رواية حب جامعي الفصل الثالث بقلم نوجا وروما
رواية حب جامعي الفصل الثالث
عند زينه وهي بتجهز العشا جهزتو وحطتو
زينه:اتفضلي ي مرات عمي
هدي:اي الاقرف اللي انتي عملاه ده
زينه:قرف اي ي مرات عمي استغفر الله العظيم
هدي:عملالي فيها مؤمنه
عبد الغفار:لمي الدور ي هدي روحي ي زينه انتي نامي علشان الجامعه
زينه:حاضر ي عمي
راحت تنام وهي بتعيط ع العذاب اللي هي فيه
زينه:يارب انا تعبت هو انا عملت حاجه علشان يحصلي ده كلو قفلت النور ونامت وهي بتعيط
........
عند عمر كالعاده وهو جاي متاخر
عمر:ازيك ي بابا
محمد:لسه فاكر تسال
عمر:اسف ي بابا اني احرجتك وانا هروح اعتذرلها
محمد:ماشي ي حبيبي ربنا يبارك فيك
راح حضن عمر
احمد كان واقف وراهم: وانا اي شفاف؟
محمد:تعالي ي حبيبي ف حضن بابا
وهما الكل حضنو بعض بعد لما عمر طلع ينام كان والده مش مرتاح ليه هو عارف ابنه كويس وعارف انو مش هيسكت
احمد:اي ي بابا سرحان ف اي
محمد:انا خايف ع البت ليعمل فيها حاجه حاول تنصحه ي احمد وخليه ميعملش فيها حاجه
احمد:وانا كمان مش مرتاح ليه بس انا طالع اكلمه بعد اذنك ي بابا
محمد:اتفضل يبني
......
عند سامر وهو قاعد يفكر ف اميرته ويبتسم
اميره:اي بتفكر ف اي
سامر:مفيش روحي نامي
اميره:تصبح ع خير
سامر:وانتي من اهله
(اميره دي اخت سامر وحربايه كدا ف نفسها ومغروره)
.....
احمد وهو بيخبط ع بابا الاوضه بتاعة عمر
عمر:نعم
احمد:مش هتقولي ادخل حتي
عمر:ادخل يعم
بعد لما قعدو هما الاتنين ع الكنبه
عمر:اي ف اي بقي
احمد:انا عارف انك مش هتسيب حقك مع البنت دي وعارف انك هتاذيها بس بالله عليك دي بنت ناس وحرام تاذيها
عمر:ومين قالك اني هاذيها
احمد:ي عمر انا عرفك اكتر من نفسك ابعد بقي عن الشله دي وقرب من ربنا شويه بقي كفايه لحد هنا يعمر محدش ضامن عمره ي عمر
عمر: خلصت كلامك ؟
احمد:لا ي عمر ومش هيخلص
عمر:طب روح نام وملكش دعوه بحياتي دي حياتي ومش حياتك وخلي بابا يبطل وشوشه ف ودانك شويه
احمد مشي وهو متعصب وراح ينام
.....
بدايه يوم جديد تبدا من عند زينه
زينه صحيت تصلي الفخر وتقرا وردها اليومي من القران وخصلت ولسه هتقوم
اميره:اي ي زفته مش غسلتي الهدوم لي انا مسافره وعاوزه الهدوم دي تنضف
زينه مردتش ومشيت
راحت اميره علت صوتها وقالت:ماشي زينه انا هعلمك ازاي تعرفي تطنشيني
زينه راحت المطبخ تجهز الفطار وجهزتو وصحهتم يفطرو بس مش صحت اميره
سامر:صباح الخير ي زينه
زينه:صباح النور
سامر:ادعيلي علشان شكلي هروح اعترف بحبي لندي
زينه بفرح:بجد يعني هنفرح بيك قريب
سامر:ان شاء الله
كلهم اتجمعو علشامن يفطرو وزينه لسه رايحه تلبس علشان الجامعه لاقت عمها بينادي عليها
عبد الغفار:زينه
زينه:نعم ي عمو
عبد الغفار:خدي الساندوتش ده افطري بيه علشان مش تتعبي وخدي الفلوس دي خليها معاكي لو احتجتي حاجه
زينه:شكرا ي عمي بس انا مش عاوزه
عبد الغفار:والله هزعل منك ي زينه انا عارف اني مقصر معاكي ي بنتي بس اعذريني
زينه:ربنا يخليك ليا ي عمو
هدي:خساره فيها اكل وفلوس كمان والله جايه علينا بالمخسر ي بنت نور
عبد الغفار:مكليش دعوه انتي
هدي اتضايفت وقامت
زينه لبست دريس لونه نبيتي وخمار ابيض والكوتشي بتاعها اللي ملهاش غيرو
سامر:استني اوصلك
زينه:لا روح انت علشان مش اعطلك
سامر:كدا كدا احنا نفس الطريق
زينه:طب يلا
......
محمد:يلا ي عمر اصحي يلا
عمر:لسه بدري
محمد:اخلص اصحي ي زفت
عمر:صحيت اهو
عمر لبس ونزل يفطر
احمد مش بيبص لعمر علشان مخاصمو
ليلي:اي ي ولاد انتو متخانقين ولا اي
محدش رد عليها
محمد:شكلهم كدا
عمر:اسف ي احمد اتعصبت امبارح
احمد مردتش عليه
عمر:قولت اسف بقي مش تعيش الدور
احمد:حاضر
محمد:انا لما اموت مش عاوزكو تسيبو بعض ابدا ومش عاوزكو تتخانقو خالص
كلهم ف نفس الصوت بعد الشر عليك
......
عند سامر لما وصل زينه وصل للشغل
لاقي ندي هناك واصله من بدري
سامر بتوتر:بتعملي اي ي انسه ندي هنا بدري
ندي:مخدتش بالي من الوقت
سامر بجديه:تمام
.....
عند زينه اللي تاهت ف الجامعه
زينه واصلت متاخر ولسه هتتدخل الدكتور وقفها
الدكتور:خليكي برا مش هتتدخلي مفيش حد بيدخل بعدي
زينه:والله ي دكتور اتاخرت علشان مكنتش لاقيه القاعه
الدكتور:قولت برا محدش بيعارض كلامي
طلعت برا وهي محرجه وقعدت تعيط لحد م قالت بس
عمر لسه معدي شافها بتعيط ف نص الجامعه
عمر:خير اي اللي حصل
مردتش عليه ومسحت دموعها ولسه هتمشي بس هو وقفها وقالها استني عاوزك
زينه:نعم
عمر:اسف ع اللي عملتو معاكي
زينه:حصل خير
عمر:متجيبي رقمك
زينه:ممعيش موبيل
عمر:شكلك بتكدبي عليا ف واحده ف تلاته طب مش معاها موبيل
زينه بصلتو ومشيت
.......
عند العميد طلب يشوف زينه
زينه دخلت
العميد:اتفضلي اقعدي
زينه توترت شويه
العميد:اتفضلي متخافيش
زينه قعدت
العميد:بصي انا اكون ابو عمر اللي اتخانقتي معاه
زينه اترعبت ليعمل حاجه ويسقطها
زينه بتوتر شديد باين عليها: اه خير حضرتك
العميد:بصي ي بنت الناس انا مراتي قاعده ف البيت وكدا وتعبانه جدا وكنت عاوزك تيجي تاخدي بالك منها هي هتحبك جدا لأن ربنا مرزقناش ببنات وهدفعك مرتب حلو والله
زينه:بس انا مبروحش بيوت
العميد:انا عارف ظروفك ي بنتي والله وانا بقولك كدا مش اقصد احرجك او اجرحك
زينه اتكسفت جامد
وقالت: تمام هشوف واقول لحضرتك
العميد:انا عندي بس ولدين ف البيت ومحدش منهم يقدر يزعلك وهما محترمين
زينه:تمام ي دكتور
......
زينه روحت وهي بتفكر توافق ولا لا لاقت مرام عندهم ف البيت سلمت عليها ودخلت تقعد ف الاوضه معاها
قعدو يتكلمو شويه
لاقت مرات عمها داخله عليهم بزعيقها
هدي:انتي مزعله اميره لي ي زفته ومش غسلتي الهدوم ليها لي من الاول والله لوريكي ي زينه ي انا ي انتي بقي انتي لو مش احترمتي نفسك خدي شنطه هدومك واتوكلي ع الله
زينه قعدت تعيط جامد ف حضن صاحبتها
.....
سامر:انسه ندي ممكن اتكلم معاكي ف حاجه
ندي:اتفصل ي بشمهندس سامر
سامر:بصي ي انسه ندي انا داخل بالمعروف وعاوز اجي اتقدملك
ندي هتطير من الفرح وماسكه نفسها
وخدوها حمرا شبه الطماطم😂
سامر:ممكن رقم والدتك ؟
ندي:ادتله رقم مامتها ومشيت بسرعه
سامر قعد يضحك ع جنونها
.....
عند زينه اللي قررت تكلم العميد بتاعها بكره وتمشي من البيت ده
هدي :قومي ي زباله جهزي الغدا
زينه بعياط:حاضر
ي ترا زينه هتعمل اي
ومامت ندي هتوافق ع سامر ولا لا
وهل هدي لمل تعرف ان سامر هيتقدم لوحده هتعمل اي
واي هيكون رد فعل عمر لما يعرف ان زينه هتيجي تساعد مامتو
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حب جامعي" اضغط على اسم الرواية