رواية معشوقي الصعيدي البارت الأول 1 بقلم نيجار محمد
رواية معشوقي الصعيدي الفصل الأول 1
خلاص هتمسوا..💔 (خلاص هتمشوا)…قالها ولد يمتلك من العمر اربع سنوات
ايوة لاسم نمسي هتوحسونا (ايوة لازم نمشي هتوحشونا)..انهار في البكاء واحتضن صديقه الوحيد وابن عمه
انا مس عايسة امسي يا ماما (انا مش عايزة امشي يا ماما)..قالتها فتاة تمتلك من العمر اربع سنوات
الام : لا لازم نمشي يا حبيبة ماما
الفتاة ببكاء : لا يا ماما انا بحب امير ويوسف
الاب وهو يحضن ابنته وابنه : معلش ياحبايبي لازم نمشي..
الفتاة وهي تمسح دموعها : طيب يا بابي هروح دقيقة واجي
الاب : ماشي ياقلبي بس متتأخريش..وذهبت الفتاة مسرعة الى غرفة
الفتاة ببكاء : هتوحسني يا امير
امير وهو يتمالك دموع : وانتي هتوحشيني اوي يا اوزعة..قالها ولد بمتلك من العمر ثمن سنوات
الفتاة : خذ دي
امير : ايه ده
الفتاة : دي سلسلة مكتوب عليها اسمي وانا هلبس سلسلة مكتوب عليها اسمك وعد متقلعهاس ماسي
امير : وعد
بااااااااك
نورين ماسكة السلسة وفي يدها الثانية ماسكة صورته لما كان عنده ٨ سنين وبتقول لنفسها : اخيرا هشوفك وحشتني اوي يا ترى بتحبني زي ما انا بحبك ولا نستني
فريدة ام نورين وسيف : جهزتي شنطتك يابنتي
نورين : ايوة يا ماما
فريدة : طيب وانت يا سيف
سيف بفرح : اكيييد
احمد والد سيف ونورين : طيب يلا يا شباااب
سيف ونورين بمرح : يلا يا برنسسس
احمد بقرف مصطنع : امشوا عرتوني بين الخلج اطخكم عيار اوديكم تعملوا صنار
نورين بضحك : من اولها يا بابا بقيت صعيدي
فريدة : يلا يلا بلاش هطل هلاقيها منكم ولا من ابوكم
سيف بهمس لابوه : خليك انت مسمعنا الكلام من البوووس..واتجهوا الى الصعيد
في الصعيد..
يوسف : اخييييرا هشوف سيف ونورين وحشوني ولاد الجزم
امير بغضب : ما تتهد يا واكل ناسك
يوسف بغباء : والله ما فاهم حاجة انت كنت بتشتمني ؟
سارة بنت خالة يوسف وامير : لا يا غبي قصده اتهد واقعد ساكت انت الفرحة نستك اسمك ولا ايه
يوسف بمرح : والله يا اختي انا لو عليا اجيب مكروفون وازغرط…قاطعه قفا نازل بيسلم على رقبته من امير
يوسف : اااه ليه كده ده انا حتى بحبك
امير : انا نازل اشوف شوية مصالح يا ابوي معايزش حاچة؟
عامر والد امير ويوسف : شغل ايه يا ولدي دلوجت
امير : شوي وراجع يابوي خلي بالك من حالك انت وامي سلام..كان امر خارج وقت ما نورين دخلت وخبطت فيه
نورين : اس..لم يبقى ليتسمع لحديثها ورحل تاركها تموت من الغيظ على فعلته
سيف بمرح : وسع وسع وسع سيف وصل الكل يوخر
يوسف وهو يصافحه : حبيبي وحشني يابو الصحااب
سيف بمرح : انت اتجننت عاد ولا ايه بتكلمني بلغة البندر
يوسف بمرح : يااااعم انت هتعملي فيها امير بيعرف يتكلم مصري ويجي يكلمني صعيدي يابرووو خش
احمد وهو يصافح اخوه : حبيبي وحشتي ياخوووويا
عامر : و…قاطعه احمد قائلا : وربنا ما انت مكلمني الا مصري لا افقه شيء من لغتكم ياخووويا
عامر بضحك : لسة زي ما انت متغيرتش يااحمد
فريدة : هيشلني يا عامر والله امال فين شادية
عامر : في المطبخ بتحضر الاكل
فريدة : ليه بس تعبة نفسها ليه احنا هناكل اي حاجة
عامر : لا ازاي بقا اخويا ومراته وولاده يجوا وياكلوا اي حاجة
نورين بتوتر : عمو هو فين امير
عامر : في الشغل ياحبيبتي هيخلص مصالح ويجي طوال
نورين : تمام يا عمو انا هطلع اوضب هدومي
سيف : خديني معاكي ، هي فين اوضتنا يا عمو
عامر : روح معاهم يا يوسف وريهم غرفهم
يوسف : تعالوا ياخواتي الحلوين
سيف : امال انت في كلية ايه يا يوسف
يوسف : انا كلية هندسة
سيف : كفك ياخووويا
يوسف : هو انت في هندسة؟
سيف : ايوة ونورين في طب
نورين : طيب سيف اخووويا حبيبي صاحبي كل حيا..قاطعها يوسف قائلا : اخلصي يا عيون اخوكي ايه مصلحتك
نورين : طول عمرك جفشني يا اخويا المهم هنزل العب مع القطة اللي تحت وانت خذ شنطتي حطها في الاوضة بتاعتي
سيف : ماشي متتأخريش
نورين بفرح : اووووك يا برووو..نزلت نورين تلعب مع القطة والقطة اول ما شافتها طلعت تجري ونورين فضلت تجري وراها وفجاة
: نورييييييييييينننن وووووو
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية معشوقي الصعيدي" اضغط على أسم الرواية