Ads by Google X

رواية "لن نفترق " الفصل السابع 7بقلم الكاتبة منة الله مجدي

الصفحة الرئيسية

  رواية "لن نفترق "   بقلم الكاتبة منة الله مجدي 



 رواية "لن نفترق " الفصل السابع 7

كف دموعك ياقلبي فقد ان الرحيل
سيرحل من عشقته امدا بعيد
وستبقي لي الذكري زمنا طويل

اعتذرت همسة من الجميع متعللة بالارهاق
فارشدتها حياء الي غرفتها فتوجهت اليها في صمت وما ان وصلت اليها حتي اغلقت الباب
ولم تقو قدماها علي حملها اكثر فتهاوت ارضا
وهي تبكي وتتالم وتئن وقلبها يصرخ في ألم
لما....لما فعل بها هكذا
رد ضميرها موبخاً
همسه:لا انتي اللي عملتي في نفسك
صاح قلبها بدهشة
همسه :انا
اردف ضميرها بحزم
همسه:ايوه علشان علقتي قلبك بواحد واستنيتي رد فعل وانتي عارفه ومتاكده ان كل دا كان وانتوا صغيرين يعني كلام عيال صغيره بس انتي عشتي في الوهم وصدقتيه
*************************
في الطابق السفلي
هتفت نسمة بقلق
نسمه:همسه شكلها تعبان
تابعت بسمة في اضطراب
بسمه:اعتقد كده برده ....يلا نطلعلها
اردفت امال باسمة بحبور بعدما ربتت علي كتف الفتاتين
امال:لا يا حبابيبي سيبوها هي مش تعبانه بس هو قله نوم.......شكلها كان باين اصلا انها عاوزه تنام والصبح باذن الله هتبقي زي الفل
تمتمت عايدة زوجة عمهم تخبرهم بمكان غرفهم الاي تقبع علي جهة اليمين
اردفت نسمة في ارهاق
نسمه: طيب انا هطلع انام
هزت بسمة رأسها متابعة في حماس
بسمه:لا انا هقعد شويه مع فاطمه وعائشه وحياء والبنات
صعدت نسمة الدرج بعدما وقفت بضع الوقت لتتحدث مع الفتيات قليلا فاحتارت في اي اتجاه تقبع غرفتها فوقفت عند راس الدرج
فوقفت تسأل نفسها في اي اتجاه تقبع غرفتها
نسمة : اعتقد علي اليمين لا لا علي الشمال ايوه الشمال اول وتاني اوضه علي الشمال
صعدت غرفتها وهي تشعر بالارهاق الشديد
دلفت الي الغرفة الاولي جهة اليسار
اخذت تجوب بعينيها في انحاء الغرفة للبحث عن حقائبها فلم تجدها
فزفرت في ضيق
نسمه : اكيد لسه مطلعوهاش
القت بهاتفها علي الفراش
وهمت بالوقوف امام المراءة لتفك حجابها
فانفتح باب المرحاض الملحق بالغرفة وخرج منه
شاب مفتول العضلات تنسدل خصلات شعره الفاحمة المبلله والمبعثرة علي جبينه.....تتساقط بعض قطرات الماء علي صدره العاري
يَلُف جزعه السفلي بالمنشفة
ادارات همسة وجهها ناحية ذلك الباب الذي فُتِحَ فجاءة لتري ماذا يحدث..... شهقت فزعا وخجلا ما ان راته فاشاحت بوجهها......الذي توردت وجنتاه خجلا
صرخ سليم بفزع وهو يضم يداه لصدره
كريم:يافضيحتي
صاحت به نسمة الخحلة بنبرات مضطربة
نسمه :انت بتعمل ايه هنا في اوضتي
صاح بها كريم
كريم: عليا النعمه ابدا دي اوضتي انا والله
هتفت بتحدي
نسمه:لا دي اوضتي
صاح بها بصدق
كريم :والله ابدا
اخفضت رأسها خجلا ًوتابعت في ندم
نسمه :ياربي انا اسفه يبقي لخبطت في الاتجاهات انا فعلا اسفه مكنتش اعرف ان في حد هنا ......انا فعلا اسفه
اردف هو باسماً بمكر بعدما مرر يده في خصلات شعره
كريم :كل دي اسفه خلاص محصلش حاجه بس بعد كده خدي بالك الحمد لله المره دي جت علي النص اللي فوق بس المره الجايه ياعالم ايه اللي ممكن يحصل......انتي اوضتك اول اوضه علي يمين السلم
خجلت نسمة من نظراته وكلماته ففتحت الباب وركضت للخارج بسرعة وهي تشعر ان قلبها يكاد يخرج من بين ضلوعها
وصلت الي غرفتها سريعا واغلقت الباب
ووضعت يدها علي وجنتيها لتهدئ حرارتهما ثم الي قلبها وهي توبخ نفسها بخجل
نسمة: ايه الفضايح دي
يارب مقابلش كريم دا ولو صدفة تاني ابدا
مش هعرف ابص في وشه يارب
ولكنها تذكرت كلماته فجاءة فانفجرت ضاحكة

في غرفة كريم
ابتسم بهيام وهو يتسائل في دهشة
كريم:هو لسه في بنات خدودها بتحمر وبتتكسف كده

فتحت همسة عينيها قبيل الفجر ببضع ساعات
فنهضت الي المرحاض مثقلة بهمومها كي تتوضأ
وبعد الانتهاء ارتدت ازدالها وشرعت في الصلاة
عسي ان يخفف الله عنها بعضا مما تحمله
فاخذت تدعوا الله ان يربت علي قلبها برحمته وان يلهمها الصبر والثبات
همسة: يارب امتك مرهقة وحزينة......يارب رسالة علشان اعرف اكمل الطريق.....رسالة يارب تديني القوة علشان مقعش......يارب
وبعد عدة دقائق من البكاء
تناولت مصحفها وفتحته عشوائيا
فوقعت عينيها علي
"وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسي ان تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون "
ظلت تترددها كثيرا وهي تبكي وتبكي وتنتحب في الم
وكانها تريد ادخال تلك الكلمات الي كافة جوارحها شعرت وكان تلك هي الرسالة التي طلبتها من المولي عز وجل وبالفعل كان لتلك الرسالة الوقع المطلوب علي قلبها وروحها......اغلقت مصحفها وهي تعاهد نفسها علي محاولة نسيانه وللابد
وعاهدت الله ان تخرج حبه من قلبها
وحمدت الله علي معرفتها لزواجه لكيلا تتعلق به اكثر وكان ازداد الم قلبها
كانت تلك الكلمات مجرد بضع كلمات زائفة تعزي بها نفسها
محاولة بائسة منها لكي تقنع نفسها بنسيانه
وقررت ان تكمل طريقها وان يكون شعارها للمرحلة القادمة" عساه خيرا "


يتبع الفصل الثامن 8 : اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "لن نفترق" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent