رواية عشق المالك الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم مروة موسى
رواية عشق المالك الفصل الخامس والثلاثون 35
نزلوا تحت وفطروا وهما قاعدين لتاني مرة
ورد حست بوجع في بطنها ومش طايقة ريحة الاكل
زين بقلق : انتي بخير
ورد : لاء حاسة أني مقروفة من كل حاجة
عشق بفرح : يمكن حامل
مالك بفرح اكبر عشان اخوه : ايوا استنوا هتصل بالدكتور
معتز : اتفضلي ي دكتور
دخلت الدكتورة وكشفت
الدكتورة لورد : مبرووك
ورد بدموع الفرح : الله يبارك فيكي
الدكتور : ليه دموعك دي
ورد : أصل كنت حامل من فترة وربنا مأردش إني اكمل عشان كدا ربنا عوضني تاني
الدكتورة : عوض ربنا كبير جدا بس احنا اللي بنستعجل
وطلعت وعرفت الكل انها حامل
زين دخل عليها وقالها مبروك
ورد وهي في حضنه : الله يبارك فيك ي حبيبي
عشق بفرح : انا مبسوطة اوي ان ربنا كرمك ي وردتي
زين : لاء انا اللي اقول ي وردتي
مالك : مراتي تقول اللي هي عاوزة وحضن اخوه وبارك له
معتز : انا عاوز اقولك متتحركيش دا هيبقي اول فرحتنا عاوزين ربنا يكملنا علي خير
رشا : نفسي ي مالك اشوفلك حتة عيل بقي قبل ما اموت
مالك وزين وهما بيقبلوا يديها
مالك : بعد الشر دا القمر لسه في عز شبابه
زين : قولها يخويا لتفكر نفسها هتبقي جدة مسنة بقي بجد
ورد : مبروك ليكو كلكوا
عشق بفرح : الله يبارك فيكي ي بنتي واختي وحبيبتي
بقلم مروة موسي
مالك : اممم حضرتك مفيش ليا الكلام دا ليه
عشق بشجاعه قدام الكل: ليه ما انت حبيبي وقامت وباسته من خده
زين : أحم احمم نحن هنا
مالك : متخليك في حالك بقي
زين : حاضر بكرة تيجي تقول لبنتي تعالي العبي مع عيالي هتقولك لاء
مالك : يخويا كفاية انت هتلعب معاهم
الكل ضحك والكل كان مبسوط بخبر حملها تاني كأنه اول مرة خصوصا بعد خروج العقربة نيرة من حياتهم بقت هادية ويدوب علي قدهم
بعد ٥ شهور الحمل بدأ يتعب ورد اوي
الكل كان بيقدم راحتها عشان هي فعلا باين عليها انها تعبانه جدا
كان الكل قاعد تحت وسهرانين
عشق : مالك ممكن معلش تجيب ليا رنجة
الكل باستغراب : رنجة؟
ورد وهي بطنها قدامها : دا انتي مبتحبيهاش
عشق : نفسي فيها اوي اوي بجد حالن
مالك طلع جبها ليها وكلت والكل كان مستغرب بس قالوا يمكن نفسها فيها بجد
وفي يوم كانوا حاطين الاكل عبارة عن رز بسمتي ومشويات وسلطات
عشق كلت رز بسمتي ومعاه بيض
مالك : عشق اليومين دول اكلك غريب جدا
معتز : سبها ي ابني هي حرة بالهنا والشفا علي قلبها
رشا : عشق هو انتي يبنتي مش حاسة بأي حاجة غريبة
مكملتش الكلمة وعشق كانت جري علي الحمام
الكل فكر انها جالها حالة تسمم من الاكل او من كتر الاكل اللي كانت بتاكله
واتصلوا بطبيب
الطبيب وهو جوا مع عشق
عشق : يادكتور انا طعم الأكل اللي مكنتش بحبه بقيت بعشقه وطعمه جميل
الدكتور بضحك : انتي مش بتحبيه بس في شخص تاني هو اللي بيحبه
عشق بغباء: شخص مين
الدكتور ؛ حضرتك انتي حامل في شهرين ومتعرفيش
عشق : أي انا حامل في شهرين
الدكتور : ايوا ودا دوا
عشق بتوسل: ممكن متعرفش حد برا
الدكتور : حاضر
وطلع مالك يجيب العلاج اللي الدكتور كتبه
والكل دخل بقلق
رشا : انتي كويسة
عشق وهي بدموع وخاصة الدموع دي باين انها دموع فرح : ايوا كويسة
معتز : الدكتور قال انها بخير ومفيش قلق عليها
عشق : وهو قالي ان في حد كمان ٧ شهور هيشرفنا
ورد وهي بتتحرك بصعوبة علي آخرها ناحية اختها : يعني انتي حامل
زين : اللهم مبارك اللهم مبارك
رشا بفرح اكبر لحمل عشق زوجة ابنها الأكبر: ينهر ابيض ربنا يبارك فيكوا وتقوموا بالسلامه
عشق : محدش يعرف مالك انا اللي هعرفه
معتز بدموع لأول مرة : هبقي جد وهلعب مع احفادي
زين : ربنا يديك الصحه يحج وتجوزهم كمان
والكل بارك ليها علي دخول مالك
مالك بقلق: عشق انتي كويسة
عشق نظرت للجميع والكل طلع برا
عشق : ايوا انا بخير
مالك حضنها: حاسس إن في حاجة مش عارف ليه
عشق وهي بتحط ايده علي بطنها : هيشاركنا بعض كدا شخص في كل حياتنا
مالك قام وقف من مكانه بذهول وقال : ع عشق انت انتي حامل
هزت عشق راسها: ايوا في شهرين
مالك زي ما يكون من كتر الفرحة مش عارف يقول اي او يعمل اي بس كل اللي عاوزة انه يفضل مع عشق وابنهم الجاي
مالك كان فرحته سابقه كتير فرحة عشق
مالك : أنا هبقي أب دا بجد
عشق : بجد وأحلي أب
مالك : انتي عارفه لو اتحركتي من مكانه هقتلك انا هفضل جمبك طول ما انا في البيت واي حاجة تعوزيها تقولي للخدم
عشق بحنان: ربنا يخليك ليا
مالك : وميحرمنيش منك
عدي ٣شهور كمان
كدا ورد بقت في أول التاسع
وعشق بقت في الخامس
ورد كان الأسبوع دا اسبوع الولادة وكان الكل قلقان عليها جدا لأن مناعتها ضعيفه
ورد وهي قاعدة بتتحرك تحت في الصالة بصعوبة
زين : معلش امشي شوية كمان
ورد : مش قادرة ي زين
زين : يعني اشيلك
ورد بعصبية من الحمل : ما انت قولتلي قبل كدا اني بقيت زي القلة ومنفوخة
زين: اهدي بس عشان العصبية دي غلط عليكي
ورد كانت هتتكلم لكن صرخت صرخة قوية زين شالها وطلعها علي العربية
ومالك كان وراه ومعاه رشا
مالك بيسوق وزين مع ورد ورا
رشا : اهدي متقلقيش دا طلق عادي
ورد : أنا بوووولد بووولد
زين : يخرب عقلك استني لما نوصل
ورد : انت بتشتمني
زين بخوف عليها : انا شتمتك اسف حقك عليا
.ورد : هو انا عيلة صغيرة بتضحك عليا بكلامك
زين لمالك : انجز يعم دي شكلها مش طايقه حد قدامها
ودخلت المستشفي وولدت جوا في العمليات
برا زين كان رايح جاي عشانها من القلق والتوتر
مالك : اهدي متقلقش
زين لمالك : خاسس ان قلبي هيتخلع من مكانه
رشا : ربنا يطمنا وتطلع بنت تبقي ملكة وسطكوا كدا
البنات دول نعمه ورحمة وهداية من ربنا للوالدين
مالك : دا طريق لدخول الوالدين الجنة
زين : ولد بنت اللي ربنا يجيبة حلو بس يبارك فيه
الممرضة طلعت وهي شايلة طفل صغير
الممرضة : مبرووك دا ولد يتربي في عزك
زين كان جسمه مهزوز وبيترعش مالك حس بأنه من فرح الابوة متوتر ومتكلبش
مالك قرب عليه وحضنه وبارك له وحط ابنه علي ايده
زين كبر في أذنه وسمي عليه
زين : ورد كويسة
الممرضة بضحك : حضرتك حقنه البنك تقريبا مقصرتش معاها في حاجة دي صاحية كأنها بتحكي قصص جوا مع صحابها ربنا يخليها
اطمنوا عليها وبما إن ولادة طبيعي خرجت في نفس اليوم
مالك طمن عشق ومعتز وذهبوا للبيت
زين طلع مراته فوق الاوضة وشال ابنه وحطه علي ايد ابوه
معتز بتشويق: اللهم مبارك قمر ربنا يحفظة
ورد : حلو زي أمه
زين : ومش حلو زي ابوه ليه يختي
رشا : باااس اسكتو اهم حاجة انك قومتي بالسلامه لحسن كنا خايفين عليكي
عشق : الحمد الله حمدالله علي سلامتك
زين حس بفرح مالك وكان متشوق يشوف ابنه زي ما كان متشوقك زين
زين شال ابنه وحطه علي دراع اخوه وطبطب علي دراعه وقال زين : انت حابب تسمي اي
مالك بفخر من حركة اخوه : بس دا اول واحد ليكوا انتوا اللي تسموا
ورد متفهمه الوضع : دا ابنكوا قبل ما يكون ابننا يلا هتسموا اي يعشق
مالك : أنا من رأي نسمي ريان
عشق : حلو اوي
معتز : خلاص ريان جميل مبرووك عليكوا
والكل كان فرحان جدا جدا وكانت عشق ماسكة جمبها طبق المخلل وبتاكل والكل منتظر ولادتها
لكن وهما متجمعين فوق لقوا اللي داخل عليهم عشق قامت اتفزعت والطبق وقع من علي رجليها وانصدمت من وجود ........
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية عشق المالك" اضغط على اسم الرواية