Ads by Google X

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الثاني عشر 12 بقلم ندى علي

الصفحة الرئيسية

        رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الثاني عشر 12  بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الثاني عشر 12 

في منزل غسان الالفي 
نور فاقت علي خبط الباب بشده بصت حوليها لقت السرير فاضي 
نور :غساااان غسااااان 
غسان وهو في الحمام تحت الدش:ايواااا يا نور باخد شور منزلتش 
نور بصوت عالي :الباب بيخبط اطلع افتح ليكون قاسم ولا اطلع اقتح انا 
غسان بصرامه :نوررر اعدي لما ابقي اطلع واوعي تطلعي بمنظرك دا قال اطلع افتح قال وغسل وشه 
نور بغيظ وهمس :منظري دا بسببك انت علي فكره 
غسان طلع لابس بنطلون وتيشرت وفوطه علي رقبته :الحام عباره عن تراب البيت عاوز تنضيف والاوضه عوزه تنضيف الفرشه كلها تراب يخنق والبلكونه برضو عوزه كنيس ومسيح والسقف عاوز مسح هو والحيطه 
نور بصدمه وفتحه بوقها :وانا هعمل كل دا لوحدي صح 
غسان وهو بيسرح :لو قولت اجيب حد يخلص هتقولي مبحبش حد يدخل بيتي ويرتبه اعمل ايه اديني حل وانا هعمله 
نور راحه حطت ايدها حولين رقابته وباست شفايفه برقه وايدها بتلعب في شعره بدلع :او ممكن حوزي حبيبي يساعدني 
غسان استغل الموقف وباسها بشغف وقوة تألمت نور بين قبلته فتركها 
غسان ببتسامه :مشكلتك بتيجي برجلك عندي وترجعي تتوجعي وقرب منها وحط ايده علي شفايفها 
غسان بهمس:حسه بوجع 
نور بتزمر طفولي :وانت اللي يعرفك هيحس بأيه غير بوجع 
غسان ضحك بقوة ورجوله :امم بس بعرف ابوس انا لقه وجه نور تحول للاحمر فكمل المهم انا معرفش انضف ولا ليا في قصص التنضيف دي ولا عمري حولت فا انتي لو هتقدري تنضفي قولي وانا هاخد حبيبه لحد ما تخلصي لكن عوزه حد اجيبه هيخلص في ساعه قولي 
نور بغضب طفولي :لاء هنضف انا بس حبيبه وعاصي معاك لحد ما خلص خالص 
غسان وعو بياخد فونه من علي الكوميدينه :امري لله 
نور :انت نازل ولا ايه 
غسان وهو بيفتح فونه :ايوا هنزل اشوف عمر ومحمد يجو نسهر شويه في القهوه بس هاتي الحزام الاسود اللي توكته فضي 
نور وهي لبسه القميص بتاعه راحت علي درج من ادراج التسريحه وطلعته :اهو بس متتاخرش وبعدين انت هتروح القهوه وانا هبدء تنضيف وحبيبه هتكون مع مين 
غسان بص ليها :هاخدهم معايا يا نور هاخدهم رالله 
نور ببتسامه وعدم تصديق :ياااااه هعيش لمدة شويه سنجل من غير اولاد 
غسان بغضب :هتعيشي ايه يا ررررروحمك 
نور بخوف ومرح :ولا اتكلمت حتي يا باشا انا بقول ادخل اتشطف علشان ابدء تنضيف مش اكتر والله 
غسان بضحك :طب روحي يا عم القوي والشجاع وفونه رن 
محمد :انت فين يا جدع انت انزل افتح احنا وقفين تحت الفيلا بالعربيه اهو انزل يلا 
غسان :انا في الجماليه تعالو علي هنا نسهر في اي قهوه يلا 
محمد بص لقاسم وعمر :ايه رايكم علي الجماليه 
عمر :لاء انا هروح علشان نورهان لوحدها بس مش هرتاح غير لما ابن **** اشوفه معدوم علشان بص لمراتي بعينه بس 
محمد :ياعم اهدي همسك انا القضيه وهربيلك امه المهم ايه رايك روح جيب مراتك وتخليها تفك مع البنات هناك 
عمر :اشطاااا حتي تنسي ابن *** يلا 
محمد شغل العربيه وراح اتجاه طريق الجماليه 
***************
احمد رجع البيت ودخل اوضتة كانت فاضيه من هدوم سلوي فعلا 
دخل رمي نفسه علي السرير لقي ورقه علي التسريحه قام جبها وقعت دبلة سلوي نزل جابها وفضل ماسكها فتره وبعدها قلع السلسه اللي في رقبتة وحطها فيها 
احمد بحزن :اللي حب ميقدرش يكرهه يا سلوي وفتح الجواب 
سلوي :احمد انا معنديش اي كلام اقوله او بمعني اصح اقوله قدامك واوجهك بيه بس انت احسن شريك حياة وانا معرفتش احافظ علي النعمه اللي في ايدي كنت بتمني ولادي يكونو منك يا احمد بس صدقني حب غسان كان جوايا من صغري ومقدرتش اطلعه بس صدقني هحاول دبلتي معاك واللي انت عوزه حقك وانا معاك فيه بس دي اول مره اقوله ليك بصدق انا بحبك يا احمد بحبك بجد واوعي تنسي دوا ماما سعاد 
احمد مبتسم :اتمني تتغيري يا سلوي علشان وحشتيني اووووي وقفل الجواب ودخل الحمام 
************
عند غسان 
غسان واقف بيلبس الكوتش :نوررر انا نازل 
نور ايجة :ثواني عوزه لبن لحبيبه من الصيدليه مفيش هنا خالص 
غسان :حاضر وانا راجع هجيبه 
نور بتزمر :لاء يا غسان هاته يا حبيبي وتعالي الاول علشان خطري 
غسان :حاضر حاجه تانيه 
نور بمرح :شيبسي وكولا 
غسان ببتسامه :حاضر يا بنتي ونزل 
نور ببتسامه :باي يا بابي او عي تنسي تاخد حبيبه وعاصي معاك 
غسان :حاضر ونزل عند نفين 
غسان :احم يا جماعه انا هدخل 
نسمه :تعالي يا ابو عاصي ادخل حبيبه صاحيه اهي 
غسان ببتسامه :اسفين يا ستي عارف اننا غلبناكي معانا 
نسمه :دي روح خالتو دي نور فين 
غسان :نور فوق هاخد انا العيال وامشي واخد حبيبه ونزل ونسمه طلعت لنور 
غسان :عاصي اسر تعالي 
عاصي :نعم يا بابا 
غسان :اركبو وخدكم معايا يلا 
اسر وعاصي بفرحه :اوبااااا يلا ورمبو ورا وغسان شال حبيبه علي رجله ومشي بالعربيه 
عاصي :بابا ريحين فين 
غسان :هروح اجيب طلب من الصيدليه وبعدين نروح علي الكافيه شويه 
اسر :ايوااا بقااااا 
ابتسم غسان عليهم وكمل الطريق مع تخطيط عاصي طبعا 
وبعد وقت وصل الصيدليه نزل وحبيبه علي ايده لقي ست كبيرة بتشتري 
الست :يعني الدوا دا مفيش منه رخيص شويه 
الدكتور :لا والله يا حاجه انتي ممكن تخلي الدكتور المتخصص يكتب حاجه تانيه علشان دي غالية جداً ويلا يا حاجه علشان في ناس وراكي 
الست :ماشي يابني ومشيت 
غسان :سلام عليكم 
الدكتور :وعليكم السلام 
غسان :هي الدوا اللي الحاجه طلبته دا عامل قد ايه يعني 
الدكتور :الدوا دا عامل 2000 جنيه علشان دوا اورام 
غسان :هات الدوا المطلوب كله ليها بسرعه 
الدكتور جابه وغسان دفع حقه وراح وراها علطول جري 
غسان :يا امي استني 
الست بدموع :نعم يا بني 
غسان ابتسم واداها الكيس :اتفضلي يا غاليه الادويه اللي انتي محتجاها كلها هنا 
الست بفرحه :ربنا يخليك لشبابك يابني ويرزقك ويخلي عيالك ويحميلك بنتك ومتشفش وحش ابدا ويكتر من امثالك يارب 
غسان باس راسها ببتسامه :شوفي انا اخدت منك دعوه تحميني لسنين قدام خلصي العلاج دا واخر الشهر هيجي تاني 
الست بفرحه :ربنا يكفيك شر المرض يا بني 
غسان :ويشفيكي يارب ومشي راح جاب اللبن وركب العربيه رن علي محمد 
غسان :الو يلا هقابلكم في كافيه الهضبه تمام 
محمد :خلاص تمام احنا خلاص قدامنا حاجه بسيطه عمر راح يجيب مراته علشان في حوار كدا 
غسان :خلاص تمام لما نوصل نتكلم 
عاصي :بابا انا عاوز شبسي 
غسان :حاضر لما نعدي من قدام سوبر ماركت قف اجيب 
وبعد مده وصلو الكافيه عاصي واسر راحو يلعبوا عن الاطفال وغسان طلب قهوه وقعد يلعب مع حبيبه 
************
في منزل عمر 
عمر شايل فرحه ونورهان بتلبس الكوتش 
عمر بمرح :فروحه قلب بابا رايحه مشوار 
نورهان بخوف حضنت عمر  :عمر هو ممكن يرجع تاني 
عمر وهو بيبوس راسها :وقتها مش هيلاقي غير طلقه في راسه في قلب عمر ويلا بقاااا هما البنات مش وحشينك ولا ايه 
نورهان ببتسامه :وحشني اوووي ونسمه مشفتهاش من زمان المهم يلا انا اصلا خلصت وشالت الشنطه اللي غيها حجات حبيبه ونزلت مع عمر 
عمر :كله تمام لسه حاجه 
نورهان :لاء اطلع يلا 
عمر دور العربيه وراح علي الجمالية
************
في منزل نور 
نور بعد 4 سعات في التنضيف مكنتش قدره 
نور نزلت اترمت علي الكنبه عند نفين :هموووت ضهري بيوجعني اووي 
نسمه :قولت ليكي اساعدك قولتي لاء الدماغ جزمه 
نور بتعب:اناي قدره تقفي تسعدي ايه بس المهم اهدي علشان وحشاني احكيلي عمله ايه واخبارك ايه انتي وقاسم 
نسمه بدأت تحكي ليها عن موضوع الحمل :بس الحمدالله الدكتوره قالت مفيش اي خطر 
نور :الحمدالله بس قاسم زعل ليه هو مش غلط انكم تطمنو 
نسمه :ماهو زعلان اكتر ان بقرف بشده ولما كشفت زعل اكتر 
نور :ايوا موضوع القرف دا مبالغ فيه شويه يا نسوم وبعدين انتي بتحبي قاسم وبدام بتحبيه اذن لازم تتقباليه وشيلي من دماغك القرف دا 
نسمه :ماهو انا بحاول اشيل الفكره من راسي ومفكرش فيها 
نور :ايوا وحده وحده هتلاقيكي نسيتي واتعاملتي عادي 
نسمه :المهم قومي يلا نعمل حاجه ناكلها علشان انتي اكيد مفرفره 
نور :حصل مش قدره اقوم ادخلي جهزي علي ما اشوف ماما نفين بتعمل ايه واجي 
نسمه :خلاص ماشي و دخلت علي المطبخ تعمل اكل 
***************
عند الشباب في القهوه 
غسان بغضب :ايوا هو دلوقتي اتهجم عليها وانتوا علمتو عليه وبعد كدا سجنتوه من غير اي تقرير وهو في الاساس ابوها وبعد كدا هينكر انه اتهجم عليها ويعمل دور المظلوم العجوز ويطلع وكدا مش هنستفاد حاجه 
محمد :يعم كنت عوزنا نعمل ايه ريحين نعد مع صاحبنا نلاقي حد بيتهجم عليها واحنا ظباط كنا نعمل ايه دا اقل حاجه عملناه اللي فيه دلوقتي 
غسان :اسمعو انتى الاتنين اطلعو من القضية دي علشان باغباء دا هنخسرها اهدو كدا وانا هحاول اثبت انه حاول يتهجم عليها من كميرات المراقبه 
قاسم :ايوا كنيرات المراقبه هي اللي هتكشف اللي حصل 
غسان :ادعي كميرات المراقبه متجبش ضربكو فيه 
محمد وقاسم بصو لبعض بضحك :علي الله حكايتنا 
محمد بخبث:لا قولي يا غسان انت جايب العيال معاك ليه حير 
غسان بغضب :ولاااا والله هقوم اكسر عضمك انا مش ناقص 
قاسم بضحك :لاء واللبن في الكيس واخد بالك يا لصه 
محمد بضحك شديد :انا واخد بالي من الاحمر اللي قدامي 
غسان :هشش هشش عاصي بيلقط الكلام يا حمار دا الحيوان دا مره زمان خلا امه تغضب شهور وهو واسر 
محمد بضحك :من عمل يعمل كنت بتعمل كنت بتوقع بين الناس برضو 
قاسم :بس تصدق البت حلوه غسان بالله بص كدا 
غسان :حشي الله انا راجل متجوز وعيالي علي ايدي اهي 
محمد :بنتك مشاء الله فلقه من القمر العيون بتاعتها ليك خالص يا غسان 
غسان :حبيبه ابوها دي وباس خدها ولقي محمد قام بص بستغراب قومت ليه 
محمد :اشوف هظبط البت ازاي 
غسان :يا جدع اخزي علي ميتين اهلك واعد 
محمددبغيظ:قعدنا يا عم اهو المهم انا رايح اخطب يوم الجمعه هتيجو معايا اعملو حسابكم 
غسان بصدمه :رايح تخطب يوم الجمعه اللي هي بعد بكره واحنا منعرفش ومن شويه رايح تظبط البت انت جنسك ايه يلا 
محمد :لاء بجد رايح اخطب دكتوره عجباني فعلا مش فادر اشيلها من بالي وطلبت ايدها من ابوها ووافق ورايح بعد بكرا 
غسان :اممم وكنت ناوي تقول امتي بعد ما تخلف ابنك الاول 
محمد :ياعم نسيت ان لازم حد يكون معايا وانا في روما كنت وحيد بائس متعودتش ان حد يكون معايا المهم هتيجو معايا واللي فيه الخير يقدمه ربنا وبص علي البت 
محمد بزهول:غسااان ولاااا ابنك بيطبق البت 
غسان بصدمه بص وراه لقي البت مقعده عاصي علي رجلها وعاصي منسجم معاها اووي :دا دا ابني صح 
محمد بتوهان :صح
غسان :ركز يمكن تشابه 
محمد :هو ممكن تشابه ايوااا انها نفس جينات ابوه ودي اللي مستحيل تكون غلط ابدا 
غسان بغضب:عااااااصي 
عاصي اتنفض من علي رجل البت :نعم يا بابا 
غسان :تعالي يا حيوان هنا انت كنت بتعمل ايه هناك 
محمد :قاعد علي رجلها والبت حضناه بيعمل ايه والنبي بيسلك سننها 
عاصي :انا كنت جي وهي ندهت عليا بتقولي اسمك ايه ولقيتها شيلاني علي رجلها اقول لاء قعدت وخلاص 
غسان وقاسم ومحمد انفتحو في الضحك 
محمد :مستحيل غسان الولااا دا طالع ليك بكل معني الكلمه 
غسان بضحك :روح يا عاصي العب ومتردس علي حد الله يسترك 
عاصي :حاضر 
غسان فونه رن 
غسان بضحك :الووو ايه يا نور 
نور ببكاء :
غسان بصدمه :



يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent