رواية ماسة الادهم الفصل السادس بقلم هند علي
رواية ماسة الادهم الفصل السادس
في صباح جديده علي ابطال
عند منزل ماسه
زينب ...ماسه اصحي يا حبيتي يلا حبيبت ماما اصحي وراكي مقابله شغل
ماسه ...ماما سبيني شويه بالله عليكي
زينب... قومي يا بت مش كل يوم نفس الموال
ماسه قامت بتافف ...اووف صحيت اهو حاجه تاني يا زوزو
زينب ...لا مش عوزه حاجه تاني قومي صلي والبسي علشان تفطري وتلحقي المقابله
ماسه... حاضر
وخرجت زينب وماسه قامت اخدت شور وصلاه ولبسه وخرجت من الغرفه
ماسه ... صباح الخير يا قوم
احمد ...صباح النور يا حبيتي
ماسه جات قبلتو من جنته قال أحمد حبيتي عامله ايه انهارده
ماسه ....زي الفل يا ابو حميد
زينب ..جيتي طيب يلا علشان تفطري
قعدت فطرت وتلفون ماسه رن رحمه ورهف في مكالمه جماعيه
رهف ...ماسه عامله ايه
ماسه..الحمد لله اطمن انا زي القرده
رحمه ...هههه ماشي يا قرده هتيجي معانه علشان تقدمي ولا هتروحي لوحدك
ماسه ...لا روحو انتم وانا هروح وراكم
رهف ...ماشي يا ماسه سلام
ماسه ...سلام
وقامت ماسه لبست الهيلز
وباست مامته وبابها
ونزلت ماسه ركبت العربيه ومشيت راحت المستشفي A.f
_________******____________
في القصر الرفاعي
صحي ادهم واخد شور وخرج ولبس بدله سوده
ونزل علي الدرج بكل غرور وقعد علي السفره
سعاد باستغراب ... ادهم مالك يا حبيبي
ادهم بتسامه ...مفيش يا حبيبي
اسر ...ادهم انتي كويس
ادهم بغضب ....في ايه اه كويس وخبط ايدو علي سفره وقام ولسه هيمشي
محمود بجديه ....ادهم اقعد كمل اكل
ادهم ...لا يا بابا شبعت بعد اذنك
وسابهم و ماشي
سعاد مستغربه ومحمود كذالك
محمود ... اسر ما له اخوك ايه اللي حصل
اسر ...بصرحه يا بابا وحكى له كل حاجه حصلت
سعاد.... البت ده قويه
اسر....اه ده مخفتش وقويه وجريئه علي ما أظن لايقه علي ادهم ده لو كانت من نصيبه هتعلمو الادب
سعاد ...امممم قولتي وهي البت حلوه
اسر وهو بياكل ...حلوه بس ده صاروخ ارض جو
محمود بغيظ ....يا قليل الادب وجي يجيب اي حاجه يحدفها عليه اسر جري وخرج
سعاد ...بضحك ولله الواد ده مشكله
محمود ....اه ولله يا ماما طلع شبه حبيبه كانت بتحب الهزار وضحك يلا الله يرحمه وقال بحزن تعالي يلا علشان تخدي العلاج
سعاد .... الله يرحمها واضافت محمود
محمود ...نعم يا امي
سعاد ... بقولك ماتشوف الموضوع ده ومش عارف ليه قلبي ارتاح البت ده أنها هترجع ادهم بتع زمان و دمعت عينها وقالت عوزه حفيدي يرجع يضحك عوزه يعيش حياته مبسوط يكون ليه بيت واسره بدل ما هو كده كل حياه شغل في شغل
محمود مسح دموع سعاد وقال.... حاضر يا امي اللي انتي عوزه هاعمله لك بس لزم اعرف مين البنت ده وهي كويسه ولا لا واللي في الخير يقدمه ربنا
سعاد ...ماشي يا ابني ربنا يخليك
محمود بابتسامه وباس ايد ولدته ....ويخليكي لينا يا امي يلا بقا علشان تخدي العلاج واخده غرفتها ولدها العلاج وقال ترتاحي شويه يا امي
سعاد ...ربنا يخليك و يحملك ولدك يا رب
وخرج محمود من الغرفه بيرن علي شخص
وقال ...الو بقولك يا ابني عوزك ترح المطعم اللي هبعتلك عنوان ووتعرفي معلومات عن البنت اللي اتخنقت مع ادهم امبارح خلال ساعه تجبلي كل المعلومات مفهوم
وقفل الخط
وقال أنا لزم احمي البنت ده لاني ادهم مش هيسكت مش هيسيب حقوق واتنهد ومشي
_________________
وصلت ماسه الي مستشفي وقفت واتصدمت من جمل هذه مستشفى لأنها جميله جدا هي شافت مستشفى إنما مستشفى ده احلا بكتير
دخلت وهي مبهوره بجمل مستشفى رحت عند سكرتيره وقالت ماسه ..احم لو سمحت حضرتك كنتم منزلين اعلان علي شغل
سكرتيره ....اه يا فندم حضرتك تطلعي في الاسانسير اخر دور وتمشي علي طول وبعد كده يمين وهتلقي السكرتيره هناك وهي هتعرف حضرتك علي المطلوب
ماسه مشي بعد اذنك
وتلفونها رن وكانت رهف ردت
رهف ...ماسه انتي وصلتي
ماسه ...اه وصلت وانا طلعه اهو
رهف ...طيب اطلع معاكي
ماسه بنفي ..لا خليكي انا هخلص واجيلك
رهف باستلام ...تمام ماشي باي
ماسه باي
ركبت ماسه الاسانسير وطلعت وراحت مكتب السكرتير
ماسه ....سلام عليكم
السكرتيره بابتسامه وبدلتها السلام ... وعليكم السلام
اهلا بحضرتك
ماسه بابتسامه ...اهلا بيكي انا جي اقدم علي الشغل
السكرتيره ...طيب تمام اقعدي هنا عقبال لما المدير يجي علشان تعملي الانتفرفيو
ماسه بصت لساعه اللي في أيده وقالت ...هو هيتاخر
السكرتيره ...لا مش هيتاخر اقعدي استريحي هنا عقبال ما انادي عليكي
ماسه ... ماشي
_____________________
عند ادهم في العربيه
وبيكلم حد في فون
ادهم ....اللو يا ياسين خير
ياسين ...عامل ايه انهارد يا صحبي
ادهم ...اي انهاره كله عمال يقول عامل ايه ايه شفتي مجنون وبشد في شعري
ياسين ...لا مش قصدي ولم يكمل كلمه وقطعو ادهم قال
ادهم ...مش فاضي ل كتر الكلم هتروح تحضر الاجتماع انهارده مع شركه اللي هنصدر منها الاجهزه علشان انا مش فاضي
ياسين بتنهيده ... ماشي يا ادهم سلام
قفل ادهم التلفون واسرع سرعت العربيه وصل قدام مستشفى ونزل من العربيه
دلف الي مستشفي ليسمع همسه الممرضه والموظفين و الدكتوره بنظرات الاعجاب الواضح
ويمشي بغرور ويتجه الي دخل الاسانسير ليصل اللي الدور الاخير ويخرج يذهب اللي مكتب ويدخل لكن أوقفوا صوت السكرتيره
سكرتيره ... اهلا بيك مستر ادهم حضرت هتعمل الانتفرفيو ولا اخالي H.m يعمل الانترفو
ادهم ...لا انا اللي هعمل ليهم الانترفو
السكرتير... تمام يا مستر ادهم تحب تبتدئ امتي
ادهم .... دخليهم دلوقتي
السكرتير ...حاضر يا فندم بعد اذنك
دخل ادهم اللي المكتب و قعد
وابتدا يعمل الانترفيو مع الدكتور
وكل ما يدخل واحد يطلع مكشرين
ماسه في نفسه.... يا لهوي مالهم دول ربنا يستر قطع شرده السكرتيره وهي بتنادي
ماسه ..ايه
السكرتيره ...اتفضلي دورك
ماسه ..تمام وقامت دخلت لقت شخص واقف أو كما يدعه المدير واقف حاطط ايده في جيوب بنطلون ولأبس قميص ابيض يبرز جميع عضلات ظهرو مشمر اكمامه وعروق أيده بارزه قطع تفكيره صوت شخص
تعرفه ولاكن مش متزكره
ادهم ...اقعدي ولف ليها
ماسه شهقت ...انت
ادهم ...انتي ايه اللي جابك هنا وابتسم بخبث وقال ياه الدنيا صغيره اوي وضهرتي تاني من غير مجهود
وهعرفك مين هو ادهم اللي اتجراتي تقفي قصدي تتحدي ومشي نحيتها وهي بترجع للخلف
ماسه...ل..لو سمح سمحت متقربش
ادهم بيتسم بشر .... هههه ايه لا عوزك قطه مخربشه مش متعود عليكي كده ده احنا لسه في البدايه وشده ليه واصتدمت بصدرو العريض وقرب منه وهمس في وادنها هخليكي تندمي تتمني الموت الف مره ومش هتلاقيه وبعد عنها واهو بيقول انا هقبلك في الشغل علشان حاله وحده بس تبقي تحت عيني انتقم منك برحتي
وبعده عنه
ماسه ...انتي حقير الذاي تقرب مني كده ها ولا نسيت عملت ايه امبارح
ادهم ...بسخريه لا ما نسيتش و هندمك علي اللي عامله
اخرجي باره
ماسه اخدت شنطها وقالت بجرائه انا ميشرفنيش اشتغل هنا انتي شخص مريض
ادهم ...قبل ما تطلعي عوز اقولك انك لو خرجتي من المستشفى ده مش هتلقي شغل في أي مستشفي ولا اي حته وضحك ضحكه سماجه
وخرجت ماسه
ومشيت روحت مكان ووو
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ماسة الادهم " اضغط على اسم الرواية