رواية ابنتي اليهودية البارت الأول 1 بقلم سمية عامر
رواية ابنتي اليهودية الفصل الأول 1
بس انا مش هغير ديانتي
الياس بعصبية: لا هتغيريها احنا مش هنقعد معانا واحده عبرية لو مش هتبقي مسلمه يبقى تمو"تي
رد ابوهم اللي كان من أكبر شيوخ القبا"ئل في سـ. ـينا : الياس سيبها يومين و هترجع لصوابها يا ولدي
قامت ايرين و وقفت عند الباب : محدش قالكم تخطفوني من إسر" ائيل انا عبر"ية و اصلي عبر"ية و هفضل عبر"ية مهما حصل
قام الياس وراها و ضر"بها بالقلم و مسكها من شعرها : انتي مكانك هنا وسط بيتك و أهلك انسي اي حاجه اسمها إسر"ائيل وطنك هو مصر
فضلت تعيط و تتكلم كلام مش مفهوم
ضر"بها تاني : كلامك كله يبقى عربي لو سمعت اللغة دي تاني مش هبقى رحيم معاكي فاااااهمة
قام ابوهم و فصل بينهم و حاول ياخدها في حضنه بس هي جريت على جوا قبل ما يلمسها
- الياس متضر"بهاش تاني مهما كان اللي هي بتقوله .. دي لسا ١٤ سنه
اتعصب الياس و رمى الترابيزة اللي قدامه : مش هسمحلها تحط ر"اسنا في الوحل ..و لو فكرت تهرب هق'تل"هالك و ١٤ مش صغيرة
خرج إلياس و اتصل على اخواته الأربعة الأصغر منه يجوا حالا
- فضلت ايرين قافله على نفسها وهي بتفتكر الملجأ اللي خطفو"ها منه و أصحابها و حياتها و أن اللغة العربية هي لغة الأع"داء و لازم يتعلموها اجباري زي الانجليزيه
دخلت الخدامه عليها : الشيخ سليمان مستني حضرتك تحت
صوتت بأعلى صوتها انا مليش اب انتو من الأ"عداء انا بكر"هكم
كان الياس و اخواته و ابوة قاعدين على سفره الاكل و لما سمع صوتها رمى الاكل و قام وهو متعصب و طلع على فوق زق الباب برجله و شدها من شعرها و نزل بيها على تحت ر"ماها في الأرض
و صرخ بأعلى صوته : فتحيييييه حطيلها الاكل في الأرض
الشيخ سليمان : إلياس ....
بصله الياس بشر : مش عايز كلام هتاكل في الأرض تحت رجلي و لو سمعت صوتها هطخ'ها بالنار
قامت وقفت و زقته بقوه : انا مش خدامه انا اسرا......
قبل ما تكمل كلامها رفع مسدسه عليها و قام الكل وقف في رعب وهما عارفين أنه هيق"تلها
قرب منه الشيخ سليمان و قعد يترجاه يسيبها المره دي
نزل الياس المسدس و خلى الخدامه تحطلها الاكل في الأرض ، نزلت ايرين في الأرض و قعدت وهي مرعوبة و بتعيط و اكلت غصب عنها
قام الياس من على الاكل ووجه كلامه للخدامه : اكلها ترجعة هي المطبخ و تغسل مكانها و لو معملتش كده هحاسبك انتي
اترعبت الخدامه و نزلت راسها في الأرض
دخل اوضته و رزع الباب
قام ابراهيم و قرب منها : تعالي اقعدي معانا على السفره
ياسر بخوف : انت بتعمل ايه مسمعتش الياس قال ايه انت مستغني عن عمرك
الشيخ سليمان: اسكت يا ياسر دي اختك زيها زيكم
عيطت ايرين من خوفها و قعدت على السفره و جنبها ياسر و ابراهيم و قصادها جلال و رقيه اللي كان سنها ١٦ و متكلمتش مع ايرين ولا كلمه
- انتهى وقت الغدا و دخلت ايرين مع الخدامه غسلت الاطباق و دخلت أوضتها تعيط
خرج إلياس من أوضته وهو لابس بدلة زرقا و معاه الشيخ سليمان اللي كانوا رايحين يحضروا فرح و سبقوهم الشباب على هناك
فتح الياس باب الأوضه على رقيه اللي كانت بتحفظ قرأن و اتخضت : في حاجه يا أبية
الياس : روحي اقعدي معاها و خلي عينك عليها
رقيه بعصبية و خوف : مش هقدر ، انا ممكن اضر"بها لو قالت عبر"يه دي تاني
الياس : قومي اسمعي الكلام و اياكي تلمسيها ، اقولك اقرئي القرأن قدامها حفزيها و خليها تتعلم لبس الحجاب ازاي
رقيه : لو رفضت اضر"بها زيك
الياس : لو رفضت روحي اوضتك بس بعد ما تتأكدي ان الباب مقفول عليها فاهمة
قامت رقيه و خبطت عليها بس مردتش
كان الياس واقف جنبها و فتح الباب فجأة لقاها نايمه أو يمكن عامله نفسها نايمه
- شاور لرقيه تدخل برضوا و قفل الباب و خرج مع الشيخ سليمان
قعدت رقيه تقرأ قرأن بصوت عذب يخلي الروح طايره في السما
قامت ايرين و بصتلها بح'قد و كلمتها عبر"ي : أخرجي للخارج و اقرئي تلك الأشياء
مفهمتش رقيه كلامها و كملت
قامت ايرين و شدت المصحف منها حطته على السرير : اطلعي بره
رقيه : انتي مجنونة ازاي تاخدي المصحف من ايدي كده
ايرين باستهزاء : انتي عارفة انا اسمي ايه ؟؟ انا ايرين و بحب اللي يناديني ريتا و عبر"يه ليا د"ين غيرك و بحبه و عمري ما رح غيره ابدا
رقيه : لو قولتي كده تاني هقول لألياس
ايرين بتحدي : كلكم محدودين الذكاء و خصوصا اخيكي الهمـ. ـجي
مسكت رقيه دراعها بقوه : اخرسي
رفعت ايرين الفازة و ضر"بتها بيها بكل قوتها و جريت ....
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية ابنتي اليهودية" اضغط على أسم الرواية