رواية جذبتني بعيونها الخضراء بقلم نوسه حمادة
رواية جذبتني بعيونها الخضراء الفصل السادس 6
بسمله بهدوء:بعد اذن حضرتك
لارا:استني استني انتي شكللك جديده هنا اول مره اشوفك انتي اسمك اي ان.........
محمد بغضب: اتفضلي انتي يا بسمله علي شغللك
لارا:اي يا محمد لي كدا انا كن.........
لارا بغيظ:اي يا اسيل واقفه لي كدا متقعدي يا بنتي هتغضلي واقفه كدا كتير
اسيل بتوتر:خلاص يا بنتي قعدت اهو
لارا بمرح:بقوللك اي يا محمد انا كدا بقا اجي كل يوم هنا بدل قاعدة الببت دي هههههههه
محمد: تيجي في وقت يا حببتي
لارا بشهقه:اوباا انا نسيت الفون في العربيه هنزله اجيبه وجي تاني
اسيل:اجي معاكي
لارا:لاء خليكي انتي انا هجيبه بسرعه
دلفت لارا خارج الغرفه بمرح:بصراحه قعدنكوا تزهق انتو كمان هيا بتصيلوا وهو مركز في الشغل مش هيتغير ابدا
ندي بمرح:حضرتك عايزه حاجه
لارا:لاء شكرا
دلفت لارا الي غرفه بسمله لتتتابع بمرح:ممكن ادخل
بسمله بابتسامه وسيمه:اتفضلي
لارا بمرح:انا لارا ونتي انا معرفكيش شكللك جديده هنا
بسمله:ايوه انا بسمله
لارا بمرح:تخصصك اي بقا
بسمله: مديره الأعمال اللوچستيه
لارا بشهقه:بجد بتتكلمي بجد ازاي
بسمله باستغراب:ايوه بتكلم بجد في اي
لارا بمرح:اصل محمد اخويا مشغلش قبل كدا وحده في الأعمال اللوچستيه دي علطول كان بيشغل واحد راجل يعني مش واحده
بسمله بعدم فهم:اشمعنا
لارا بمرح: هو كدا بيقول علطول أنهم مش بيفهموا حاجه ومش بيهتموا يشغلهم بس غريب
بسمله:اي الي غيريب
لارا:أنه شغللك هنا يعني اقصد كدا
لارا:انتي من هنا يا قمر
بسمله بمرح:ايوه ونتي
لارا:ايوه
بسمله:اومال فين الي كانت جايه معاكي هيا تبقا اختك
لارا:لاء مش اختي صحبتشي هيا في المكتب عند محمد اخويا
بسمله بضحكه وسيمه:انتي عسوله اوو.........ايه انت قولتي اي دا يبقا اخوكي
لارا باستغراب:ايوه يبقا اخويا ليه
بسمله:اصل انتي مش شكله خالص
لارا بمرح:كلو بيقول كدا
........................
في مكتب محمد تجلس اسيل بحزن علي ما فعلته به
اسيل بحزن توتر:اخبارك اي يا محمد يارب تكون بخير
لم ينظر له لكنه مشغول بعمله
اسيل:انا عرفه ان انت..............
محمد بغضب:لو سمحتي مش عايز كلام واتفضلي بره بقاا الغلط اصلا مش عليكي اتفضلي
بكت اسيل من كلامه الذي جرحها واحرجها دلفت الي خارج الشركه وهيا تبكي وتتالم
امسكت بهاتفها لتتصل بصديقتها
اسيل ببكاء: الو........أن ..انتي فين يا يالارا
لارا بخوف علي صديقتها:ماللك يا حببتي
اسيل بشهقه:انا ..انا تحت انزللي بسرعه انا عايزه امشي من هنا
لارا:تمام انا نزلالك اهو
لارا بمرح:اتشرفتك اني اتعرفتك عليكي بسمله انا لازم امشي دلوقتي
بسمله:تمام يا حببتي
دلفت لارا الي المصعد باقصي سرعه
لارا:اي في اي مالك بتعيطي لي اي الي حصل
اسيل بشهقه:هو انا مش قلتيلك متخلنيش اجي معاكي
لارا بحزن:انا اسفه بجد
اسيل:انا عايزه مشيني من هنا
لارا:تمام اهدي تمام
علي الناحيه الأخري في بيت بسمله
الجده:ساره ساره تنزلي شوفي من الي بيخبط بسرعه
ساره:اشمعنا انا يعني الي لازم انزل ما ادهم في اوضته اهو ينزل هو
الجده بغيظ:انزلي قولتلك
ساره:ايوه جايه يالي بتخبط ايووووووه
ساره:ميار اتفضلي
مياار:بسمله فين
ساره:راحت الشغل تعالي
ميار:لاء انا همشي انا بقا سلام
الجده:استني يا ميار عايزه اتكلم معاكي شويه تعالي
دلفت ميار الي البيت الجده:انا هسالك سوال بس ياريت متلفيش ودوري عليا فهمتي
ميار بتوتر:سوال اي دا
الجده:بسمله مالها كدا
ميار باستغراب:مالها بسمله في اي
الجده:بتحب حد كدا يعني بصي متكذبيش علياا سمعتني
ميار:بسمله لا لا ملهاش في الكلام دا ولا حب ولا حاجات مين دي
الجده بخبث:ميااااار
ميار:انا بتكلم بجد هي فعلا مفيش حاجه زي دي
دلف ادهم الي اسفل البيت
ادهم:انا رايح الشغل عايزه حاجه يا جدتي
الجده:لاء يا حبيبي انت......
ميار:استني يا ادهم انا هاجي معاك عشان انا كمان كدا هتاخر علي الشغل
الجده:بتتهربي يعني زي صحبتك
ميار:انا بتكلم بجد مفيش حاجه من دي
ادهم بعدم فهم:حاجه ايي
ميار بهمس:هقوللك بعدين
دلفت ميار خارج البيت
ميار: اخبارك اي يا أدهم فينك يابني محمد بيشوفك من زمان غير لما تروح شغللك بس
ادهم: مفيش حاجه هعمل اي يعني مهو مفيش غير الشغل
هعمل اي يعني
مياار:انت و....
ادهم بغضب:ميار مش عايز اتكلم في الموضوع دا ويلا بقا الباص ايجه اهو يلا عشان متتاخريش علي شغللك
ميار:ماشي بس كلامنا لسه مخلص تمام
دلفت ميار الي الباص لتذهب الي عملها ثم دلفت الي الشركه
مها:اي دا اي دا اي يا ميار مالك كدا بتتسحبي ليه
ميار بهمس:اسكتي يخربيتك امير باشا ايجا ولا لسه
مها بجديه:لسه مجاش هيتاخر النهارده شويه
اومال فين بسمله
ميار:هيا مجتش ولا اي
مها:لا مجتش يا ستي
دلفت ميار الي مكتبها امسكت بهاتفها
الو انتي فين من الصبح
وعلي الناحيه في مكتب بسمله:شوفتي الي حصل يا ميار
ميار باستغراب اي الي حصل يا بن
قال بسمله عما حصل معها
ميار بشهقه:امير الي قالك هتشتغلي هناك فتره يا بختك
بسمله:يبختي في اي يختي دا ادالي ورق كتير جدا وقال أنا هرجعه لو في غلطه اصلحها وجيبه بسرعه
ميار:بقوللك اي اقفلي الوقتي ونا هكلمك بعدين
بسمله:تمام
.........................................
ندي محمد موجود جوه
ندي:ايوه يا نرمين هانم
دلفت نرمين الي المكتب:حبيب قلب مرات عمه وحشتني يا محمد كتير اووي فينك لابتسال علينا ولا اي حاجه
محمد بخبث:معلش بقا الشغل وكدا
نرمين بضحك:هههههههه الشغل وبس
محمد:مش فاهم
نرمين:خلاص يا حبيبي انا كنت بطمن عليك بس مش اكتر
ممكن ادخل يا محمد باشا
محمد:ادخلي
ندي بجديه:حضرتك عندك اجتماع دلوقتي
محمد:تمام
نرمين:انا بقا هتمشي شويه علي اما تشوف اجتمعاتك وشغللك
دلفت نرمين الي مكتب اخر
بقوللك اي قولي بسرعه وركزي في شغللك ومتبصليش قولي اي الي حصل
تسنيم بخبث:اسيل ايجت النهارده ولارا
نرمين:ايييييي بتهزرييببي انتي بتتكلمي بجدد
الفت جميع الي في الشركه علي صوت نرمين
نرمين بضحكه خبيثه:ههههه مفيش حاجه كملوا شغلكوا
التفت نرمين الي تسنيم:من امتي
تسنيم:من الصبح يا نرمين هانم وبعد شويه لارا راحت لمكتب مديره الأعمال اللوچستيه و....
نرمين:ثانيه كدا مديره مين قلتي
تسنيم بخبث: مديره الأعمال اللوچستيه
نرمين بعدم فهم:من امتي ومديره الأعمال اللوچستيه واحده
تسنيم:معرفش يا نرمين هانم
نرمين بجديه:كملي كملي
تسنيم:بعد ما لارا هانم راحت اسيل كانت جوه
نرمين بغيظ:بصيي يا حببتي في شغللك وكملي متبصليش تمام
تسنيم:بعدها بشويه خرجت من المكتب كانت بتعيط ونزلت من الشركه
نرمين بخبث:متعرفيش اي السبب
تسنيم:لاء يا نرمين هانم معرفش
نرمين بغضب:هو انا مشغله وحده غبيه ركزي في شغلك ركزي
دلفت بسمله الي الحمام الذي بجوار مكتبها
دلفت نرمين هيا الأخري
نرمين وهيا تنظر لبسمله
نرمين:انا شوفتك فين قبل كدا
بسمله بعدم فهم:حضرتك شفتيني انا
نرمين:اه بس مش فاكره فين
بسمله:بعد اذنك لازم امشي
دلفت بسمله الي مكتبها مره ثانيه
بسمله بسمله
بسمله:ايوه يا ندي في حاجه
ندي بجديه:خلصتي الورق الي محمد باشا قالك عليه
بسمله:ممكن بس تديني شويه وقت لأن لسه مخلصتش
ندي:ماشي بس بسرعه انتي عرفه أن محمد باشا ممكن يتعصب
بسمله بشهقه :حاضر هخلص بسرعه
بسمله:خلصي الورق خلصي الورق حاضر اي دا هوا انا براجع الورق دا ليه ونا مالي هو دا مش شغلي انا
دلفت بسمله الي لتذهب الي مكتبه لكي تفهم لماذا أعطاه هذا الورق لكي تراجعه
بسمله رايحه فين
بسمله بغيظ:داخله في حاجه
ندي:مينفعش تدخلي دلوقتي لأن في اجتماع جوه
بسمله بشهقه:الاجتماع دا هيخلص امتي
ندي: مش عارفه بس محمد باشا نبه أن محمد يدخل
ندي:الورق خلص
بسمله بغضب:لاء مخلص ومش مخلاصه لاني انا مش ملزومه اعمله تمام
ندي:يعني اقول اي لمحمد باشا
بسمله: قوليله اني مش عامله حاجه سمعتيني
ندي بتوتر:متاكده أن هقول كدا ليه
بسمله:ايوه قوليله كدا
دلفت الي مكتبها هو دا كمان كان ناقص
لتدلف بجمالها وانوثتها:مين دي يا ندي وازاي اصلا تعلي صوتها كدا هيا مش عرفه هيا في شركته مين
ندي بتوتر:دي مديره الأعمال اللوچستيه في مشكله يعني في الشغل وكدا
ياسمين:بصراحه حاجه فظيعه صوتها عالي جدا محمد في مكتبه ولا لاء
ندي:عندو اجتماع يا ياسمين هانم
ياسمين:هههههههه هو كدا محمد شغل شغل علطول اول ما الاجتماع يخلص كلميني
..................
ياسمين احمد شابه في اوائل العشرينات تمتللك عيون بنيه وشعر اصفر قصير يجعلها جميله وجذابه تعمل في الشركه مستشاره الافكار
ياسمين:ندين ندييين
ندين بشهقه:نعم يا ياسمين هانم
ياسمين:القهوه لمكتبي بسرعه
ندين:حاضر
دلفت ندين الي المكتب
ندين:اتفضلي يا ياسمين هانم
اتجهت ندين لتغلق الباب ودلفت بضحك الي ياسمين واقتربت منها
ياسمين:اي في اي بتبصي كدا ليه
ندين بخبث:اسيل ايجت النهارده
ياسمين بشهقه: بتتكلمي بجد
ندين:ايوه
ياسمين:وبعدين اخلصي
ندين:شكلها كدا اتشكلت مع محمد باشا خرجت من المكتب وهيا زعلانه
ياسمين بضحكه خبيثه:امم وبعدين
ندين:شكلهم كدا مش هيرجعوا لبعض تاني
ياسمين بمرح:ندين اخرجي بسرعه
ندين:حاضر ياسمىن هانم
دلفت ندي الي مكتب ياسمين
ياسمين هانم الاجتماع خلص
ياسمين:شكرا يا نودي اتفضلي انتي علي شغللك
ياسمين وهيا تقتحم مكتب محمدبمرح لتردف بضحك
صباح الخير يا مصصم الاحذيه لأكثر جاذبيه في مصر
محمد وفي يده بعض الأوراق: صباح الخير شكللك مبسوطه
ياسمين بخبث:لو كنت جيت عيد ميلاد احمد كنت مبسوط انت كمان واحنا كنا كمان هنتسلي لنظر بشهقه
شكللك مشغول
محمد بخبث:ايوه في شغل كتير بخلصه
ياسمين بخبث:علطول شغل مش كل حاجه شغل حياتك اصلا شغل وبس صح ثم غمزت له صح كلامي
محمد ببرود: هوانتي من الصح تقوليلي كدا بصفتك اي انتي بتشتغلي عندي
ياسمين:هههههههههه ايوه بصفتي كدا
دلف خالد اي المكتب أيضا
خالد بمرح ممكن ادخل
ياسمين: اتفضل طبعا
خالد بمرح:اي الجمال دا كله زي التصميم بدون عيوب
ياسمين بمرح:شكرا علي المجامله دي خالد
خالد بمرح:مجامله اي انا مش بجامللك دي الحقيقه
محمد ببرود:دقيقه خد نفسك يابني وبعدين انت كدا مبضيعش وقت علي شغللك يا خالد يلا
خالد بمرح:حاضر
امسك بهاتفه:ندي تعليلي بسرعه
ندي:حاضر يا محمد باشا
دلفت الي مكتبه
محمد بغضب:فين الورق مجاش لي لحد دلوقتيييي انا عايزه افهم
ندي بتوتر:مهو يا محمد باشاا.......
محمد:مهو اي انطقيييي
ندي بشهقه:بسمله قالتلي...أن ...أن هيا مش مخلصه الورق دا و...وأنها ملهاش دعوه بيه وان دا مش شغلها
كانت ياسمين تجلس وتسمع كل ما قالته من دي
ياسمين:حضرتها بقا ازاي تقول كدا هيا فكره نفسها اي
محمد بغضب:اخرجو بره اخرجوووو ونت خليها تكلمنييي بسرعه يلللااااا
دلفت ندي مسرعه الي مكتبه بسمله بينما ياسمين اتحرجت من كلامه أنه حرجها أمام سكرتيرته
ندي بشهقه:ب....بسمله محمد باشا عايزك بسرعه
بسمله:لي في حاجه
ندي:معرفش
دلفت الي مكتبه
بينما ندي بهمس:يخريبتك انتي عملتي اي هتخلي يتعصب عليكي اكتر
بسمله بهدوء:نعم حضرتك طلبتني
بينما كان اما نافذه الزجاج وعيونه مليئه من الشر بماذا هيا فعلته وتجرات أن تقول هذا الكلام
التلف محمد ناحيه بسمله ليتابع بغضب:هو مش انا اديتاك ورق وقلتلك ترجعيه والورق دا يجيلي بسرعه مش قلتلك انا كدا
بسمله بتوتر وهيا تبتعد قليلا:حضرتك ادتني الورق دا بس دا مش شغلي و.....
محمد بغيظ:ونت بقا هتعرفيني شغلك اي ومش اي انا لما اقوللك اعملي حاجه تنفذ انتي فهمتي
بسمله بشهقه:بس انا مليش دعوه بده دا مش شغلي
اقترب منها قليلا وهيا تبتعد عنه
محمد بغضب:بقوللك ايييييي كلامي يتسمع فهمتي الورق يجلي ولا حرفي في غلط سمعتي والا هزود ورق علي الي معاكي ترجعيه تاني فهمتي ولا لاء
خرجت بسمله من المكتب وبينما قفلت الباب شده
واتجهت الي مكتبها
لتدلف بغضب:هيا نقصاك انت كمان تشغلني علي مزاجك واشتغل في حاجه مش شغلي اصلا أنا تعبت اووي معدتش قادره اي دا
خرج محمد من مكتبه ليدلف عند المصعد
ندي بشهقه: محمد باشا ......
محمد:الغي اي حاجه
ندي:تمام
.........
خالد بمرح:ياسمين انتي مش هتمشي ولا اي الوقت اتاخر اوووي
ياسمين بخبث:لاء لسه في شغل هخلصو
خالد:تمام انا همشي انا
ياسمين:تمام
...........................
في بيت بسمله
الجده:ساره رني علي بسمله شفيها اتاخرت كدا ليه
ساره بشهفه:ادهم ادهم رن علي بسمله كدا شفها اتاخرت ليه
امسكت بهاتفه:الو اي يا بسمله كل دا شغل
بينما بسمله كانت تراجع الأوراق مره ثانيه حتي لا يوجد اي غلطه
بسمله بتعب:خلاص انا خلصت اهو كمان شويه بس وهاجي تمام
ادهم:بس متتاخريش
ادهم:بسمله انتي كويسه
بسمله بشهقه:كويسه يا ادهم سلام بقا عشان خلصت شغل وجايه اهو
اغلق هاتفها
بسمله بتعب:معتش قادره خالص
لتدلف ناحيه المكتب:ممكن ادخلي
محمد:ادخلي
بسمله بتعب:انا رجعت الورق الي حضرتك قلتلي عليه ولقيت في غلط كتير وكدا انا خلصت ممكن امشي بقا
بينما كان لايسمعها بل كان ينظر إلي عيونها الخضراء كأنه تاه في هذه العيون التي سحرته وقد نسي كل ما فعله معها اليوم
بسمله بشهقه:محمد باشا
محمد.......
بسمله مره ثانيه:حضرتك سامعني
محمد:اي ...تمام ماشي اتفضلي انتي امشي
وضعت الورق علي المكتب ثم دلفت خارج الشركه لتذهب الي بيتها لأنها قد تاخرتك
اه سوسو مالك كدا شكللك تعبانه ومش قادره
بسمله بضحك:مش قادره بس دنا هنام علي نفسي يا بنتي والله
ميار:قولي يا سوسو عملتي اي مع مديرك الجديد
بسمله بشهقه:هوس اسكتي متفكرنيش انا تعبانه بجد مش عايزه افتكر حاجه
ميار بخبث:باين عليكي
بسمله:ميار مش قادره احكي انا عايزه انام سلام
ميار بضحكه وسيمه:تمام يا حببتي
دلفت بسمله بهدوء
بسمله اي التاخير دا كله
بسمله بخضه:عاااااا اي يا جدتي خضتيني بعدين انا مش قادره اتكلم تمام نتكلم الصبح بقاا
دلفت بسمله الي غرفتها وارتدت ملابسها المكونه من بجامه لونها كشمري ثم فرد شعرها الذي يصل الي خصرها وتبدو جميله للغايه
بسمله:عايزه انام خلاص مش قادره
اصدر هاتفها برساله
تمسكت بهاتفها لتري ما هذه الرساله
ساظل احلك ولو طال انتظاري
اشتقت اليك وأنها ليست المره الاولي بل هيا عادتي في كل يوم ولكن بصمت
يتبع الفصل السابع 7 : اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية جذبتني بعيونها الخضراء " اضغط على أسم الرواية