رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الرابع عشر 14 بقلم ندى علي
غسان :شباب الساعه 1 نطلع احنا علي بيتنا بقااا
محمد :انا فاتاصل شحن وكهربا يلا الشباب اخدو بعض وطلعو علي البيت
عمر :باين مراتي نامت مع حد من حريمكم
محمد فتح دراعه :ادخل في حضن اخوك يا فوزي اعتبرني نورهان النهارده يابا
الشباب اتفاحو في الضحك
غسان :متخدش راحتك اووي يا عمر للموضوع يقلب
عمر ومحمد دخلو الاوضه بتاعت غسان القديمه وغسان وقاسم طلعو كل واحد علي شقته
*************
في شقة غسان الالفي
غسان دخل :ايه الهدوء دا معقول حبيبه نامت ودخل اوضة النوم لقي نور غرقانه في النوم
غسان قلع التيشرت بتاعه واخد فوطه ودخل علي الحمام ياخد شور
وبعد وقت طلع من الحمام ولبس وراح عند نور
غسان بهمس :نوري حبيبي نور
نور بهمس ونوم :امممم
غسان :ابعدي شويه علشان انتي نايمه بالعرض
نور اتعدلت وغسان نام وهي نامت في حضنه
نور بتعب :انا اتهديت النهارده تنضيف البيت وعاصي وحبيبه عوزين جمهوريه لوحدهم يشوفو طلاباتهم
غسان :بس علشان زعلان منك
نور :ليه انا عملت ايه بقااا
غسان :علشان مراتي تقف في نص البلكونه والرجاله تحت يتفرجو عليها وانا مش راضي اكلمك علشان بتزعلي مني
نور باست شفيفه برقه :يا حبيبي انا مليش دعوه بحد انا طلعت علشان اشوفك لما ترجع والله والجو نار جوا قولنا نطلع شويه البلكونه
غسان :انا مش عاوز حد يشوف طرف ايدك يا نوري ومش عاوز اشوفك برا تاني تمم
نور :حاضر يا غسان المهم هات اعمل المنبه ماما مشرطه عليا انزل بدري
غسان :حاضر يلا نامي وانا الصبح هصحيكي
****************
في شقة قاسم
قاسم دخل وعرف ان نورهان عندهم دخل اوضة اسر لقاها نايم دخلت اخد دش ووطلع نام جنبه
نسمه دخلت الغرفه :قااسم
قاسم :ايوااا
نسمه :معلش يا حبيبي نام مع اسر النهارده علشان نورهان هتكون معايا النهارده
قاسم نام علي السرير وبص ليها :انتي اخبارك ايه والحمل عامل ايه
نسمه :اهو يوم كويسه ويوم تعبانه بس النهارده انا كويسه
قاسم :طيب المهم انك كويسه وانا هصحي الصبح بدري علشان رايح العزا
نسمه :وانا برضو هصحي بدري علشان اجهز الغدا مع نور علشان هنعمل اكل علشان لو حد ايجه فجأة
قاسم :طيب يا حببتي انا حاليا فاصل هدخل انام وانتي نامي برضو علشان تقدري تقومي
نسمه قربت منه وباست خده وطلعت برا الاوضه بس وقفت تاني :ايه دا انا مقرفتش ودخلت الاوضه بسرعه تاني
قاسم :في ايه
نسمه قربت من شفايفه وباسته بقوه وبعدت شويه :قااااسم انا مبقتش اقرف
قاسم ببتسامه :انتي جايا في اليوم اللي مهدود فيه تقولي مبقتش اقرف
نسمه بفرحه :مش شرط بس احلي حاحه مبقتش اقرف
قاسم اتعدل ونام :انا هنام علشان منظرنا قدام الناس اللي عندنا يا نسوم وانتي روحي شوفي نورهان علشان لو فضلتي هتهور
نسمه طلعت بفرحه وكسوف ونفسيه كويسه
***************
عند عمر ومحمد
عمر قاعد باصص لمحمد وفاتح بوقه وهو نايم
عمر بصدمه :دا انسان والله مصدق ابدا دا هيتجوز ازاي والله هشفق علي البنت دا بيشخر اكتر ما بينام
محمد صوت شخيره موصل لنفين ومنير اللي ميتين ضحك عليه
عمر :لا حول ولا قوه الا بالله انا هنام ازاي دلوقتي لاء ومش شخير بس دا ورفس كمان ايه الكائن دا يارب وفضل يهز فيه ولاااااا محمد اصحي
محمد قام :في ايه يالاااا انت نومك صعب ليه الواحد ميعرفش ينام معاك خالص
عمر :انا اللي نومي صعب دا انت حاطط زميره في زورك ومش عارف انام ولا البيت عارف ينام
محمد :تصدق ان بشَخر وانا نايم دا انا بنام من هدوئي مبتحركش
عمر :حصل انا بتبلي عليك المهم خليك صاحي الله يخليك لحد ما انام انا
محمد :ليه يعمي احرسك وانت نايم
عمر بنوم :افهمها زي ما تفهمها المهم سبني انااام
*************
عند احمد
احمد قاعد في العربيه بتاعته قدام بيت سلوي وشايفها وهي وقفه في شباك قوضتها بتعيط بقوة
احمد بحزن :لو اقولك ان دموعك دي بتحرق الزم اللي في عروقي مش هتصدقي يا سلوي بس انا تعبت انا كنت بتخيل حياتنا اجمل واحسن من اللي احنا فيه دلوقتي
سلوي ببكاء:هترجع امتي بقااااا علشان انت وحشتني اوووي انا كل يوم بشوفك بتيجي تخدني علي بيتي تاني بس بصحي ملقيش كدا احمد انا ندمانه انا محتاجاك اوووي
احمد بحزن :سلوي انا محتاجك جنبي اوووي وحشتيني ودور العربيه بتاعته ورجع علي البيت وسلوي قفلت الشباك ودخلت كملت عياط جوا
انتصار دخلت عليها بحزن :يابنتي كلي حاجه بقالك يومين عايشه علي معده فاضيه انتي كدا هتموتي
سلوي :وانا حياتي لازمتها ايه يا ماما والنبي سبيني في حالي يمكن ربنا يخلصني من الوجع دا
انتصار بفقد امل طلعت بحزن وقفلت الباب :ربنا يفك عنك يا سلوي يا بنتي يارب
*****************
في الصباح نور صحيت الساعه 7 لبست قميص بيتي محتشم اسود ولفة الطرحه سودا كانت ايه في الجمال
نور :غسان غسان انا هنزل
غسان بنوم :انزلي يا نور
نور :حبيبه وعاصي لسه مش هيصحو دلوقتي خلي بالك لحبيبه تصحي هي ختقوم جعانه
غسان بغيظ:طيب افهم بس هي هتقوم جعانه ارضعها انا مثلا
نور بضحك :لاء بس ممكن تنزلها ليا مثلا
غسان :حاضر با حبيبي
نور اخدت مفتاح الشقه ونزلت علي تحت كانت نفين صحيت وبدات تجهز الاكل
نور :ماما انا جهزت كل حاجه هنولع بس
نفين :يارب نسمه تنزل بدري علشان نروح الميتم دقيقتين قبل الجنازه
نور :هتنزل متقلقيش وبدات في عمل الاكل
نفين :عيالك لسه مصحوش
نور :لاء مش هيصحو الوقتي ولو صحو غسان هينزلهم هنا
نفين :بس العيل لازم يصحي ياكل يا بنتي كدا الانميا اتمكنت منهم
نور :اعمل ايه يا ماما والله بحاول اصحي عاصي بيغلبني وبهدلني علي ما يصحي
نفين :بالله انتو اللي امهات هم دا احنا كنا اللي تتاخر عن الساعه 6 في النزول كنا بناخد موال من اللي قلبك يحبه
نور بضحك :طيب انا ذنبي ايه بس يا ماما وبعدين انا مستحيل افطر علي الصبح كدا معدتي توجعني فوري
نفين :ااااه انا نسيت اعرفك جدتك ام ابوكي منير جايا عندنا النهارده
نور :ياااااه هي لسه عايشه
نفسن بضحك :وجامده كمان هي من اسوان بس اسمعي اوعي يا نور تغلطي بالكلام معاها واللي تقوله اعملوه هي شديده شويه بس معلش نستحملها شويه
نور :حاضر يا ماما علي عيني وعلي راسي
نفين :بنت اصول شوفي اللحمه كدا
وعلي الساعه 10 نسمه صحيت هي ونورهان ونزلو والشباب نزلو كمان ومحمد وعمر صحيو وعمر مش قادر يتحرك علشان قلة النوم ونور والبنات بدؤ يعملو فطار
محمد :انا مش نام مع الواد دا تاني دا نومه زباله يا عم
عمر بصدمه وهو ماسك ضهره :انا اللي نومي زباله بالله انت اللي صوت شخيرك فكرني بصوت الشيخ علي
غسان بضحك :الشيخ علي مين دا
عمر :واحد جنبنا اقسم بالله ياجدع ساعت صلاة الفجر بحس ان القيامه قامت من صوته صوته فظيع
قاسم وغسان ميتين ضحك عليهم
منير :غسان اللي متعرفوش بقي ان جدتك جايا عندنا النهارده
غسان بضحك :كملت انا عرف ان هطلق قريب
قاسم بضحك :نفس الشعور والله يا جدع
محمد بستغراب:اشمعانا يعني
غسان :جدتي طراز صعيدي مبيعجبهاش العجب المهم انا عايز اقترح عليكم اقتراح كدا
محمد :اقتراح يا زعامه
غسان :ايه رايكو لما تيجو تسكنو جنبنا هنا
عمر :جنبكو فين
غسان :البيت بتاعنا اللي جنبنا البيت طابقين وكبير اوووي زي ما انت شايف محتاج دهان بس لكن متشطب كامل وبدل ما نتغرب كل واحد في مكان عمر تيجي بمراتك ومحمدزبكرا يتجوز ويجي هااا ايه رايكم
منير :طب بالله كنت عاوز اقول ليكم كدا
محمد وعمر :موافقين حاي نورهان متبقاش لوحدها وانا في الشغل
قاسم :اخيرا هنتجمع تاني يا جدع
عمر :بعد خطوبة محمد ندهن وننقل علطول
محمد :اشطاااااا اوووي بس ايه مفيش فطار ولا ايه النظام
غسان :يا جدعان هنموت من الجوع وحبيبه جعانه يا نور اخلصي
نور :طيب خلاص جينا اهو وبدؤ يحطم الاكل علي السفره ويفطرو ونور اللي دخلت الاوضه اكلت حبيبه الاول ونورهان ونسمه ونور فرحو جداً ان نورهان هتكون معاهم تاني وبدؤ يفطرو في جو من المرح
غسان :شباب معدتش جاحه عن الجنازه يلا
عمر ومحمد وقاسم قامو:يلا
نور :غسان احنا هنروح الميتم شويه مع ماما نفين
غسان :طب يلا علشان نعديكم من الشارع
نورهان قعدت بالولاد ونسمه ونور وتفين نزلو والشباب عدوهم
وحده من الستات :اومال مين الصبايا الحلوين دول يختي
وحده 2:دول كناين نفين الالفي الحلوه البيضه دي مرات غسان والتانيه دي مرات قاسم
وحده 3:بس باين مرات قاسم حامل
وحده 2:ايوا باين حامل في 4 شهور بس ايه مبينزلوش الشارع ده ولا حد يعرفهم ولا تسمعي ليهم صوت
وحده 1:ايوااا عرفت تناسب والبنات الحلوين ونصاف ازاي
نسمه :نور الستات دي هتاكلنا بعنيهم
نور :ايوا وخده بالي
نفين :تعالو يا بنات سلمو البنات راحو سلمو عليهم وقعدو والعيون كلهم عليهم والبنات بيحقدو عليهم من جمالهم وعلي اجوازهم
وحده 1:هي مرات غسان مش مخلفه ولا ايه
وحده 2:عندها عيلين ولد وبت
وحده 1: ربنا يخليهم ليها يارب
وبعد وقت رجعو البنات البيت تحت نظرات غسان طلعوا وقفلو البوابه وفضلو قعدين لحد ما سمعو صويت وقتها عرفو ان دي الجنازه وبعد الجنازه الشياب فضلو قعدين لحد الساعه 2
يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية حين تقع في الحب" اضغط على اسم الرواية