رواية حب زائف الفصل التاسع 9 والأخير بقلم اية رمضان
رواية حب زائف الفصل التاسع 9 والأخير
كانت كيارا تجلس في منزلها تبكي علي مايحدث لها وعلي ما فعلته بامل حتي لو كانت سيئة فهي ليس لها ذنب باي شيء فدلفت إليها والدتها
والدة كيارا: بتعيطي لي
كيارا: انا دمرت ناس معايا ياماما دمرت ناس ملهمش ذنب
والدة كيارا: بصي يابنتي لو قصدك علي امل فهي بتكرهك من زمان ووافقت علي الجوازة دي عشان تغيظك وامها تستاهل عشان هي بلطجيه ومكنش حد عملها وجوزك الله يسامحه خدت جزاء اللي عملوا فيكي واتسجن وهتطلقي منه وأمه كانت بتعاملك وحش كفاية بعد ضناها عنها .
كيارا: طب وامل ياماما مهما كانت بتكرهني فرحتها اتدمرت انا هتطلق من احمد واتتنازل عن القضية وهاخد حقوقي كلها منه ومش عشانه هتنزل عن القضية دي لا عشان امل زمانها دلوقتي زعلانه
والدة كيارا: انا مشوفتش في طيبة قلبك يابنتي ربنا يديكي علي قد نيتك انا عملت ارتاح شوية
كيارا: تمام ياماما وانا هروح مشوار اجهز اوراق الطلاق وابعتها ليه يوقع
والدة كيارا: تمام ياحببتي
ذهبت كيارا لتجهز اوراق الطلاق وترسلها إليه
في منزل احمد
كان الغضب سينال من امل حيث كانت تضر*ب وتكس*ر في الأشياء الموجودة في الغرفة بعصبيه حتي هدأت وظلت تبكي في غرفتها
امل في نفسها: لي كدا ياكيارا لي كدا يوم فرحي كمان دمرتيني ياكيارا وبوظتي دنيتي لا وكمان كله احمد اللي مش بيخلف يعني هو معيوب ....لم تكن تعلم أمل أن القدر يعاقبها بنيتها السيئة فكانت نيتنا إغاظت كيارا
كانت والدة احمد تستمع الي تكسير الاشياء بدموع وعلامات الصدمه علي وجهها من ناحية ابنها لا ينجب الاطفال ومن الناحية الثانية زوجه ابنها الجديدة معاملتها لها ليست جيدة فجلست مكانها تبكي بحسرة علي ابنها
والدة احمد: اه يابني انا اسفة انا اللي غلطانه سامحني يابني ضيعت منك كل حاجة قالت كلماتها بصراخ مليئ بالحزن الشديد حتي نزلت إليها امل وهي في منظر يسوء حالة عنها
امل: كل ده بسببك انتي وابنك المعيوب انتو بوظتو حياتي منكو لله
والدة احمد: سامحيني يابنتي انا الحق كله عليا انا غلطانه
ذهبت امل وتركتها في المنزل وذهبت الي مكان ترتاح فيه وهو المقابر وبصفه خاصة مقبرة والدها رغم أن نيتها سيئة لكن كل شخص لدية الخير في داخله حتي ولو ذرة واحدة ولدية ما يزيل عنه همه جلست امام قبر والدها
امل: انت عارف يبابا حياتي بقت عاملة ازاي بقت عاملة زي الفيلم الهندي بقيت واحدة وحشة بقيت بكره ناس وبشيل في قلبي بسبب امي علمتني القس*وة والغل والح*قد معلمتنيش حاجة حلوة ابدا لدرجه فرحي بوظته انا مش عارفة اعمل اي يبابا انا تعبت من الدنيا واللي فيها .....نسيبها مع ابوها
عند أحمد كان يصلي ويستغفر لربه ليسامحه ويطلب منه العفو
احمد: انا غلطت اوي ياربي غلطت اوي سامحني يارب انا ندمت يارب سامحني ...وظل يدعو ربه أن يسامحه ويطلب له المغفرة ويستغفر حتي وصله إذن بأن يخرج للقاء أحدهم في غرفة الشرطي
الشرطي :استاذ احمد اتفضل معانا
ذهب احمد مع الشرطي وانصدمت من وجود شخص يتمني أن يسامحه
احمد: كيارا
كيارا : انا بيتهيقلي عملت الشروط اللي تخليك تطلقني يااستاذ احمد
احمد: كيارا اسمع...
كيارا: وقع هنا لو سمحت
وقع احمد علي الاوراق بقلة حيلة
كيارا: انا هروح عندكو هاخد حاجتي وانت قريب تطلع من هنا مش عشان حاجة بس عشان خاطر امل الغلبانه دي
كان احمد ينظر في الأرض بخحل منها لما فعله معها حتي ذهبت من أمامه وذهب هو الي سجنه وهو يبكي
_طلقتها
احمد: ايوة
_زعلان لي انت بتتعاقب علي اللي عملته واتحمل نتيجه غلطك وافضل استغفر
احمد: زعلان عشان هسيبها هي الحاجة الحلوة اللي كانت في حياتي. مكنتش حاسس بيها
_احمد ربنا يابني اللي فيه الخير يقدمه ربنا
عند عمر ووالدته
والدة عمر: هتتجوز مطلقة يابني
عمر: ومالها المطلقة يامي
والدة عمر: مش يمكن تكون مش كويسة عشان كدة اتطلقت
عمر: بصي يامي المطلقة مش شرط تكون هي اللي غلطانه وبعدين ده الصحابة كانو بيتسابقو علي مين هيستر المطلقة دي مين هيصونها كانو بيتسابقو علي خير وستر لبنات ملهمش ذنب وانا حبيت البنت دي اول ما شوفتها وانتي كمان هتحبيها
والدة عمر: يابني دي حياتك واختيارك انا مش هعيشلك كتير ولو البنت دي هتصونك وتكون خير الزوجه انا معنديش مانع
عمر: خلاص يلا علي بركة الله نروح الاسبوع الجاي نتكلم مع والدتها
مر اسبوع علي ابطالنا منهم مستعد لحياة جديدة ومنهم في حزن علي ما يمر به
كيارا: ماما انا هتنازل عن القضية النهاردة
والدة كيارا: اجليها النهاردة عشان فيه حاجة مهمه النهاردة
كيارا: حاجة اي
والدة كيارا: جايلك عريس
كيارا: مام....
والدة كيارا: انا امك يابنتي لازم قبل ما اموت اكون مطمئنه عليكي اقعدي معاه النهاردة. ولو مرتحتيش خلاص
كيارا: تمام ياماما اللي تشوفيه
حل اليل وكانت كيارا تنتظر قدوم العريس للقاءه واخبار والدتها بأنها غير موافقة فهي غير مستعدة لقدوم تلك الخطوة مرة ثانية الان حتي اتي العريس وهو عمر الطبيب
والدة كيارا: اتفضل يابني اتفضلي يامدام
كانت كيارا جالسة في الصالون بهدوء تام وهي شاردة
_عروستنا بتفكر في أي كان المتحدث والدة عمر
كيارا: انا اسفه والله ماخدتش بالي اتفضلي اقعدي واقفة لي كان يتابعها عمر من بعيد وهي تتحدث مع والدته
والدة كيارا: بنتي حته مني مش عايزة في يوم تزعلها كفاية الي هي مرت بيه
عمر: انا شاري بنتك وهي في عيني
والدة كيارا: ربنا يخليك يابني يلا روح لعروستك وانا هاخد امك ونطلع
عمر : تمام
بعد مرور خمس دقائق من الهدوء التام بين كيارا وعمر
عمر: احم احم بصي ياكيارا انا شاريكي والله ولو موافقتش مش هسيبك هفضل أتقدم لحد ما توافقي
كيارا: انا شوفتك فين قبل كدة
عمر: انا الدكتور عمر الي كنت بعالجك بصي انا اول ما شوفتك حبيتك ومكنتش اعرف انك متجوزة وانا طبعي فضولي سالت والدتك حكتلي حكايتك بصراحه كنت هطلبك منها بس لما عرفت انك متجوزة انصدمت وفرحت لما عرفت انك هتطلقي
نظرت له كيارا بصدمة لاحظها عمر
عمر: لا مش قصدي شر والله أنا بس حبيتك من اول ما شوفتك لو سمحتي اقبلي طلب الجواز انا شاريكي ومستني ردك بفارغ الصبر وده رقمي عرفيتي عليه موافقة ولا لا
ظلت كيارا متحيرة لمدة يومان وأخرجت احمد من السجن وقررت بأنها غير مستعدة لهذه الخطوة واتصلت برقم عمر
عمر: كيارا ها ردك اي
كيارا: عمر انا مش مستعدة الخطوة دي
عمر: وانا هفضل مستني ياكيارا ردك عليا في يوم من الايام وفكري في الكلام تاني
مر اسبوع بخير علي خروج احمد من السجن وقررت الذهاب إليها ليعتذر منها
احمد: كيارا لو طلبت سامحيني هتسامحيني وارجعيلي انا والله ندمت
كيارا: ادم عليه السلام لما قطف التفاحه ربنا قالو اي انزل الأرض مش هتفضل في الجنه سيدنا ادم تاب وربنا سامحه بس هل رجعه للجنه لا خلاه في الارض بس سامحه وانا ممكن اسامح ترجع لا وخليك مع مراتك اللي ملهاش ذنب دي وذهب احمد وتركها واتصلت برقم عمر وأخبرته أن يأتي لتخبره بشيئ
كيارا: بص ياعمر انا مطلقة وسالت شيخ هل ينفع اتخطب وانا في العدة ولا لا وقالي حرام شرعا فاسفه انا برفض طلبك
عمر: هستني لحد بعد العدة والله لو هستناكي عمري كله هستني
تمت بحمد الله ♥️
النهاية.. اقرا ايضا رواية اجبرني اعشقه كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية حب زائف" اضغط على اسم الرواية