Ads by Google X

رواية "لن نفترق " الفصل التاسع9 بقلم الكاتبة منة الله مجدي

الصفحة الرئيسية

    رواية "لن نفترق "   بقلم الكاتبة منة الله مجدي 



 رواية "لن نفترق " الفصل التاسع9


احس بكي وكانك في روحي
واراكي وكانك جزء من عيني
اتبع ظلك في قيامي
واسامر طيفك في منامي
احببتك من اول نظره


جلست امال تتذكر حكايتها القديمة التي قد طوت صفحتها الايام.....تذكرت حبيب عمرها الذي رفضه اهلها واهانوه لفقره مقارنة بهم لذلك كتب عليهما الفراق وللابد
استيقظت امال من ذكرياتها علي صوت سيارة سيف
وبعد دقائق وجدته يتجه ناحية القصر فهتفت تدعوه
امال:سيف انا عاوزاك
همهم هو بسهادة
سيف :معلش ياعمتو مش النهارده
اردفت هي بثبات
امال:اللي انت عملته دا مش صح ياابني
شعر ببعض الصدمة والخوف من كلمات عمته فالتفت يسألها في توتر
سيف :عملت ايه ياعمتو
اردفت امال بشفقة
امال:انا وانت عارفين انت عملت ايه.......همسه ياسيف مش زي كل البنات......همسه غيرهم ومش هترضي تكون سبب في خراب بيت
اردف سيف بصدق
سيف:والله العظيم ياعمتو عارف والله هي مش هتخرب البيت......هو اصلا مخروب كلكوا عارفين اننا عمري ماحبيت تسنيم ولا عمري هحبها انتو كلكوا عارفين كده كويس......انا طول عمري بحب همسه ومستنيها هي بس ومش عاوز غيرها ياعمتو
اردفت هي بشفقة بعدما ربتت علي يده في حنو
امال:بص يابني متخدش قرار غير لما تفكر ولو بتحبها بجد اتقي الله فيها وحافظ عليها ومتعذبش الغلبانه تسنيم معاك مش بتحبها سيبها انما متعملش فيها كده ماشي
اومأ براسه في حنو
دلف سيف الي القصر وكلمات عمته تعصف بذهنه بل وتشتت كافة افكاره......شعر بان ضميره يؤنبه وبشدة.......فلم يوافقه علي فعلته مع همسة
صعد الي غرفته ليتوضأ ثم توجه لاداء الصلاة
وبعد الانتهاء جلس ليستغفر ويدعوا الله ان يسامحه ويعفو عنه
خلد الي النوم فراي في منامه ان والدته تاتي اليه عنده وتاخذ منه تسنيم وهمسة وهمت بالسير وبعد عده خطوات تركت له تسنيم واخذت همسة
استيقظ من نومه فزعا ولا يعرف تفسير ذلك الحلم
*************************
في يوم الحفل
كان العمل في القصر قائما علي قدم وساق
الجميع مشغولون اما بوضع اللمسات النهائية علي الحديقة التي زينت كعروس جميلة يوم عرسها
واما باعداد الملابس التي سترتدي في حفل الليلة
وكان الرجال هم فقط الغائبون عن المنزل في هذا النهار فقد توجهوا الي اعمالهم من الصباح الباكر وايضا همسة فقد توجهت الي المستشفي قبل حتي بزوغ الشمس
قبيل العصر بلحظات قليلة هاتفتها نسمة
كي تعرف موعد عودتها لتختار فستان الحفل الذي لم تختارت بعد
حضر نصار فوجد الفتيات مجتمعون حول نسمة
فاردف سائلاً بحبور
نصار: دي همسة
اومأت حياء برأسها
فالتقط الهاتف من نسمة وابتسم للفتيات
نصار:ملكوش انتو دعوه بحبيبتي انا هتصرف
وضعت نسمة يدها في خصرها وتابعت بتذمر طفولي
نسمه:واشمعنه بقي ياجدو
اردفت حياء بتحذير
حياء:دي تفرقه عنصريه ونحن لا نقبل بها
اردفت عائشة رافعة رأسها في اعتراض
عائشه:ايوه دا اعتراض
اردف هو باسماً بحبور
الجد: كلكم حبايبي بس همسه الحته الشمال برضوا
كانت همسة تستمع الي حديثهم مبتسمة
بسمه مازحة :الحته الشمال ياجدو
ضحك هو واردف مازحاً
الجد :ايوه امال مش انتو بتقولوها كده
اردفت ضاحكة
فاطمه :ايوه ايوه بنقولها كده
الجد :سيبوني بقي علشان اكلمها داانتو رخمين
اردفت هي بسعادة
همسة : ازيك ياحبيبي معلش نزلت من غير ما اصبح عليك
الجد:ولا يهمك ياحبيبتي المهم فستانك جاهز وكمان الخمار وكل حاجه بس ابقي تعالي بدري شويه علشان تشوفيه
اردفت بسعادة
همسه:ياحبيبي مكنش له لزوم كل دا انا كنت هلبس اي حاجه
اردف بحبور
الجد:مينفعش اميرتي الحلوه تقول كده ولا حتي تلبس اي حاجه
تعالت صافرات الفتيات مازحات
الفتيات: ايوه ياعم الله يسهلوا
اردفت باسمة
همسه:طب اقول انا ايه بقي بعد الكلام دا خلاص ان شاء الله هاجي بدري
اغلق الهاتف وانصرف ضاحكا حامدا الله بداخله علي نعمته التي انعم بها عليهم وعدن الي اعمالهن ......اما همسة فاخذت تفكر كيف سيؤلم تلك الفتيات وباقي عائلتها رحيلها
تنهدت همسة بالم
همسة: ياريتكوا لا لقيتونا ولا عرفتوا اننا موجودين
وبالفعل حاولت ان تنهي يومها سريعا لتعود الي المنزل مرة اخري
وكعادتها في اخر لحظة في يومها تاتي حالة يجب معاينتها فورا
مما جعلها تذهب من المستشفي متاخرة
فتوجهت لسيارتها سريعا وانطلقت الي المنزل
**********************
في المنزل
جلس سيف في حديقة القصر يعتريه القلق
من تاخرها هكذا فقد ذهبت منذ الصباح الباكر ولم تعد حتي الان.....شاهدته امال في هذه الحاله فقررت مهاتفتها امامه حتي يطمئن فأخبرتها همسة بأنها في طريقها للمنزل ولم يتبقي علي وصولها الا القليل......وصلت الي القصر فوجدت جديها يقفان في انتظارها
اعتذرت منه علي تأخرها فابتسم بحبور وطلب منها الصعود لارتداء فستانها وستجد ايضاً خبيرة التجميل كي تساعدها
همسه:ماشي ياحبيبتي بس انا مش محتاجها في حاجه.......انا مش بحط اي ميكب
قالت كلماتها الاخيرة في خجل وصوت منخفض
ابتسم جدها متقلقيش هي هتظبط كل حاجة
ركضت همسة الي غرفتها وذهبت لتحمم حتي تنتعش بعض الشئ
ساعدتها ريهام في ارتداء ملابسها ووضعت لها بعض الماسكات السريعة فاعطت لوجهها التأثير المناسب دون نقطة مكياج
انهت ارتداء فستانها وخمارها كان الفستان باللون الارجواني القاتم وارتدت عليه خمار باللون الابيض يناسب لون الزينه الموجودة علي اطراف اكمان فستانها ونهايته من الاسفل يزين راسها تاج من الورود
ثم هبطت الي الاسفل سريعا فأخذا جداها يعوذاها من العين
فاردفت هي بخجل
همسة : مش للدرجة دي
توسطت همسة ذراعي جديها في خجل وخرجا للجميع وما ان خرجا من الباب حتي صمت الجميع عن الحديث واخذوا يحدقون فيهم
علي الرغم من ان همسة ليست ساحرة الجمال فهي مثل باقي الفتيات......جمالها عادي نسبته مقبوله ما يميزها هو لون عينيها الخضراء
ولكن ما شد نظر الجميع اليها هو حيائها وفستانها الذي زينه خجلها واحتشامها مما اعطاها مظهر الاميرات ......سار نصار ومعه حفيداته الثلاثة كي يعرفهن علي جميع الموجودين
انقسم الحاضرون لجزئين
الجزء الاول معارض لمظهرهم ويري انهم رجعيين وان ملابسهم تلك ترجع لتربيتهم ومكان اقامتهم في السابق .....فلاسف لا يعرفون ان كنز الفتاة وتحضرها هو حيائها واحتشام ثيابها.....فالتحضر والرقي يتناسب طرديا مع احتشام الملابس وليس العكس كما يعتقد الكثيرون
والبعض الاخر كان سعيدا بهمن واخذوا يدعون لهم ولباقي فتيات جيلهن
بينما كان نصار يمر علي الحاضرين لمح شخصا ما يدخل من الباب

يتبع الفصل العاشر 10: اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "لن نفترق" اضغط على أسم الرواية


google-playkhamsatmostaqltradent