رواية مكرم البارت الثامن والاخير8 بقلم سولييه نصار
رواية مكرم الفصل الثامن والاخير8
-شيري؟!!!!
قولتها بصدمة وانا شايف شيري هي اللي اخدت الرصا*صة بدالي وانقذتني ....اتصدم حسن للحظات ...كان الكل مصدوم مفيش صوت ...نزلت وانا بحاول اوقف النز*يف وبقول:
-اطلب الاسعاف يا حسن ...انجز ...
حسن كان واقف ببرود صحيح مصدوم بس كنت شايف في عينيه لا مبالاة ...مسكت شيري ايدي وقالت:
-انا خلاص هم*وت أنا حاسة بكده ....أنا بس كنت برد دين فاكر انت وقفت في وش الم*وت عشان خاطري وانا النهاردة سددت ديني خلاص فاضل بس تسامحني ....
نيرة قعدت تبكي ...هزيت أنا راسي بعنف وقولت:
-بطلي تخلف هتعيشي بإذن الله ....
قومت وخرجت تليفوني راح حسن ضر*ب الن*ار وقال:
-محدش هيخرج من هنا
-انت مجنون مراتك هتمو*ت
زعقت فيه راح رافع المس*دس ...رجعت لورا بخوف بس فجأة سمعنا سارينة الشر*طة ....وابتسمت لحسن اللي كان مصدوم وخايف ...
......
اللي حصل وقتها حصل بسرعة ....الشر*طة قبضت علي حسن وشريكه اللي كانوا اصلا شاكيين فيهم وقدروا يلاقوا عليهم ادلة...والاسعاف نقلت شيري المستشفى ..
كنت في المستشفي مستني الدكتور يطمنا عليها أنا ونيرة ...طلع الدكتور وقال بصوت حزين :
-البقاء لله المريضة ما*تت...
صرخت نيرة وعيطت وانا عيوني دمعت ...كنت بلوم نفسي ان أنا اللي حطيتها في الخط*ر ده ...دموعي نزلت وانا بقول :
-ان لله وان إليه لراجعون
......
مر اسبوع ...كانت شيري اتدف*نت وقررت اشوف حسن. ...وده كان قبل الحكم عليه بسبب جر*ايم كتير منها قت*ل شيري الله يرحمها ....
....
-ايه اللي جابك هنا ..جاي تشمت يا مكرم؟!
قالها بغ*ل وح*قد ....بصتله بصدمة وقولت:
-نفسي اعرف ليه الك*ره ...ليه السو*اد ده جواك ...يا بني ده انت خو*نتني واخدت خطيبتي مني ورغم كده سيبتك محاولتش انت*قم ولا أذ*يك ...قولي انت ليه كده ....
صرخ فيا بقهر وقال:
-لانك فاكر نفسك احسن مني ...انت عشان معاك شوية فلوس وكنت بتساعدني كنت فاكر أنك كده احسن مني واعلي مني ومستني اظهر الامتنان صح؟!!
بصتله بصدمة فكمل بنفس الحقد ..:
-انت متستحقش الفلوس والعيشة اللي عايشها لأنك انسان غب*ي وساذ*ج ...أنا استحق الفلوس دي ...استحق ابقي صاحب الشركة مش انت ....عشان كده عملت جهدي اني اد*مرك يا مكرم ...سر*قت منك شيري اللي انت كنت بتحبها ومش عايز اقولك اني أنا اللي بعت المج*نون ده وراها واللي بسببه مكنتش قادر تمشي ....متتخيلش كنت فرحان قد ايه وانا شايفك عا*جز وم*نهار وانبسطت اكتر لما لقيت شيري سابتك بس انت برضه ...
سكت وهو بيجز علي سنانة وكمل:
-بس انت مرة تانية قومت علي رجلك ووقفت وبنت تانية حبتك ...نفسي أعرف انت فيك ايه عشان تتحب ...ليه دايما ربنا بيكرمك بالاحسن وانت متستحقهوش ....
صدمة كانت قليلة علي الشعور اللي انا حاسه ...هو فيه انسان في قلبه مر*ض بالشكل ده ...يعني هو طول عمره بيكر*هني...قدامي عامل انه بيحبني ومن ورايا بيشوف هيط*عنني ازاي ....
بصيتله وقولت :
-للاسف يا حسن حق*دك هو اللي وصلك هنا ربنا بيرزق اللي عنده نوايا سليمة وانت نواياك مش سليمة ...عقا*بك الاكبر هو حق*دك اللي هيفضل ين*هش في قلبك لحد ما تم*وت ....
سيبته ومشيت بس مكنتش زعلان من اللي قاله لانه ببساطة مبقاش يهمني ...هو مكانش في يوم صاحبي.....
......
مر خمس شهور ...
كنت قاعد في بلكونة اوضة النوم ..بفكر في اللي حصل في الوقت ده كله ... حسن اتح*كم عليه بالاعد*ام وانا اتجوزت نيرة وعشت اجمل ايام حياتي معاها ....كنا متفاهمين اوووي ومبسوطين مع بعض ...اتنفضت لما حسيت بحد بيحط ايديه علي عينيا ...
-اتأخرتي عليا محستكيش لما جيتي...
قولتها بإبتسامة ...فحضنتني نيرة وقالت:
-الله مش كنت بجهزلك مفاجأة ...المهم تعالي معايا يا حبيبي ...
وبعدين اخدتي من ايدي وقفلت عينيا ...وقفنا في الصالة وهي بتقول:
-مفاجأة ...
فتحت عيني وذهلت لما لقيت تورتة عليها صورة.طفل رضيع ...بصيت لنيرة فضحكت وقالت:
-كل سنة وانت طيب يا حبيبي ...النهاردة عيد ميلادك ...
مسكت ايدي وحطتها علي بطنها وقالت:
-واعلان لوجود حد جديد...جزء مني ومنك ...أنا حامل
ضحكت بصوت عالي وحضنتها وقعدت ألف بيها وانا بقول:
-بحبك يا ملاكي ...بحبك♥️
-نزلني يا مج*نون دوخت يخربيتك
مسمعتش كلامها وفضلت ألف بيها برضه وانا بقول بحماس:
-هبقي اب خلاص
ضحكت نيرة وحضنتني وقالت:
:واحلي اب كمان♥️
تمت الرواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية مكرم" اضغط على أسم الرواية