Ads by Google X

رواية نور الليل الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورا البغدادي

الصفحة الرئيسية

 رواية نور الليل الفصل الخامس عشر بقلم نورا البغدادي

رواية نور الليل الفصل الخامس عشر

 "سيأتي يومًا تختار فيه نفسك، ستتوقف عن التمسك بالأيادي التي لا تُعيرك اهتمامًا، سترحل دون أن تنظر خلفك ولو لِلحظة، ستتوقف عن التعلق بتلك العلاقات التي تُشبه الحبال الذائبة.. قلبك يستحق أن يُنصف ولو مرة.. أنت تستحق شخصًا يتمسّك بك بكل ما أوتيَ من قوّة، لا أن تُترك."✨🌷
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(في غرفه زين)

مليكه بتوتر: الموضوع أن ندي كدابه ومش بتحبك أنا معرفش هي ليه بتعمل كده بس الي اعرفه انها كدابه أنا سمعتها وهي(ثم حكت له كل شئ)

لينظر لها زين بصدمه ثم يردف: أنا حقيقي مصدوم و مش مصدق نفسي

مليكه: أنا عارفه انك طبعاً مصدوم بس المهم انك عرفت قبل ما كانت تعمل حاجه

زين: أنا فعلا مصدوم يا مليكه..مصدوم فيكي مكنتش اتوقع ده منك أنا كنت عارف انك مش بتحبي ندي وممكن تكوني بتغير منها ومعرفش ايه السبب بس قولت عادي يمكن لأنهم بنات زي بعض بس متخيلتش ابدا أنها توصل بيكي الدرجة انك تكذبي وتظلمي كمان لمجرد انك مش بتحبيها وعايزه تبعديها عني حقيقي أنا مصدوم فيكي يا مليكه وبالنسبة لندي فهي كانت بتكلم اصحابها بخصوص ترتيبات الفرح الي اخر الشهر ... ما تنطقي ساكته ليه؟

كانت تنظر له مليكه بصدمه كبيره وتستمع الي حديثه الذي كان كالأسهم التي تخترق قلبها دون رحمه وعيونها مليئه بالدموع لتردف : خلصت يا زين.. خلصت ... ثم تتجه لتخرج علي الفور ليحاول زين إيقافها: استني هنا ... لتسحب مليكه يديها وتذهب دون أن تعيره اي اهتمام وتتجه نحو غرفتها مباشرةً

أما علي الجانب الآخر في غرفه نور كانت تنتظر مليكه علي عجل
نور لنفسها: انتي اتأخرتي كده ليه يا مليكه ربنا يستر لا أنا هروح اشوف عملوا اي قلبي مش مطمن

ياسمين: رايحه فين؟

نور: هروح اشوف مليكه

...وما أن خرجت من غرفتها حتي رأت مليكه وهي تبكي وتركض الي غرفتها لتعلم نور أنه قد حدث ما كانت تخشي أن يحدث لتتجه الي غرفه زين

(وفي غرفه مليكه)
وما أن وصلت حتي نظرت إلي نفسها في االمرآه ثم قامت بتكسير كل ما علي التسريحه وهي في قمت غضبها ووجعها من تلك الإتهامات التي اتهمت بها منذ قليل .. ثم خرجت لتذهب الي غرفه نور وما ان دخلت حتي وجدت ياسمين فقط
مليكه: فين نور؟

ياسمين: ايه ده يا مليكه انتي بتعيطي في ايه؟

مليكه: بقولك فين نور

ياسمين: نور راحتلك عند زين ... لتتركها مليكه قبل أن تنهي حديثها وتذهب الي غرفه زين لتلحق بنور قبل أن تذهب الي زين وتتحدث معه ولكن كانت نور قد وصلت بالفعل

( في غرفه زين)

نور : في اي يا زين مليكه ليه طالعه بتعيط

زين بغضب: يمكن تكون حست اخيرا بالذنب بسبب كذبها

نور بغضب: أنا مسمحلكش تقول كده علي مليكه لان أنا وانت عارفين كويس جدا ان مليكه استحاله تعمل كده او تكذب وتظلم حد

زين: والله طيب انا الظالم تقدري بقا تفسريلي ايه الكلام الي هي قالته ده

نور: أنا معرفش الكلام ده صح وله لا بس الي متأكدة منه أن مليكه مش بتكذب ممكن تكون فهمت الكلام غلط او فهمته صح مش هتفرق المهم انها مش بتكذب

زين: أنا معرفش كل ده انا اعرف اللي أنا شايفه بنفسي تصرفات مليكه من الاول مع ندي مش طبيعيه

نور: صح هي مش طبيعيه فعلاً بس مسألتش نفسك هي مش طبيعيه ليه

زين: انتي تقصدي اي؟

نور: اقصد أن بما ان انت ذكي اوي كده وواخد بالك من تصرفات مليكه ملحظتش برضوا أن مليكه بتحبك يا زين

زين بصدمه: بتحبني ؟ انتي بتقولي ايه

نور: بقول الي سمعته .. واه يا زين بتحبك .. بتحبك من وهي عيله صغير وكل يوم بتبني في أمل انك ممكن تحبها وانت كل يوم بتجرح فيها أنا مش جايه اقولك سيب ندي وخد مليكه لا لان انت اصلا يا زين متستحقش قلب زي مليكه أنا بس جايه اقولك خليك رحيم يا زين

زين: اولا أنا مكنتش اعرف حاجه زي دي

نور: ممكن .. ممكن مكنتش تعرف بس استحاله متكنش شكيت انت مش غبي للدرجه دي وحتي لو كنت تعرف كنت هتعمل اي يعني

زين: اه يا نور ممكن اكون شكيت بس مكنش هينفع وكنت برضوا هختار ندي

نور: ليه ليه متكنش مليكه؟ أنا اقولك ليه لانك بصيت للشكل والمظهر الخارجي ومبصتش للجمال والبرائه الداخليه

زين: لا يا نور مش كده وبس عايزه تعرفي الفرق بين ندي ومليكه هقولك. ندي ناضجه ندي عندها ثقه في نفسها عندها اهداف واحلام وبتعرف أمتي تكون جد وامتي تكون بتهزر ندي ليها شخصية ندي ليها شكل وأسلوب مختلف ندي تقدر تتحمل مسؤولية جواز واسره وبيت اعكسي كل ده بقه واوصفي بيه مليكه الي تقريبا مبتعرفش تعمل حاجه غير الهزار والضحك بس

نور: يا خساااره يا زين يا خساااره مكنتش متخيله أن الكلام ده او التفكير ده يكون منك انت علي العموم أنا خلصت كلامي خلاص وهرجع تاني وقولك أنا مش جايه اتحايل عليك ترجع لمليكه لا لان متأكده أن ربنا هيعوض مليكه باللي تستهله فعلاً أنا بس جايه اطلب منك تكون رحيم بيها واوعدك يا زين أن بكره الأيام تثبتلك أن كل ظنونك في مليكه كانت غلط ... عن اذنك يا زين.... ثم خرجت علي الفور لتنصدم نور وهي تري ملكيه تقف على باب الغرفه وقد سمعت كل شئ

نور: مليكه أنا

لتتركها مليكه وتذهب الي غرفتها لتذهب نور فوراً خلفها

نور: مليكه يا حبيبتي الكلام الي قاله ده هو ميقصدهوش هو بس متعصب شويه ومش عارف هو بيقول اي..

..لتقاطعها مليكه وهي تردف بصوت هادئ: لا يا نور زين مغلطش زين عنده حق في كل كلمه قالها.. ازاي بطلب منه أو من غيره أنه يثقوا فيا وانا شخصيا مش واثقه في نفسي؟ .. ازاي بطلب منه يحبني وانا مش حابه نفسي؟.. ازاي بطلب منه التقدير وانا مش مقدره نفسي؟ .. ازاي بطلب منه يحترمني ويحترم مشاعري ويكون رؤوف بيا وانا مكنتش رؤوفه بمشاعري؟..ازاي بطلب منه يكون رحيم بيا وانا مرحمتش نفسي؟ .. الغلط غلطي يا نور كل ده بسبب عدم ثقتي بنفسي

نور: الحب عمره ما كان ضعف ولا عيب وانتي حبيتي يا مليكه

مليكه: فعلاً الحب مش عيب بس لما يكون في حدوده وانا اتعديت كل الحدود يا نور لما وقفت حياتي علي زين ... عارفه أنا علي قد ما انا مقهوره من زين واتهماته ليا علي قد ما انا زعلانه من نفسي اني وصلتها للموقف ده ... بس خلاااص يا نور أنا من النهارده هكون فعلاً رحيمه بنفسي ورحيمه بمشاعري وده مش معناه اني هبطل اضحك واهزر واغير من طبيعتي وشخصيتي علشان اتقمص شخصيه تانيه تعجب اللي حوليا لا أنا هفضل ملكيه بس هكون واثقه في نفسي هدي لنفسي التقدير والاحترام والحب اللي تستحقه علشان تلاقي المثل من اللي حواليا ومتاكده اني هقدر اداوي جرحي بنفسي

نور: هو ده الي كنت بحاول افهمهولك يا مليكه أنا مبسوطه اوي انك قدرتي تدركي ده ومتدخليش في حاله من الاكتئاب انتي قويه يا مليكه وجميله وانا متاكده أن ربنا هيعوضك أنا هسيبك ترتاحي يا مليكه وبكره نبقا نتكلم تصبحي علي خير يا حبيبتي

مليكه بابتسامه: وانتي من أهله يا نور

وبالفعل خرجت نور لتنظر مليكه الي نفسها في المرآه بتحدي وهي تنوي أنا تبدأ من جديد نعم ليس بالسهل ولكن ليس بمستحيل
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في سياره كريم)
ساره بضحك: لا خلاص بقى أسكت أنا هموت من الضحك

كريم: يا شيخه اضحكي اضحكي فوقيها كده لو عايزه تقلعي اقلعي كمان والله متحرمي نفسك من حاجه

ساره بجديه: اقلع اي

كريم: اي يا سوسو أنا بهرء معاكي مهرئش يعني علي العموم خلاص لو الموضوع دايقك اقلع أنا عادي

ساره بضحك: لا.. لا أنا ولا انت اسكت بقا علشان صدعت

كريم: شوف شوف خدت غرضها مني ودلوقتي بقيت كخه ماشي لعلمك أنا مش اي حد ياخد من وقتي كده اه انا بفهمك بس

ساره: اه اه طبعاً انت هتقولي اركن بقه علي جمب حضرتك علشان أنا وصلت

كريم: تمام طيب اي

ساره: اي

كريم: هو ايه الي اي

ساره: اي في ايه

كريم بضحك: متخلي في شويه من نفس العصير الاحمر الي طلبته الصبح واعزمي عليا حتي اشرب قهوه عندك و الشقه فاضيه والحاجه راضيه

ساره: انت بتقول اي

كريم: لا تصبحي علي خير انتي يا سوسو يلا يا ماما ده انتي عايزه مترجم

ثم اتجه مباشرة للعوده إلى القصر
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في القصر)
عاد كريم الي القصر مره اخرى بعد أن أوصل ساره الي منزلها ليري ليل يجلس وهو شارد في أمر ما ليردف بمرح
كريم: ايه ده ليل بنفسه مستنيني يطمن عليا

ليل: واطمن عليك ليه انت نوغه

كريم: احمم ايه الإحراج ده

ليل: إذا كان عجبك

كريم: عجبني طبعاً الا هما فين باقي الشباب

ليل: راحوا يناموا

كريم: كويس أنا اصلا عايز اتكلم معاك

ليل: ارغي

كريم: ارغي لا لا اسلوبك مش لطيف يا ليل

ليل: طيب هنتكلم ولا هنهزر كتير

كريم: لا هنتكلم أنا عايز اعرف هو الوحش مش ناوي يتجوز بقا انت بتكبر يا ليل ولازم يكون عندك اسره وكيان

ليل بسخرية: شوف مين الي بيتكلم وبعدين انت مقعدني
علشان تتكلم في الموضوع ده اي جيبلي عروسه

كريم: بعيداً عن لهجه السخريه اللي بتتكلم بيها بس تمام واه يا ليل عندي العروسه وانت كمان تعرفها

ليل :ومين دي أن شاء الله

كريم: نور

ليل: نور مين؟

كريم: نور يا ليل

ليل: انت اكيد اتجننت يا كريم دي مرات اخويا

كريم: كانت .. كانت مرات اخوك الله يرحمه ولو انت متجوزتهاش غيرك هيخدها نور صغيره وجميله ومش هتفضل طول عمرها كده

ليل: لا انت الظاهر اتجننت فعلاً

كريم: لا يا ليل انت ممكن تضحك علي الكل الا أنا ... وانت وانا عارفين كويس أن محدش بيفهمك قدي يا ليل انت مشفتش نفسك في المستشفى كنت عامل ازاي ولا لما كنت هشيلها عملت ازاي ورفضت

ليل: ده لان هي واحده مننا وبعدين مركزتش اوي في التفاصيل الي انت بتتكلم فيها دي ثم انت عارف كويس راي في موضوع الحب والجواز ده

كريم: وعلشان عارف كويس اللي حصل معاك ووصلك لكده بقولك عيش يا ليل وحب وكمل بقا حياتك. هما كبروا دلوقتي خلاص ..حتي لو مش هتبقي نور وانت فعلاً مش بتحبها خلاص يبقي غيرها المهم انك تبص لنفسك شويه يا صاحبي

ليل بجديه: مينفعش يا كريم مينفعش الموضوع ده انتهي النقاش فيه من زمان... أنا طالع انام تصبح علي خير ثم يذهب علي الفور ... لينظر كريم الي فراغ ليل بتفكير في أمر صديقه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في صباح يوم جديد في غرفه مليكه)
استيقظت مليكه وكلها عزيمه لتكون شخص افضل مما كانت عليه نعم إنه أمر صعبه ولكن ليس بمستحيل.. لتتجه الي المرحاض وتقوم بالاستحمام ثم تخرج بعد مده من الوقت وتقوم بأرتداء ملابسها و تضع القليل من مستحضرات التجميل البسيطة للغاية والتي قد أبرزت ملامحها الجميله ثم رفعت شعرها الي اعلي بشكل عشوائي مبعثر زادها جمالا لتنظر الي انعكاسها في المرآه بكل ثقه وهي تري نفسها ملكه نفسها لا ينقصها شئ وهذا ليس بفضل مستحضرات التجميل أو غيرها فهذا روتين تفعله يومياً ولكن الاختلاف هو. نظره الثقه بالنفس ... وما أن انتهت حتي سمعت صوت دقات الباب لتفتح وتري زين ليردف: ممكن اتكلم معاكي؟

مليكه بأبتسامه: طبعاً يا زين اتفضل

ليستغرب زين من طريقة حديثها الهادئه ويدخل بالفعل..زين: مليكه أنا جاي اتأسفلك أنا مكنتش اقصد اللي أنا قولته ده حقيقي أنا لما بكون متعصب بقول كلام وانا مش قصده وموضوع امبارح ده كان حساس جداً أنا أنا اسفه يا مليكه ارجوا انك تسامحيني ومتزعليش مني

مليكه بأبتسامه: بالعكس يا زين انت كلامك امبارح كان كله صح وانا مش زعلانه منك بالعكس برضوا انا المفروض اشكرك انت عملت فيا جميل كبير اوي خلتني اشوف حاجات مكنتش شيفاها ولا مدركاها أنا مش زعلانه يا زين وممكن فعلاً اكون أنا فهمت غلط وعلي العموم اعتبرني مقلتش اي حاجه والف مبروووك

لينظر لها زين بأستغراب ثم ابتسم: طيب الحمدلله انك مش. زعلانه طيب هو هتركبي معايا النهارده ولا برضوا مع مالك؟

مليكه: مش هتفرق كتير كلكوا اخواتي

لينظر لها زين بتأمل لهذه الكلمه والتي لاول مره تردفها: اممم.. اه اه طبعا اخواتك تمام طيب يلا بينا

مليكه : اوك روح انت وانا هحصلك

ليخرج زين وهو سعيد أنها سامحته ولكن كان في حاله استغراب من طريقه حديثها البسيطه واله‍ادئه الواثقه من حديثها فهذه الصفات ليست بصفات مليكه.. بالإضافة إلي تلك الكلمه التي لازالت تتردد في أذنيه (كلكم اخواتي)

أما عند مليكه وضعت يديها علي قلبها وهي تتحدث معه وتهدئه: خلاص قولت كلامك وخلاص.. اوعاك يا قلبي تخزلني
ثم خرجت علي الفور وذهبت الي الأسفل

( نعم فبرغم كل ما قالته وبرغم أدراكها الصواب وأنها كانت علي خطأ ولكن عزيزي القارئ نحن بشر وستظل هذه مشاعر وليست بريموت كنترول نضغط عليه فتنمحي كل مشاعرنا والتي بقيت لسنوات فهي خطوه ليست بسهله ولكن أيضا ليست بمستحيله) وبالفعل ذهب كل منهم الي الشركه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في القصر وبالتحديد في غرفه وفاء)
كانت تجلس في غرفتها وتصلي وفارس يجلس أمامها علي الأرض يلعب بألعابه الصغير ينظر لها بعدم فهم لما تفعله وفي بعض الأحيان يظنها تلاعبه فيضحك لها وما أن انتهت من أداء الصلاة لتنظر له بأبتسامه
وفاء: انت بتضحك علي ايه يا قلب تيته .. يلا تعالي تعالي ليضحك فارس علي حركاتها ويزحف إليها نعم فهو قد تم عااام من عمره ..

وفاء: ههههه ربنا يديم ضحكتك يا حبيبي طول العمر اه يا فارس لو تعرف انت مصبرني علي وجع وحزن قد ايه الحمدلله علي كل حال ربنا كان رحيم بيا اوي لما خد ابني وبعتك من ريحته ليا الحمدلله .. ليقطع حديثها صوت دقات الباب ثم تدخل چنا وتردف: صباح الخير يا خالتو عامله ايه النهارده

وفاء: الحمدلله يا حبيبتي

چنا: طيب الحمدلله ثم نظرت إلي فاارس واكملت: أنا كل ما ابوص للواد ده احسن أن ليل قدامي اوعي يا خالتو يكون ده ابن ليل وانتو خايفين تقولولي

وفاء: خايفين نقلك ليه يا هبله انتي وبعدين ما طبيعي يبقا فيه شبه من ليل هو مش عمه وبعدين انتي ناسيه أن ليل وسالم اصلا كانوا شبه بعض جدا

چنا: لا مش ناسيه بس خايفه بقولك اي يا خالتو انتي مش هتجوزيني ليل بقا أنا شفته وهو خارج من عندك الصبح متكلمتيش معاه

وفاء: يخربيت جنانك يا چنا يعني عيزاني أقوله اتجوزها بالعافية ليل يتعمل معاه كده وبعدين جالي الصبح علشان يطمن عليا زي كل يوم اقوم أقوله هتتجوز چنا امتي وانا عارفه رأيه

چنا: يعني ايه يعني... انتو شكلكوا كده بطفشوني علشان نور هي اللي تتجوزه

وفاء: يا بنتي اعقلي وبطلي جنانك ده وحبي بجد يا چنا انتي جميله نقصك بس تعقلي شويه وتحبي مش تكوني متملكه وخلاص

چنا بزعل: ماشي يا خالتو ماشي بس لعلمك أنا مش هسيب ليل برضوا للحربوقه الي اسمها نور دي .... ثم خرجت علي الفور من الغرفه

وفاء: ربنا يهديكي يا بنت اختي ويعقلك ويبعتلك اللي يغيرك بجد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في الشركه وبالتحديد في مكتب مليكه)
كانت تعمل بكل جديه حتي دق الباب ودخلت ساره ونور
ساره: يا صباح الفل

مليكه: يا صباح القشطه بالمربي

ساره: ايوه مدام ضحكتي كده يبقا موضوع امبارح طلع صح

مليكه بضحك: عيب عليك يا رؤوف.. احكيلها يا نور

نور: ما بلااااش

ساره: هو ايه الي بلاش لا ده هو يوم اللي غيبتة عنكوا وهموت واعرف ايه الي حصل مخليكوا مبسوطين كده

مليكه بسخرية وضحك: ما بلااااش تغيب عنا تاااني ما بلاااااش

نور : أنا هقولك يا صحبتي ( ثم حكت لها ما حدث)

ساره بصدمه: يا حوستي

نور بضحك: حوستك ههههههه

ساره: انتو بتضحكوا لا أنا مش مستوعبه وانتي يا مليكه ايه عادي كده؟

مليكه: طبعاً مش عادي بس كل الحكايه اني قررت اقدر نفسي يا ساره علشان الي حوليا يقدرها وأحاول انسي وأكمل حياتي وعلي راي نور ده نصيب اصلا كان في موضوع عايزه احكيهلكوا بس معرفتش امبارح

ساره: أحكي يا ختي احكي

مليكه: علي اتقدملي امبارح

نور: انتي بتتكلمي بجد طيب وانتي قولتيله اي؟

مليكه: مرديش يسمع مني رد وقالي مستعد استني حتي لو سنه واي ان كان الرد هحترمه

ساره: طيب والله راجل محترم طيب وهتعملي اي

نور: مليكه اوعي تقنعيني انك نسيتي زين من امبارح للنهارده انتي لازم تفكري كويس علشان متظلميش علي ولا نفسك

مليكه: لا طبعا منستهوش ولا هقدر احب تاني علي الاقل الفتره دي أنا بحبه يا نور بس هحاول اطلعه من حياتي هو ميستحقنيش وانا السبب في ده المهم أنا بفكر أقوله لا

ساره: لا إله إلا الله هو مش قالك ممكن استناكي سنه

مليكه: اه

ساره: طيب انتي اتعملي معاه عادي وادي لنفسك فرصه من هنا ليوم فرح زين وشوفي يمكن تغيري رايك وتحسي باي حاجه ناحيتة
مليكه: انتو شايفين كده

نور: اه بصراحه انا مع رأي ساره جداً

مليكه: تمام مع اني عارفه نفسي بس ماشي من ضمن التغير بقا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(في مكتب مالك)
كان يجلس هو وكريم ويتحدثون في العمل وبعد مرور بعض الوقت ينظر كريم ومالك الي بعض ثم يضحكون

كريم: يا شيخ يخربيت رخمتك بقا أنا ماسك نفسي من الصبح وفي الاخر تضحكني برضوا

مالك بضحك: اصل بصراحه انا مش عارف ازاي يحطونا أنا وأنت مع بعض في شغل ومهم كمان طيب كل واحد لوحده ماشي انما مع بعض ده ولا تحدي اريال مع اوكسي ومنتظرين أننا هننتج ڤانش مثلاً ههههه

كريم: اوبا بوص بوص علي الحلويات الي ماشيه في الشركه دي يا شيخ الواحد شافها قلبه دق 6 دقات

مالك: انت هتستهبل هما ثلاثه بس

كريم بضحك: لا ما انا شفتها هي واصحابها هههههه

مالك بضحك: عارف ليل لو لمحنا بس هيعمل فينا ايه هيركبنا الشلاااحه.....

كريم: عيب عليك شلاحه ايه وانا معاك

ليسمعو صوت ساره: الله الله علي الشغل

لينفزع مالك وكريم ليردف: اوعي الشلااااحه

مالك: هو ده اللي متخفش وشلاحه ايه وانت معايا الله يكسفك

ساره: انتو بتعملوا ايه

مالك: بنعاكس البنات

كريم: هو يقصد بنعاين البنات اااقصد الاوراق بنعاين الاوراق

مالك: ايوه هو بالظبط كده كنا بنعاكس الاوراق..ااابنعاين الاوراق هو في إيه

ساره بسخريه: في شغل يا استاذ منك ليه اتفضلوا قدامي علشان نعاكس الاوراق مع بعض ااقصد نعاين الأوراق

كريم: عجبك كده

مالك: يا عم احمد ربنا أن مش ليل الي شفنا

ياسمين: مال صوتكوا عالي ليه ... لينظر مالك الي ساره يردف: ساره احنا اصحاب استري عليا ومتحكيش حاجه يسترها عليكي ربنا

ساره: بعينك هقولها

مالك: ( بصوت محمد هنيدي) سامحيني انفوس انفوس سامحيني

ساره بضحك: خلاص انت هتشحت ثم نظرت إلي ياسمين واكملت مفيش حاجه أنا بس كنت بقولهم يعاينوا الاوراق بتركيز شويه وبسرعه

كريم: حصل وانا اشاهد

ياسمين بضحك: مش مستريحالكوا بس ماشي يلا علي الشغل علشان عندنا إجتماع كمان نص ساعه يا حلوين

ثم يذهبون إلى العمل مره اخرى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

تسريع في الأحداث ( وبعد مرور أسبوعين كاملين حيث لم يتبقي علي موعد زفاف زين سوي ثلاث ايام فقط وبالتأكيد لم تخلوا هذه الأيام من الأحداث حيث كانت
(عند ياسمين ومالك )
كعاده مالك ظل يغفر لياسمين اي شئ قد ازعجه منها واوقف ختطه مع ساره نهائي عندما لاحظ تغيرها معه وأما عند ياسمين فقد غلبها حبها لمالك في بعض الأحيان وجعلها تظهر مشاعرها وتنحرف عن تعليمات اصدقائها ولكن بالطبع لم تمنع نفسها من الاستماع اليهم في بعض الأحيان أما علاقتها مع ساره فقد تحسنت جدا واصبحوا اصدقاء منذ عيد ميلاد زين ومالك ونصحتها ساره أكثر من مره أن تظهر مشاعرها لمالك دون خوف
★★★★★★★★★★
(أما عند زين وندي ومليكه)
فكانوا اسبوعين مليئين بالاحداث ظلت مليكه في محاولتها في التغير من نفسها الي الافضل وان تشغل نفسها تماماً عن زين وتتعامل معه في أضيق الحدود وبالنسبة ل علي فلم تعطيه اي رد كما اقترحت عليها ساره ونور.. أما زين فكان يشعر بالاختلاف الذي أصبحت عليه مليكه لا يعلم لماذا كان يشعر بالضيق من تحولها ذلك يمكن لانه تعود عليها طوال الوقت أنها من تبدأ وتحاول فتح احاديث بينهم علي عكس ذلك الوضع الجديد لا يعلم ،أما عن علاقته مع ندي فكانت مثلما هي عليه لم يحدث بها جديد
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( أما كريم وساره)
فظل كريم في مرحه مع كل من حوله وفي عمله يعمل بجد واجتهاد وطبعاً لا ينكر أن شخصيه ساره تعجبه ولكن السؤال هل سيظل مجرد اعجاب فقط ام للقدر راي اخر ..وأما ساره فقد لفت انتباهها التشابه الكبير بين مالك وكريم وزاد اعجبها بشخصيه كريم المرحه والجاده في بعض الأحيان فهو يعلم جيداً كيف يجعل من كل صعب سهل بمرحه وذكائه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( أما نور وليل)
بالطبع من الصعب تغير شخصية ليل ومن الاصعب جعله يعترف بمشاعره حتي لنفسه ولكن من السهل انك تقع في عشقه زادت مشاعر نور كثيرا اتجاه ليل وأما بالنسبة له فكان في بعض الأحيان يتعامل معها بأهتمام كبير والحين الآخر يتعامل بجفاف تام وكأنه لم يفكر بها يوماً ولكن هذا لم يمنع ابدا حقيقه ان نور أصبح لها مكان في قلب ليل حتي ولو لم يعترف بذلك أو يحاول ان يكذب مشاعره ويخفيها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( وعند وفاء وفارس وچنا)
ظلت چنا طوال الوقت تحاول انت تلفت انتباه ليل كما تفعل طوال حياتها ولكن دون جدوى كالعاده أيضاً أما وفاء فلا تخرج من غرفتها الا قليلاً وبالطبع فارس معها

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent