رواية ملاك الجاسر والفهد البارت السابع 7 بقلم رنا احمد عماد
رواية ملاك الجاسر والفهد الفصل السابع 7
علي ضفاف النيل...
كان يقف اكمل وهو يتذكر ذلك اللحظه الماسؤيه الذي لا تذهب من أمام عيناه ...
فلاش باك ...
في شقه اكمل ...
كان يجلس هو ومالك بدموع والم بعدما تم القبض علي والدهم في قضيه رشوه ..
مالك بدموع ووجع/مش قادر اصدق ليه بابا عمل كده ي اكمل ليه ماحنا معانا فلوس ومستورين والحمد لله ليه يذلنا كده ويكسر عينا ليه ي اكمل ليه .
اكمل بالم ووجع/قدر الله وماشاء فعل منقدرش نعمل حاجه غير أننا ندعيله أن ربنا يغفر له .
مالك بصدمه /مين الي جاي دلوقتي .
اكمل بقلق /مين الي علي الباب .
تقي بجمود /انا ي اكمل .
مالك وهو يتجهةالي الداخل سريعا /طب أن هدخل انا ي اكمل .
ليفتح اكمل الباب ل تقي ليراها تنظر إليه بجمود.
اكمل بابتسامه عشق /تقي طول عمرك بتحسي بيا وعرفتي قد ايه انا محتاجلك دلوقتي .
تقي بغيظ/لا احساسك المره دي غلط انا مش جايه علشان اقف جنبك.
اكمل بقلق /امال جايه ليه. .
تقي وهي تتضع الدبله في يده /جاي ارجعلك دبلتك ي ابن خالي فرصه ثانيه أن شاء الله.
اكمل بصدمه وانكسار/معقول انا كنت اعما لدرجه دي مكنتش شايف حقيقتك ي خساره علي كل الحب الي حبتهولك وانتي واحده واطيه.
تقي بجمود /تشكر ي ابن خالي وانا الحب ده هعمل بيه ايه لما اتعاير واتذل من الناس لما يعرفوا اني اتجوزت ابن المرتشي سلام ي ابن خالي.
باك ....
كانت يد مالك علي كتفه هي من إعادته للواقع مره اخرى.
مالك بتنهيده/كنت متاكد اني هلاقيك هنا مع ذكرياتك الاليمه .
اكمل بغيظ /عايز ايه يلا ايه الي جابك .
مالك بضحك ومرح /هههههه قلقت عليك ي سيدي دي معامله الإخوات برضه تلاقيك غيران.
اكمل بجديه/غيران من مين أن شاء الله.
مالك بتنهيده/وليه متكونش علي حد زي تقي مثلا اصلي عرفت بموضوع العريس الي متقدملها .
اكمل بضيق /وانا هغير ليه أن شاء الله انت ليه مش قادر تفهم أنها ماضي بالنسبه الي وانتهاء خلاص افهم بقا .
مالك بمكر /طيب براحتك تلاقيك غيران من فهد حتي فهد لما هيجوز وانا قاعد .
اكمل بغيظ /نعم ي اخويا وانت قاعد امال انا اقول ايه لما عيل زيك يقول كده .
مالك بابتسامه /اصل انا خلاص فقدت الامل فيك ي اخويا وقررت افكر في نفسي شويه بس واضح أن احنا الاتنين مكتوب علينا نحب ونتعذب .
اكمل بقلق /جرا ايه يلا انت بقالك فتره مش مظبوط مالك احكي لاخوك .
مالك بابتسامه وجع/مفيش حاجه ي اخويا يلا نجيب عشاء احسن انا هموت من الجوع.
في سياره فهد.....
داليا بابتسامه /بس بجد طيوبه اوي ملاك ي أبيه عامله زي الاطفال .
عامر بجديه /بكره هناخد ملاك وتروح عند وليم تنقي اجمل شبكه وكلها من الالماس فاهم .
فهد بغيظ/اللهم صلي على النبي ده الجوازه دي هتقع عليا بقد ايه ليه ده كله.
عامر بحده /وانت مالك هي فلوس ولا فلوسك اعمل الي بقولك عليه .
فهد باستفزاز /وماله ماهو كل حاجه هتكون ليا في الاخر وساعتها كل واحد هيعرف حجمه .
داليا بارتباك /الا قولي ي أبيه هو بجد الي انت قولته هناك أن جاسر ابن عم ملاك هيكون هو السواق بتاعنا .
فهد بسخرية /ايوه هو آخره كده اصلا انا مش عارف هو متانعر وشايفلي نفسه كده علي ايه .
داليا بجراءه /بس بصراحه ي أبيه هو يستاهل أنه يشوف نفسه بجد مز اخر حاجه .
عامر بحده /اتلمي ي بت بلا قله حياه وانت انا شايف أن جاسر مكمن يستاغل اي حاجه في الشركه ده مهما كان ابن عم مراتك ..
فهد بغيظ /اولا هي مبقتش مراتي ثانيا في الموضوع ده بالذات مش عايز حد يتدخل فيه ايه مش معقول كمان كفايه التدليل الي عمال تتدلله ل ست ملاك مش هسيب عائلتها كلها تركب فوق كتافي وتتدلل رجليها ...
في شقه ملاك ...
في غرفه حمدي ...
حمدي بحنان الاب /مبسوطه ي قلب ابوكي .
ملاك بسعاده وفرح/مبسوطه اوي ي بابا اوي شوف حجات حلوه قد ايه جات ل ملاك شوف .
حمدي وهو يمسك يدها بقلق/ملاك ي ضنايا اسمعيني انتي لازم تبطلي البراءه الي انتي فيها دي وتجمدي قلبك ده الدنيا مليانه غدر ي حبيبتي .
ملاك ببراءة وعفوية/وانا مش لوحدي في الدنيا ي بابا انت معايا وجاسر وفهد وجدو عامر ملاك صغيره كلكم لازم تاخدوا بالكم منها صح .
حمدي وهو يحتضنها بحنان/طبعا ي قلب ابوكي كلنا هناخد بالنا منك لانك مسؤوله مننا لكن انتي لما تخرجي من هنا وتتجوزي هتبقي مسؤوله انتي عن حجات كتير زوج وأطفال وحياه جديده .
ملاك بطفوله وبراءه/مانا بعرف اعمل اكل هوكلهم متخافش .
حمدي وهو يحتضنها بحنان وخوف ينهش قلبه /ياريتها جات علي الاكل وبس ده الي جاي هيبقى صعب عليكي ي ضنايا ربنا يسترها عليكي ي ملاك .
صباحا ...
في شقه جاسر ..
تحديدا غرفته ....
كان يقف أمام المراه وهو يرتدي بدلته كان في قمه شيكاته وو سامته فكان ينظر إلي ذاته في المراه بتحدي ل فهد لتقاطعه ووالدته ..
ناديه بسخرية/صدقت ي قلب امك لما قلتلك أنها مش شيفاك غير اخوها .
جاسر بحده ووجع/ماما من فضلك انا فيا الي مكفيني ومش ناقص .
ناديه بحده وغيظ /ايه هو الي فيك أن البت عرفتك الحقيقه انك اخيرا فهمت انك اخوها وبس .
جاسر بوجع وانهيار /لا مش اخوها مش اخوها ي امي ل ابويا وامي هما ابوها وامها ولا راضعين علي بعض ملاك تجوزلي ي امي واوعي تفتكري اني هسيبها ليه مش هيحصل انا هفضل وراهم هما الاتنين لحد مانهي الموضوع ده .
ناديه بعصبية/وهتقابلها علي نفسك وكرمتك وافرض هي بتحبه هتقبل انك تحرق قلبها علشان تنطفئ نار قلبك .
جاسر بغيره وصراخ /بتحبه ايه هي لحقت دي عيله صغيره فرحانه بالحجات الي جابهلها مش فاهمه حاجه.
ناديه بغيظ/انت بس الي شايفها عيله لكن ملاك بنت زي القمر لكن جواها انثي زي كل البنات جواها مشاعر سهل تحب وتتحب وواضح أن فهد هو الي حرك المشاعر دي جواها.
جاسر بغضب وغيره فهو لم يعد لديه قدره على الاحتمال /سلام ي امي انا رايح شغلي .
علي الدرج ....
كانت تقف ملاك ابتسامتها الجميله وهي تنتظر جاسر وتحمل بيدها سندوتشات .
ملاك بطفوله وبراءه/جاسر صباح الخير.
جاسر بضيق ووجع /صباح النور عايزه ايه علشان مستعجل .
ملاك بحزن شديد/ايه ده بتكلمني كده ليه .
جاسر بغيظ وغيره /بكلمك ازي ي عني مانا بتكلم زي الناس اهو وبعدين عايزه مني ايه روحي ل سي فهد بتاعك .
ملاك بضحكه عاليه وهي تمسك وجنته بمرح/يلهووي علي الغيرانه ي ناس انتي بتغيري ي قطه هههههههه.
جاسر باستغراب وهو ينفض يدها بغيظ /ايه ده ي بت انتي بتدلعي ابن اختك حوشي ايدك جاتك داهيه .
ملاك وهي تمسك ذراعيه بتملك /ههههه لا بدلع اخويا حبيبي جاسر انت غالي اوي عندي اوي انت سندي وضهري ي جاسر .
جاسر وهو يحدث ذاته بمراره والم /اه ي ملاك بترفعيني ل سابع سماء وتنزليني ل سابع ارض يارب ساعدني يارب بحبها وعايزها ..
في شركه فهد ....
تحديدا مكتبه ....
اكمل بابتسامه/ي عني كويس اليوم عدا علي خير .
فهد بغرور وثقه /ي ابني انت بتهرج هما كانوا مكمن يرفضوا اصلا دول مشاء الله كل واحد فيهم رسم رسمه في خياله أنهم هيعيشوا علي قفايا بس علي مين اتجوز بس البنت وتبقا في بيتي وساعتها كله هيعرف حجمه عقبالك ي صاحبي بدل مانت قافل علي الماضي كده .
اكمل بسخرية/أن شاء الله ي اخويا قريب .
فهد بغيظ /موت ي حمار .
اكمل بابتسامه/ماشي ي اخويا استني اشوف سي مالك عايز ايه ايوه ي مالك ايه طب انا جاي حالا انا جاي .
فهد بقلق /فيه ايه ي اكمل .
اكمل بفزع /مفيش مالك بيقول خالي تعب اوي وخاد تقي وراحوا بيه علي المستشفي انا لازم امشي .
فهد بجديه /استني مش هسيبك لوحدك جاي معاك .
اكمل بقلق/لا خليك علشان الاجتماع ومشوار ملاك انا هروح لو احتجت حاجه هكلمك سلام ي فهد .
فهد بزفر /اوووف مش وقتك نعم ي جدو خير.
عامر بغيظ /ياريت تكون خدت بالك من التعليمات الي قولتها ي سي فهد .
فهد بخنقه /اوووف فهمت ي جدو اطمن الي هي عيزاه هجبهلها سلام بجد بقت حاجه تخنق ايوه ي سعيد ابعتلي جاسر ...
بعد مرور الوقت ..
جاسر بثقه وثبات وهو يضع يده في جيوبه/افندم .
فهد بغروره المعتاد /اظن لما تبقا واقف قدام مديرك الي مشغلك تقف عدل .
جاسر بكره واستفزاز /ولو اني مش شايفك كده لكن وماله خير ي فهد بيه.
فهد بحده/هتروح الفيلا توصل داليا اختي للمكان الي هي عيزاه .
جاسر بحده/اظن انا لما قدمت في الوظيفه دي كان المفروض اني سواق مدير الشركه مش عائلته كلها .
فهد ببرود/والله اسال عمك وهو يعرفك واظن مرتبك مش قليل ومتفتكرش أن جوازي من ملاك هيخليك تتطمع أو تتخيل نفسك حاجه هنا في الشركه كلامي واضح اتفضل .
جاسر ب توعد وغل من فكره زواجهم /وماله تحت امرك ي فهد بيه.
ليخرج جاسر ليتوقف عند سماع حديث فهد علي الهاتف مع شخص يبدوا أنه مهم بالنسبه له يعده الساعه 4مقابلته باليخت الخاص به ليزعم جاسر علي مراقبته ..
سنرا كيف سيكون صراع الجاسر والفهد 🤜🤜🤜.
في شقه ملاك ...
في غرفتها ...
كانت تتطير ملاك كالعصفوره بذلك الفستان الرقيق لتقتطعها فتحيه بمكر وشر .
/اسمعي ي بت ي ملاك الناس مبتسبش حد في حاله كلهم هيبصولك ويطمعوا فيكي فسمعي اي حاجه فهد يجبهالك ادهالي اشهلهالك ماشي ي حبيبتي .
ملاك بطفوله وبراءه/حاضر ي طنط فتحيه .
فتحيه بخبث ومكر/شاطره ي حبيبه طنط .
في فيلا فهد ...
كان يقف بزفر وضيق وهو ينتظر ذلك المدلله لتهبط داليا بملابسها الفاضحه ومكياجها الصارخ لينظر إليها جاسر باستحقار ..
/كل ده تأخر لطعاني حضرتك كل ده علشان المسخره دي .
داليا بغيظ شديد/افندم انت بتكلمني انا .
جاسر بسخرية وغيظ /لا بكلم خيالك هو فيه غيرك خلصيني هتروحي فين انا عندي شغل كتير .
داليا بغيظ /انت بجد إنسان مستفز اتفضل افتحلي باب العربيه.
جاسر بغيظ وحده/وانتي ايدك اتقطعت افتحي لنفسك .
داليا وهي تركب بزفر /اووووف ده ايه ده ي ربي .
جاسر بغيظ /هتروحي فين .
داليا بغيظ شديد/ي سلام علي الذكاء الصبح كده هكون رايحه فين ي عني .
جاسر باستفزاز /والله بلبسك ده اخرك شارع الهرم .
داليا بغيظ /لا ي شيخ خفيف اوي اتفضل وديني الجامعه ويريت متحشرش نفسك في حاجه تاني .
جاسر بحده/طب لمي لسانك احسالك.
في شقه جاسر ...
كانت قد أغلقت ناديه مكالمتها مع اختها لتحديد نوع زفاف ماهر ورحمه .
ناديه بابتسامه /بت ي رحمه انا لسه قافله مع خالتك وحددينا ميعاد كتب الكتاب بعد عشر ايام .
رحمه بوجع ومراره/وانتي ازي تحديديه من غير ماترجعيلي نكره انا ماليش راي ولا ايه.
ناديه بعصبية/ايوه مالكيش راي والي عندي قولته جهزي نفسك ي عروسه .
رحمه بخنجر يشرخ قلبها /خلاص ي رحمه اتحكم عليكي بالاعدام اه ي مالك اه ..
في شقه ملاك ....
كانت تجلس ملاك ببراءة وطفوله وهي تستعد للذهاب مع فهد بعدما ذهبت فتحيه مع حمدي للطبيب ليقاطعها جرس الباب لتفتح بسعاده لتنصدم ببراءه.
/خير ي طنط اي خدمه .
صوفيا بغضب جحيمي/طنط انتي بقا ملاك ده انتي ليك حساب معايا كبير ولازم اصفيه .
ملاك بخوف ودموع وهي ترجع للوراء /خير انا مش فاهمه حاجه خالص انا معملتش حاجه .
صوفيا بشر وغل وانتقام وهي تشير لذلك المرائتين ليتقضوا علي ذلك المسكينه بالضرب لتصرخ لكن لا يوجد طوق نجاه ترا ماذا سيحدث 🤔
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية ملاك الجاسر والفهد) اضغط على أسم الرواية