رواية حلم الملاك الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا سعيد
رواية حلم الملاك الفصل الثالث عشر 13
الشاب من الصحافه:استاذ نور حضرتك مش هتعرفني بخطبيتك وراح شاور علي ملاك وكل اتصدام ونور لسه هيرد عليه بس يارا فجاء هي الا كلمت
يارا بضيق وبتكبر:انا الاخطبيته مش هي دي بتشتغل الخادمه عندهم
الصحفي:انا اسف مكنتش اعرف الا نتي الاخطبيته
نور:خلاص حصل خير
وداخلوا اعقدوا
محمد:عن اذنكم انا هدخل الحمام
ومحمد مشي داخل الحمام وبعد شوي خرج منه ولقه سهيله مستنيه برا
محمد بستغراب:سهيله
سهيله بحب:واحشتني
محمد:عن اذنك
ولسه محمد هيمش سهيله مسكت ايده
سهيله:محمد هو انت ليه اسلوبك معايا كده دها انت كل الناس بتعملها حلو دها حتي الخادمه الاسمها ملاك دي بتعملها احسن مني انا هو انا فيه حاجه ناقص عنهم يامحمد
قولي
محمد بضيق وزفر:سهيله انتي عارفه انا بعمل كده ليه
سهيله:ليه عشان بحبك تعميلني كده
محمد:ما ياريت بتحبيني حب اخت لي اخوها
سهيله:بس انا مش عايزه احبك كده انا بشوف فيك حبيبي وعايزك تبقا جوزي يامحمد
محمد:يبقا خلاص هفصل اعملك كده لحد ماتعقلي ياسهيله
سهيله:انا عايزه اسالك سؤال يامحمد
محمد:اتفضلي
سهيله:هو انا بالنسبه ليك اي يامحمد
محمد:انتي بالنسبه ليها زاي مريم اختي بالظبط انا بحبك كااخت ياسهيله وعمري ماهشوفك غير كده علي فكره ياسهيله في الناس كتير بتحبك ويتمنوا راضيكي بس ترضي عليهم سيبك مني انا انا هعمري مافكر فيكي كزوجه ابدا ياسهيله انتي ديما هتفضلي بالنسبه ليها زاي اختي ياسهيله افهمي بقا
ومحمد سيبها ومشي
سهيله لنفسها:بس انا عمري ماشوفك كااخ ابدا يامحمد انت هتفضل حبيبي يامحمد وانا مش هسكت غير لما تكون بتحبيني ومن نصيبي
ومشيت هي كمان وراحت عندهم وفجاء شخص جاء عليهم
الشاب:انسه يارا في حد عايزك برا
يارا:مين عايزيني
الشاب:معرفش هي في واحده عايزكي برا
يارا:طب داخلها
الشاب:قولتلها ادخلي ليها مرضيتش
يارا:ماشي انا هطلعلها
الشاب:ماشي
ويارا راحت طلعت ليها برا
وفجاء نور جاء عليهم
نور:اومال فين يارا عشان تعمل معايا العرض علي المسرح
فيروز:بتاع الامن جه وقال ان في واحده عايزه برا
نور:ماشي انا هطلع اشوفها
ونور طلع برا يشوفها نور وراجع ليهم تاني
نور:ملقتهش كده هنعمل اي انا وعدت جمهوري ان اعمل ليهم عرض حلو وانا مقدرش اخلف بوعدي
مريم :خلاص شوف اي واحده تعمل معاك العرض غيرها
نور بتفكير:وانا القي واحده فين دلوقتي تعمل معايا العرض
خلاص جتلي فكره ممكن ياملاك تعميلي معايا العرض
ملاك بتوتور:اا ن نا
نور:اها انتي هو في حد غيرك هنا اسموا ملاك الانتي
ملاك:لامقصدش بس انا مينفعش
نور وشدها من ايدها:ومين قال كده انتي تنفعي ونص
ملاك كانت ترتدي فستان لونه فضي ضيق بيلمع ولبسه عليه الطرحه فضي تباع الفستان بتلمع وكانت تضع كحل في عينه وملمع شفاه وكانت جميله للغايه
نور كان يرتدي بدله سوداء وقميص ابيض وفتح اول زرراين وبنطلون اسود ومصفف شعروا وكان اخر شياكه واناقه
ونور طلع علي المسرح والموسيقي اشتغلت وملاك خجلت ولسه هتنزل بس نور مسك ايدها وغني
عندك استني دقيقه حتجنن منك شوفلي طريقه
ونور لفه ليها
واعمل معروف بطل تقلق بطل خوف بتقولي عيونك مكسوف طب من مين
وقرب منها وباس ايدها وبداء يرقص معها
مقدرش اوصفلك الي جرالي ---احساس وجديد اوي بالنسبالي خلينا واضحين فرق ديما بين حاجتين بين
وانا عادي وهادي وبين وانا ملهوف
ومسك ايد ملاك وفضل يلف بيها
مكسوف من مين انا نفسي مختش يوم يومين
قدامي ملاك مش شايف بني ادمين
وحضنه من الخلف ومش ايده علي دراعتها الاتنين برومانسيه ورقص
يانهار يانهار يوم
يوم قربك اجمل يوم
ده الي استنيته سنين
وملاك لسه هتنزل ونور مسك ايدها
عندك استني دقيقه حتجنن منك شوفلي الطريقه
ونور قربها منه ومسكه من خصره ورقص سلوو
واعمل معرف بطل تقلق بطل خوف بتقولي عيونك مكسوف طب من مين
اسال قلبك ---اسال عينك
من غير ماتقول ماهو تقول بيني وبينك
في حاجات تتقال وحاجات احلي وهي خيال
واكتر من الابتتمناه ومش علي البال
وحضن ملاك من الخلف ومش ايده علي وشه برومانسيه
طب امتي وفين ازي انا ناسي
بس انا عمري ماكدب احساسي
مكتوبلي القاك مكتوبلي اكمل وياك
من غير ماتقولي خلاص بان اي جواك
وقرب وجه من وجه ملاك
مكسوف من مين انا نفسي مختش يوم يومين
قدامي ملاك مش شايف بني ادمين
يانهار يانهار يوم قربك اجمل يوم
ده الي استنيته سنين
وشال ملاك ولف بيها المسرح كله وجمهور صفار وسقف ليهم
وملاك اكسفت ونزلت جري علي طول ونور حي الجماهير ونزل وراها
واحد من جمهور:مش دي ملاك الانت بتحبها
والشخص بداء يلف وجه وكان تامر
تامر بضيق وشرار بيطلع من عينه:ايوه هي عن اذنك ثانيه
ومشي بكل الغل وعصبيه
وشاف ملاك وهي ماشيه ومسك ايده
تامر:علي فين ياحلوه
ملاك بصدمه:تامر
تامر:ايوه تامر
ملاك:اي الاجابك هنا
تامر:جاي الحفله بس كويس ان جيت عشان اشوف مهزلتك
ياانسه يامحترمه
ملاك:طب عن اذنك
ولسه هتمشي مسكها من دراعه ولوه وراها ظهره وهي بتتوجع
تامر:ومين قالك ان هسيبك تمشي ان هخدك دلوقتي وهنطلع علي المذون ياحلوه
وبيخده وماشي
ملاك بصريخ:ابعد عني يامجنون انت واحد مريض وتعبان عشان عايز تجوز واحده مش عايزك ولا طيقك اصلا
تامر:هعجبني وداخل مزاجي سواء رضيتي او مرضيتيش
وتامر وخده ومعها ولوه دراعه وراها ظهره وهي بتصرخ هو حطت ايده علي فمها ومطلع علي برا
في المكان اخر
يارا:انت ازي ترقص معها ومش معايا انا
نور بضيق:انا ملقتكيش يا يارا وكان لازام ابداء العرض
يارا:وملقتش غير الخادمه دي تعمل معاك العرض
نور:لوسمحتي يايارا التزامي حدودك في الكلام عن اذنك.
وسيبها ومشي
نور:ستي ملاك جت هنا
فيروز:لا مجتش ولاحتي شوفتها
نور:ماشي
فيروز بخوف:طب هي راحت فين يانور
نور: معرفش انا هشوف ياستي وجابها هنا
وسيبها ومشي ودور عليه في كل مكان وفجاء طلع برا يشوفها لقه تامر عايز يركبها العربيه بالعافيه طلع يجري عليه وفضل يضرب فيه وشده منه ملاك
ملاك بدموع:خلاص سيبوا يانور هيموت في ايدك
نور:مين دها ياملاك وكان عايز يركبك العربيه بالعافيه ليه
تامر بتعب:دي خطبيتي
نور بصدمه:كلامه صح انتي خطبيته فعلا
ملاك بتسرع:لا والله هو كان مكلم عليه لما كان بابا عايش بس انا رافضوا من يومها وهو بيضقيني في رايح وجاي حتي كان عايز يخطفني دلوقتي وياخدني علي المذون ونجوز
نور وضربه برجله في بطنه:عارف لو جت جمبيها تاني ساعتها هتكون موتك علي ايدي انا فاهم
وضربه برجله في بطنه لحد مانزف دم من فمه
ملاك:خلاص كفايه يانور يلا ندخل
وداخلوا جوه في المكان الحفله
فيروز:كنت فين يابنتي قلتينا عليكي
ملاك وحكت ليهم الحصل
فيروز بخوف:الحمدالله الانور جه والحقك قبل مايخدك
ملاك:الحمدالله
وبعد فتره وصلوا القصر وكل واحد داخل غرفته ينام
نور:ملاك ممكن تعمليلي فنجان قهوه
ملاك:ماشي
نور:طب انا طالع علي السطح يبقا هاتي فوق ماشي
ملاك:ماشي
ونور طلع فوق
وملاك داخلت المطبخ وعملت القهوه وطلعت ليها
ملاك:اتفضل
نور:شكرا
وملاك لسه هتنزل بس نور مسكها من ايدها
نور برجاء:ممكن تعقدي معايا شوي لوسمحتي يعني
ملاك واعقدت
نور:ممكن تعتبرني صديق ليكي ياملاك
ملاك اومات بالموافقه
نور:احكيلي عنك ياملاك
ملاك بوجع وبتنهيد:احكيلك عني اي ولا اي يانور
نور:احكي اي حاجه حتي لو جزاء صغير
ملاك:يا يانور بجد مش عارفه اقولك اي اقولك ان اغلي اتنين في حياتي ربنا خدهم مني ولا اقولك ان الحياه قاسيه اووي يوم عليك ويوم ليك الحياه صعبه اووي بجد الدنيا دي جت عليه اووي يانور كنت بنت اخري ارووح مدرستي انام اكل اشرب العب كانت حياتي مرح لما كانت فيها امي وابويا كان بابا يدخل عليه بالشكولاتات لما يجي من الشغل وكانت ماما تعمل ليها الاكلات الابحبها وكنت اخرج مع صحابي كنت عايشه حياتي بجد ومش شايلها هم لي حاجه دلوقتي اصبح شايلها مسؤليه يانور تعرف يانور بابا وماما واحشني اووي يانور ودموعه نزلت منها تعرف يانور كل يوم اتمني الموت عشان يجي ومش بيجي
نور وحط ايده علي فمها:بعد الشر عليكي ياحبيبتي اووعي تتمني كده تاني انا اسف عشان فكرتك
ملاك بدموعه:هو انا اصلا بنساهم يانور دوول حته مني وعمري ماقدر انساهم ديما في بالي يانور تعرف يانور انا بضحك وابتسام بس والله من جوا وجع وحزن وقهر يانور
انا بموت من جوا يانور والله بموت وراحت بكت وفضلت تشهق
نور وحضنها:خلاص اهدي اهدي ياحبيبتي والله انا زايك برضوا انا كمان امي وابويا متوفين وانا صغير ياملاك وحاسس بوجعك دها والله العظيم عارف ان صعب عليكي تعيشي الحياه من غيرهم بس حاولي انك تعيش ياملاك وارضي بلا ربنا كتبوا ليكي ياحبيبتي
وملاك في حضنه ومسك في اووي وعمل تبكي بشهق
نور وبيمس ويطبطب علي ظهرها:هش هش خلاص اهدي ياحبيبتي
وفجاء حد طلع وشافهم
:الله الله اي الانتوا بتعملوا دها اجبلكم اتنين ليمون بالمره
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حلم الملاك" اضغط على اسم الرواية