رواية بنت الرعد البارت الثالث 3 بقلم رحمة سامي
رواية بنت الرعد الفصل الثالث 3
رعد بغض*ب: انتي اللي عملتيه دا يا مايا.... انتي فاكرة نفسك مين.... ازاي تسمحي لنفسك تمدي ايدك علي مراتي.
مايا وهي بتضحك: مين دي اللي مراتك يا رعد انت هتضحك عليا ولا اي.... انا عارفه اللي فيها.... اجري يا بت هاتلي كوباية مياه يلا.... انتي هنا خدامه وبس.
اسيل كانت منهارة وقبل ما تتحرك رعد مسك ايديها: مايا اعتذري حالا لملك.... هي هنا مش خدامه.... هي صاحبة البيت اللي انتي واقفه فيه دا.... ولو مش هتحترمي صحبته يبقي تتفضلي من غير مطرود.
مايا بغض*ب: انت بتطردني عشان البتاعة دي يا رعد... هو دا حبك ليا.... اي يا رعد نسيت مين هي مايا.... نسيت حبنا وايامنا سوي.
رعد بتريقة: والله كل واحد فينا عارف مين اللي نسي كويس.... وملهوش لازمه الكلام دا اتفضلي اعتذري لمراتي فوراً.
مايا بحق*د: حاضر يا رعد عشان خاطرك بس.... انا اسفه يا مدام ملك.... بس انا ضيفة كان المفروض تخليني ادخل مش تقفيلي علي الباب كدا.
اسيل بغض*ب: انتي مرضتيش تقولي انتي مين.... وهي مش زريبة عشان اي حد يدخل ويخرج كدا.
رعد: حصل خير.... روحي يا ملك حضري الفطار مع داده عشان خاطر زياد.... وانتي يا مايا تعالي ورايا المكتب.
مشيت اسيل علي المطبخ ومايا دخلت وراه رعد وهو قال: خير يا مايا.... اي اللي جابك هنا ورجعتي امتا من امريكا.
مايا: رجعت عشانك يا رعد.... انت وحشتني اوي.... انا دلوقتي ناجحه وبقيت حاسه اني استاهلك.... وانت عارف مين كان سبب سفري... بس دلوقتي خلاص اظن اني استاهل اكون مراتك.
رعد بتريقه: وميت قالك اني هقبل تكوني مراتي.... اللي تتخلي عني عشان الفلوس وسفرية كويسه.... مقبلش بيها في حياتي.... اتفضلي ارجعي مكان ما جيتي يا مايا.
مايا: بس انا عملت كل دا عشانك يا رعد.... هتتخلي عني دلوقتي.... اوع تقول انك بتعمل كدا عشان البت دي.
رعد بغض*ب: مايا التزامي حدود قولتلك دي دلوقتي مراتي.... لو مس هتحترميها هتشوفي مني تصرف مش هيعجبك ويلا اتفضلي لاني مش حابب وجودك هنا.
مايا بخب*ث: حاضر يا رعد انا همشي.... بس صدقني هتشوفني كتير اوي.... وانت اللي هتطلب بنفسك اني ارجع لحياتك.... وساعتها هوافق عشان بحبك.
دخلت اسيل: الفطار جاهز يا رعد وزياد مش عايز ياكل من غيرك.
رعد: شرفتي يا انسة مايا... ابقي خدي الباب وراكي لان محدش فاضي يقفله.... يلا بينا يا ملك.
&خرجت مايا ومشيت وهي الغض*ب مسيطر عليها لابعد الحدود... في مكان تاني شقة بسيطة جدا.... كانت ملك بتبص من شباك الصالة.... دخل واحد وحضن*ها من ضهرها.
ملك: خضتني يا برق.... قولتلك كذا مره تعمل صوت وانت داخل.... لازم توقع قلبي في كل مره كدا.
برق: حقك عليا يا حبيبتي.... بس قولتلك مليون مره متخفيش طول ما انا معاكي.
ملك: انا فعلا خايفه اوي.... بس مش علي نفسي انا خايفه علي اسيل.... مكنش ينفع تدخل اللعبة دي.... اسيل مش قد رعد خالص.
برق: متقلقيش عليها يا ملك انا عيني دايما هتكون عليها... بس مكنتش هقدر اسيبك تتجوزي حد غيري.
ملك: عشان كدا هربت.... انا عندي امو*ت ولا اني اتكتب علي اسم غيرك يا برق.... بس اسيل غلبانه وملهاش ذنب في كل دا.
برق: هي فترة صغيرة يا ملك وكل حاجه هترجع لمكانها الصح.... اضحكي بقي خلي الدنيا تنور من تاني.
ملك: انا واثقه فيك وعشان كدا هطمن.... بس لو حسيت بخطر علي اسيل.... انا هتخلي عن كل حاجه عشان خاطر هي تبقي كويسه.
برق: ان شاء الله مش هيحصل حاجه.... يلا بقي خلينا نفطر سوي.... وحشني الاكل من ايدك.
&عند رعد خلص فطار وزياد راح المدرسة واسيل كانت قاعده مخنوقة.... وقبل ما رعد يخرج قرب منها وهي بتقلب في التلفزيون.
رعد: كمان شوية في ناس هتيجي وجايبة ليكي شوية حاجات.... عايزاك تبقي جاهزة بليل عشان هنروح حلفة سوي.
اسيل: بس انا مش حابه اخرج... تقدر تروح لوحدك.... او خد البلياتشوا اللي جت الصبح دي.
رعد وهو بيضحك: بلياتشوا..... يخرب عقلك.... دي واخده جايزة ملكة جمال قبل كدا.... انتي شكلك معندكيش زؤق خالص.... او يمكن غيرانه.
اسيل: ملكة جمال علي اي دي كلها صناعي.... وبعدين اغير علي مين ان شاء الله... هو انت في حد يقبل يبص في وشك اصلا.
رعد بغض*ب: انتي قصدك اي.... هو انتي شتيفاني وحش ولا اي.
اسيل ببرود: للاسف انا مش شايفك اصلا يا استاذ رعد.... وقولتلك مش هاجي حفالات... متتعبش نفسك معايا.
رعد قرب ومسك ايدها جامد: انا مش بحب اقرر كلامي كتير انتي فاهمه.... هعدي عليكي بليل تكوني جهزتي مفهوم.
اسيل بو*جع: مفهوم بس سيب ايدي.... هتتكسر في ايدك.
&رعد سابها ومشي وهي بقيت بتستحلف ليه وبعدها الناس وصلت وبداءت تجهز وهو من غيظه منها بعت السواق ياخدها علي مكان الحفلة.... وصلت اسبل بفستان الاحمر اللي خطف انظار الجميع.
مراد: نهار ابيض.... اي القمر اللي داخل علينا دي.... انت ازاي سيبتها تيجي لوحدها يا رعد.
رعد وهو بيبص مكان نظر مراد: يخرب عقلك انتي ازاي حلوة كدا.... ربنا يسترها والحفلة دي تخلص علي خير.
مراد: انت لسه مكانك روح بس الحقها قبل ما تتخطف منك.
رعد جري ناحيتها: نورتي الحفلة.... طب ما احنا بنعرف نكون بنات حلوين اهو.... امال ليه الدك*ر اللي عايش معايا من امبارح دا.
اسيل بكسوف: لكل حاجه وقتها بقي... خلينا ندخل ولا هنفضل علي الباب.
دخلو وبداء الكل يرحب بيهم وبعد شوية جه حد من ضهر رعد وخبطه وهو بيقول: انت نسيت اخوك ولا اي يا عم رعد.
رعد بصد*مة: برق......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية بنت الرعد) اضغط على أسم الرواية