تدلعي بابا وهو مش هيعاقبنا
غيث: ايو طبعاً انتي بس حنني قلبك علينا داحنا زي ولادك بردوا وبصلها ببراءة
ليان: بصتلهم لقيت بيبصولها ببراءة والله انتوا كده بتثبتوني يعني ولاو ولاو انا مستحيل اسكت
أدهمّ: بعصبيه مين الي كسر ألفاظه دي
ليان: بصت لولادها لقيتهم خايفين ف مسكت ايد أدهمّ وباستها انا اسفه يا حبيبتي بس كنت بروق ووقعت مني غصب عني وبصت في الارض وهي علي وشك البكاء انا اسفه
أدهمّ: بص لولاده بغيظ علشان عارف ان هما الي كسروها رفع وجه ليان ليه فداكي يا قلبي انا ليا مين غيركم وانا قولتلك متعتزريش ليا عن اي حاجه الي اذا انتي الي كنتي عملاها صح
ليان: بصتله لقيته بيبص لاولاد بغيظ ف بصت لاولادها وشاورتلهم علشان يجروا وهما مصدقوا وطاروا
أدهمّ: بضحك ولاد ال.... مش هبيطلوا الي بيعملوه الي لما يشلوني وانتي يا ست هانم بدافعي عنهم ليه بص ل ليان ملقهاش
أدهمّ: ضرب كف علي كف عوض عليا عوض الصابرين يارب بدل الطفلين عندي تلاته مجانين
في بيت حازم وشهد
اسد: فهد انت لسا مجهزتش
فهد: خلاص خلصت اهو يلا
اسد: يلا علشان بابا وماما مستنين تحت ونزلوا
حازم: بحصره وهو بيبصلهم بقى انا عندي تلات اولاد يا ولاد حد يصدق
اميره: بضحك وهي بتحمل روڤان لا محدش يصدق ان حازم المجنون عندوا تلات اولا قممير كده
حازم: امش يابت من هنا تجيلكم الاقرف في حلاوتكم دي
روڤان: مدت ايدها ل حازم علشان يشيلها ببه ببه
حازم: شالها وباس خدها قلب ببه يا ناس
فهد: ببرود ها خلصتوا ولا هنستنا كتير وسابهم ومشي
حازم: بصدمه مين ده
اسد: ده ابنك يا بوس
حازم: لا انا لايمكن ابني يكوت بارد وعصبي وهادي في نفس الوقت كده
اسد: سابوه ومشي يا عم احمد ربنا بقى علي النعمه الي زي الكنز االي ربنا بعتها ليك والي هي احنا طبعاً
حازم: انا لولا ان غيث اصغر منهم كنت قولت ان هما اتبدلوا
اميره: بضحك شكلك كنت بتحب أدهمّ زياده عن اللزوم
حازم مسك ايدها وخرجوا اه اكيد علشان كده الاتنين زي أدهمّ واحد واخد عصبيته وبروده والتاني واخد استفزازه وغروره
في بيت عمر وشهد
عمر: يلا يا شهد هنتاخر علي التجمع
شهد: خلاص انا جيت اهو امسك انت اؤس لما اشوف ليث خلص ولا لسا
عمر: روحي يا اختي شوفي حبيب القلب
شهد بضحك: مسكت خدوده انتي بتغيري من ابنك يا بيضه
عمر: بس يا بت وامشي من هنا ال اغير ال وبعد ما مشيت وهي بتضحك عليه هو بص ل اؤس عجبك كده يا سي اؤس
اؤس: بابا انت بتغير من ليث علشان هو احله منك
عمر: بصدمه انت يلا انت. متأكد انك تلات سنين مش اكبر وبعدين مين قالك اني بغير من ليث علشان هو احله مني
اؤس: هو الي قالي
عمر: بضحك هو الي قالك كده
اؤس: اه
عمر: ميل عليه وباس خده بس لما اشوفه دانا هنفخه
اؤس: مسح خده اي يا بابا هتاكل وشي
عمر: مسك خدوده ال مليانه اه هكلهم عندك مانع
اؤس: بخوف اي ده انت بتاكل النااس يا بابا انت بقيت اكل لحوم البشر
عمر: ولا انت عارف لو شفتك بتتفرج علي افلام رعب انا هعلقك
شهد: جات وجابت ليث في ايدها في ايه يا عمر
عمر: تعالي يا هانم شوفي ابنك بيقولي انت اكل لحوم البشر بقى بزمتك ده طفل عنده تلات سنين
ليث: مسك ايد اؤس متخافش يا اؤس بابا بياكل لحوم البشر المره بس اما انت مسكر مش هيقدر ياكلك
عمر: انا دلوقتي عرفت اؤس بيجيب الكلام ده منين
اميره:خلاص بقى ويلا ليان وشهد مستنيني
عمر:بص لاولاده بغيظ يلا وخرجوا علشان
في بيت أدهمّ وليان نجد أدهمّ والشباب في الكتب والبنات في المطبخ والاطفال في الجنينه
عند البنات نجدهم ليضحكوا بعلوا صوتهم علي مشاكل بعضهم وكل وحده بتحكي عن شقاوة عيالها
اميره:بضحك لا انا اولادي مختلفين
ليان:اه اه بقمارت فهد البارد واسد المغرور سبحان الله كل مابشوفهم بحس ان أدهمّ واقف قدامي ببروده وغروره
يعني انا مغرور
ليان:منغير متبص وراها زي مبقاكم كده أدهمّ ده مفيش منوا اتنين حنيه ايه وجمال ايه ملاك نازل من السماء
أدهمّ:من وراها بسخريه لا والله
ليان:بصتله دومي انت هنا دانا كنت لسا جايبه في سرتك والله
عمر:بضحك اه محنا سمعنا انوا مغرور وبارد مش كده يا حازم
حازم:بضحك لا يا عمر ملقش حق دي كانت بتقول انوا حنين وجميل
ليان:وربنا انت الي فيهم ياض يا حازم
حازم: كمل كلامه بس قالت كده بعد معرفت ان أدهمّ هنا
ليان:وربنا انا طول عمري بقول عليك عيل معفن
شهد:بس انتي وهو ويلا علشان نحضر السفره وخرجوا كلهم ما عدا أدهمّ وليان
أدهمّ:وهو بيقرب من ليان وهي بترجع للخلف بقى انا بارد
ليان:بصدمه مصطنعه مين قال كده
أدهمّ:وكمان مغرور
ليان:وهي لسا يترجع لحد موصلت الحيطه تاجيله قطع لسانه الي يقول كده علي سي المعلمين
أدهمّ:بخبث يبقى انا هقطع لسانك قريب اووي
ليان:بخوف اهدى بس يا هندسه عيله وغلطت
أدهمّ: عيله بقى في عيله عندها قردين اه انا مسيت مهو مبيخلفش القرود الي القرده وسابها ومشي بعض ما طبع قبله علي خدها
ليان:بصدمه انا قرده خد ياض يا ادهم هنا وجريت وراه
ملاك:بعياط بابا بابا
أدهمّ:بقلق عليها شاله مالك يا قلب بابا ليه الدموع دي
غيث:بعصبيه الهانم كانت قاعده جمب الأستاذ فهد وهو باسها
أدهمّ:بصدمه ل ملاك باسك
ملاك:بعياط يا بابا كان لسا هيبسني بس غيث زعق فيا وفيه
حازم:وانتي بتعيطي علشان غيث زعلقك
ملاك:بدموع لا علشان فهد مبسنيش
ليان:نهارك ابيض يا بنت أدهمّ
أدهمّ:بسخريه يعني هي بنت أدهمّ لوحده مهي بنتك انتي كمان
أدهمّ:لقي الي بيشد فيه من تحت بص لقيه فهد قاله عايز اي ياض انت
فهد:اولاً انا ليا اسم تناديني بيه ثانياً انا عايز اخطب ملاك منك
غيث:بغيره علي تؤامه مسك فهد من لياقة قميصه انت بتقول اي ياض انت
فهد:مسك ايد غيث الي ماسكه فيه بقول انا هتجوز ملاك وانت ابقى خد روڤان
ليث:بعصبيه نعم يا اخويا انت وهو روڤان خط احمر علشان انا الي هتجوزها
اسد:حط ايده علي كتف اؤس انا وانت الي مفيش حد نتخانق عليه امتا ياجي حظنا ونعقد نولوا عليه
اؤس: بس انا مش عايز عارف ليه
اسد: ليه
اؤس: علشان البنات دول مبيبطلوش نكد
اسد: الله عليك وأخيراً لقيت حد في ام العيله دي بيفهم
ليان: وهي بتصورهم فديو ب الفون والله انتوا الي بتفهموا فيهم وبصت ل أدهمّ اي رائيك نبادل عمر وحازم وناخد اؤس واسد وهما ياخدوا ملاك وغيث
عمر: انا موافق بس تاخدي اؤس وعليه ليث هديه
حازم: وانا كمان موافق وهديكي بدل الهديه اتنين
أدهمّ: بصوت عالي باسسس ويلا علي السفره كان يوم ابيض يوم ما اتفقنا نتقابل كل اسبوع
اسد: وهو ماشي اهدي بس يا دومي ل يطقلق عرق ولا حاجه
أدهمّ: وربنا لطلع عينك يا حازم الكلب
حازم: وانا مالي يا لمبي
أدهمّ: مهى تربيتك يا حيوان
اميره: انا قولتله قبل كده مدلعش العيال علشان هيبوزوا مصدفنيش
فهد: ببرود وهو بياكل ملاك وهو كده مدلعنا ولا احنا الي مدلعينه
غيث:بصلوا بعصبيه فهد متاكلش ملاك
ليان:باس انت وهو علشان مطلعش ابو ورده(الشبشب) الاطفال كلهم سكتوا من الخوف
وكملوا اكلهم بمرح وهزار
شهد:يلا اتجمعوا جمب بعض علشان السيلفي
الكل اتجمع وليان ثبتت الكاميرا وكل واحد خد مراته جمبيه واولاده قدامه واتصوروا صوره جماعيه تشهد علي مده حبهم لبعضهم
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية عبر الرابط: "رواية ليان الادهم" اضغط على أسم الرواية