Ads by Google X

رواية احببتها في سريري الفصل الثالث عشر 13 بقلم نهيلة

الصفحة الرئيسية

   رواية احببتها في سريري الفصل الثالث عشر بقلم نهيلة

 رواية احببتها في سريري الفصل الثالث عشر 

في قصر يحيى.......
كانت حورية بتطبخ اكل لبتحبو اسمهان ويحيى بيراجع بعض اوراق شركتو في غرفته وبجانبه ابنه الياس ناءم.....
بعد قليل سمعت حورية جرس باب بيرن...دهبت بخطوات مسرعة وفتحت الباب....فوجدتها اسمهان ارتمت اسمهان في حضن حورية وبتبكي...
اسمهان ببكاء:وحشتني اوي ياحورية....
حورية ببكاء:وانتي اكثر...كيفك ياروحي...
اسمهان:تمام....وانتي...
حورية:انا بخير اتفضلي...
دخلت اسمهان الى قصر وجلست في صالة بعد دقائق نزل يحيى وسلم عليها...
يحيى:خير ياانسة اسمهان ليش عيونك مورمة كدا ....
حورية:خير شوفي ياحبيبتي خبرينا ليش دبلتي كدا....
اسمهان :انا شكلي كنت ببكي كثير..
يحيى:ليش!؟
أسمهان بكدب:لأني رصبت العام دا...
حورية:شووو؟!مستحيل انتا ادكى وحدة في جامعة كيف يعني رصبتي...
اسمهان بكدب:لأني عندما روحت لفرنسا مو بقيت براجع دروسي امهلت دراستي كثير...
حورية:انتي عارفة انو عمتي حليمة خلاتك تروحي لفرنسا مشان تكملي دراستك...
قاطعها يحيي...
يحيى:خلاص ياحورية لفيها يكفيها انتي بتشوفي فتاة كيف صارت حالتها ومزال بتحرقيها بكلامك....
ضمت حورية أسمهان...
حورية :حقك عليا تمام راح تعوضي عام دا مفهوم...
اسمهان:مفهوم...
ارادت اسمهان تغيير موضوع وقالت...
أسمهان:وينو كتكوت...
يحيى:اي كتكوت...
حورية:ههههه بتقصدي الياس..
اسمهان بضحكة حزينة:هه ايوا...
بعد قليل احضرت حورية الياس من غرفته....
فسلمت عليه اسمهان ببكاء وهي تتدكر صغيرها وتمنت لو كان في حضنها الان....المهم ضلت اسمهان معهم دلك اليوم في غد ودعت حورية ودهبت الى منزلها.....
_________________
في قصر آدم.........
توجها صالح الى غرفة حفيده فهد وجد خولة ترضعه بحليب صيدلية....
صالح:أهلا خولة...
خولة:اهلين عمي صالح تفضل ...
دخل صالح وجلس على اريكة واخد فهد من يدي خولة...
صالح بقلق:خير ياحببتي ليش انتي مو فيك حليب .. اصلا فهد لساتو صغير على حليب صيدلية..
خولة ببكاء تماسيح:بس ياعمي انا موفيني حليب انقطع مني لأني كنت ماباكل اغدية صحية...
صالح بحزن:مو تشغلي بالك راح نجيب ليه مرضعة...
خولة بفرحة:شكرا ياعمي...
خولة في نفسها:واخيرا راح ابعد عني قرف دا (تقصد فهد) انا طول ليل وانا صهرانة معاه وهو بس يبكي......
__________________
عند اسمهان......
اسمهان وهي في طريقها للبيت ودموع في عينيها انا كدابة وزا*ية وكل شيء سيء مجموع فيا .ببكاء.انا كدبت على حورية اوووف والله انا تعبانة مشتاقة بس لحضن ماما....
توجهت اسمهان الى منزلها وطرقت بابا منزل عدة مرات لكن بلا جدوى .... بعد قليل جاءت جارتها خديجة....
خديجة:........................
اسمهان بصدمة :شوووووووو...

عند اسمهان.....
خديجة بصدمة:اسمهان ...؟!
ضمتها خديجة وهي تبكي.....
خديجة بعياط:ياروحي وين كنتي وقت كلو انتي واختك خولة ....كنت برن عليكم يوميا لكنكم خارج طغطية...
اسمهان بقلق:خير شوفي ياعمتي خديجة..؟!
خديجة بعياط:في شهر لروحتو فيه امك تعبت اوي...ومرى على تعبها ١٥ يوم وبعدين ماتت...
..فلاش باك......
سارة وهي تدخل الى منزل....
سارة بمرح:وينك ياماما انا جيت...ماما ....
دخلت سارة الى غرفة امها وجدتها ساجدة تنهدت سارة بفرحة وقالت راح اخليه حتى تكمل صالتها ...وضلت سارة تراقبها لنصف ساعة وبدأ يتسلل الرعب الى قلبها لمادا امها لاتحرك ساكنا.....توجهت سارة نحو والدتها...
سارة بخوف:ماما ماما....
تحسست نبضها وجدته جامد لا يتحرك علمت في تلك اللحضة ان حليمة والدتها ماتت...
صدمت سارة جدا...
بدأت سارة ببكاء وصراخ وهي تضم امها...ماما فوقي يلا ياحبيبتي يلا يااحلى ام انتي عايز تتركيني وتتخلي عليا كما فعل ابويا خلاص فوقي عشان خاطري ...ببكاء شديد...
سمعت جارتهم صراخ سارة وبدأت تطرق في منزل حليمة بطرق خفيف بعد قليل فتحت سارة باب ودموع تملأ وجهها ...
خديجة بقلق:خير شوفي ياحببتي...؟!
سارة:ماما...ماما ماتت....
المهم اجتمع ناس حي وتكلف اخو حليمة بجنازة اما سارة فلم تتوقف ببكاء خديجة تحاول ان تتصل بأسمهان وخولة لكن بلاجدوى فهاتفهم مغلق او خارج طغطية.... تقدمت سارة نحو امها مكفنة وهي تبكي بحرقة وتعانق امها.....
بصراحه اصعب احساس فقدان الام😭
جربت تبوس جبين انسان💔ميت غالي عليك وتودعه وتبكي😭فوق راسو وتقول ليه😞حل عينيك وكلمني تخزرلو في كفن ملفوف وتفتكر دكرياتك معاه جربتش تعيط بالوجيعة وتقلو فيق ارجع وهو قطعة بدن جامد من غير روح😥حاجة توجع برشا😭موت الام وجيعتها متشوفهاش وموت بحياة جربتش تشوف امك تحت تراب  وماتنجم....اصعب شعور بجد😔...
........
العودة الى واقع.....
حكت خديجة كل شيء لأسمهان ..  
اسمهان وقفت مصدومة كأنها في فصل الشتاء وصببت عليها دلوا ماء بارد....
خديجه بقلق:حبيبتي الله يكون معك ...وعضم الله اجركي....
اسمهان بصوت خافت:عايزا مفتاح بيتنا..
خديجة :ايوا هو عندي انا راح اجيبو ليك....
دخلت خديجة الى منزلها واحضرت مفتاح واعطته لأسمهان ...
اسمهان بصوت خافت:عن ادنك ياعمتي خديجة...
خديجة:سلام ياحببتي الله يكون في عونك...
اسمهان:امين ....
دخلت اسمهان الى منزلها وخديجة راحت الى بيتها وهي خاءفة على اسمهان.....
........
اسمهان ببتسامة وهي تدور في غرف:وينك ياماما انا شكلي سمعت قصة خياليا من عمتي خديجة....يلا وينك ياماما....
نزلت دموع من عيني اسمهان وببكاء هستيرية:لك ياماما ويينك انا والله وحشاك اوي خلاص تعالي عندي انا محتاجة حضنك يكفيني عداب لأنا فيه فبلاش تزيديني عداب آخر....
اسمهان بشهقة وبكاء :والله انا تعبانة محتاجة حضنك ياماما يلا ليش عايزين تعملو فيا مقلب دا .....
"صمت رهيب في منزل سوى صوت دموع أسمهان الدي يقطع القلب"
دهبت اسمهان الى دولاب امها وحملت منهو احد جلابيب مفضلة لدى امها حليمة ...وضمت رجليها الى صدرها وفي حضنها جلباب والدتها وتشمه وتتدكر اوقات الجميلة التي قضتها معها........و دموع لا تتوقف في عينيها وتصرخ بأعلى صوتها...
ليش يارب شيء لبحبو وبعشقو يروح مني انا مآمن بقدرك يارب بس والله مش مستحملة اكثر تعبت اوي ..يا رب خدني عندك وريحني انا شكلي راح اتجنن...
........ضلت تبكي اسمهان لساعات ثم غطت في نوم عميق.....

تابع الفصل التالي عبر الرابط :"رواية احببتها في سريري" اضغط علي اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent