رواية وردة حياتي بقلم رنا احمد
رواية وردة حياتي الفصل السادس 6
في فيلا ادهم .
كانت تنظر إليه بفزع وهو يمسك خصلاتها بين يديه بحده وغضب وعينان توحي بالتوعد لينظر الي ذلك الذي تتضع يدها علي خدها بدموع فقد شعر بنار تحرق قلبه ليزداد صراخ الأخري من قبضته .
سالي بالم وضيق /ايه الي بتعمله ده ي ادهم .
ادهم بحده وغيظ/ايه اتوجعتي اوي علشان تحسي بالغلبانه دي الي ايدك القزره دي جرحت خدها .
سالي بصدمه وانفعال/انت بتضربني ي ادهم علي حته الخدامه دي .
ادهم بحده وتحزير /متقوليش عليها خدامه فاهمه ورده المساعده بتاعتي وبتاعه بابا ي عني زيها زي اي حد هنا .
ورده بدموع وقلق /خلاص ي ادهم بيه محصلش حاجه .
ادهم بغضب /لا حصل ي ورده وكرمتك هردهالك حالا .
سالي باستغراب /قصدك ايه ي ادهم .
ادهم بحده وأمر /حالا هتعتزريلها .
ورده بارتباك /لا مش لدرجه دي ي ادهم بيه المسامح كريم .
ادهم بصراخ أفزع الجميع/قولتلك اسكتي خالص يلا ي سالي .
سالي بحده وغيظ/لا طبعا مش هيحصل مش علي اخر الزمن سالي ثروت تعتزر ل دي .
ادهم وهو يهمس في اذنيها بغل /اظن انك مش احسن منها بالعكس هي احسن منك بكتير اوي وأشرف وانضف منك بكتير فلمي الموضوع واعتزري بدل مابعتر كرامتك اكتر من كده .
سالي بارتباك شديد وهي تشعر بغل وحقد لذلك الفتاه الذي لا تعلم لما كل ذلك الاهتمام بها لتتضغط علي يدها بغضب لتخرج كلماتها بحقد كبير .
/انا اسفه متزعليش مني .
ورده بسعاده بداخلها ولا واول مره ترد كرامتها إليها بذلك الشكل لتتحدث ببراءه /انا مش زعلانه ي ست هانم عن اذنكم .
كانت تنظر إليه بغل وغيظ وهي تراه عيناه تلاحقها باهتمام لتشعر بخطر يضرب حصونها لتتحدث بضيق /ممكن افهم مين البنت دي وليه مهتم بيها اوي كده .
ادهم بحده/أولا انا قولتلك أن هي مساعده بابا ثانيا اهتمامي بيها عادي جدا لانها مسؤوله مني ومش هقبل أن حد يتعرضلها اظن كلامي واضح .
سالي بغيظ وحقد /طيب مش هتفضل اليوم كله نتكلم عن البنت دي انت ناسي أن النهارده خطوبتنا .
ادهم بزهق /لا طبعا مش ناسي وكل حاجه جاهزه .
سالي بضيق /بالنسبه الك لكن انا لا المفروض اننا نزل نشتري فستان الخطوبه والبدله مع بعض .
ادهم بزهق /اولا انا عندي بدل كتير اوي وثانيا مش فاضي تقدري تروحي انتي الاتيله الي تختريه وتختاري الفستان الي يعجبك .
سالي وهي تسير للخارج بغضب شديد/ماشي ي ادهم ماشي .
ادهم باستفزاز /علي فكره انا مش هدفع ولا مليم .
لتخرج بغضب جحيمي ليبتسم هو بخبث ومكر.
/ماشي ي بنت ثروت مش ادهم الشناوي الي يتلعب بيه .
في شقه حسن ...
في غرفته ...
كان يضع رأسه بين يديه بالم شديد فماذا يفعل فقد وقعت به ذلك الشيطانه في فخ عميق يعلم جيدا عشقها الجنوني له يعلم أنها ستنفذ تهديدها مهما كانت العواقب فسيدتمر هو وأخيه ليقاطعه دخول رجب .
رجب باستغراب /ايه ي حسن بقالنا ساعه بننده علشان الفطار .
حسن بنبره وجع/جاي ي رجب جاي .
رجب بانتباه /اول مره احس بنبره ياسه كده في صوتك طول عمرك قوي وميهمكش بس الواضح أن الحكايه اكبر من كده .
حسن باستغراب وقلق /حكايه ايه قصدك ايه .
رجب بجديه /انك بتحب ورده ي حسن مش زي مكنا فاكرين أنها مش فارقه معاك .
حسن بارتباك /بيتهيالك انا مشغول بحاجه تانيه خالص كده كده البت دي هرجعها بالذوق أو بالعافيه متنساش ابني .
رجب بتنهيده /الي يريحك اعمله بس متنساش تجيب الدواء بتاعي صابر قالي أنه جه .
حسن بجديه /مش كفايه بقا ي رجب إلدواء ده كتره مش حلو .
رجب بوجع وكسره/عيازني اعمل اي ي حسن اهو بصبر نفسي اني اتعالج واخلف زي كل الناس البت سندس صعبانه عليا اوي نفسها تبقا ام .
حسن بغضب وغيظ وهو يحدث ذاته/اه ي رجب لو تعرف انها حيه متستهلش اي حاجه تعملها علشانها .
رجب بجديه /انا هروح افطر وتعال متاخرش .
حسن بجديه /حاضر ي رجب حاضر .
في الحاره ....
في منزل جمال ...
كان يقف وهو يمسك سلاحه بيده (المطوه)وهو ينظر إلي ذاته ولما حدث له علي يد فارس من ضرب علي يده عساكره قد اضاعه هيبته كان يتذكر جميع الناس الذي كان ينظرون إليه بشماته من هيئته ف جمال الذي كان ينشر عليهم قوته ليجعلهم يرتعبون منه أصبح لا قيمه له ليضغط علي سلاحه بحده وغيظ وتوعد /ماشي ي فارس باشا نهايتك هتكون علي ايدي .....
في فيلا ادهم ....
في غرفه ورده ...
كانت تجلس بسعاده ورضا وهي تتذكر دفاعه عنها ماذا فعل بخطيبته من أجلها كان قلبها يؤد الإخفاق بشده لكن كانت توقفه سريعا بماذا تحلم بذلك المسكينه هل من المعقول أن يأتي الوقت الذي تصبح هي زوجته هل يعقل ولما لا فلايوجد شي مستحيل .
شمس بصراخ /ورده ي ورده .
ورده بفزع /ايه ي شيخه حرام عليكي خضتيتيني.
شمس بغيظ /لا ي شيخه ده انا بقالي ساعه بنده عليكي وانتي مش هنا خالص .
ورده بسعاده /كنت في حلم جميل عمره مهيتحقق .
شمس بغيظ /طب يلا ي اختي مش وقت الاحلام دي ورانا شغل كتير اوي النهارده .
ورده بابتسامه /يلا ي ستي .
شمس باستغراب /ده مين الي بيخبط اتفضل .
ادهم بابتسامه ساحره /صباح الخير .
شمس بابتسامه/صباح النور ي ادهم بيه طيب ورده متاخريش بقا عن اذنكم .
ادهم بابتسامه وحنان /انا اسف علي الي حصل تحت .
ورده بابتسامه /اظن حضرتك كفايه اوي الي عملته حضرتك رديتلي كرامتي بس انا مكنتش عيزاك تزعل سالي هانم بسببي أي أن كان دي هتكون مرات حضرتك .
ادهم وهو ينظر إلي عيناها بحنان وهو يشعر أنها هي من تستحق ذلك اللقب/مش دايما ي ورده فيه حجات كتير الدنيا بتفرضها عليك مش لازم تكون مبسوط بيها وعايزها .
ورده بارتباك /ربنا يسعدكم يارب ويوفقكم يارب .
ادهم بانتباه /علي فكره الي طلبتيه حصل المحامي بتاعي رفع دعوه طلاق علي حسن وشويه الاعلان هيكون عنده .
ورده بفزع وخوف /ايه علطول كده ربنا يستر .
ادهم بابتسامه /اوعي تخافي وانا جنبك فاهمه هيطلقك ورجله فوق رقابته متخافيش .
ورده بارتياح واطمئنان /ربنا يستر انا بجد مش عارفه اقول ل حضرتك ايه .
ادهم بعشق قد بدأ يتخلل في قلبه /متقوليش حاجه ي ورده انا كل الي يهمني سعادتك وراحتك عن اذنك .
ورده بابتسامه /مع السلامه ي ادهم بيه .
ياه ي بت ي ورده معقول خلاص هتخلصي من الشيطان ده وأهله وارتاح انا وابني ي أما أنت كريم يارب ...
في الخارج ...
كانت تقف شمس في المطبخ وهي تعد الطعام لتنفزع علي صوته .
/صباح الخير .
شمس بفزع /صباح النور معلش اصل محسيتش بحضرتك وافق .
فارس بابتسامه/ولا يهمك انا بس كنت عايز فنجان قهوه .
شمس بطفوله و براءه /مش هينفع لما تاكل الاول كده معدتك هتتعب .
فارس بإعجاب بذلك الطفله البريئه /حاضر ي ماما وهشرب اللبن كمان قبل النوم .
شمس بضحكه بريئه خطفت قلبه /ههههه شطوره امسك الساندوتشات لحد ما عمل القهوه .
فارس وهو يمسك يدها بحنان/بس انا مبعرفش افطر لوحدي اقعدي كلي معايا علشان تفتحي نفسي .
شمس بابتسامه وسعاده/حاضر من عنيا اتفضل .
في فيلا ثروت ...
كانت تجلس سالي بغيظ شديد وغل .
ثروت باستغراب وتفكير /ماظنش أن البنت دي حاجه عاديه بالنسبه اله بعد الي قولتيه .
سالي بغيظ وحقد/وانا برضه بقول كده ي بابا انت مشفتش كان عامل عليها ازي .
ثروت بغيظ /طب وبعدين ي سالي البت دي لو بنفكر فيه صح هتبقا خطر علينا .
سالي بتفكير /البت دي شكلها غلبانه علي الاخر متاكده أن وراها حاجه ولو مش وراها يبقا احنا نخلي وراها بطريقتنا المهم انا لازم اتجوز ادهم النهارده مش هينفع بس خطوبه لازم اكون في بيت الشناوي في اسرع وقت .
ثروت بتفكير /ودي هنعملها ازي انتي عارفه ادهم .
سالي بجديه /انت عارف كويس اوي ان ادهم بيخاف علي سمعته اكتر من اي حاجه علشان كده هحطه قدام الأمر الواقع بابا كلملي كل الصحافين وانا هقولك تقلهم ايه .
جاسر بغيظ وحده /مساء الخير .
ثروت بغيظ /انت ايه الي جابك هنا ي ولد انت .
جاسر بضيق /ايه مينفعش ادخل بيت عمي ولا ايه .
سالي بجديه /بابا روح اعمل الي قولتلك عليه .
ثروت بغيظ /طيب .
سالي بغيظ /مالك ي جاسر فيك ايه .
جاسر بحده /انتي فعلا هتتجوزي ادهم الشناوي .
سالي بجديه /ايوه وانت عارف كده من الاول ايه الجديد .
جاسر بغضب جحيمي/الجديد اني مش عارف ازي وفقت علي كده وهستحمل انك تكوني معاه في اوضه واحده .
سالي بغيظ /وطي صوتك انت عارف كويس اوي انك حب عمري وجوازي من ادهم علشان انتقم من ابوه علشان الي عمله في ابويا جاسر انت عارف كويس اوي انت ايه بالنسبه الي ارجوك خليك جنبي .
جاسر بوجع والم /سالي كل مابفكر أنه ممكن يلمس منك شعره واحده بموت انا مش هستحمل .
سالي بجديه /روح سالي مفيش راجل لمسني قبلك ومفيش بعدك فاهم ادهم الشناوي ده انتقامي الي هفضل وراه وهفضل ليك انت لوحدك ي حبيبي انت روحي ي جاسر .
في شقه حسن ...
كان يجلس بتعب وضيق ليقاطعه طرقات الباب ليفتح لينصدم بذلك المحضر .
المحضر /انت حسن السيد .
حسن بقلق /ايوه انا خير .
المحضر /امضي علي الدعوه دي .
حسن باستغراب /دعوه ايه دي .
المحضر /دعوه طلاق من ورده جمال الصياد .
حسن بصراخ وغضب /ايه......
يتبع الفصل السابع 7: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وردة حياتي " اضغط على أسم الرواية