رواية ماسة الادهم الفصل السابع بقلم هند علي
رواية ماسة الادهم الفصل السابع
خرجت ماسه من المستشفى وراحت مكانها المفضل اللي كانت بتقعد في زمان وقعده تعيط وقفت قصد البحر في حته فاضيه
انا ليه بيحصلي كده ليه اههههه تعبت ولله تعبت وشهقت وقعدت في الارض وحط اديها علي وجه وقعدت تعيط وصوت شهقتها بتزيد
عند ادهم في مستشفى واقف عند لوح زجاجي ورا مكتبه بيبص علي ماسه لما مشيت وضحك وقال وخليكي تندمي علي اليوم اللي شفتيني فيه
وراح قعد علي الكرسي المكتب لمح cv بتاع حد نسيت فتحه لقاء بتع ماسه وقعد يقرأ
امممم حلو اوي وقفل الملف ماسه احمد السعدني ل هوركي أسوء أنواع العذاب وضحك بصوت الرجولي
ورن علي حد
بعض دقائق قد أتاه الرد
الو
ادهم ...الو يا ياسين هبعتلك اسم حد عوزك تعرف عنها كل حاجه الصغيره قبل الكبيره مفهم
ياسين ...طيب ماشي
ادهم ...خلال نص ساعه عوز الملف بتاعه قدامي
ياسين بتنهيد ...حاضر سلام
وقفل ادهم السكه
وقعد يكمل شغل
_____________________
عند ياسين بعد ما ادهم بعتلو الاسم
ماسه احمد السعدني الله يكون في عونك من اللي هيحصلك
ياسين جمع معلومات عنها وراح المستشفي عند ادهم
وخبط ودخل
ياسين ...ادهم انا جبت المعلومات بس توعدني انك مش هتعمل حاجه في البنت ده
ادهم ... متدخلش في اللي ملكش فيه وهات الملف وأخرج
ياسين ...ادهم انا حظرتك اتمني متعملش حاجه صدقني لو عملت حاجه لبنت ده أنا اللي هقفلك سلام يا صحبي وخرج من المكتب
وهو ماشي خبط في حد
اه مش تحاسب
ياسين ...اسف ايه ده مش انتي ....
ادهم اخد الملف وقال مش انا اللي اتهدد انا هنتقم منهم ولزم تقول حقي برقبتي
وقعد يقرأ الملف
_________________
عند ماسه بعد ما هديت قليلا
قامت وركبت العربيه مشيت رحت مكانها المفضل وقبل ما توصل راحت محل اشترت هديه بعد كده وركبت العربيه ومشيت وصلت لمكان وقفت قدام الباب المقفول وخرج رجل الأمن فتح لها
ورجل الأمن ... اهلا مين حضرتك
ماسه ...مش فكرني يا عم عبده اخص عليك وضحكت
عم عبده ودقق في ملامحها .... ماسه بنتي عامله ايه كانت فين من زمان
ماسه ....معلش ولله يا عم عبده كنت مسافره ولم وصلت رحت جيت علي هنا
عم عبده ....ماشي يا بنت ادخلي ده مدام سوسن هتفرح جدا انك جيتي
ماسه ....ماشي انا هدخل وهعملهله مفاجاه ماشي
عم عبده ....ماشي يا بنتي
ودخلت ماسه المكان
يا تري ايه المكان اللي رحته ماسه
___________________
عند ادهم جاله تلفون
الو يا باشا
ادهم ... ها ايه الاخبار
الشخص... حضرتك راحت عند الشاطئ وقعت تعيط بصوت عالي وبعد كده وبعد ما اهديت رحت محل جابت هدايه ومشيت وراحت دار الايتام ودخلت هناك ولسه مخرجتش
ادهم ...طيب خليها تحت عينك لغايت لما اجي مفهم اوعه تغيب عن عينك مفهوم
الشخص ...حاضر يا ادهم باشا وقف الشخص يراقبها اكيد عرفته مين هي ايوه هي اللي في دمغم 🤣🤣🤫 نرجع تاني
وادهم خرج من الشركه وركب العربيه ومشي بيها بسرعه في خلال ٣٠دقيقه وصل ادهم المكان اللي في ماسه
ونزل وقال لشاب خد دول وأعطاه مبلغ من الفلوس وقال خليك ورها زي ظلها مفهم يلا استنا لغايه لما اخلص وبعدين تفضل ورها
ودخل ادهم الدار لانه بكل بساطه بيقدر يدخل اي حته من غير ما حد يمنعوا
دخل ادهم بكل هيبه وغرور وراح لمديرها وقعد شويه وتبرع بمبلغ لدار
وخرج يمر في الدار وكل ده خطه من ادهم علشان يقابل بيها ماسه
ادهم شاف ماسه وهي بتلعب مع الاطفال
ماسه ..ايوه شطور يلا شوط جووووووللل برافو والأطفال جريت عليها وحضنتهم وقعدت علي ركبتها وبستهم كلهم وبضحك وشعرها بيطير الوراء الى علشان كان في هواء بسيط
وادهم كان واقف سرحان فيها وفي ضحكته اللي خطفت قلبه
_________________________
في مستشفى A.f
ياسين .. اسف ايه ده مش انتي البنت اللي صحبتك اتخنقت مع ادهم صحبي
رهف ... اه انا بعد اذنك
ياسين وحول يمسك ذرعها
رهف بعدت وقالت .... ما تلم نفسك يا شبح ولا اوعي تفتكر اني من البنات ده لا يا بابا ده أنا اكسرك ايدك اللي هتتمد دي
ياسين ...ايه بس بس انا مكنش قصدي و مالك قلبت واحد صاحبي كده ليه
انا كنت جاي احذرك اقولك تقولي لصحبتك تخلي بالها لاني ادهم مش بيسكت علي حقه
رهف.... انتي بتهددنا وبعدين مش هتقدر تعمل قطعها ياسين وهو بيخبط علي دماغو وقال بنفاذ صبر
انا مش جاي اهدد حد انا جاي أحذرك وتخلي صحبتك تخلي بالها لاني ادهم مش بيسيب حقه وكمان من بنت وقفت في وشه وأ انا بحذرك لاني عارف صحبي كويس
رهف خافت علي صحبتها وقالت طيب بس صدقني لو حصل حاجه لصحبتي صدقني هتندموا وانا اللي هقفله تمام وجاي تمشي ياسين وقفها
ياسين ...احم هو ممكن رقمك
رهف .... نعم يا حيلتها
ياسين مصدوم منها .... انتي فهمتي غلط انا بس علشان لو عرفت حاجه من ادهم هاكلمك واحذرك
رهف ...ماشي هات تلفونك
ياسين بغباء ...ليه
رهف ...صبرني يا رب مش عوز الرقم هات واكتبو
ياسين ادها التلفون ورهف سجلت الرقم و اعطته تلفون وسبتو ومشيت علشان بلغ ماسه علشان تخلي بالها
ولكن فات الاوان هي دلوقتي مع الصقر كما يدعه
_________________
في مكان آخر
في مكان مهجور الحرس عمله تجري
وحد من الأشخاص ...الو يا باشا البت هربت
شخص التاني ...ازاي تهرب منك انا مشغل معايه بهايم
شخص الاول ...بس يا باشا
الشخص التاني ... مفيش بس انتو تقلبوا الدنيا وتجيبو البت ده مفهوم وقفل تلفون وحدفو تلفون علي الارض واتكسر وقال لزم البت ده تتجاب قبل ما تبلغ علينا ونروح في داهيه
_______________________
في الشركه الرفاعي
اسر قاعد بيقرا الملفات وببشتغل علي اللابتوب
دخلت السكرتيره ومشيت بمياعه
وقالت .. بيبي وحشني وشدت الكرفته بتعتو وقربتو منها وقالت بدلع وحشني ياحبيبي
اسر ....اسراء احنا في الشركه أفرض حد دخل
اسراء ...محدش يقدر يدخل بقولك وحشني
اسر... وانتي كمان وحشاني اوي
ده اللي مفكرين ومؤدب تطلع مقطع السمكه من دلها 🤣🤣🤣🤣
نسبهم مع بعض شويه هههههه
______________
عند ماسه في الدار
كانت قعده والأطفال حوليها وبتلعب معهم
ومكنتش وخده باها من العين اللي مرقبها وبعد شويه قامت ماسه وسلمت علي الأطفال وقالت
متعيطوش يا حلوين وعد اني هاجي لكم كثير كتير والعب معاكم
ولد من الأطفال ...اوعدينا انك هتيجي تاني ومتعمليش زي الناس التانيه اللي بتيجي وتقعد شويه وتقول أنهم هيجوا هنا ومش بيجوا وبيضحكو علينا
ولد اخر ... احنا بنحبك أو يا ماسه وتعالي تاني والأطفال حضنوها وبيعيطو
ماسه نزلت لمستوهم وحضنتهم ومسحت دمعها وقالت وعد مني اني هاجي علي طول وهاجيب هدايه كتير اوي كمان اتفقنا ومسحت دموع الاطفال ودعتهم ومشيت ولكن وهي ماشي خبط في حد
ماسه.. اه مش تاخد بالك وبصت علي الشخص ده
وقالت انتي عوز ايه مني انتي بترقبني ولا ايه
ادهم ...اه انا جحيمك اللي هتشوفي كتير الفطر اللي جايه وهندمك علي كل حاجه عملتيها وقريب اوي كمان خليكي فكره ماشي اني ادهم الرفاعي مش بيسيب حق وزقها بعيد وعدل الجاكت البدله ولبس نضاره الشمس وخرج من الدار بغرور
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ماسة الادهم " اضغط على اسم الرواية