رواية بنت الرعد البارت الخامس 5 بقلم رحمة سامي
رواية بنت الرعد الفصل الخامس 5
برق بضحكة: عاش من شافك يا مايا.... خير طلبتي تشوفيني ليه.
مايا بخب*ث: انا عارفه اللي انت عايز توصله... واظن انت هتحتاج مساعدتي.... اي رايك نتعاون سوي.... انت توصل لغرضك وانا كمان اوصل لغرضي.
برق: اللي هو رعد طبعا مش كدا.
مايا: بالظبط كدا.... فأنا عايزاك تتصرف ودخلني الشركة عشان اقدر ابقي قريبة من رعد... واقدر ساعتها اوصلك كل المعلومات اللي انت عايزاها.
برق: وانا اضمن منين انك متلغيش الاتفاق عشان حبيب القلب.
مايا: الشغل شغل معايا اطمن.... دا اللي اتعلمته من جدك يا استاذ رعد.
برق: ماشي يا مايا... بس دخولك الشركة مش هيكون سهل.... وانا هقولك تقدري تدخلي ازاي.... بس انتي نفذي كلامي بالنص.
مايا بخب*ث: اتفضل سمعاك وبتمني فكرتك تنفع.
$تاني يوم اسيل صحيت وهي مضايقة ودخلت اخدت دش ونزلت تحت كان البيت هادي خالص وزي ما يكون رعد مش موجود.
اسيل: داده سعاد امال رعد فين هو وزياد.
داده سعاد: زياد في المدرسة يا بنتي.... ورعد بيه قال ان عنده مشوار مهم وطلب مني اجهزلك الفطار.
اسيل: انا مش جعانه عايزة بس كوباية نسكافية عقبال ما البس عشان خارجه.
داده سعاد: هتخرجي تروحي فين يا بنتي.... وازاي من غير ما تعرفي رعد.... كدا هتحصل مشكلة كبيرة.... اتصلي عرفيه افضل يا حبيبتي.
اسيل بغض*ب: هو مش ولي امري عشان اعرفه حاجه عني.... انا ورايا مشوار مهم لازم اروحه.... حضرتك ابقي عرفيه لما يرجع.
داده: بس يعني يا بنتي.
اسيل: من غير بس يا داده معلش اعمليلي نسكافية بسرعه عقبال ما البس.
$اسيل طلعت لبست وشربت النسكافية وخرجت وهي في دماغها تروح لصديقها الوحيد في البلد هنا..... في مطعم فخم وصلت اسيل واول ما زين شافها جري عليها وحضنه*ا.
زين: انتي كنتي فين يا ملك.... وحشتيني اوي.... ازاي وافقتي علي الجوازة دي.
اسيل: زين بس سبني انا مش ملك انا اسيل.... اي مش عارف تفرق بينا.
زين بحزن: معلش يا اسيل.... انا اوقات بتلغبط فعلا.... بس انتي بتعملي اي هنا.
اسيل: دا موضوع طويل اوي خلينا نقعد وهحكيلك كل حاجه.... انا مش بثق في حد غيرك.
قعدت اسيل وحكيت كل حاجه لزين: ودلوقتي انا عايزة اوصل لمكان ملك.... انا قلبي مش مطمن عليها.... ومحدش هيساعدني غيرك.
زين: بس هي هربت ليه يا اسيل.... وياتري راحت فين.... اختك ملهاش علاقة بحد غيرنا.
اسيل: مش عارفه وخايفه يكون حصلها حاجه.... ساعدني عشان اطمن عليها يا زين.
زين مسكها من خدودها وقال: اطمني يا لمضة هانم.... اكيد هنوصلها في اقرب وقت.
في نفس الوقت كان رعد داخل وشافها وهي بتضحك وزين ماسك خدودها قرب وشدها بغض*ب: اي اللي بتعمليه دا.... وازاي تخرجي من غير اذني.... ويطلع مين دا.
زين: انت اللي مين وازاي تمسكها كدا ابعد عنها.
رعد بغض*ب: انا ابقي جوزها يا حيوا*ن... امشي قدامي يا هانم.
اسيل: استني يا رعد وانا هفهمك والله انت فاهم غلط.
رعد بش*ر: انتي تفضلي في العربية هنا لحد ما اخلص الاجتماع المهم اللي عندي.... لو اتحركتي من هنا يا ملك يومك مش هيعدي علي خير.
اسيل بخو*ف: بس.
رعد بتحذير: انا مش هكرر كلامي مرتين مفهوم.
$اسيل سكتت ورعد ساب الحراس معاها ودخل يخلص الاجتماع وبعد كدا ركب العربية واتحرك هو واسيل لوحدهم وامر الحراس انهم يمشوا وراه بالعربية التانية.
$في بيت العاصي وصلت مايا ودخلت بكل غرور بعد شوية دخلت مكتب العاصي.
العاصي: خير يا مايا.... اي رجعك تاني.
مايا: انا جاية اعرض عليك تعاون هيكبر اسم العاصي في السواق.... واظن انت هتبقي حابب دا.
العاصي بشك: ودا هيحصل ازاي.... واي اللي هستفاده من التعاون دا.
مايا بابتسامة: الصفقة اللي حضرتك مستني تكسبها... اللجنه لو عرفت اننا متعاونين سوي.... هيبقي سهل تكسبها... واظن دي ضربة قوية لشركة العاصي.
العاصي باعجاب: حلو اوي دا.... تمام يا مايا قبلت التعاون معاكي.... تقدري تروحي الشركة لرعد وانا هبلغه موافقتي.
مايا بخب*ث: بس انا عندي شرط وحيد.
العاصي بشك: اي هو الشرط دا.
مايا: رعد هو اللي يكون مسؤال عن الصفقة دي كلها.... وانا يبقي ليا مكتب في الشركة لحد ما الصفقة تتم وتنجح.
العاصي بخب*ث: تمام موافق بس متنسيش ان دا شغل.... وان رعد متجوز.
مايا بخب*ث: متقلقش انا مبنساش حاجه.
$وصل رعد البيت وطلع باسيل علي اوضته وزقها علي السرير.
اسيل بخو*ف: رعد اسمعني انت فاهم غلط.... زين دا يبقي صديق قديم.
رعد بغض*ب: انتي لازم تعرفي انتي متجوزة مين.... والحركات الزبال*ة دي متحصلش وانتب شايله اسمي..
اسيل: انا مسمحلكش انت فاكر نفسك مين.... انا محترم*ة غصب عنك... قولتلك دا صديق قديم.... ولو مش مصدقني ممكن تطلقني ونخلص.... انا اصلا مش عايزة اعيش معاك.
رعد بغض*ب مسك ايديها: بي عينيك يا ملك.... انتي هتفضلي علي ذمتي حته لو غص*ب عنك.... مش هسمحلك تروحي لحبيب القلب بتاعك.... ولو انتي اهلك معرفوش يربوكي انا هعيد تربيتك من جديد... لان شكلك متعرفيش يعني اي احترام شر*ف جوزك واسمه.
اسيل بدمو*ع: انا بكر*هك يا رعد بكر*هك ومش عايزة اعيش معاك ابعد عني بقي.
رعد حس بوج*ع في قلبه لمجرد ما سمع الكلمتين دوال وقال: ميفرقش معايا حبك او كرهك يا ست ملك... واعملي حسابك مفيش خروج من البيت غير باذني... واياك تخرجي ساعتها مش هيحصل طيب.
$رعد سابها ومشي واسيل جريت علي اوضتها وهي بتعيط وحاسه ان طاقتها كلها خلصت............. في بيت برق اول ما رجع دخل ودور علي ملك ملقهاش.... واول ما وصل لاوضة النوم شاف اللي صدمه وشل حركته.....
$ياتري اي اللي حصل.... واسيل هتستلم لتحكم رعد.... ورعد ليه حس بوج*ع من كلامها.... وياتري اي اخرة القساوة والعناد اللي بينهم... 🤔🤔🤔
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية بنت الرعد) اضغط على أسم الرواية