رواية ملاك الجاسر والفهد البارت السادس 6 بقلم رنا احمد عماد
رواية ملاك الجاسر والفهد الفصل السادس 6
في فيلا فهد ...
كان ينظر إليه عامر بغيظ شديد ليتحدث بعصبية وتحزير ..
/قصدك ايه انك هتعاملها احسن معامله قسما بالله ي فهد متاذي البنت دي انت حر.
فهد بزفر وغيظ /اوووف علي فكره انا بدأت افقد اعصابي ومستحمل علي غير العاده وانت عارف أن الي في دماغه ينفذه فيريت حضرتك متتعبش نفسك معايا ويريت نخلص من الموال ده .
عامر بحده /انت فعلا متربتش الهانم اختك فين .
فهد بجديه/اكمل قالي أنهم داخلين على هنا .
داليا بمرح وسعاده /جدو حبيبي وحشتني اوي.
عامر بحده /ي شيخه واضح اني وحشتك وايه المسخره الي انتي لبساها دي .
داليا وهي تتجه ل فهد بمرح/دي الموضه ي جدو أبيه فهد ايه الحلاوه دي ي نجم .
فهد بابتسامه وثقه /طول عمري ي بت .
عامر بغيظ /ي ريت تبطلوا الفاظكم السوقيه دي ويلا علشان منتاخرش عن الناس .
داليا بجديه /ايوه صحيح ي جدو أحنا رايحين فين وليه جبتوني بسرعه كده من امريكا .
عامر بجديه /رايحين نخطب لاخوكي فهد وقبل ماتسالي اسالتك التافهه هنحكيلك كل حاجه في الطريق يلا .
في شقه ماهر ...
في البلكونه ...
كانت تجلس رحمه بشرود شديد جعل ماهر يشعر أنه يوجد شئ ما .
ماهر بابتسامه/مالك ي حبيبتي فيه ايه.
رحمه بوجع ومراره/مفيش حاجه ي ماهر مخنوقه شويه ارجوك متزعلش مني .
ماهر بابتسامه عاشق /انا مقدرش ازعل منك ابدا ي روحي بس قوليلي الي جواكي انا وانتي واحد ي رحمه .
رحمه بوجع وكسره وهي تحدث ذاتها/اقولك ايه بس ي ماهر اقولك اني بحب واحد تاني مالك قلبي ورحي ومش عايزه اكون غير ليه عايشه في نار بتحرق قلبي مجرد تفكيري في مالك بحس اني بخونك اعمل ايه بس ي ربي.
ماهر بقلق شديد/مالك ي رحمه فيه ايه.
رحمه وهي تحاول رسم البسمه بصعوبه/مفيش حاجه ي ماهر كل الحكايه اني مخنوقه شويه استحملني معلش واسفه علي الي حصل مني .
ماهر وهو يقبل يدها بحنان/انا مستعد استحملك العمر كله يا حبيبتي علي قلبي زي العسل.
في شقه ملاك ..
كان يجلس حمدي وهو ينتظرهم بقلق شديد.
ملاك وهي ترتدي فستانا جعلها كالحوريات /ايه رايك في ملاك ي بابا حلوه .
حمدي وهو يحتضنها بحنان /ملاك طول عمرها زي القمر ي قلب بابا .
فتحيه بغيظ /قومي ي ملاك طلعي الاطباق وجهزي كل حاجه يلا .
ملاك ببراءة وطفوله/حاضر ي طنط .
حمدي بضيق /انا هقوم اخد دش لحد مالناس متيجي.
فتحيه بهفوت وزهق /روح ي اخويا روح .
لتسمع كسر أحد الاطباق لتتحدث بغضب جحيمي/ي نهار ابوكي اسود ومنيل.
في الاسفل .
كان يقف عامر وفهد وداليا ..
داليا باستنكار /ايه الحاره دي ي أبيه معقول هتتجوز بنت من هنا .
فهد بزفر /مانتي خلاص عرفتي الي فيها اني مضطر وموضوع وهينتهي .
عامر بغضب شديد/خلصونا ويلا علشان الناس الي مستنينا .
في الاعلي ...
كانت تصرخ ملاك بدموع وخوف .
/والله العظيم وقع غصبن عني حرام عليكي والنبي متتضربيني انا اسفه .
فتحيه بقسوه/ده انا هطلع روحك في ايديا كل حاجه تكسريها انتي مش نافعه في حاجه.
فهد بحده وغيظ بعدما سمع كل شي /دي اكيد مرات ابوها واضح انها دايما بتعذبها الوليه دي لو مسكتها هخنقها .
عامر بمكر /ايه زعلان علشانها .
فهد بسخرية /لا مش زي مانت فاهم ده شعور انساني مش اكتر .
عامر بجديه /طب رن الجرس خلينا ننقذ الغلبانه دي .
حمدي بغضب شديد/قسما بالله يمشوا الناس بس واخرتك في البيت هتكون النهارده ملاك روحي ي ماما افتحي الباب .
ملاك وهي تمسح دموعها ببراءه/حاضر ي بابا .
عامر بابتسامه /ازيك ي ملاك .
ملاك بطفوله وبراءه/جدو عامر اتفضل اتفضل .
عامر وهو يحتضنها بخنان /وحشتيني ي روح جدو عامله ايه .
ملاك بطفوله وبسمه ساحره/الحمد لله ي جدو .
داليا بهمس ل فهد /أموره اوي ي ابيه بس صغيره شويه .
فهدبهمس /بس في الي هتنفذلي المطلوب .
حمدي بابتسامه /اهلا وسهلا ي عامر بيه نورتوني وشرفتوني والله اتفضلوا .
عامر بابتسامه ومازال مختتضن ملاك /عامل ايه ي حمدي الف سلامه عليك.
حمدي بابتسامه /الله يسلمك ي عامر بيه .
فهد بحده /ياريت ي جدي ندخل في الموضوع علطول لاني مستعجل وورايا شغل كتير .
عامر باحراج وغيظ /احممم بصراحه ي حمدي احنا كنا جاين نطمن عليك ونطلب ايد ملاك ل فهد .
ملاك بطفوله وبراءه/ملاك مين ..
عامر بضحك/ههههه هو فيه غيرك ي قمر .
فتحيه بطمع وجشع /انت بتتكلم جد ي سعه البيه ده يوم المنا هو احنا نتطول اتفضلوا اتفضلوا العصير .
فهد وهو يجلس بغرور ومكر /لا انا عايز قهوه ساده .
فتحيه بغيظ بداخلها لأنها تود الجلوس /عنيا ي باشا عنيا .
عامر بابتسامه /قولت ايه ي حمدي .
حمدي بقلق شديد/ ملاك ادخلي جوه شويه .
ملاك بطفوله وبراءه/حاضر ي بابا .
حمدي بجديه /عامر بيه أنا اب من حقه يخاف علي بنته ملاك لسه صغيره زي مانت شايف و .
فهد بحده /بقولك ايه ي حمدي علشان نخلص من الموال ده بنتك هتعيش معززه مكرمه فيريت توافق بالذوق بدل مهيكون غصبن عنك .
عامر بحده /فهد .
فتحيه بغيظ شديد/ايه الي انت بتقوله ده ي حمدي فهد باشا يترفض انت بتقول ايه دي هتعيش عيشه الملوك .
حمدي وهو يحدث ذاته بوجع/ياربي اعمل ايه انا عارف طالما فهد حطاها في دماغه مش هيسبها وهياخدها غصبن عني بس ساعتها هياخد شرفي ويحطوه تحت رجليه ويموت ملاك بالبطي اعمل ايه بس ياربي .
عامر بابتسامه دخلت الطمانينه ل قلب حمدي /اطمن ي حمدي بنتك في عنيا صدقيني مستحيل اي حاجه تاذيها اطمن .
حمدي بابتسامه وتمني /انا واثق فيك ي عامر بيه انك هتكون امين علي بنتي بس ارجوك دي بريئه اوي .
داليا بجديه /هو أحنا مش المفروض ناخد راي العروسه ولا ايه.
فهد بغرور وثقه/راي مين انتي فاكره أنها ممكن ترفضني .
فتحيه بطمع وجشع/هقوم اندها حالا .
في غرفه ملاك ...
كانت تجلس ملاك وهي تمسك ذلك اللعروسه وهي تلعب بيعا ببرءاه .
فتحيه بسعاده /بت ي ملاك تعالي علشان تتقعدي مع خطيبك .
ملاك بسعاده /هو بابا وافق .
فتحيه بمكر /ايوه وافق ي اختي بعد مافضلت اتحايل عليه بس شكل الواد عجبك مش كده .
ملاك بكسوف وخجل طفله /لا مش كده بس مش عارفه ليه مارتحاله وبعدين عندهم حجات حلوه اوي واقدر اخود من فهد فلوس واعالج بابا واعمل حجات كتير نفسي فيها .
فتحيه وهي تحدث ذاتها بشر /والله وبقا ليكي لزمه ي ملاك ايوه بقا هنقب بسبباك وهنلعب بالفلوس للعب لتتطلق فتحيه عدد من الزغاريط لتتبتسم ملاك بطفوله وبراءه وهي تفكر تفكير طفله تتطمع من خلال ذلك الزيجه باشياء كثيره قد حرمت منها واهمها هو الخلاص من ذلك القاسيه كانت فتحيه تزغرط وهي لم تعاير من يصعد الدرج وهو يحمل بيده ذلك الفستان لكي يهديه الي معشوقته وان يفاتحه عمه في أمر زواجهم ليشعر بخنجر يغرس داخل قلبه يخبره بأنه تأخر كثيرا وقد انتهاء كل شي ليسير جاسر بترقب ووجه شاحب الي الداخل ليتحدث بصعوبه والم وانكسار /خير ي عمي فيه ايه .
فتحيه باستفزاز /خير ي جاسر ملاك اتخطبت ل فهد بيه .
ملاك بسعاده وفرح طفله /ايوه ي جاسر شوف ملاك بقا معاها ايه كل الحجات الحلوه دي فهد الي جابهالي شوف .
لم تعاير ذلك الصغيره أنها بكل حرف تتفوه به تتطعنه في قلبه بلا رحمه ليتتطلع إليه فهد بنظره ثاقبه ليقترب منه بغرور وثقه .
/انت بقا جاسر ابن عم ملاك .
جاسر بغضب وكره /ايوه انا جاسر .
فهد بثقه /ياريت منتاخرش بكره علي الشغل فهد الحديدي مبيحبش الدلع في الشغل فاهم .
حمدي باستغراب /شغل ايه ده .
فهد بخبث ومكر وهو يتعمد استفزازه /سواق ي عمي حمدي جاسر كان مقدم في الوظيفه ونجح بامتياز .
داليا بإعجاب ب جاسر /بس ده مش شكل سواق خالص ي فهد .
ملاك بطفوله وبراءه/جاسر شاطر في كل حاجه وبينجح دايما .
جاسر وهو يشعر بقلبه يكاد يتوقف /فعلا دايما بينجح بس فشل ف اهم حاجه عنده علي العموم الف مبروك عن اذنكم ومن بكره هكون موجود ي فهد بيه .
ليصعد جاسر الي الاعلي بقلبا ينزف الما وحزنا يكفي العالم ليسير الي غرفته سريعا ليسمح لجسده واخيرا بالسقوط أرضا ليتحدث بدموع وصراخ.
/لييييه ليييه ي ملاك ده انا عمري محبيت حد قدك طول عمري عايش ليكي ومعاكي فيه ايه فهد احسن مني علشان تتجوزيه علشان يعني معاه فلوس انا كنت هجبلك اكتر منه بكتير كان عندي حب وعشق يكفوكي العمر كله بس لا ي ملاك لا انتي مش هتكوني غير ليا انا مهما حصل حتي لو اضطريت اعمل حاجه عمري متخيلت اعملها وانت ي فهد قسما بالله لخليك تندم ندم عمرك انك فكرت فيها وخدتتها مني ...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية ملاك الجاسر والفهد) اضغط على أسم الرواية