Ads by Google X

رواية كان حبا الفصل السابع والستين 67

الصفحة الرئيسية

   رواية كان حبا الفصل السابع والستين 67

رواية كان حبا الفصل  السابع والستين 67

وقف في الباب يسده بمنكبيه من داللي ميقدرش يعمل حاجة
شحبت ملامحها وهي تتئتئ انا ااان وسقط المشط من يدها
نظرفيهابعيون كلها مكر مالك الحروف تبعثرت عندكدليه
محتاجة اطرففونكس
ابتلعت لعابها وهي تحاول لملمت شتاتها
لميكن يعلم شاهين لما تخشاه لهذا الحد بينما ميرفت نظرت فيه بلوم
اخذ شاهين يدها وعينه على ابنه مالك يالوكة حدجها هوبنظرة قاتلة  واشارلها بان تصعد سحبت يدها بقوة عن اذنكم  
نظر فيه شاهين بعنف واضح انه ينتظر ان تغادر فقط ليهجم عليه  قلب عينه بملل
بيمنما هي تغادر غرفة والته  بخطي متسارعة
صدح صوت ميرفت استني يالوكة خذني معاكي خرجت بعد ان حركت كرسيها الى الخارج بكبست زر
هتفت بقنوط انت ازي تسمحي له يعاملك كد ميش احنا اتفاقناتعلميه الادب مكنتش اعرف انك سلبية وجبانة كد جاءت تتحدث اوقفتها بيدهاميش عايزة اسمع يلا نطلع على الجنينة حاس اني هتخنق
مليكة ؛هي تستمع للوم وتوبيخ شاهين
انت عامل في البنت ايه مخليها مذعورة مرعوبة كد
ميرفت؛يلا وقف كدليه مميش هيقدر يعملك حاجة دبهوش بس
ولا اقولك تعالي ندخل المطبخ نعمل طب سبيسايل لشاهين
ميش عارفة الولد طالع لمين شاهين رمانسي وحنين أوي
في غرفة والدها كان يمطره نصائح بعدعتابا طويل ياعاصم ادي لنفسك فرصة دي لعلاقة دي فرصة اعتبره طوق نجاة وتمسك بيه يمكن ربنا ريدلك فيها الخير
حاول ياعاصم تحتوي مليكة طيبة بنت اصول
بلاش تشوفها البنت اللي كنت بتلعب مع اختك مليكة ست ست مكتملة
في دبي
منذ عودته من عند الطبيب هوملتزم الصمت وقابع في جناحه   تنهدت هايدي بحيرة وهي تنظر فيه باسف ربتت على ظهر يده مالك يا يحي هوالدكتور جوزيف قالك ايه خالك كدا نظرفيها بنظرة جامدة لم تنم على شيء محدد المعالم
اكملت هايدي بحسن نية هي حالتها خطيرة لدرجة دي
اخذت يده بين يديها وفركتها بحنان دنت منها وقبلتها يحي متعملش في نفسك كدا ربنا موجود العلم الطور اكيد فيه حل وفيه امل انا كنت على اتصال من كم يوم مع صديقتي اللي كلمتك عنها وقالت لي انه فيه دكتور مختص في القلب في باريس بتشكرفيه اوي خلينا نتصل بيه ونحجز لها عنده يمكن ربنا يجيب على ايده الشفا
جذبها على دوان سابق انذار الى احضانه لفت ذراعيها حول عنقه  خرج كل اللي جواك يايحي لم ينبس يحي ببنت شفة فقط يضمها وافكار هوجاء تعصف بداخله
ربتت على ظهره بحنان تحاول ان تحتويه ان تخبره انها معه انه تسانده انه يمكن ان يعتمد عليها هي تعرف ان جرحه عميق ولا يريد ان يبوح به وهي احترمت قراره
في القاهرة
في فيلا ياسين
لم تغادر الجناح منذ خرج وهي جالس  فوق السرير تنظر من حولها بوجه حزين تملؤ تقاسيمها الحزن والكائبة نظرت لباب الذي فتح وهي قابعة في مكانها
دخلت الخادمة
تالين هانم ماجدة هانم اتصلت وبتسأل على حضرتك بتقولك افتحي التلفون عايزة تكلمك لم تتحدث معها فقط اشارة لها بيدها ان تغادر غادرت في صمت دون ان تنبس ببنت شفة
نظرت في الهاتف ثم رمته يعني هتعملي ايه ميش هتقدري تعملي حاجة مسحت دموعها بقهر الحاج ميش شايف ولا حيشوف غير الهانم
ميش جنته في الارض بس اقسم بالله لحرق لك الجنة دي  يايسن وخليها  نار لارماد ياياسين اوعدك
الجنة اللي حرقت قلبي عشانها ححرق قلبك عليها
فتحت هاتفها وتصلت برقم مدون انتظرت الرد ليأتيها صوت امراة
الو من معايا
تالين؛بهدوء أحلام  ميش كدا
ايوه من حضرتك
تالين؛ ميش مهم انا مين ماجدة  اللي داتني نمرتك واكدت لي انك تقدري تساعدني
وتاكدي اني هكون سخية معاكي لابعد حد لو نفذتي اللي حطلب منك من غير غلط
 صمتت تالين تستمع لم ردها الذي هي متاكدة انه سيكون بإيجاب
احلام ؛ انا ميش فاهمة انت مين وعايزة مني ايه بضبط
تالين؛بهدوء مميت حاجة بسيطة وتخذي مقابلها مبلغ عمرك ماحلمتي بيه
في شركة ال عمران للمقاولة
كانت تالين تجلس مع سلوى التي قصت عليها كل ماحكت لها سمر
سلوى; بتفهم ردفعل تالين عادي يادارين اي وحدة مكانها كانت هترد بعنف دامهماكان هولس جوزها اللي بتحبه متعشم انه يحس بيها هي بدافع على حقها فيه ماتكبرهاش
لوت شفتيها بحركة سريعة ساعات مبقاش فهماكي
انا ميش ناوي افتن عليها عند ياسين هي خلاص ورقتها بقت  محروقة
هوقالي انهم اتفقو على الانفصال بهدوء قبل مايرجعه كان من اامفروض يحصل دا النهارد بس الظاهر ان الحية بنت اخوكي بتتلوي كد عايزة تكسب شوية وقت
والله بقيت شيفها زي الكبرى اللي واقف بتبخ سمها بتقول يارب انا عبدتك المظلومة
سلوى; دارين حبيبتي  هوالوقف في  مع العمال الصناعيه في الموقع خلكي  اووبليز ياروحي بطلي الوقف هناك وخليكي في مكتب شوية وهتفقدي كل حاجة بتربطك بالانوثة
إرحمي  عصام شوية وحس بيه دراجل في عزشبابه محتاج يحس انه متجوز ست انثي نظرت فيها بتقيم كم مرة بقولك غيري اللبس الزفت داخصوص وانت جايه على الشركة اللي انت صاحبتها
قلبت عينها ما انا كنت في الموقع بطمن على صب الاسمنت
ومريت شفت اشغال العمارة اللي متاخرة وصلت لفين ماكنتش عامل حسابي اجي هنا ولا كنت غيرت ولبست الطقم الحلة اللي عندي
بالنسبة لعصام متشليش هم مضبطاها مدلعاه اخر دلع
نظرت فيها بتحذير خلاص فهما ياأبلة
خلينا في المهم الحاج عامل حساب الفرح يكون نهاية الشهر زي ماقولت لك الفستان عندي واصل من اسبوع والفيلا خلاص تقريبا جاهزة عاصم بيشرف عليها بنفسه
سلوى; ربنا يتمم لهم بخير ويهني قلوبهم ويهدي الست ماجدة اللي عمال تخطط في خطط تافهة
انا هتكلم  مع تالين عشان ينه معملات الطلاق بشكل ودي ميش عايزين شوشرة والصحافة تاخذ خبر وتعمل منها مسلسل متعددالحلقات واحنا ميش ناقصين
دارين ؛ باستغراب ماهم هيعرفه انه تجوز ولايعني هيتجوز في السر دالحاج ياسين
سلوى; انت عارفة ياسين مالوش في الدوشه والحفلات
دارين؛ لوت شدقها بتهكم يعني كل دا الهم مافيش فرح ولارقص بس لوسمر طلبت اكيد هيعمل لها فرح ان شاءالله في الحارة
سلوى؛ هزت راسها بيأس من ابنت حماه التي لاتريد ان التكبر بلاش تتكلمي في الموضوع كثير يا دارين  انا بقيت بتشأم من الحكاية دي خلي كل حاجة متغطي لحد ماربنا يتمم لهم بخير طرق على الباب اذنت سلوى بدخول الطارق الذي لم يكن غير سمر السلام عليكم يافندم
سلوى وعليكم السلام تعالي ياسمر جلست وعلامات الحيرة والتوتر مرسومة على ملامحها
دارين؛ ابتسمي عشان الصورة تطلع حلوة مالك يابنت هوانت قاعد قدام ناظرة المدرسة
سلوى; ببتسامة لطيفة سمر نظرت اليها بسرعة احنا كان من المفروض نجي النهارد عشان نطلب ايدك بشكل رسمي غرقت في خجلها وهي تفكر يديها ببعضهما بتوتر
بس الظروف ماسمحتش فظطرين ناجل الموضوع لحد مالحاج يرجع رغم انه ماكنش موافق ناجل الخطة دي
تنهدت كنت اتمنى الخطوة دي تحصل بشكل تاني بس ميش مهم المهم تكون مع بعض ياسين تقريبا اتفق على  كل حاجة مع اخوكي ميش عارف قلك ولأ
فيه حاجات لازم تتفقوعليها مع بعض قبل كتب الكتاب زي انه ميش هيقدر يعلن طلاقه دلوقتي
تالين هتفضل طول مدة شهور العدة في البيت  نظرت في امتعاض ملامحها انتم حتكون في بيتكم يعني مافيش اي احتكاك بنكم وياسين الفترة قبل كتب الكتاب هيفضل في شقته
هتفت دارين بمرح الفيلا بقت تجنن ياسمر شكلها تغير خالص كمان عاصم عملها  ستايل يجنن  هتعجبك أكيد صدقني انت وياسين هترتاح هناك
الحاجة الوحيدة الوحش فيها انها كبيرة شوية انا بفضل الشقة بل مايجو العيال  طبعا
سمر؛ مانا عندي ملك نظرت سلوى ودارين في بعضهما
دارين؛ اكيد بس يعني ميش معقول ملك هتروح تعيش معاكم كد من اولها
سمر ؛نظرت فيها بصدمة وكلمات طارق ترن في داخلها  يعني ايه ملك اكيد هتروح معايا ملك عمرها مابعدت عني
دارين ؛بمرح سمر انتم عرسان محتاجين تفضل مع بعض شوية انتم اصلا ميش متعودين على بعض
ملك عادي تفضل مع شريف اخوك فترة بعدين
سمر؛ نظرت فيها كانها لاترها  لأ
نفس كلام والدة طارق
سلوى; عادي ياسمر تفضل معانا في الفيلا شهر كد على ماتاخذوعلى بعض يعني احنا ميش حنفرط فيها
سمر ؛يعني  ايه ملك هتبعد عني  والماضي وذكرياته تحاصرها من كل زاوية تتمتم بكلمات غير مفهومة وقفت وهي منفعلة اا   أنا سبت طارق عشان كدا
انا ميش هسيب بنتي لاي سبب بنت هتعيش معايا
نظرت دارين في سلوى
دارين؛ خلاص ياسمر اهدي
اضافت بانفعال يعني ارمي بنتي في البيوت عشان اعيش حياتي
ملك امانة أشرف موصني عليها ميش حسيب بنتي الاي سبب من الاسباب
دارين؛ بنفعال يعني حد قالك سبيها كمان ايه الكلام اللي بتهرتلي بيه وطارق مين دإللي بتقولي عليه ماتكونيش بتقرنيه بياسين عثمان عمران
سلوى; تدخلت بحدة دارييين
صمتت على مضمضة
اقعدي ياسمر انت متوترة أنا مضتلك على اجازة دا سبب استدعائي ليكي
انت محتاجة ترتاحي  
نظرت فيها انا  انا مطلبتش وميش محتاجة اجازات  
وراي شغل لازم انجز
سلوى; براحتك ساعة ماتحبي تخذي اجازة اهي جاهزة وممضي عليها
بلاش تخذي الامور بحساسية دي
دارين ماتقصدش اللي فهمتيه
نصيحة مني حاولي تتجنبي ذكر   الماضي    
بعد ساعات وصل الاسكندرية
تحديد لبيت سحر ترجل هويمسك بيد والدته توجه بها الى الداخل لتستقبلهم الخادمة اهلا وسهلا ياماجدة هانم  اهلا ياياسين بيه اتفضلو ثواني ودي خبر لسحر هانم
نظر ياسين في  والدته انت مادتهاش خبر اننا جاين
ماجدة؛ عادي احنا غرب
ياسين؛ بغير رضي بس الاصول تديها خبر
وصلت الخادمة الى مكان الذي خصته لماجد من اجل القيام بتمارين التاهيل العضلي حيث كان في جلسة التدليك وسحر تساعده
خلاص ياسحر مش قادر أنا تعبت
سحر هي حركتين كمان ياحبيبي ميش اكثر
ماجد؛ بتعب انت فاكرها سهلة
تدخل المعالج كفاية يا مدام انت كمان تعبت النهارد اوي   خلينا نكمل بكره على فكرة ياباش مهندس المساج اللي بتعمل له لك المدام جايب نتيجة اكثر من اللي بنعمل هنا
ماجد ؛بضحكة مكسورة ماهوباين تعالى ساعدني اقعد على الكرسي الزفت دا لان المدام ميش ناوي تعتقني
سحر؛طب ناخذ استراحة وبعدين نرجع نكمل
ماجد؛ قولها يدكتور خلاص   والله تعبت يا سحر بجد استند عليها  محاوط كتفها بذراعه انا راضي ياسحر بنتيجة دي
تنهد هويجلس فوق  الكرسي طرقت الخادمة الباب
سحر ؛هي تتجه لبابا خير ياسهير  
سهير؛ اسفة ياهانم والدة حضرتك وياسين بيه مستنينك    نظرت في زوجها بصدمة فهوبعد الحادثة لم يعد يرغب في رؤية احد اوبصورة ادق لا يريد ان يراه احد في هذ ا الوضع
ابتلعت لعابها بصعوبة روحي انت وانا جاي
تقدمت من ماجد وهي تقدم خطوة وتاخر أخرى  لاتعرف كيف تخبره الامر
ماجد ؛ بعصبية انا اتشليت ميش انطرشت نظرت بحرج وحذر ماجد انامعرفش انهم جاين
تنحنح الطبيب والمدلك وطلب الاذن بالمغادرة
عن اذنكم ياجماعة
هزراسه بامأة بسيطة انتظر حتي خروجهما وهي تنظر اليه في حرج خوف من ردت فعله مسد على رجليه في صمت وهي تراقبه بحزن ظل المت يحتل القاعة وضربات قلب سحر تتزايد وهذ الصمت وحركة ييه التي تعتصرقدميه وكانه يعنفهما اويترجاهما ان يقوما
ماجد
نظر فيها ودموع تكاد تفر من عينه الحاج بخاف ربنا مستحيل يشمت فيا ارتمت عند قدميه تبكي ياسين طيب اوي اوي ياماجد عمر ممايعملها ارجوك ماتفكرش كد مسح على راسها بعد تردد مسح دموعه قبل نزولها
يلا بينا يا سحر
نظرت فيه بصدمة الجمتها لوقت
إدعى المرح حماتي العزيزة ونسيبي الغالي يجولحد عندي ماستقبلهمش تجي إزاي
دول اول مرة يدخلوبيتنا
نظرت فيه بتوجس  وهي تحاول ان
تبتسم ماجد ربت على خديها   بهدوء وبتسم
تحدثت بحذر ماجد لومايش عايز تشوف حد عادي نطلع من الباب التاني على الجنينة وبعدين وضع اصبعه على فمها يمنعها ان تتحدث
يعني استخبى لإمتى يا سحر نظر في رجله لا انا اول ولا
اخر واحد يحصل معاه كد اخذ نفسا عميقا
الحمدالله
امسحي دموعك بلاش تزرعي جواي الاحساس بضعف أنا حمشي تاني بإذن الله الواحد الاحد ممكن تقومي عشان اعدي
 وقفت وتجهت لباب تفتحه اخذ نفسا عميقا اخرجه بشيئ من التريث اغمض عيناه كمن يحاول ان يحسب خطواته شحذ عزيمته وتحرك بكرسيه بصعوبة حاول إخفاء انكساره واحساسه بالعجز والقهر واراء قناع لا مبالات والرضى
خرجت خلفه تنظر اليه بالم وهي تحاول رسم ابتسامة مرحبة بضيوفها
هتف من بعيد اهلا اهلا بالغالي الحاج ياسين مشرفنا بذات
نفسه
ابتلعت سحر ريقها وهي تبتسم
حمدالله ع السلام مفاجأة ظريفة قبلة امها ثم شقيقها وحشتني اوي اوي ياياسين
ضمها انت اكثر ازيك ياسحر عمل ايه
نظرفي ماجد هويقترب مبتسما مد يده له حمدالله على السلامة ياماجد طهور ان شاء الله
مديده وبداخل نيران تشتعل والشعوربخزي والالم
اكمل ياسين بنبرة صافية صادقة أنا زعلت اوي لما سمعت بحادثة ودعتلك في كل صلاة ربينا يعجل شفائك دامتحان من ربنا وانا واثق ان ربنا بحبك عشان يختبرك إمتحان زي دا
ربت على يده بحنان اخ ونظرات الحزن والقلق تسكنه
أكيد هتوقف من جديد ياماجد  انت قوي وايمانك بربنا  كبير
ابتسم مرتعشة ارتسمت على محياه تحرك بكرسيه يتجاوزه  متقدما من خالته الحزينة جد على حاله والتي لم تسطع كبت دموعها ماجد ذو العنفوان والغرور يجلس على هذا الكرسي بعجز ماجد ذالك الشاب الذي طلما اختار العناد عنوان له ضربا بعرض لحائط بكل مالايتوافق مع افكاره تنهدت بحرقة وهي تمرر عينها بكل كسرة عليه ماجد الذي سمته على اسمها تيمننا به دنت اليه محتضنة بحرارة ربت على كتفها بيده انا بخيرياطنط كمان الدتوراكد لي اني هتحسن  قريبا
ابتعدت  عنه  وهي تمسك وجهه بين يديها ان شاءالله  ياحبيبي دارعارض وحيزول
سحر؛ اتفضل ياياسين واقف ليه ازيك وزي تالين ماجاتش معاك ليه
ابتسم بتصنع أنا جاي فشغل ميش هبقى فاضي ماما جاي تقعد معاكي كم يوم لحد مخلص الشغل اللي ملخبط هنا جلس نظر في ماجد الذي يتحاش النظر فيه
تحدث بنبرته الهادئة هايدي قلقان عليك ياماجد وموصياني ابلغك سلامها وطمنها عليك
تنهد هويتذكرها كانت دائما تدعمه في السراء والضراء كانت ستدعمه في مرضه وربما كانت  اصرت   عليه ان يتعالج في اروبا تهد بندم على مافعله بها ابتسم بسخرية هويحدث نفسه ديالوقتي ياماجد بعد مدمرتها
لم ينتبه كم مر من الوقت عليه هوغارقا في بحر افكاره
الذي اخرجه منه صوت سحر ماجد انت سامعني هز راسه بنعم على شيء لايعرفه يلا بينا
انصاغ لامره وتجه الى غرفتهما الموجودة باسفل لتسهيل حركته
تنهدت ماجدة باسف وحزن عليه والدموع متحجرة في عينها
ياسين؛ بلاش ياماما النظر اللي جوى عنكي هتكسر  هومحتاج حد يقويه ويديله طاقة ايجابية عشان يقاوم ويستمر شوفتي سحر متماسك ازي ربنا يقويها ويعوض صبرها خير
ردت يارب ياحاج ادعي له ياحاج ماجد محتاج لدعواتك  
ياسين هويقف بدعي له من غير ماتقولي
عن اذنكم
بصدمة على فين ياياسين
ياسين كانت عايز اطمن عليكي والحمدالله انا لازم امشي
ماجدتمشي فين ياحاج اتغد معانا على الاقل ولا احنا ميش قد المقام خليهم يجهز الغدا ياسحر
ابتسمت حاضر
ماجد ؛ياسين ممكن نتكلم شوية لوسمحت  سارخلفه ليتجها الى غرفة المكتب
في دبي
كان طارق يغادر بيت شقيقته عائد الى حيث حماته تصارع الموت
ياسمين؛ طارق خلي بالك من جنات الموضوع صعب عليها خصوص انها ماكنتش تعرف بمرض والدتها  
ربت على ذراعها ميش حتوصني على جنات ياياسمين
ياسمين؛ لا حوصيك ياطارق لأني شيف اللي عيونك بتاول تخبيه
هايدي تعرفت عليك وعرفت انك كنت خاطب سمر اللي حاج ياسين بيحبها وعايز يتجوزها
تبدلت ملامحه واسودت نظرته كان يا ياسمين    كان
تنهدت كان ولا ولس انت مالك ميش انت اللي سبت وانت لتخليت وتجوزت وخلفت
ابتلع لعابه
جنات محتاجالك متستهلش اللي بتعمل فيها ادارته اليها بعنف فكرني ميش فهماك ميش فاهمة انت بتفكر في ايه  شركتهم ليه
بلاش يا طارق بلاش الظلم وحش وانت كد بتظلم ناس كثير معاك تنهدت مراتك محتاجالك ماتنساش وقفتها جنبك في عز ماكنت محتاج حد يوقف جنبك كانت سنداك بكل قوتها وهي عارفة متاكده انك بتحلم بغيرها وهي جنبك
حافظ على بيتك لوميش عشانك عشان ولادك
انا ميش هطلب منك تنسى  سمر    لأني  عارفة ان الموضوع ميش بإيدك يمكن هتفضل  جوي قلبك لاخر العمر
بس بلاش انانية زي ما إنت اخترت تكمل حياتك مع غيرها اكيد هي كمان هتكمل مع غيرك حط دفي دماغك  نار شبت بداخله لايعلم اهي غيرة اوانانية
ربتت على ذراعه حاول تنسى ياطارق عشان انت ترتاح وكل يرتاح
لم ينبس ببنت شفة وخرج يلحق بزوجته وطفليه
في جناح يحي
يجلس وراسه يعج بالافكار كأنها أمواج عاليه تتصارع بداخله وتتحطم على حجرة الواقع المرير الذي عرفه ابنته كاذبة منافقة مدعية اغمض عينيه بتعب شفاه دافئة حطت رحالها على مقدمة راسه سبحت يديها على كتفيه بتناوب فتح عينه يتطلع فيها كم يحث عن كشف حقيقة ما حدث نفسه مالكذبة التي تخفيه عليه  هل هذا وجهها ام قناع تضعه مع الايام سيقع كانت نظراته تفتش في ملامحها تبحث عن دليل ادانتها
ابتسمت بتوتر مالك ياحبيبي انت كويس
بدون مقدمات
هايدي انت بتحبني
نظرت فيه وهي تطلق ابتسامة صادقة فوق ماتتصور
امسكها بعنف من ذراعيها حتي كاد تدخل اظافره في لحم زنودها
هوسؤال وضح
نظرت فيها باسف بدي لها اتهام اكثر منه استفسار اقتربت منه غصبا عنه ورتمت على صدرها بحبك اوي اوي يايحي
انا نفسي ميش عارفة حبيتك كل دا الحب ازاي ليه ميش واثق  فيها ضمها في صمت هويربت على ظهرها بحنان جهزي نفسك بكره نسافر كلمة جافة رمها على مسمعها وصمت انسحبت من بين احضانه قبل ان تغادر اوقفها
هايدي؛ انا لماتجوزتك كنت واضح معاكي وطلبت علاقة عادية علاقة حدودها ومعالمها واضحة
ميش عايزة أكتشف انك كنت بتلعب بذيلك معايا لاني ميش هترددثانية وحدة اني افصل راسك عن الجسم اجميل دا
اغمضت عينها سامحة لدموعها تنساب فهي ليست غبية لكي لا تفهم مالذي يعنيه
بحبك يايحي حتى لوماصدقتنيش داحقك مصير الايام تثبتلك قدايه بحبك
ونصرفت تتبعتها عيونه بحسرة لم يكن يوما شكاكا ولاقاسيا لهذا الحد لكن تالين ملاكه الصغير سحقت قلبه كم من ليالي عشته فيها في رعبا وخوف ان يتوقف قلبها اغمض عينه تنهد بحرقة تالين تالين
كنت بموت كل ثانية افتكر فيها مرضك  
طب ليه   
في القاهرة
وصلت لبيتها تتخبط بداخلها الضنون منذ عودتها وهي تجلس متكورة على نفسها راسها سينفجر من التفكير هل سيطلب منها هوايضا التخلي عن ملك
يعني اسيب بنتي تعيش عند ناس غرب
تحدثت من امام الباب الذي دخلته الان شاهيناز مالك ياسمور  بتكلمي نفسك
نظرت اليها بعيون يتربع فيها الحزن مع شبح اسود غير لون عيونها
جلست قربها مالك هوالحاج متصلش بيكي
تنهدت بحرقة هوممكن يعمل زي طارق رفعت حاجبها باستنكار
اضافت ماهي اموعمته  بيطلب  مني اسيب ملك معاكي  
  شاهيناز؛ مالو ياحبيبتي يعني انا هفرط فيه انا احطها جوي عني
اغمضت عينها بتعب ميش هسيب بنتي عند حد بنتي شاهيناز؛ حتفضل معاي هواناحد يسمر كثر خيرك
احكي لي ايه القصة
زفرت انفاسها وراحت تروي لها ماحدث
حسيت نفس كلام والدة طارق نفس الجملة نفس تلمحتها كنت شايفها قاعد قدامي بتعيد كل الي فات بعدان سمعتها
انت الغلطانة ياسمر ماحدش فيهم غلطت كلامهم منطقي جد وانا كنت هاخذ ملك عندي على الاقل شهر
زمجرت ليه بقا
لذغتها من خدها عشان عرسان ياحبيبتي
عشان تفضي لحاج ودلعيه شوية ياهبلة انت كان لازم تشكريهم لانهم فكر فيكي وفي رحتك يبت  سيبي لماضي  للماضي داميش زي دا
ولادي زي دي افتحي باب لفرح ياسمر وخلي قلبك يتهوي ويطري كد مطت يديهاقايم انام شوية  وحدة هبلة
الناس ولادها وعايزة تتخلص منها
 لأتخلصومنهم عشان حياتهم
لوحت بيدها في الهواء اتصلي واعتذري وطلبي السماح كمان
ودخلت لوحت سمر بيدها معلنة رفضها لماتقول قلبت كلام شاهي في راسها ونظرت اليه من زاوية اخرى
في الاسكندرية
بعد ان تحدث ماجد وعتذر عن اشياء فعلها تناول غذائهما بجوى عائلي سادته بعض الالفة
عاد ماجد لغرفته بينما نسرين جلست مع ياسين
ماجد نفسيته تعبانة ياسحر ميش متقبل وضعه وانت لازم توقفي جنبه وتدعميه انا اقترحت تسافر بره عشان يتعالج وكان عن الولاد اخذهم عندي اويفضل مع ماما  هنا نظرت فيه ماجدة وشاطين تتنطط اماما ناظريها وهيت تحدث نفسها طبعا عشان يفضالك الجوى مع سندرلا ت  الحار ة لوت شفتيها بتهكم وشيطانها يوسوس لها هي تصغي اليه
هزت سحرراسها برفض ماجدميش راضي دتقريبا كان رافض فكرة العلاج
كمان اللي بيتعمل هنا هونفس  في اي مكان الدكاترة اكدولي دا
ماجدة؛ وشغلكم في القاهرة مين يهتم بيه
تنهدت انا تقريب حصفي الشركة ونقل على هنا
مالشغل بقاله وقت واقف يدوب بنغطي شوية التزمات ميش اكثر
تحرج ياسين من حديثها سحر انا ماكنتش احب توصل الامر لحد دا لومحتاجة مساعدة انا مستعد اقدمهالكم
ابتسمت عارفة متاكدة انت مالكش ذنب في اللي بيحصل
انا ماجد اتفقنا نبيع  الشركة وتقريبا لقينا المشتري نسدد ديونا ونبتدي حياة جديدة الحمدالله ميش محتاجين
ياسين؛ ماتصلتيش بي ليه انا ميش اخوكي
انا خلاص ياسحر سددت كل ديون ماجد تنهد رجعت الفيلا باسمك ولوعايزة نعيد القسم لتركة بابا  من اول وجديد انا مستعد
واللي عايزه شوري عليه
تبسمت
عايزك تحضني ياياسين وتوقولي سامحتك تنهد هويضمها اليه انت امانة عندي ياسحر عمري ماهستكثر عليكي اوعلى عيالك حاجة لوتطلبي عني ادهملك
سامحني ياياسين انا غلطت وشطاني عماني كان يزين لي   اخطائي وانا زي الهبلة بسمع كل وسوسة من غير تفكير بكي ماجد من الداخل هويعتقد انها تقصده
اعتدلت بجلستها وهي تنظر في عينه مسامحني يايسين هزراسه باجل اخذت راسه بين كفيها وقبلت جبينه ادعي لي ياياسين ربنا يسامحنا
وردنا اليه ردا جميلا
تنحنح انا عرفة بخصوص الحادثة لوفيه مساعدة انا ممكن اقدمها اطلبيها يا سحر ماجد مهما كان ابن خالتي قبل مايكون جوزك
قامت ماجدة منسحبة طالبة الاذن لترتاح وعيونها تشع فرحا بعد ان تصافت قلوب ابنائها وعادة المحبة والمودة ترسم خارطتها بينهما
تنهدت سحر انا محبتش اتكلم قدام ماما عشان متزعلش
انا حاولت الم الموضوع ياياسين عشان الفضايح ابتلعت لعابه بصعوبة ماجد كانت معاه وحدة ست والست دي متجوزة مسحت العرق من على وجهها بحرج
وجوزها كان مصر يبلغ عنها وانا اضطريت اشتري سكوته  عشان جوزي مايتفضحش ماكنش فيه سيولة فبعت حصتي في الشركة لعاصم ودفعت لراجل تمن سحبه لشكوى انا ام الولاد كبره  تقريبا فاهمين  كل حاجة فهدبقا عنده ١٤سنة اخوه ١٢البنت ٩ميش حخاطر بسمعتهم ياياسين  
عايزة ابعد بيهم عشان يعيش حياة مستقرة وهادية
نظرت في البعيد انا كنت قررت ارفع قضية خلع وبلغت ماما بقراري بس ربنااراد ان استمر مع ماجد يمكن دي فرصة لينا كلنا عشان نبتدي من جديد ونصلح غلطنا انا عايزة اديله فرصة ياياسين
نظر فيها هوياخذ براسها طابع قبلة حانية على جبينها عثمان عرف يربي
ابتسمت ربنا يرحمه اكيد عرف يربي والدليل انت ياياسين  ارق واطيب قلب
في الدنيا كلها
تنهدت عارفة من اكثر واحد عارض فكرة انفصالي عن ماجدياياسين نظر فيها متسائلا اكيد ماما طول عمرها بتعز ماجد معزة خاصة
ابتسمت ماما عاضت بش مااقنعتنيش بحاجة ماما سلوى ياياسين
ابتسم بفخر اكيد هوفي حد زي ماما
هي هايدي عرفت بموضوع الشركة
لا اللي ماتعرفوش ان ماجد استولي على نصيب هايدي الظاهركان بينهم حساب وتنازلت على حصتها
قلب شفتيه انت ليه قولتي استولى
تنهدت لاني عارفة ماجد وجشعه اكيد ارغمها على التنازل هايدي ميش وحشة اوي ياياسين ضحكت اصلها بقت حماتك قلب شفته باستياء ميش محتاجة واكيد ان ماجد اللي ساعدها في الرسم لى انكل يحي بس الظاهر ان سعادة السفير طلع حويط وعامل حسابه
ياسين ؛ شويه شويه وحتبقي نسخة عن عمتك
ضحكت ميش اختي في الرضاعة     
 وقف ميتأذننا انا مضطر إمشي دلوقتي طهاور إن شاءالله انا سعيد برجوعك يا سحر أصلك كنت وحشاني أوي
ربت على ذراعيها بحنان اب وليس اخ فقط اي حاجة محتاجها ياسحر  اطلوبيها انا هنا موجود عشانك
سلام عليكم
وعليكم السلام
بعد مدة كان في احد فروع شركته يتابع اعماله
رن هاتفه بسمة شقت طريقها لشفتيه تزداد اتساع كل مارن    هاتفه تعالت معه دقات قلبه وتصاعدت انفاسه داخل قفصه الصدري لتجعله يعلو ينزل بشكلا غير طبيعي
أخذ ه بلهفة مشتاق ويد تسبقها عيونه وروحه متعجل لسماع صوتها الذي بات يمثل إكسير الحياة
فتحه وظل ينتظر تلك الانغام تنبعث من ذالك الجهاز الجامد انغام تنعش روحه
صوت خجل ومتردد
ألو السلامو عليكم ياحاج
ظل مغمض عينيه ينتشي بسعادة
زاد توترها لصمته الماكر
اعادت الحروف الساكنة  لتتحول الى بنض حياة عنده
الو السلامو عليكم  انت سامعني ياياسين
فتح عينه على اخرهم هل سمعها تنطق بإسمه وحده دوندون ذالك اللقب الاجوف
هوقلب المسكين
ارضا وعاد ليرفرف كعصفور فوق السحاب  
اخير نطقتها ياجنتي اخير الحمدالله انك ميش جنبي الحمد الله انك بعيدة
هتفت بحدة مالك ياحاج بتحمد في ربنا مكنش جربان وحعديك
داس على شفته يسحقها حارم عليكي
هتفت بحدة ايه حرام عليكي
هوان بوزك على خطيئة  
هتف بصوت ممزوج بعشقه المهوس
مانت ميش حاس بي انا عشانك وبسببك برتك ذنوب والمشكلة كل ما اجي اتوب  أرجع لنفس الذنب وكأني بستحلى   الذنب
سمر بانفعال ايه ذنب هوانا بفتنك مثلا
ياسين؛همس باستمتاع ما انت فتنتي
عارفة ياسمر
لوكنت قدامي  أكيد كنت هتهور واخضك في حضني
فتحت فمها بصدمة
اضافة لوكنت في القاهرة كنت زماني واقف عند بابك
واول ماتفتحى كنت خطفتك لحضني
رمشت بعيونها وهي تتلفت كمن يرتكب ذنبا ويخشي ان يراه احد نظرت مجدد لهاتف وهي تحمر خجلا واغلقته وقلبها يدوي كطبول
اغلقه هو يبتسمب إنتشاء يشعر انه حصل على كل
مايرجوه ويتمناه انا مكتفي والله ياربي والله مكتفي بكي ياسمر الحمدالله يارب الحمد
الله
في فيلا ياسين
تحديد بجناح فتحت  درسينج روم ودخلت مررت عيونها على ثيابه المرتصة بعناية وترتيب في الرفف مررت يديها على تلك القمصان ثم البدلات تنهدت بشتياق وهي تشتم عطره الذي يميزه عن غيره عطر هادءيتسلل الى اعماقك بسلاسة المياه حين تفتت الحجر شبهه تمما تنهدت وهي تعبث في اغراض بفضول لتقع يديهاعلى تلك الصورة التي يدسها بين ثنايا ثيابه ويدفيهاكمراهق احمق اغمضت عينها تلعنها كانت اول صورة راها  حصل عليها ل يحتفض بها منذ ذالك اليوم
جاءت لتمزقها لكنها تراجعت ورمتها ارض لنقلب على ظهرها وتدوسها بكل عنف وكراهية وكانها تراها قابعة تحت قدمها وهي تفرغ تلك الشحنة السالبة فيها بكل
قوتها اخذت نفسا وهي تعود ادراجها للخارج بانفاس شبه متقطعة وكانها كانت تعارك شيطان لعين    
   أخذت هاتفها وتصلت بهايدي التي لم تجب لعنتها وشتمتها ظلت تتخبط بين نارين غيظ وحقد وكلهما يؤكلا قلبها بلا رحمة
في بيت دارين
كانت تنظر في الفستان الذي مازال ملفوفا في حقيبته مسدت عليه وهي تبتسم
خرج من الحمام عصام ينشف  شعره هزراسه من تصروفها  ليتقدم منها ويحتضنها من الخلف هي حبيبتي شاد في ايه
تنهدت ولتزمت الصمت مررشفتاه على عنقها بحنان ليه التهيد دي كلها
فيه ايه ادارها اليه ماتكنش دودي عايزة واحد زيه لدغ خدها بمشاكسة ثم مال مقبلا خدها
والله لونفسك في واحد زيه اجبهولك لوفي اخر الدنيا
مدت يديها وحاوطت خصره تضم نفسها اليه بحب مطالبة بالحماية
ضمها هويهتف بحنان هي حبيبتي مالها ايه اللي شاغل بالها ومخليها حزين كد
انا النهارد شديت مع سمر في الكلام وحسيت إنها  زعلت وخايفة تكون فهمتني غلط انا والله بحبها اكيد ميش زي ياسين بس بحبها وبتمنالها الخير هي اعصابها تعبان وضغط عليها كبير
اخرجها من احضانه عادي ياروحي هي اكيد ميش هتفهمك غلط على حد علمي هي شيلاك جوها مكان خاصة
تهدت بحرقة انا كنت قاسية معهاأوي
وضعها تحت ذراعه عادي ياحبيبتي بكره اتصلي بيها واعتذرمني وهي هتقدر وتفهم  
دارين  أنا ممكن اسافر الشرم كم يوم ممكن محضرش فرح ياسين
دارين؛ هوميش هيعمل فرح بس اكيد سمر هتعمل لليلة الحنة
هزراسه بيأس ميش هتتغيري
وتغير ليه عارف من يوم فرح البنات مرقصناش داحنا يومها رقصن رقص
نظر اليها بخبث متجي تورني رقصتم ازاي
تخسرت وهي تتمايل حضرت الضابط
جذبها اليه لتستقر في حضن ضابط ايه انا حبقى للواء
قربهامنه اكثر وهمس بمكر هوانتم رقصتم عل اغنية ايه
اوقعها في فخه  بسهول لتجيب كبلهاء
انا مسيطرة  وحمشيك مسطرة
زمجر بعنف هو يجذبها اليه اكثر مين داه يابت دانا بكره الاغنية دي كره اعمي قال مسيطرة
لتدفعه فيمنع تحريرها ماهي احسن من الاغنية الهايفة اللي  زهقتني بيها بوس الواو خلي الواو
ضحك بقوة حتي عادراسه لخلف وافلتها حرام عليكي هي بتقولها كد هيفا لوسمعتك هتنتحر
لوت شفتيها لا اسوءمن كدا دي وحدة بتقول  على نفسها انا هيفاأنا على الاقل التانية عمل لنفسها شخصية
ضحك ماهي هيفا فعلا
زمجرت بغيظ فهي تعلن كراهيتهاوغيرتها  لهذه المراة عكس عصام الذي طلما اغاضها بها وتغزل في جمالها
مهي فعلا هيفا وتافهة مكذبتش  على نفسها زيها زي اللي فرحان بيها
 لا مفتون بيها
روح لها ياحضرة اللواء
جذبها اليه بقوة ليمنع حركتها يابت مافيش وحدة تملى عيني ولاحتى هيفا وهبي ذات نفسها
نظرت فيه من  تحت طرف عينها
هزراسه مؤكد ذلك
يعني ميش حلوى  وصوتها وحش ودمها ثقيل
هزراسه بنعم هامس لنفسه سامحني يارب والله بكذب
انا اسف ياهيفا  
ميش مصدقاك انت بتنصب عليا
إدعي البراءة انا
ايوه شيفاه  في عنيك  
اللي وايه
الكذب على فكرة شعرها ميش حقيقي ولون عينها كمان  ولبس عدسات  مغير شكل شفايفها ومناخيرها وشها   ودخلا عليها شطف و
تعديلات وتشطيب
كتم ضحكته
بس حلوى نظرت فيه تحدجه بنظرات نارية   
اقصد التعديلات
صرخت بغيرة دي مغيرة خلقت ربنا
وحنا مالنا ياروحي غمزلها خلينا في بوس الواو مال يقتنص قبلة من جانب شفتيها
في بيت سمر
كانت تلك التي اخذت قسط وفير من النوم  تتجه الى المطبخ تتبع تلك الرائحة الزكية التي تجبها كما يفعل المغنطيس مع المعدن لتتنهدبهيام  كنت متاكد انيك هتعملي سنية ورق العنب  ياسوسو
دخلت تتذوق منها بنهم
سمر ؛ يعني مرجتيش لبيتك ياست شاهي
لم تنتبه لماقالته بسب انهماكيها في الاكل
اعادت سمر السؤال بطريقة اخرى هوشريف ليس مجاش ليه
ردت وهي تحشر الاكل بفمها شريف سافر على بلدكم عشان يتفق على بيع الارض
جلست سمر امامها بتفاجؤ ليه
رفعت حاجبها تنظرفيها يعني ميش عارفة ميش معقول تروحي بيت الحاج من غير جهاز
عارفة ياسمر ساعات ببقا مكسوفة كل مابفتكري دخلتي بيت اخوكي بشنطة هدومي وهدومي
ابتسمت خلي اخوكي يكحهم اهوبدل ماكان يكحهم في حاجات تافهة منكير وبديكير
تنهدت وهي تتذكر مجيئ احلام الى صالونها اليوم   طالبة ان ينادعلى صاحبة المحل
دخلت شاهيناز ببتسامة لتسحبها بمجرد رؤيتها
جلست احلام ومدت رجليها بوقاحة وبسخرية
هي الميك اب رتست شاهي هنا كويس تعالي اعمللي بدكير اصلهم قالولي إنهم بيعملوه هنا بشكل خرافي
قلبت عينها ضجر وتمالكت نفسها من وقاحتها
الحمدالله انك عافة اني ميك اب ارتست يعني ميش ضمن اختصاصي اللي بتطلبيه يامدام ضربت قدميها في الارض هبت واقفة ايه المعاملة الزفت اللي هنا
شاهيناز ؛ تلفتت من حولها من فضلك وطي صوتك دمكان محترم فيه ناس محترمة       
   زادت حدة احلام وظلت تصرح بلاهوادة مثيرة فوضة عمدية لتنتهي بشتم شاهي واتهامها بانها سرقت زوجها
لم ترد شاهي على ثورة احلام التي زادت من جنونها
تتوعدلها بجحيم الاتي
عادت للواقع على لمست سمر روحتي  فين بكلمك نحط العشا ولا نستنا شريف
شاهيناز؛ شريف ممكن يبات هناك اساعدك في السفرة
بعد عدة ساعات
في فيلا الصاوي
خرج من الحمام يبحث عنها بعيونه الصقرية ليجد امكان خالي من وجودها ابتسم ساخر من الوضع اكيد لس قاعدة مع حماتها مستنية لحد منام وتطلع تذكر كيف قضواليوم بجوى عائلي دافئ ومرح لاينكر انه كان سعيد وضحك من اعماقه تلك الطفلة كانت كراشفة تنثر السعادة وتجعل وجه ولدته يشرق بلابتسامتها التي يعشها
نظر في المراة هويغلق قميصه ويهندمه نظر بمكر لباب الذي وفتح وولجت منه وهي تنزع عنها خمارها بتاففف دون انتباه منها لتلك العيون الخبيثة  التي تراقبها بتحفز
نزعت سترتها لتبقى عارية الذراعين هبت لتفتح السحاب   الي رفض ان يفتح تاففت بانزعاج
اففف وبعدين
تحبي اساعدك صدمة صعقتها
رفعت نظرها نحوه لتشهق وهي تراه يربع يديه ويستند لطاولة التسرية خلفه ويتطلع فيها بوقاحة محدث نفسه الباش مهندس شاهين  معه حق دي ست ست مكتملت الانوثة مرر يعناه يمشط جسدها من راسها الى اخمس قدميها بينماهي يدور في خلدها شيء واحدسوف يعاقبها عقاب عسير فلقد تجاوزت الخطوط الحمراء التي رسمها لها

google-playkhamsatmostaqltradent