رواية سجينة الرعد الفصل الخامس بقلم آيات الرحمن (أثيرة لحفيد الصقر)
رواية سجينة الرعد الفصل الخامس
يوسف :انا لازم اعرف ال🐕 ده عمل كده ليه
وكان متع"صب اوى وخرج عشان يروح بيته لكن مش هينفع يسوق وهو بالحاله دى
حبيبه راحت معاه بعد رجاءات كتيره
وفي طريقهم لبيت ذياد
عملوا حا"دث سير واتو"فوا ومبقاش للمار حد غير عمها مراد اللي هو والد رعد
وهو كمان بيتو"في بعد وفا"ت اخوه وزوجته بسنه بعد ما بياخد لمار تعيش في بيته
نكمل روايتنا
في بيت مراد والد رعد
التليفون بيرن مراد بيفتح عشان يرد على المتصل
مراد:الو ايوه مين
ايوه انا مراد الصقر
ايييه وفجأة التليفون وقع من ايده
رعد:في ايه يا بابا
مراد بصدمه:عمك يوسف
رعد:ماله
مراد:عمل حاد"ث هو ومراته واتو"فوا
رعد:ومين قالك كده
مراد:في شخص كلمني دلوقتي وقال لي كده
رعد:طب يلا بسرعه هنروح المستشفى بس هما في اى مستشفي
مراد:مستشفي الش***
رعد:طب يلا وراحوا المستشفى اللي رعد بيشتغل فيها او بالاخص ملكه هو اللي بناها
وبيدخل مع مراد وبيخلص كل الاجراءات وبيتم دف"ن يوسف وحبيبه وبتفضل لمار وحيده تحت صدمة خسا"رة اهلها
مابقاش ليها حد في الدنيا كلها
مراد:يلا يا لمار عشان تيجى تعيشي معانا مش هينفع تفضلي هنا لوحدك
لمار ببكاء:لا ياعمو هفضل هنا
مراد:مش هينفع اجهزى ورعد هييجى يااخدك الفيلا
لمار:حاضر
وبعد شويه رعد بيوصل
رعد بملل:يلا
لمار:لسه ماجهزتش حاجاتى
رعد بنفاذ صبر:يلا وبعدين ابقي تعالي جهزيهم الوقت اتأخر يلا بسرعه
لمار خدت صوره ليها هى ويوسف وحبيبه ومشيت مع رعد طول الطريق صمت رهييب
رعد وهو بيبص قدامه:انزلى
بتنزل لمار وبتفضل واقفه مكانها
رعد بصوت عالي نسبيا ً :اااييه يا انسه محتاجه نترجاكى عشان تدخلي
لمار بدموع: لا بس انا مش عارفه ادخل لوحدى
رعد: ادخلللللى جواااااا
مراد:في ايه يا رعد انت بتعلي صوتك عليها كده ليه
رعد بزهق:مفيش يا بابا انا داخل
مراد بيبص للمار اللي واقفه عيونها في الارض وحزينه ودموعها نازله
تعالي يابنتى ادخلي دا بيتك وماتاخديش على كلام رعد تعالي معايا يلا وخدها ودخلها البيت
سوزان بتقابلها وتحضنها ولمار بتفضل تعيط
سوزان:اهدى يا حبيبتي ربنا يصبرك ويصبرنا
تعالي وخدتها علي اوضه جنب اوضة رعد وقالت ليها دى هتبقي اوضتك وان شاء الله بكره هنزل اشترى ليكى لبس جديد لان مش هينفع نرجع كل المسافه دى عشان نجيب لبس من البيت دى هتكون أوضتك فيها كل اللي هتحتاجييه بس مفيش فيها لبس بصي هتصرف اقعدى ارتاحى او ادخلي خدى شاور لحد مااتصرف.في لبس ليكى واجهز ليكى العشاء عشان انتى ياقلبي ما اكلتيش من 3ايام
وسابتها وخرجت
ودخلت عند رعد
سوزان:رعد يا حبيبي
رعد وهو بيشتغل علي اللاب توب :ايوه يا ماما في حاجه
سوزان:عايزه منك طلب
رعد:أؤمورى يا روحى
سوزان:انا عايزه احم لبس من عندك للمار
رعد برفع حاجب:وهى الحسناء هتعمل ايه بلبسي
سوزان:هتلبسه لحد بكره لحد ما اشترى ليها لبس
رعد :وهو لبسي هينفع طب ما تاخد من لبسك
سوزان:ياريت ينفع يا روحى هتجيب ولا اروح اخد من لبس باباك
رعد :لا وعلي اييه فتح دولابه وخد منه تيشيرت كم ازرق وبنطلون اسود خدى
سوزان:ماشي يا حبيبى اجهز بقي عشان هجهز العشاء للمار تعالي كل معاها
رعد:لا يا ماما ماليش نفس
سوزان:ليه بس
رعد:كده ياماما عندى شغل كتير اوى ولازم اخلصه
سوزان:خلاص براحتك يا حبيبي ربنا معاك
وسابته ودخلت عند لمار
سوزان:خدى يا حبيبتى البسي اللبس ده لحد بكره لمار اخدتهم منها
البسيهم ويلا عشان تااكلي
لمار:لا يا خالتو ماليش نفس
سوزان:مش هينفع يا حبيبتى زى ما اتفقنا بقي اسمعى كلامى
وبتسيبها وتمشي وبعد شويه بتدخل ومعاها العشاء للمار بتلاقي لمار لابسه لبس رعد وكبير اوى عليها
سوزان:ياااه دول كبار اوى عليكى من بكره الصبح لازم اشترى ليكى لبس جديد علي مقاسك بالضبط
سوزان :قوليلي يا ماما زى رعد وانا زى مامتك الله يرحمها
لمار حضنتها وفضلوا يعيطوا هما الاتنين
تانى يوم
بتصحى لمار واول مابتفتح الباب بيكون رعد خارج من اوضته وبيبص ليها بقر"ف وبيقول ليها
ايه يا انسه لمار واقفه كده ليه شبه التمثال
لمار:ااانا ككنت ننازله
رعد:ووقفتى لييه
لمار:ممفيش نازله اهو
رعد:انزلي عشان تفطرى وتطلعي تجهزى عشان هنروح نشترى ليكى لبس مابقاش فاضل غيرك دكتور رعد الصقر يشتغل عند واحده زييك وسابها ونزل
وهى رفعت عيونها للسماء وقالت يااارب
وبتنزل تحت بتلاقي سوزان في المطبخ ومراد بيقرء في الجريده اليوميه ورعد بيتكلم في الموبايل وهى ماشيه بتقع لكن في شخص بيمسكها قبل ماتقع وعيونه بتيجى علي عيونها وبيركز في ملامحها اوى
مين هو الشخص ده
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية سجينة الرعد" اضغط على اسم الرواية