رواية بنات الخالة الفصل الخامس عشر بقلم شروق حجازي
رواية بنات الخالة الفصل الخامس عشر
في قصر المنوفي
اسماعيل:زي مابقولك يحاج عويس طلع إبراهيم الشافعي عنده أحفاد بنات من ابنه حسن اللي مات ولسه وصلين من فترة قصيرة
إسماعيل: كده جه وقت الدفاتر القديمة تتفتح
والوعد يتنفذ والا الجاي كله يبقي دم
عويس: معاك حق ياإبني هو سليم جاي امتا من ألمانيا
إسماعيل: لسه مكلمه النهارده الصبح قال إنه هينزل علي
أخر الاسبوع
عويس : يجي بالسلامة
وانا بليل ليا زيارة لقصر الشافعي
إسماعيل: وانا هاجي معاك يابوي
عويس :ليه هو أنا صغير ياولدي
إسماعيل: قطع لسان اللي يقول عليك كده يابوي
أنا قصدي عشان متروحش لوحدك
عويس: خلاص يولدي بعد صلاة العشا
إسماعيل:هكون جاهز يابوي
عند فهد وأينور
فهد: انتي لحقتي نمتي أمال أنا بسهر وبقوم بدري
أينور وهي مغمضة عينها: سمعاك علي فكرة
فهد: طب يلا عشان وصلنا
أينور:يلا
أينور وفهد نزلوا من العربية واتجهوا لعميد الكلية
أينور:تتوقع هيوافق اننا ناخد ورق نور ولا هيرفض عشان لازم هي بنفسها تسحبه
فهد : هو انتي متعرفيش أنا مين ولا اي
انتي ماشية مع فهد الشافعي يماما فوقي
أينور: يخربيت تواضعك ياشيخ ولا هيطلع العميد يعرفك ولا نيلة
فهد : بتقولي حاجه
أينور: بقول أوضة العميد أهية يلا ندخل
فهد خبط علي الباب ودخل وأينور دخلت وراه
العميد: دكتور فهد منور والله بقالك كتير مجيتش زيارة للكلية تدي محاضرات زي الأول
فهد:دا نورك وبعدين انت عارف اني بقيت مشغول بسبب الشركات
العميد: ربنا يكون في عونك بس عاوزينك تزورنا من وقت للتاني
فهد: هحاول أظبط مواعيدي عشان المحاضرات بس موعدكش
العميد بضحك: بإذن الله تكون معانا زي الاول
الجامعة من غيرك وحشة والطلبة بيسألوا عليك علي طول
فهد: خلاص هشوف الموضوع ده وأرد عليك
المهم بس انا جايلك عشان عاوز أحول ورق بنت عمي وبنت خالتها من الجامعة
العميد :ليه حصل حاجة هنا في الجامعة ضايقتهم
فهد:لا بس هم دلوقتي نقلوا من القاهرة
العميد: خلاص ماشي ثواني وأخلص الاجراءات
فهد :خلاص ماشي شكراً لحضرتك
العميد:العفو يادكتور فهد
دا انت جمايلك مغرقانا
وبعد وقت
العميد:اتفضل يادكتور فهد
فهد: شكراً مره تانيه لحضرتك
العميد:العفو نورتنا والله
فهد: بعد اذنك
العميد: الاذن معاك متطولش علينا بقا
فهد:بإذن الله
كل الحوار ده دار بين فهد والعميد وأينور فاتحة بوقها
ومش مصدقة
فهد وأينور طلعوا من أوضة العميد
فهد :هتفضلي فاتحة بوقك كده في دبانة دخلت علي فكره
أينور: انت طلعت تعرفة بجد واي دكتور فهد دي
فهد : هو انا ههزر معاكي يعني
أينور: طب اي دكتور دي ومحاضرات
فهد: مش وقته يلا عشان نلحق نسافر قبل الليل
أينور بصتله وسكت
وراحوا ركبوا العربية واتحركوا
أينور كل شويه تبص لفهد
وفهد ماسك نفسه من الضحك
فهد:فضولك هيقتلك
أينور: ولما انت عارف طب قولي بقا
فهد:لا
أينور:دا انت رخم
فهد فضل يضحك علي أينور
في قصر الشافعي
ياسين : والله ماهسيبك ياأسر الكلب
أسر بضحك:امسكني بس وبعدين نشوف
ياسين :ماشي ماشي
زين:ايه صوت الزعيق ده
حمزة:أكيد أسر وياسين هو مش ياسين جه معروفة يعني
زين: تعالا نطلع نشوف في اي طيب
حمزة:لا أنا مش طالع كفاية أخر مرة
زين فضل يضحك علي حمزه
زين:متفكرنيش
حمزة:اضحك ياخوياا
منتا مخدتش عشر غرز في رأسك
زين: مهو أسر أخوك متخلف معرفش ينشن صح الكوباية
بدل ماتيجي في ياسين جات فيك
حمزة: لا ياخويا هو من ناحية نشن فهو نشن بس أنا حظ
أمي اللي دكر كنت واقف ورا ياسين
وأسر لما حدف الكوباية ياسين لحق نفسه ووطي إنما أنا
فضلت واقف
زين: طب هطلع أنا أشوف في اي المرة دي
حمزة:ربنا معاك
زين:بقولك اي اطلب الإسعاف احتياطي
حمزة: تصدق وهطلب الشرطة كمان
زين وحمزة فضلوا يضحكوا
ياسين : طب لو راجل أقف
أسر:من ناحية راجل فأنا راجل أوي وانت قدري ياسوسو
ياسين:سوسو مين ياابن ال *******
أسر: تؤ تؤ مش كده كده بتغلط في خالك وانا ساكت
زين:بس انت وهو مش هتعقلوا بقا
ياسين: انت بتقولي انا ماتقوله هو
أسر:أيوه بقا هاتها فيا ياسوسو
ياسين:برضوا هيقولي سوسو
ماتسترجل ياض بذمتك انت ظابط
ياسين مسك كوباية ماية وجاي يحدفها علي أسر بس
أمندا كانت معدية وهي اللي اتغرقت
أسر بضحك:البس
أمندا: نهار اسود
ياسين:أنا أسف والله مكنش قصدي أجيبها فيكي بس
انتي اللي عديتي فجأة
أمندا متكلمتش
بس مسكت كوباية ماية وقامت حدفاها علي ياسين
أسر: أوبس
زين:شكل الحوار هيسخن
ياسين: ايه اللي انتي هببتيه ده
أمندا: نفس اللي انت هببته
ياسين: بس أنا مكنش قصدي أجيبها فيكي انتي اللي
طلعتي فجأه زي العفريت
أمندا :انا عفريت
ياسين: دا لو شافك هيخاف منك
أمندا: كمان
طب ماشي انت اللي جبته لنفسك
ياسين:هتعملي اي يعني
أمندا:الايام بيننا ياحضرت الظابط
ياسين: طب يلا من هنا ياشاطرة
أمندا:حاضر ياسوسو
أسر:ههههههههههههه
مش قاااادر
ياسين: عجبك كده طب تعالا والله منا سايبك
أسر: لا كده انت خدتني علي خوانة
ياسين : ولما رميت الماية الساقعة عليا وانا نايم ده كان
اسمة اي
أسر:خلاص بقا قلبك أبيض فكني بقا
ياسين:انسي
أسر: زين خليه يفكني
زين: لا تستاهل عشان تتلم شويه أنا ماشي
أسر:يازين انت رايح فين تعالا فكني بقا
أسر: ياسين أخلص فكني قبل ماحد يشوفني
ياسين: خليك كده لحد ماحد يجي ويفكك تيكير يابيبي
أسر:ياسين متهزرش تعالا هنا
طيب ماشي خليك فاكرها
أسيل :أسر أسر
فوق
أسر: أسيل كويس انك جيتي فكيني يلا بسرعة قبل ماحد يشوفني
أسيل:طب مين اللي ربطك كده
أسر: الزفت ياسين أخوكي
أسيل:انتوا مش هتبطلوا شغل العيال ده
أسر:اخلصي بس وفكيني يلا
أسيل: أهو خلاص الحبل اتفك
أسر :ماشي أنا رايح أوضتي
أسيل:ماشي
إسماعيل :بقولك يابني قول للحاج إبراهيم ان الحاج عويس عاوزة
البواب : حاضر
عمار: خير اي جابهم عندنا
الحاج إبراهيم: ودول يجوا من وراهم الخير أبدا
عمار: اطردهم من هنا
الحاج إبراهيم:عيب ياولدي دول مهما كان ضيوف عندنا
دخلهم يابني
عمار: اي جابكم هنا
إسماعيل:الكلام مع الكبار انت متتكلمش
الحاج إبراهيم: أبوك مربكش انك لما تكون ضيف في بيت حد تحترم نفسك وصوتك مايعلاش بس صحيح نسيت انكوا متعرفوش في الأصول
الحاج عويس: من غير كلام ملوش لازمة
احنا جايين عشان الوعد يتنفذ
ولا انت كبرت ونسيت ولا اي يحاج ابراهيم
محمد(ابن الحاج ابراهيم):لما تتكلم مع أبوي تتكلم
باحترام ياراجل انت والا هنطردك برة
انت سامع
الحج عويس : سليم ابن ابني نازل علي أخر الاسبوع
حضروا نفسكوا هنكون نسايب قريب
فهد وأينور في اللحظة دي كانوا وصلوا البيت
فهد:ايه ده هو انت معرفتهمش ولا اي ياجدي
الحاج عويس:يعرفنا اي
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية بنات الخالة"اضغط علي اسم الرواية