قصة انثتي القوية البارت الثاني 2 والأخير بقلم منار همام
قصة انثتي القوية الفصل الثاني 2 والأخير
دخلت لقيت البيت كله متزين زى مايكون في فرح
جريت زي المجنون و اول حاجه جات علي بالي هي جريت علي جوه
اياد: ماما ماما فين قمر...؟؟
اول ما ماما شفتني فضلت تزغرط : الف مبروك يا حبيبي
اياد: ماما مش وقته وايه دا فرح مين؟؟
: مالك يا حبيبي في ايه براحه وبعدين دا فرح قمر عمك قال نخلي الفرحه فرحتين ونفرح بخروجك وجواز قمر
سبت امي من غير ولا كلمه
: اياد اياد...
فتحت الباب بغضـ ـب كانت قاعده قدام المرايه وهي لابسه فستان الفرح
اول ما شفتني جريت عليا بدموع: ايـاد انـا ولله قلت لبابا اني مش موافقه واني مش عايزه اتجوزه بس هو زعق فيا وقالي كلام كتير وحش وقالي اني بحب حد ومتفقه معاه وهجبله العـ ار وهو خلا الفرح بدري
مسحت دموعها: اهدي متعيطيش انتي قويه. وبما انك قولتي ل باباكي مراه واتنين يبقي هو مخلاش حل غير انك ترفضي قدام المأذون انتي عملتي اللي عليكي.
قمر: ب.... بس بابا والناس كلها برا كلام النااس اكيد مش هيسكتو.
اياد بحنيه: قمر لما انتي تبقي عايشه مع جوزك مش مرتاحه هيعمل ايه كلام الناس ساعتها لما ترجعي لعمي ومعاكي طفلين وتطلقي النااس هتربي عيالك معاكي هيصرفو عليهم معاكي
قمر: طــ طب و.. و.... بابا
اياد:هيعمل ايه يعني هيزعق فيكي هيزعل منك اكتره شهر وهيرجع يكلمك
قمر: ه ..هيضربني
اياد: متخافيش انا معاكي يا قمر
اتنهد وكمل : قمر انا مش بحرضك ضد باباكي بس مفيش حاجه اسمها باباكي يختار جوزك اللي انتي هتعيشي معاه اللي المفروض يكون شبهك انتي مش باباكي يعجبك انتي مش هو ما هو باباكي هيختار العريس علي ذوقه يعني الموصفات اللي تعجبه هو....عارف يا قمر عمي ممكن يضربك يزعلك شهر اتنين سنه بس انك تعيشي مع واحد زعلانه وكل يوم خناق ومش فاهمين بعض عمر سواا
مسحت دموعها باصرار: وانا مستحيل اوافق.
المأذون: فين العروسه
: انا ابوها الوكيل امضي فين يا شيخنا
المأذون: لا لازم اشوف العروسه الاول واساله موفقه ولا لا
دخلت قمر و وراها اياد
المأذون: انتي موافقه يا بنتي ؟؟
قمر فضلت ساكته شويه
: لا مش موافقه يا شيخنا
ابو قمر: بــــــــــت ايه اللي بتقوليه دا
قمر: ايوه يا بابا مش موافقه
: انتي اتجنتي عايز تجبيلي العـ ار
قمر صرخت بطريقة هستريه
: مش موافقه مش موافقه
عمي رفع ايده علشان يضرب قمر بس كنت انا وقفت قدامه وخت القلم مكانها.....
بابا اياد: مـــــــــــمحمد عايز تمد ايدك علي بنتك قدام الناس
محمد: واكسر راسها كمان لو مقالتش انها موافقه.
ابو اياد: واحنا من امتا بنجبر البنت علي حاجه يا محمد
كل دا وقمر واقفه مستخبيه ورا ضهري
محمد: لا هجبرها واموتها كمان عايز تكسر كلمتي بنت الـكــــ .... يلا يا بت قولي للماذزون انك موافقه.
ابو اياد: طاب لو ابن ابوك تمد ايدك عليها يا محمد ونشوف ايه هتمد ايدك علي اخوك الكبير كمان
هنا عصام اتكلم
: يعني اي بعد المصاريف والفرح بتضحكو عليا ايه يا حج محمد بنت لا راحت ولا جات هتمشي كلامها عليك
ابو اياد: احنا معندناش بنات للجواز يا عصام ولو علي فلوس الفرح اللي صرفتها هدفعها ليك انا.
رجل من الموجودين: وه وليه العريس موجود وبن عيله وناس انا عندي العروسه بت يا سناء ياااسناء
طلعت بت عنده 16سنه
سناء: ايوه يا بابا
: ابصمي هنا يا بت هتتجوزي ابن كبير البلد
سناء: يا بابا بــ
بصوت عالي: ابصمي يا بت.
سناء بخوف: حاضر يا بابا
عدا شهر عمي مش بيكلم قمر وغير الكلام اللي سمعته من الناس ليه واحده ترفض تتجوز يوم فرحها بس عادي الناس حكت في الموضوع شويه واول ماحصلت مصيبه جديده كله مسك فيها ونسي موضوع قمر خالص وطول الوقت انا جنبها ومسبتهاش.
قمر: لا لا مش دي اللي علي اخر الفرع الصفره دي
اياد علي الشجرة: قصدك دي.. اااه لله يخرببيتك علي بيت المانجا
قمر بضحك: احسن قولتلك نجيب حاجه نقطفها بيها عملتلي بطل
اياد بتوهان: كله يهون علشان الضحكه القمر دي
قمر بكسوف: طـ طب هات المانجا
اياد: طاب وصاحب المانجا اللي اتكسر.
قمر: اياد بطل بقا علشان بتكسفني.
اياد: خدي يا ستي
محمد: قمر بنتي احم ان اسف
قمر: لا يا بابا متقولش كدا
محمد: لا يا بنتي لو فضلت علي كلامي وجوزتك عصام وكان حصل فيكي زى ما حصل لسناء
قمر: ليه يا بابا حصلها ايه
محمد: البنت من كتر المشاكل اللي بينها وبين جوزها جالها حاله نفسيه وكل ماتروح تشتكي لابوها يقولها خلاص اتجوزتي ودا نصيبك البت من الغلب انتحـ.رت 💔
قمر بحزن: ربنا يرحمها
محمد: اسف تاني يا بنتي
قمر: متقلوش كدا يا بابا كلنا بنغلط
محمد مشي وقمر بصت لاياد
قمر: شكراً
اياد: قمر تتجوزيني؟!..
تمت النهاية .. اقرا ايضا رواية جحيم اعمي (كاملة حصريا) بقلم دعاء احمد (deliil.com)