رواية بنت الريف الفصل السادس عشر بقلم شمس العمراوي
رواية بنت الريف الفصل السادس عشر
كان فهد يجلس هوا و جودي في الصالون
استمعوا الي صوت ضحكات لي يمن وبدر وهم ينزلون من علي السلم
جودي وهي تنظر اليهم وجدتهم يتهامسون
ثم يضحكون بصوت عالي
جودي بي ابتسامه قالت : طيب ضحكوني معاكم دا حتي الي بيضحك لوحده بيظور
بدر بضحك قالت : مافيش بس كنت أنا والبد الشقيقه هنقت مممممم
وضعت يمن يدها علي فم بدر تمنعها من الحديث
ثم ضحكت لي تغيير الحديث وقالت : كان بتفكر في حر'ب العالميه الثالثه
فهد وهوا ينظر إلي بدر ويمن التي كانت تضحك وقد شعر بي بعض الراحه عليها لاكن ما سر تلك الهامسات بينهم : و بتفكرُ فيها ليه
بدر وهي تجلس أمامه ثم قالت : اصل احنا الجيل الي متفيرس الي ها يشهد علي الحرب العالمية الثالثة علي راي السوشل ميديا
وقف وفهد وهز رأسه عليهم و جاء لي الخروج .... أوقفته بدر
بدر وهي تدعي أنها مريضه قالت : فهد ممكن اخد انهردا اجازه
فهد ببرود قال : لا
بدر وهي تدعي المرض قالت : ليه دا انا تعبانه حسه بي دوخه وكمان حسنه اني هرج
ثم وضعت يدها علي فمها وهرولت الي المرحاض
نظر فهد إليه وهوا يشعر بي بعض القلق عليها
ف ذهب خلفها هوا وا جودي ويمن
في المرحاض سمعت بدر صوتهم في الخارج
ثم عضت شفتها بشقوه ثم بداءة في افتعال صوت
علي انها تتقيء
ثم قرصة علي خدها لي أن تحمر ويعتقد انها مريضه
خرجت وهي تمثل المرض وفي عقلها تقول : الله عليكي يا بت يا بدر معدش فاضل غير أنه يصدق وافضل في البيت وضور علي الفلاشه وهوا مش موجود
فتحت الباب وهي تضع يدها علي معدتها والاخرين علي رأسها وتمشي بي بطء
ذهبت الها جودي ويمن وسندوها وقالو بقلق : مالك يا بدر فيكي ايه يا حبيبتي
بدر وهي تتكلم بصوت هدي مريض بعض الشيء : مش عرفه حسه اني ديخه و مصدعه وحسه اني معدتي بتقلب وعوزه ارجع
ثم نظرات الي فهد وقالت بعيون تشع براءه مزيفه : عشان كدا كنت عوزه اخد اجازه
فهد بقلق قالت : تمام انا رنين علي الدكتور وهوا علي وصول عشان يكشف عليكي
يمن بقلق : تلقكي اتعدتي مني امبارح لما كنتي عندي
بدر وهي تشعر بالقلق لي كشف لعبتها قالت بتوتر ظاهر : لا هههه دكتور ايه انا هنام بس شويه هكون بخير
نظر إليها فهد وهوا يضيق عيونه قال : مالك متوتره كدا ليه
بدر وهي تبتلع ريقها قالت : هوا انا ها تتوتر من اي يعني
جودي : طيب تعلي يا حبيبتي اقعدي في غرفتك علي ما الدكتور يجي
بدر في خطرها قالت : يا وقعه سوده بسود الليل
بدر: يا جماعه صدقوني انا بخير بس هنام شويه و ها بقا تمام مش مستهله دكتور
فهد ببرود قال: تمام خالي بالك من نفسك ثم خرج من القصر
نظرات بدر الي فهد الذي خرج وعندما تاكدت انه راحل
نظرات الي جودي ويمن وقالت: ينفع اطلع ممثله
جودي باستغراب قالت: انتي كنتي بت مثلي عشان تاخدي اجازه من الشغل انهردا
بدر: طبعا ما تنس يش ان عندي امتحانات و لزم اذكر
يمن: ما انتي كنتي تقولي انك عوزه اجازه عشان الامتحانات قربت هي امتا
بدر بابتسامه هبله قالت: لسه فضل تلات شهور عليها
جودي: وانتي مشاء الله عوزه تجتهدِ وتذكري قبل الامتحانات بي تلت شهور
بدر وهي تبتسم قالت: طبعا سلام بقا اما اروح اجتهد
ثم دخلت الي غرفتها
تخطط كيف الدخول والخروج من المكتب من غير ان يراها احد او تصورها كاميرات التي في المكتب
في شركة العمري كان فهد يجلس و امامه الحارس الشخصي لي يمن
الحارس: فهد باشا يمن هانم خرجت من البيت لي الكليه وبعد كدا خرجت مع ادم باشا روحو مطعم شعبي وبعد كدا ات مشو علي الكورنيش و بعد كدا ادم باشا وصلها القصر و مخرج تش تاني
هز فهد راسه ثم اخذ يفكر ماذا حصل لي
هي رنت عليه امس و اخبرته انها سا تخرج مع ادم
قطع شرود دخول ادم الذي جلس امام فهد بتعب بدي علي وجهه
فهد: مالك
ادم: يا اخي اقولك ايه منك لله.. علي التدبيسه الي دبستها فيا
فهد وهوا ينظر اليه ببرود قال: اي حصل
ادم بي زهق قال: ها تجي معيا اطلبها بكرا
فهد باستغراب قال: تطلب مين
ظفر ادم بعض الهواء وقال: ليلي
فهد وهوا يرفع حاجبه قال: ليه دا مكانش اتفقنا
ادم: اعملك اي عامله لي فيها بنت محترمه كل ما اقول لها حاجه تقولي مينفعش غير لما تكون خطبي
فهد باستغراب قال: ليه و انتَ قولت لها اي
ادم: بقولها تعلي نخرج عشان اوقعها في الكلام او اخد منها اي معلومه قال اي انا مليش صفه عشان اخرج معاك... اتاريها عوزه اني اخطوبها رسمي
فهد وهوا ينظر الي ادم قال : ادم
ادم وهوا يشعر ان وراي تك النظره شيء لا يطمن قال: نعم
فهد ببعض الخبث قال : انت ويمن
شعر ادم ببعض التوتر لي ان يكتشف فهد امر حبه لي يمن و يفهمه خطاء قال: ما لنا
نظر فهد الي ادم وهوا يحلل رد فعله قال: انت قولت لها اي لما كنتُ امبارح مع بعض
ادم باستغراب قال: ما قولتش لها حاجه ليه؟!
فهد بخبث قال: ولا حاجه اصلها تعبت امبارح وكانت
بتعيط اصبح كتير
وقف ادم مره واحده و كان قلبه ان شَطر الي نصفين
وقال: ايه ثم ابتلع ريقه يعلم نها متعلقه به منذ الصغر لكن ان تمرض عندما تعلم انه سوف يخطب
هذا الشيء غير متوقع
اعتقد ان تعلقها به ليس لا اعجاب
خرج من شروده علي لك'مة في وجهه من قبل فهد
الذي قال: دي عشان مقولتش انك بتحب اختي ثم ضر"به مره اخره وقال كنت شاكك بس دلوقتي ا تأكد ثم مسكه من تلباب ملابسه واكمل كلامه: انت قولت لها اي امبارح لما كانت معاك
ادم وهوا يحاول ان يبعد يد فهد وقال: ما فيش حاجه غير اني هاخطب.... وبعدين انا كنت هقولك بس خا"يف انك تفهمني غلط او تبعدها عني
فهد وهوا يا لك"مة قال: انت ح"مار و غبي حللت ردي علي مزاجك
رد عليه ادم بي لكم"ة وقال: طيب وانت اي ردك بما انك عرفت
فهد وهوا ينظر اليه وقال: بعد سنه ابقي تعلي اخطوبها
ادم وهوا يكشر قال: ليه كدا كتير
فهد: تمام يبقا سنتين خلص موضوع ليلي دا عشان مش عايز ياخد اكبر من حقه
ادم وهوا يفكرا قال: معاك حق بس خطوبه هتكون بعد ما اخلص من موضوع ليلي
فهد بي برود قال: انا قولت سنتين وكلمه كمان هتكون تلاته و ممكن يبقا اكتر
ادم وهوا يكشر قال: طيب
عند شهد كانت تذهب الي العمل فهي تعمل في محل ملابس
نزلت من العماره وهي تلبس درس اسود عليه نقاط بيضه مع حزام ابيض عريض وحجاب ابيض ساده
ولم تضع اي شيء علي وجهها
وقف امامها زيدان وهوا يبتسم بطريقه تقز"ازت منها شهد كثيرا
شهد وهي تظفر بعض الهواء ثم قالت: خير
زيدان: ريحه فين كدا
رفعت شهد حاجبها وقالت: وانت مال اهلك
زيدان: طيب ليه الغلط باس دا انا با اطمن عليكي
شهد ببرود قال: معلش ممكن تجي يمن شويه
زيدان باستغراب تحرك وقال: ليه
عندما تحرك زيدان من امام شهد افسح لها الطريق
ولم تنظر اليه شهد بال مشيت من امامه وهي تبرطم: دهيا تخدك عكرت مزاج الوحد ياكش اشوفك مت"علق من جفاك يا رب
كل ذالك حدث امام راجل من رجال حربي الذي رن عليه و أخبره عما حدث
دخلت بدر الي مكتب فهد وهي تلبس بنطال جينس اسود و سوي شرت اسود وكانت تلبس كاب علي شعرها وفوق الكاب لبست الهيس كاب بتاع السوي شرت و كمامه و لبست چوانتِ اسود نظرات حولها
و اخذت تبحث عن مفاتيح الخزنه
وجدتها في درج من ادرج المكتب ثم فتحت الخزنه
واخذت تبحث عن تلك الفلاشه
وجدت علبه سوداء قطيفه فتحتها وجدت بها ثلاثة فلاشات
بدر : طيب اي اخد اني
التلاته شبه بعض وبنفس النقش
احست بدر بي حركه خارج المكتب قفلت الخزنه بسرعه ثم وضعت المفاتيح في الدرج ودخلت تحت المكتب
دخل فهد و هوا يضع الهاتف علي أذنه وقال: تمام يا ادم الملف هجيبه واجي جهز انت بس لي لاجتماع
عندما سمعت بدر صوت فهد ابتلعت ريقها ووضعت يدها علي فمها خشيت ان يسمعها
اغلق فهد الهاتف و ذهب الي المكتب وفتح الدرج وخذ مفاتيح الخزنه و فتحها
اخذ الملف وجاء لي قفل الخزنه وقف بعض الوقت ثم فتحها مره اخر ونظر دا خلها لم يجد تلك العلبه
فتش فهد علي العلبه
فهد: العلبه راحت فين
نظرات بدر الي العلبه التي في يدها وهي تبتلع ريقها ثم نظرات الي فهد الذي يبحث عن العبه في الخزنه
رفعت يدها الي المكتب ووضعت العلبه عليه من غير ان يشعر فهد
نظر فهد خلفه ثم وقعت عينه علي العبه التي علي المكتب
نظر اليها فهد بعض الوقت ثم اخذها ووضعها في جيبه واخذ الملف وخرج من المكتب وقفل باب المكتب با المفتاح
خرجت بدر من تحت المكتب ثم قالت بتوتر : اعمل اي قفل الباب
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بنت الريف" اضغط على أسم الرواية