رواية ملاكي البريئ البارت التاسع عشر 19 بقلم مريم محمد
رواية ملاكي البريئ الفصل التاسع عشر 19
عشق بدموع :س... سليم
سليم بصدمة:عشق....انتي بتعملي إيه هنا
هايدي:هي دي مراتك الفقيرة اللي هتطلقها بس خسارة دي حلوة مش باين عليها
سليم :عشق انا...
هايدي:انت إيه يا حبيبي انت كنت كدة كدة هتطلقها، يبقى تعرف من دلوقتي وخلاص
عشق بدموع:..........
سليم:عشق اسمعيني ارجوكي
عشق:..........
سليم:والنبي ياعشق ردي عليا متسكتيش كدة قولي أي حاجة بس اتكلمي، لم تتحدث عشق وذهبت مسرعة وتبكي بشدة اما سليم كاد أن يلحقها ولكن مسكت هايدي يده لتمنعه
هايدي:انت مالك خايف عليها كدة ليه ماتزعل ولا تروح في داهية إحنا مالنا
صفعها سليم :اخرسي متجيبيش سيرتها على لسانك
هايدي بغضب:انت بتضربني عشانها
سليم:واقت'لك كمان دي حياتي يا غبية بس الحق مش عليكي الحق عليا انا.... انا السبب انا اللي دايمًا بجرحها
هايدي:لما هي حياتك انا ابقى إيه
سليم:انتِ ولا حاجة عارفة يعني إيه ولا حاجة يعني ملكيش لازمة يا بنت عثمان
هايدي بصدمة:إيه؟؟!!... هو انت كنت عارف انا مين
سليم:هو أنتِ فكراني عيل بلعب معاكي ولا تكوني صدقتي إني بحبك بجد، وربي ف سماه لو عشق حصلها حاجة بسببك هطلع رو*حك في ايدي وما هيهمني حد.. غوري
ذهب سليم إلى البيت يبحث عن عشق في كل مكان
سليم بصراخ:عشق... يا عشششششق... عشق
دادة أحلام :في إيه يا ابني مالك بتزعق كدة ليه إيه اللي حصل
سليم:عشق فين يا دادة
دادة أحلام:معرفش يا ابني والله هي كانت قاعدة مع مامتها هنا وانا كانت عيني عليها زي ما قولتلي ولما قالت لها الكلام ده صممت تشوفك
سليم :كلام إيه؟! هي قالت لها إيه بالظبط
دادة أحلام :قالت لها على كل حاجة عملتها معاهم وهي مكنتش مصدقة يا عيني وقالت لازم تتكلم معاك الأول وتسألك وبعد كدة خرجت
وقالت للسواق انه ياخدها عندك
سليم بعصبية:وهي قالت لها ليه انا حذرتها إنها متتكلمش كنت عارف إنها هتزعل وهتضايق ومش هتسامحني، وانتِ يا دادة لما سمعتيها ممنعتيهاش ليه، ليه خليتيها تتكلم
دادة أحلام :ياسليم انت قولتلي أن اراقبهم من بعيد عشان خايف على عشق منها وكمان علشان هي متزعلش لأنها كانت عاوزة تتكلم معاها لوحدهم
سليم:ااااااااه... هعمل انا إيه دلوقتي
دادة أحلام:اهدي ياسليم اهدي عشان صحتك انت لسة تعبان
سليم:يا حرررررراس
احد الحراس:أمرك يا سليم بيه
سليم:تقلبوا الدنيا وتشوفوا عشق فين، دوروا عليها في كل مكان، وابعتلي السواق اللي كان معاها
سليم:أمرك يا سليم بيه
رفع سليم هاتفه واتصل على زياد
زياد:الو
سليم: انت فين
زياد:هكون فين يا اخويا ف الشغل طبعًا
سليم:تعالي دلوقتي عاوزك كمان خمس دقايق قدامي
زياد:في إيه ياسليم مالك
سليم بعصبية:انت لسة هتسأل اخلص يازياد تعالى
زياد:ياسليم انت فاكرني صا'يع وقاعد على القهوة انا بقولك إني ف الشغل
سليم:عشق عرفت اللي عملته ف أهلها
زياد:إيه؟؟!!.. طب انت اتكلمت معاها
سليم:لأ ما هي جت تكلمني شافتني وانا قاعد مع هايدي، وسمعت كلامي معاها وإني بحبها وكمان الزفتة دي قالتلها إني ناوي أطلقها واتجوزها وهي سمعت الكلام ومشيت على طول ومعرفش راحت فين
زياد:هي مالها المصايب نزلت مرة واحدة كدة ليه.. طب انت كويس
سليم:لأ
زياد:طب اهدي انا جاى خمس دقايق وهكون عندك متتحركش إلا اما اجيلك، سلام
السائق:أمرك يا سليم بيه
سليم:انت اللي اخدت عشق وديتها النادي صح
السائق:أيوة يا باشا
سليم:طب مرجعتهاش ليه
السائق:والله يا باشا المدام كانت منهارة وانا قولتلها تركب عشان ارجعها القصر، وهي رفضت وقالت إنها مش راجعة تاني وبعد كدة جريت حاولت الحقها بس للأسف معرفتش
سليم:ومفيش حد من الحرس راح معاكوا ليه
السائق:مجاش في بالي والله يا باشا انا قولت انها هترجع مع حضرتك ف مش هيكون في خطر
سليم:وانت تقول من دماغك ليه.. انا قولت قبل كدة انها متتحركش من غير حرس
السائق:آسف يا سليم بيه اوعدك انها مش هتتكرر
سليم بصراخ:هعمل انا إيه بآسفك دلوقتي لو حصلها حاجة هقتلك"وا كلكوا....غور من وشي
دادة أحلام:يا ابني اهدي حرام عليك صحتك انا خايفة عليك
زياد:اهدي ياسليم وان شاء الله هتلاقيها.انا بلغت إنهم يدوروا عليها قبل ما اجيلك اصبر وهنعرف هي فين
سليم:مش هقدر اصبر انتوا مش حاسين بيا، أنا دلوقتي في ف دماغي أفكار زي الزفت... هي دلوقتي لوحدها وضعيفة ومعهاش موبايل ولا أي حاجة هتعمل ايه وكمان ممكن حد يتعرض لها، ااااااااه
انا هتجنن لازم الاقيها دلوقتي
زياد:سليم انت لسة تعبان اهدي اعمل معروف
سليم:انا تعبان عشان مش عارف عنها حاجة... تعبان عشان هي بعيدة عني، تعبان عشان انا السبب في كل اللي بيحصلها، امها هي السبب هي لو مكنتش اتكلمت معاها مكنش كل ده حصل انا هقتل*ها
زياد:لأ يا سليم... سليييم
ذهب سليم إلى المخزن ووضع المسد*س على رأس والدة عشق
أحمد:انت بتعمل إيه.. سيب امي ف حالها
سليم:انا هقتله*ا واشرب من د'مها كل اللي انا فيه دلوقتي بسببها هي انا حذرتك وقولتلك متتكلميش ولا تقوليلها حاجة.. ومع ذلك انتي كسرتي كلامي ونفذتي اللي في دماغك يبقى تستحقي كل اللي هعمله فيكي
زياد:سليم اهدي ومتتهورش انت دلوقتي متعصب سيبها يا سليم عشان خاطر مراتك انت فاكر انها ممكن تسامحك لو عرفت إنك أنت اللي قتل*ت امها
سليم :عاوزني اعمل ايه يعني... اسيبها وهي السبب في كل اللي انا فيه دلوقتي
زياد:تعالي يا سليم نشوف مراتك فين احسن من الجنان اللي انت بتعمله ده
ابعد زياد سليم عن والدة عشق بصعوبة وخرج امها هي فقدت الوعي عندما رأت المسد*س على رأسها
عشق:انامش عارفة اشكرك ازاي يا ليلي على كل اللي عملتيه معايا
ليلي:متقوليش كدة يا هبلة إحنا اخوات، وبعدين متخافيش اقعدي براحتك كدة كدة الشقة دي مقفولة ومفيش حد بيجي هنا خالص
عشق:ماشي.. بس اوعي يا ليلي حد يعرف إني هنا
ليلي:سليم كلمني وسألني عليكي
عشق:اوعي تكوني قولتيله على مكاني
ليلي:لأ متخافيش قولتله إني معرفش حاجة وأول ما اعرف هبقي اكلمه
عشق:كويس إنك عملتي كدة
ليلي:بس كان خايف عليكي أوي.. سليم بيحبك يا عشق
عشق بدموع:انا كنت فاكرة كدة بس للأسف طلعت غلطانة، أنا سمعته وشوفته وهو بيقولها إنه بيحبها يا ليلي وكمان اتفقوا إنه يطلقني ويتجوزها
ليلي:طب اهدي يا حبيبتي واستريحي شوية انتي تعبانة
عشق:حاضر
ليلي:كل حاجة هتحتاجيها هتلاقيها موجودة يا حبيبتي وان شاء الله هجيلك كل يوم
عشق:بجد شكراً يا ليلي على كل اللي بتعمليه معايا
ليلي:بس يا عشق إحنا اخوات مفيش بينا الكلام ده، أنا همشي دلوقتي.. عشان اتأخرت وهجيلك بكرة سلام يا حبيبتي
عشق :سلام
مر اسبوعين ومازالت عشق بعيدة عن سليم وهو لا يعلم مكانها، كانت حالته تزداد سوءًا يومًا بعد يوم وهو لا يمل من البحث عنها
زياد:مش كفاية بقى.. انت من امتي بتشرب أساساً..
سليم:معرفتش حاجة عن عشق؟
زياد:للأسف لأ بس متخافش هنلاقيها
سليم:بقالك اسبوعين بتقولي نفس الكلام ده وبرضو مبتعرفش حاجة عنها
زياد:ياسليم اللي انت بتعمله في نفسك ده عمره ما هيرجعها
سليم:بقولك إيه سيبني في حالي وغور من وشي انا مش عايز حد معايا
زياد:انت بتقول الكلام ده ليا انا ياسليم
سليم:هو في حد غيرك قاعد قدامي وانا معرفش
زياد:انا آسف على إزعاجك..عن إذنك يا سليم بيه
خرج زياد من الغرفة حزينًا فهو آخر ما كان يتوقعه أن يسمع هذا الكلام من صديق عمره، ولكن أوقفته دادة أحلام التي سمعت كل ما قاله سليم
دادة أحلام :استنى يا ابني
زياد:نعم يا دادة
دادة أحلام :متزعلش من سليم هو ميقصدش الكلام ده بس انت عارف من ساعة ما عشق سابت البيت وهو حالته وحشة خليك جنبه يا ابني هو محتاجلك
زياد:متقلقيش يادادة انا مش هسيبه إلا لما يلاقي مراته وبعد كدة كل واحد يروح لحاله
دادة أحلام:لأ يا ابني متعملش كدة ده انتوا اكتر من اخوات
زياد:هو اللي عايز كدة يا دادة وسليم طلع اللي ف قلبه
دادة أحلام :لأ يا ابني هو
توقفوا عن الحديث عندما سمعوا صوت عالي من غرفة سليم، ف اسرعوا نحو الغرفة وجدوا سليم على الأرض فارتعبوا من منظره وجسده البارد واخذوه إلى المستشفى
مر يومان على دخول سليم المستشفى، أما زياد ف قرر الذهاب إلى جامعة عشق لعله يلقاها ويتحدث معها ولكنه لم يجدها ووجد ليلي فقط
زياد:آنسة ليلي
ليلي :إيه ده؟! حضرتك بتعمل ايه هنا
زياد:انا كنت جاي اشوف عشق هي لسة مجتش
ليلي:لأ مجتش
زياد :طب انتي متعرفيش مكانها
ليلي:لأ معرفش
زياد:متأكدة؟
ليلي:متأكدة من إيه؟
زياد:إنك متعرفيش مكانها
ليلي:انت عايز ايه حضرتك.. انت جاي تحقق معايا ولا إيه
زياد:يا ستي انا بسألك عشان عاوزها ضروري
ليلي:ليه؟ قصدي يعني إيه الحاجة اللي تخليك محتاجها اوي كدة
زياد:
زياد:سليم مات
ليلي بصدمة:إيه؟؟!!.. إيه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله ده
زياد:ده مش كلام فارغ سليم دخل المستشفى من يومين ومات النهاردة
وانا كنت عاوزها عشان ابلغها وهي عارفة انه تعبان ومع ذلك سابته ومشيت من غير ما تسمع حاجة، عن إذنك لو كلمتيها ابقى قوليلها يمكن تيجي العزا
ذهب زياد وترك ليلي وهي مصدومة من حديثه ولا تعرف كيف سوف تخبر عشق ذلك الخبر، ذهبت ليلي إلى عشق لكي تعطيها المحاضرات مثل كل يوم
عشق :ليلي
ليلي :.......
عشق:ليللللللي
ليلي:ها... في إيه؟
عشق:انتِ سرحانة في إيه أنا بقالي ساعة بكلمك
ليلي:لأ مفيش حاجة
عشق :مالك يا ليلي انتي عاوزة تقولي حاجة
ليلي:بصراحة أيوة
عشق :طب قولي ساكتة ليه
ليلي:زياد جه الكلية النهاردة وكان عاوزك ياعشق
عشق :اكيد سليم اللي باعته
ليلي:لأ هو اللي كان عاوزك
عشق:طب قالك كان عاوز إيه
ليلي:ايوة
عشق:في إيه يا ليلي انتِ خايفة كدة ليه
ليلي:بصي هو انا مكنتش عايزة اقولك بس لازم تعرفي
عشق :اعرف إيه
ليلي:بصي....هو سليم.. يعني
عشق:في إيه يا ليلي ماله سليم
ليلي بدموع:سليم مات يا عشق
عشق:إيه الهبل اللي انتي بتقوليه ده انتي اتجننتي يا ليلي
ليلي:زياد قالي إنه دخل المستشفى من يومين وإنك عارفة انه تعبان وقلبه مش هيستحمل الزعل ومات النهاردة
عشق:لأ لأ..... مستحيل. سليم مستحيل يسيبني لوحدي الكلام ده اكيد مش حقيقي
ليلي ببكاء:اهدي يا عشق متعمليش في نفسك كدة
عشق بإنهيار:انا عاوزة اروحله دلوقتي... ارجوكي يا ليلي
ليلي :ماشي يلا وانا هكلم زياد واعرف منه اسم المستشفى
ذهبت عشق وليلي إلى المستشفى
ودخلوا غرفة سليم ووجدوا زياد عنده وهو مغطى بغطاء المستشفى
اقتربت منه عشق والدموع تنهمر من عينيها ويدها ترتعش رفعت الغطاء من على وجهه وراته
عشق بدموع :س.... سليم قوم يلا انا جيت انا عشق حبيبتك قوم يا سليم والنبي انا مش زعلانة منك... قوم بقي يلا وانا هفضل معاك على طول، يا سليم فوق بقى انا مقدرش اعيش من غيرك..انا بحبك والله العظيم بحبك
سليم:وانا بعشقك يا قلب سليم
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ملاكي البريئ" اضغط على أسم الرواية