رواية مليكة الرعد البارت السابع والعشرون 27 بقلم سوكا
رواية مليكة الرعد الفصل السابع والعشرون 27
بعد مرور أسبوع علي ابطالنا لم يتغير إلا القليل فقد أتمت مياده جراحتها بخير وصحتها تتحسن مع مرور الوقت وقد اطمئنت تلك الحوريه علي والدتها وفي نفس الوقت تتحسن صحه ملك ويتأهب مالك بالرحيل ويقوم بعد الثلاث أشهر علي اصابع اليد فهو متشوق لرؤيت محبوبته وايضا أولاده الذي تركهم صغار وقصة حياتهم ايتامي بالرغم من حياه والدهم
يا الله ما هذا القدر المؤلم علي الجميع ايعقل ايعقل ان نهب العاصفه ويتصادم جميع أفراد العائله فلما لا فهم قد مرو بماضي قاسي............ ويلاه من ذلك الرعد عند علمه بحياه والدته سوف يدخل الجميع في جحيمه ايعقل ان يهب جحيم الشيطان علي الجميع وعلي معشوقته أيضا
★★★★★★★★★★★في مقر شركات الشافي
يدلف الامبراطور نعم الامبراطور فيدخل ليري الاحترام من الجميع ونظرات الرعب والخوف منه فجميعهم يخافوا منه ويخشوه نعم فلما لا اليس الشيطان يهابه
احمد وهو يدلف في مكتب رعد بدون إذن
رعد بنظرة غضب تحولت للاستعجاب: اهلا بالامبراطور
ليدلف احمد بهيبه ويقف أمام كرسيه لينهض ذلك الشيطان باحترام نعم فإذا كان هوا الشيطان فذلك الامبراطور من يري ذاك المشهد لا يصدق ذاته
احمد: طبعا انت مستغرب انا جاي لي
رعد: انت تشرف الامبراطوريه بتاعتك
احمد بخبث: صح بتاعتي بس مكنش الرد ال عاوزة تظاهر كده ي كينج الجواز نساك ومعتش مراقب ولا واحد بالك
رعد بجرئه: ولا ميت واحده تنسيني بس متوقعتش أن آخر العنقود تهمك للدرجاتي وخصوصا انك حاميها ولا اي
احمد وقد اشتعلت براكين في عينيه: انت بتتكلم ازي ي حيوان دي اختك وبنت من أحفاد الشافعي ثم يقوم بالهبد ع المكتب بغضب وبعدين الحيوان ال اسمو مهران ده ياجي عايش هوا وشريكو فاهم ثم يحذره بغضب واياك اياك ي رعد تمس شعره منو أو حتي تحاول تستخدم أختك في حاجه فاهم
لتقابله نظرات البرود من ذلك المشتعل داخلا:ولو مفهمتش
احمد بهيبه: يبقي قضيت علي صلتنا ودخلت نفسك في الجحيم ودخلتنا معاك ثم يهب واقفا ومتنساش ي رعد أن دي من ملك والبنت دي اتظلمت اكتر منك ومن يارا والمظلوم دايما ي رعد لما بتاجي علي بيطلع أسوأ ما فيه وانت اكتر واحد عارف
رعد ببرود اكتر: والمعني عاوز تفهمني أن دي هتتدحداني
احمد: دي ي رعد حوريه اتظلمت واتعذبت ولو انت حاولت تستخدمها انا ال هقفلك ومتنساش حوريتك هيبقي مصيرها اي ثم يغادر ويتركه مشتعلا فنعم فهو يكرة أن يذكر أحد حوريته ويريد أبعادها عن كل سر وفي ذاته ف مريم أخته وشقيقته ولا يريد اذاؤها ولكن طبعه يحتم عليه التظاهر والان نتركه يقسم لمهران ويخطط له
****************** عند تلك الحوريه التي لم تأخذ حقها قط من تلك الحياه المؤلمه
يدلف مراد ويظهر عليه بعض علامات القلق: مريم كنت عاوز اقولك
مريم وهي تنظر له بتلك العيون التي تأثره وقد قلقت لقله دون شعور: خير ي مراد انا عملت حاجه
مراد وهو يثق في جده: لا ي حببتي كنت عاوز اقولك انك هامشي من هنا معايا هنروح ع قصر الشافعي
مريم بذعر: بس بابا هيعرف وبعدين انت قولتلي أن في عداوة بين جدك وبابا هتجيب مشاكل
مراد بهيام: هيا المشاكل جات خلاص ي مريم وانتي هنا مش في امان في قصر الشافعي امان اكتر ومستحيل مهران يستجرأ ويهوب نحيه القصر خليكي واثقه فيا ثم تمتلئ عيونه بالشر وبعدين انا مستحيل اخلي اي حد يقرب منك ولا حتي الحيوان ال عاوز يتجوزك ده
مريم وهيا تشعر بالقليل من الامان: ماشي هجهز واجي ليؤمئ لها بابتسامه جذابه
***********************في المساء
سيف بحمااس: جاهز ي بابا
عمران بخبث: جاهز ي اخويا بس حاسس اني هبطان كده خليها مره تانيه ي واد ي سيف
لتتغير ملامحه للحزن: يعني اعتذر منهم
عمران بضحك: مالك ي واد ازرقيت كده ليه ده انت شكلك واقع اوي
سعاد(مامت سيف): بس بقي ي عمران متضايقش الواد روح ي حبيبي وان شاء الله ربنا يتمملك بخير
عمر بتحسر:روح ي اخويا ناس راحه تخطب وناس فاضلها شهر اخ ي حظك المايل ي واد ي عمورة
اسيل بمرح: انت ال طول عمرك بومه ي عمر مش اكتر
سيف: قر ي خويا قلبي حاسس ان الجوازة دي مش هتكمل بسبب عينك دي ي بومه انت ثم يحل الصمت علي الجميع وتقوم مليكه بإطلاق صافره آيوة ي جدو ي جااامد ثم تذهب نحوة اي الشياكه دي ده انت احلي من العريس نفسو
احمد بابتسامه نعم فهي بالنسبه له مميزة عن باقي احفادة: انتي ال قمر
رعد بغيرة واضحه:تعالي هنا وسيبيهم عشان يمشو ثم يقوم بجذبها بقوه له
سيف بتحسر: قريت فيها ي بومه اهو جدك واخد مني الجو وشكلو هيخطف البت مني
مليكه بمرح: لا متخافيش ي سيف بنتنا واقعه ف مش هتشقط ولو اني اشك ان حلاوة جدو دي مش عطياك مجال
نعم ي سادة ف أنه الامبراطور ف دائما تحتله الوسامه والعظمه والهيبه والكبرياء رغم تخطيه ٨٥ عاما إلا أن جسده الرياضي ووسامته المرموقة لا تعطيه ذلك السن فهو ينافس احفادة في الوسامه أيضا
احمد بجديه:يلا عشان منتأخرش ع الناس ليذهب ثلاثتهم
*************في غرفه رعد
مليكه: كان فيها اي يعني لو روحنا معاهم ندي صاحبتي والمفروض ابقي معاها في يوم زي ده
رعد وهوا يقوم بامساك أحدي الكتب ليقوم بقرأتها: انتي هنا مش في فسحه ي قطه وانا قولت لأ يعني لا بلاش لك كتير مش عاوز صداع
مليكه: جرا اي ي عسل انت هتزلنا ولا كل شويه عذاب عذاب متزهقنااش خلينا نكمل السنه دي ع خير من غير ما نرتكب جريمه ونخلص البشريه من شرك دتك القرف في حلاوتك
رعد وهوا ينظر لها بخبث: انتي بتقولي اي سمعيني تاني
مليكه بهمس: كمان اطرش مبقولش مبقولش تصبح ع خير
ليقترب منها رعد لتبتعد بتوتر: انت بتعمل اي استهدي بالله ثم تقوم بأخذ ماسكه شعرها: ابعد ياض والله اعورك
رعد بضحك وقد ظهرت غمازاته وبرزت وسامته اكتر: هتعوريني بتوكت شعر وبعدين اي ياض دي متجوز بالطجيه
مليكه بهيام في وسامته:لا متجوزني انا
يلاحظ شعرها البني الطويل الذي أنساب عند سحبها ل ماسكته ليقترب منها دون وعي ويقوم بالتهام شفتاها المتكرزة تحت صدمتها ومحاولتها لابعادة فتفشل فتمتلئ عيناها بالدموع لضعفها وليشعر هوا بحاجتهم للتنفس ويري تلك اللألئ المهتزنه داخل عينيها الذان تحولوا للون الحزن خاصتهنا اخضر غامق
رعد وقد أدرك ما فعل ليتدارك الموقف ببرود: ده عقاب علي ال عملتي وانك كلمتي جدي تحت بالطريقه دي ثم يترك لها الغرفه ويرحل بسرعه الرعد نعم فهو اسم علي مسمى
مليكة وهي مزهوله: الحيوان الحقير احنا متفقناش على وبعدين مال قلبي بيدق بسرعه كده لي اكيد لا اكيد ده من الخوف مش حاجه تانيه لما ياجي هوري الحقير الحسااله ثم تفجر غيظها وتقول بصوت عااالي بكرهااااك
لتدلف اسيل باستغراب: مالك ي بنتي صوتك جايب اخر الدنيا كده لي وبعدين رعد كان طالع بسرعه في انتو متخانقين
مليكه بعبس: فكك منو دتو قرف في حلاتو كنت عاوزة اقولك معاكي تلفونك
لتعطيه اسيل لها: اهو تعملي بي اي
مليكه: هرن علي محمود اطمن علي ماما اصل سي رعد زفت مش بيعطني الفون غير وانا راحه الجامعه
ليدق قلبها فور سماع اسمو نعم فهي معترفه أنها تحبه من عقود أخري فكانت حكاوي مليكه عنه قد احببتها به وايضا زاد عشقها له عندما رأته وانقذها من هؤلاء المجرمين لتتدارك نفسها
أسيل: ماشي كلمي وطمنيني عن طنط يلا
مليكه بخبث: طنط بردو
اسيل بخجل: آيوة يختي طنط امال مين يعني اخلصي
★★★★★★★★★★في قصر المنوفي
زين: انتي ي بت ي أم بطن كبيره انتي
اسماء بصدمه: انا بطني كبيرة انا
زين وهو يؤمئ لها بنعم: اه ده انتي كان فاضلك شويه وتخلصي المحل كلو وطالعه قالي اي انت بقيت بخيل ي زين ومشبعتش
اسماء بغيظ: مكانوش خمسه سته ال كالتهم دم ي بخيل ي جلده عاوز اي
زين: ي مفجوعه خمسه سته المهم انا ناويت أتدخل دنيا
اسماء بمكر: اه ما انا خات بالي من المزة ام عيون قمر دي
زين: تصدقي لولا أنك اختي وواثق فيكي كنت قولت عليكي حاجه تانيه ثم يقوم بمسكها من ملابسها مثل الحراميه بتعاكسي مراتب قدامي ي بجحه
اسماء:اوعي كده ي عم مراتك اي هوا انت قولتلها حتي تك نيله
زين: ما انا بناديكي عشان أسألك بما انك محسوبه ضمن البنات وكده يعني المفروض اخد رأيها الاول وبعدين اكلم اخوها صح
اسماء: انا ي بني وبنات شكرا على ثقتك الغاليه المهم ي سيدي المفروض تقولها الاول وبعدين بقي تقول لاخوها فعلا وهيا وافقت موافقتش تقول لاخوها ولو موافقش تخطفها وتتجوزها مهي المزة دي لازم تبقي مرات اخويا يعني مرات اخويا فاهم ياض
زين بشمئزاز: ياض في واحده تقول لاخوها الكبير ياض انتي بنت انتي بس تصدقي اول مرة في حياتك تقولي حاجه صح طلعتي بتفهمي
اسماء بفخر:طول عمري بفهم بس انت ال معدوم النظر
زين بقرف: غوري من وشي ي بت لتهرب وتدلف لغرفتها
****************في منزل عبدالله (والد ندي)
عبدالله:والله ي احمد بي انا طبعا يشرفني اني اناسب حضرتك بس طبعا الرأي رأي ندي
احمد: طبعا ي بني وشوف العروسه رأيها اي لو مش موافقه اوعدك اني مش هخلي سيف يقرب منها أو يضايقها هتبقي في حمايتي
سيف بهمس: انت جاي تبوظ الجوازة ولا اي ي جدي هتجوزها يعني هجوزها
عمران: شوف العروسه ي ابو ندي ده شكل العريس مستعجل اوي
لتأتي تلك الجميل وهي تحمل كاسات العصير وخلفها تلك المشاغبه
صبا: اهلا ازيكم ي جماعه وتقوم بالقاء السلام
عبدالله: طب نسبهم لوحدهم ي جماعه بقي ليخرج الجميع ماعدا صبا
عبدالله: بت ي صبا بقول نسبهم لوحدهم
صبا بابتسامه بالهاء ماهما لواحدهم اهو بس انا عاجبني القعده اقفلو الباب بس
سيف بغيظ:هوا انتي وصاحبتك ورايا ورايا يلاة ي بت برا سيبيني مع خطيبتي
ليأتي عبدالله ويقوم بسحبها من ملابسها ك الحراميه تحت ضحك الجميع
****************عند ملك
ملك بفرحه:مالك انا حاسه اني بقيت كويسه اوي اوي كمان خلينا نرجع مصر بقي
مالك بصرامه:انا عارفه أنك متشوقه تشوفي ولادك وانا كمان بس مينفعش نخاطر كل السنين دي بردو ي ملك الوقت مش هين عشان خاطر بيكي واركبك طيارة وانتي لسه الدكتور مآذنش احنا صبرنا الوقت ده كلو نصبر شهرين كمان
ثم ينظر بشر: بعدين متنسيش ال حاول يقتلك زمان هيحاول دلوقتي بس زمان عن دلوقتي يفرق انا معتش حد هين انا مالك الشرقاوي
ملك بابتسامه: عارفه ي مالك وحقيقي انا مش عارفه اشكرك ازي فضلت متمسك بيا لحد اللحظه دي كان قدامك فرصه انك ترجع لمراتك وولادك بعد ام قومت ع رجليك بس اختارت تستني في امل كان مستحيل بس بفضل املك وصبرك انا قدامك انت حقيقي نعم الاخ السند لو اخويا بجد مكنش هيعمل كده
لنتركهم في ذلك الود
******************في قصر الحديدي
مروان بحب: يلا ي زينب هوديكي ع القصر واحنا في الطريق هاخد المئذون معايا عشان ايدك تجيبي حاجتك وتاجي
لوجين بمرح: آيوة يابابا ي عسل بس متنسانيش بقي
مروان بحب :هوا انا اقدر انسي اميرتي يلا ي حببتي تعالي معايا عشان لما نخلص اخدك انتي وماما المول نشتريلكو لبس محجبات ولا انتي غيرتي رايك
لوجين بثقه: اكيد لا ي بابا انا طول عمري نفسي ابقي محجبه وبحب اللبس ده جدا وعاوزة اقرب من ربنا لاني حاسه اني بعيده عنو أوي ومش عاوزه أبعد عنو تاني ابدا
مروان بفخر: دي بنتي فعلا دي تربيتي لتنزل دمعه حارقه من تلك النادمه
زينب بندم: انا اسفه اوي انا ال خليتكم وصلتو للحاله دي وبعدتك عن ربنا يخليكي سامحيني ي بنتي وربنا يهدي بإذن الله
لوجين بحب: المهم انك عرفتي غلطك ي ماما يلا بقي عشان نروح القصر ليذهبو
********************في أحد النوادي الليلية
يجلس ذلك المغفل ويشرب ما حرمه الله غير عابئ بهؤلاء الذين يحالون التوقيع بينه وبين معشوقته
رعد وقد بدء في مرحلة السكر:هات كمان كاس ي زفت لتأتي تلك العاهره من خلفه
البنت: رعد باشا اخيرا شرفت ولا وليك واحشه
رعد بقرف: بس انتي ملكيش ويوم بنفض يديها من عليه وحوشي ال تتقطع دي فاهمه لتذهب وهي تبتسم بخبث فقد عملت ماتريد وتقوم باشاره لشخص آخر ب أن عملها قد تم
★★★★★★★★★★★★ في قصرالمنوفي
زين: الو ي يارا عامله اي اخبارك
يارا: الحمد لله ي زين خير في حاجه
زين: ابدا كنت حابب نتقابل بكرة لو معندكيش مانع
يارا: ماشي تحب امتي
زين: الساعه10 ف الكافي ال كنا في اي رايك
يارا: ماشي معنديش مشكله لتغلق الهاتف
زين: ي بت قفلت سيبيني اتنفس انتي عامله فيا كده لي بتحترمني خصوصيتي اوي انتي
اسماء بمرح: طبعا طول عمري بحترم خصوصيات النااس ومبحبش اتطفل عليهم ابدا
زين بقرف: مهو واضح يختي كان ناقص تدخلي جوه التلفون
اسماء بضحك: الاه مش بطمن ع مستقبلك وبعدين المزة وافقت اهي ف بالمناسبه دي تعزمني
زين: وافقت اي ده انا لسه مقولتلها
اسماء وهي تدعي البراءه: لا مهو انت لما توافق هتعزمني عزومه كبيره بقي
زين: ده انتي واخداها مصلحه بقي عاوزة اي ي أخرت صبري ي بت انتي مبيبنش عليكي ازي ده انتي ناقص تاكلينا
أسماء:انت شكلك بخيل ومش هتعزمني وانا جعانه هطلب اوردر وانت ال هتدفعو برضو ثم تقوم بالجري وهي تضحك فنعم ي ساده أنها صغيرته الحمدلله فليست أخته فقط إنما تعني له كل شئ فهو من تولي بها بعد وفاه والدهما
********************في ذلك قصر الشافعي
تجلس مليكه فقد اطمئنت ع والدتها وعلمت أن معاد مجيئها ب يومين فهي مشتاقه لها ولشقيقها تجلس بين يدي الله تؤدي فرضها لتصطدم بتلك الحجره التي تنير الزجاج فاقترب منها بحذر تجد صور ذلك المغفل مع تلك العاهره في مكان لا يروق لها وورقه أخري يوجد بها عنون الملهي الملعون ويوجد فيها جمله أيضا"حبيب القلب بيخونك لو مش مصدقه اهو العنوان روحي تتأكدي بنفسك سلام ي قطه"
مليكه ومقلتيها مليئه بالدموع وتشعر بنغزة في قلبها: مالك ي مليكه ميخون ولا يولع انا مالي ده مش جوزك ده واحد متجوزاه عشان عشان معندوش رحمه ب أبوه بس انا هروح عشان اعرف الذي كان هوا قذر للدرجاتي اولا هروح لتهم برمي تلك الصور ع السرير وتقوم بارتداء ملابسها
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مليكة الرعد" اضغط على أسم الرواية