رواية نور الليل الفصل السادس عشر بقلم نورا البغدادي
رواية نور الليل الفصل السادس عشر
ليست كل المشاعر قابلة للمشاركة ..
ولا كل الأفكار قابلة للكتابة ..
ولا كل الأحداث قابلة للسرد ..
ولا كل الهزائم والإنتصارات قابلة للتدوين والعرض"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(في الشركه وبالتحديد في غرفه الاجتماعات)
كان يجتمع الجميع فاليوم لديهم اجتماع مهم
ليل بجديه تاامه: أنا جمعتكوا النهارده لاني حابب اتابع المشروع الي سلمته لكل شخص منكم وصل لايه لأن الفتره الجايه وخصوصاً خلال اليومين المقبلين احتمال كبير تواجدنا هيكون بسيط في الشركه وهكون معتمد عليكوا انتوا وده لسبب وهو زفاف الاستاذ زين العامري وطبعاً هتوصل للجميع بما فيهم حضرتكم دعوة الزفاف....
وما أن انتهي من حديثه حتي أقبل جميع الموظفين المتواجدين في الاجتماع علي تهنئه زين علي زفافه
زين بأبتسامه: الله يبارك فيكم جميعا شكرا
وكان كل ذلك تحت أنظار مليكه التي كانت تري تهنئه الجميع لزين وفي كل مره تتكرر التهنئه تشعر بألم في قلبها ولكن لا لا يا مليكه هو لا يستحقك ولم يكن يوماً من نصيبك اقوي يا مليكه كل تلك الكلمات كانت ترددها مليكه في سرها حتي لا تضعف ثم يخرجها من شرودها صوت ليل
ليل: شكراً جدا لكلامكوا بس ممكن نرجع لكلامنا عن الشغل حابب اعرف منكم اخبار المشاريع الي استلمتوها وكل شئ يخص الشركه من أعمال الفترة الي فاتت حتي الحسابات كل شئ اظن كلامي وااضح نبدأ بأستاذ زين وأستاذ علي والانسه مليكه
زين بجديه: الحقيقه ان من وقت استلام المشروع وتم العمل عليه فوراً وبشكل مكثف وده واضح جدا في الملفات الي استاذ علي سلمها ده بعد مرجعناها طبعاً واتأكدنا أن مفيش اي غلطات الحمدلله
ليردف ليل وهو ينظر في الملفات التي أمامه : امم ممتاز فعلاً المشروع لحد الان في تحسن.. أنا مبسوط جدا بالتفاعل اللي كان بينك انت وأستاذ علي واستاذه مليكه وارجوا التحسن ده يكون مستمر .. ثم وجه نظره الي علي وأكمل: أما بالنسبة ليك يا علي فالفتره الجايه ولحد ما زين ما يخلص ترتيبات فرحه انت اللي هتمسك المشروع وانا واثق انك مش هتأثر في الشغل
علي: شكراً جدا لثقتك فيا يا استاذ ليل
ليل: انت اثبتلي انك تستحق الثقه دي واتمني تحافظ عليها .. طيب وبالنسبة للاستاذه مليكه أخبار شغلها وتدريبها وصل لايه
علي: الحقيقه استاذه مليكه برغم انها متدربة إلا أنها حقيقي ليها عامل كبير جدا في اللي المشروع وصله حالياً واتعلمت بسرعه جدا وليها كل الشكر والتقدير حقيقي
ليل: ممتاز جدا برافوا عليكي يا استاذه مليكه
مليكه: العفوا يا يافندم ده شغلي وحابه أشكر استاذ علي لمجهوده معايا خلال الفترة اللي فاتت
ليل: تمام ..وبالنسبة للأستاذ حازم أنا تابعت اخر فتره الحسابات العامه للشركه وحقيقي مبسوط من التقدم والدقه الي في الشغل
حازم: متشكر جدا يا استاذ ليل بس بصراحه ده مش مجهودي لوحدي ولكن جميع الموظفين المشتركين معايا في العمل ليها عامل كبير في ده وبالنسبة للاستاذه نور فهي حقيقي ممتازه جدا واتعلمت بسرعه كبيره ده غير أنها فعلاً كامله من كل شئ
ليل وقد تبدلت ملامحه أكثر جديه وغضب ليردف: نعم يا بابا بتقول. حاجه
حازم بحرج: ااقصد يعني هي كامله في كل شئ يخص الشغل ربنا يوفقها
ليل: اممم طيب اسند ظهرك كده وارتاح ... ثم رمق نور بنظره ارعبتها وكأنه يستحلف لها وأكمل وانت يا استاذ مالك انت والاستاذه ساره والاستاذه ياسمين اي اخبار المشروع الخاص بيكم
مالك بجديه: لحد الان كل حاجه تمام جدا وده طبعاً واضح جدا في الملفات الي عرضناها علي حضرتك
ساره: كلام استاذ مالك مظبوط ده غير أن الشركه المشاركه معانا في المشروع البنائي راجعت التحديثات اللي طرقت علي المشروع ومبسوطين جدا
ليل: حلو جدا و بالنسبة للاستاذه ياسمين
ساره: طبعاً ليها عمل كبير في ده وحقيقي هي في تحسن مستمر
ليردف ليل اللي ياسمين: انا مبسوط جدا من التحسن ده يا استاذه ياسمين.. ثم نظر للجميع حقيقي أنا مبسوط منكوا كلكوا وبالنجاح المستمر الي وصلتوله تقدروا تتفضلوا
ليخرج جميع الموظفين عدي كريم الذي كان يبتسم لليل ثم أردف : ايه الاخبار كنت عاجبكوا وانا شجره تفاح قاعده في الاجتماع لما أنا مش هتسال زيهم ما كنت سبتني في الفسحه برا اشم هواء
ليل بسخرية: تشم هواء برضوا ولا تعاكس في البنات ثم ان انت بقالك يومين في الشركه لحقت تعمل اي ده غير انك غيرهم انت تعتبر هنا مكاني يعني وضعك غيرهم ثم إن أنا بس مستني نخلص من جواز زين وبعدين تمسك مشروع بنفسك أو تكون مشترك مع فرد منهم القرار قرارك بس اي قرار هتخده مفيش تراجع فيه ده شغل يا استاذ
كريم: يا عم عارف والله انا بس بهزر معاك ثم إن انت كمان عارف انا في الشغل عامل ازاي
ليل: عارف وعلشان كده سايبلك حريه الإختيار حابب اشراف واداره تمام حابب اي شئ اخر برضوا تمام
وانتهي الحديث وذهب كل منهم الي عمله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(بالأمس في القصر)
كان يجلس الجميع ويتحدثون و هم يشاهدون التلفاز
مليكه: يا جماعه انا بحس أن الرجاله التركين دول مش طبيعين وربنا
نور: ومين سمعك ده جابولي عقده والله بيفكروني بالهدوم اللي بنشتريها اونلاين تبقي شكلها تحفه في الصور واول ما تطلبيها وتجربي تلبسيها تلاقي نفسك شبه خالتي فرنسا ههههه
مليكه: اه يا اختي وعلي راي المثل سلاما من احبونا رغم عيوبهم
ياسمين: لا لحظه بعيدا عن أن المثل ملهوش علاقه بكلامنا بس تمام ايه بقا رغم عيوبهم دي اسمها رغم عيوبنا
مليكه بضحك: لا عيوبهم هما احنا زي الفل ههههه
چنا : نفسي اعرف انتوا بضحكوا علي ايه يعني ايه اللي يضحك في الكلام
نور: لا اله الا الله ولما انتي مش عجبك كلامنا قاعده معانا ليه
ليقطع حديثهم دخول كريم ومالك...
كريم بضحك: كلااام اي بقا يا قطط الي مش عجبها
چنا: كلام تافه كالعاده يعني
كريم بضحك: عارفه يا چنا انتي قلبك ابيض علي فكره بس ضميرك اسود ولسانك ده منه لله
چنا بغضب: والله طيب متشكرين لرأيك أنا قايمه علشان بقت القاعده تخنق
مالك: اللهي تقعي من علي السلم يا شيخه
نور: بقولكوا اي اختاروا حاجه من الاتنين جولنڤار أو سرناز
كريم بعدم فهم: حسبي الله ونعم الوكيل دي تعويذة دي ولا ايه
مالك: تعويذة ايه يا ابني اسكت انت...بوصي يا نور هو الافضل اسبورتاج أو توسان علي حسب انتي معاكي كام
نور بصدمه: توسان اي واسبروتاج اي؟
مالك: انتي مش بتتلكمي عن العربيات؟
كريم: شفت ما انا قولتلك دي تعويذة
نور: عربيه ايه دي واحده منزله بوست بتاخد راي الناس في اسم لبنتها تقولي عربيه وتعويذة
كريم: احم اي الإحراج ده طيب انا بقول يلا بينا احنا يا مالك علشان عندنا مشوار
ياسمين: مشوار ايه هو انتوا مش هتخدونا علشان نلحق نجيب فساتين الفرح
كريم: لا فساتين فرح اي دلوقتي بكره بكره أن شاء الله.
نور: احنا معندناش وقت الفرح كمان يومين بالظبط خلاص
كريم: طيب اديكي قولتي كمان يومين بالظبط يبقي فين المشكله بقا لسه فاضل يومين يلا بينا يا ماااالك علشان ورانا مشوار.... وبالفعل خرج علي الفور قبل أن ترد عليه نور
( في حديقه القصر)
مالك : مشوار اي الي احنا رايحينه؟
كريم: اصل بصراحه انا عايز أخرج اغير جو وبقالي كتير مسهرتش وفي حد من بتوع الأمن اقترح عليا لما سمعني بتكلم مع زين في الموضوع ده وقالي أنه عنده فرح واحد صاحبه وومكن يخدنا معاه
مالك: لحظه لحظه هو اسمه ايه الأمن ده
كريم: اي في ايه اسمه عاطف
مالك بصدمه: لااااااا عاطف لااااا ... هو ايه حالف ما يسيب حد سليم في العيله دي ولا اي كله الا عاطف وعفاريته
كريم: في ايه يا بني ماله عاطف
مالك: اسمع مني وخلاص وبلااااش
كريم: لا لا أنا اتخنقت وعايز أخرج فعلاً وبعدين دي حاجه جديده علينا نجرب عادي
مالك بسخرية: اتكلم عن نفسك أنا جربت ويااارتني ما جربت وعلشان كده بقولك بلااااش
كريم: يا ابني وايه الي هيحصل يعني فكها بقا
مالك: تمام أنا هاجي معاك بس ابقي افتكر بقا اني نصحتك لوجه الله
ليقطع حديثهم صوت دخول عاطف
عاطف: ازاي حضرتك يا استاذ مالك والله الاستاذ كريم ده نسخه من حضرتك ووشه سمح كده زي حضرتك بالظبط
مالك بسخرية : لاوانت الصادق وكلها شويه وهيعملها علي نفسه زي حضرتي بالظبط
كريم: انت بتقول حاجه
مالك: لا يا حبيبي ولا تشغل بالك
عاطف : طيب يلا بينا بقا
كريم: اه استنه بس اشوف زين فين
مالك: ايه ده هو زين كمان معانا
كريم: اه طبعا ده هيتجوز وداخل علي معتقل ولازم نفرفشه
مالك: ما علشان هو داخل علي جواز ومحتاج صحته بقولك بلااااش زين.. ليأتي صوت من خلفهم
زين: ليه بقا أن شاء الله
مالك: انت حر أنا نصحت نفس النصيحه ولله برضوا وانتوا أحرار بقا
كريم: تمام يلا بينا
وبالفعل ذهبوا الثلاثة مع عاطف ( وياريت تفتكروا معانا أن مالك قااال بلاااااش😂)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( داخل القصر)
كانت قد ذهبت ياسمين ومليكه الي غرفهم ليخلدوا للنوم وتركوا نور وحدها في القصر
نور لنفسها: اه يا اندااال باعوني كلهم وناموا الا ما حد منهم خلي عنده دم وردي يعلمني الرقص التانغو ده فالحين بس يتريقوا عليا هما يعني ابطال مسلسل.السيد الخطأ. احسن مني في ايه بس ماشي أنا هعلم نفسي وبدأت بالفعل تحاول أن تتدريب علي الرقص وبعد دقائق تردف بتعب: يا حوستي علي راي سااره ده انا طلعت فاشله بجد مالها رقصه البطريق بتعتي اهو لا منه حيوان ولا منه بيطير .. ليقطع حديثها
صوت ليل: ممكن اعرف انتي بتعملي إيه
نور بفزع: بسم الله الرحمن الرحيم
ليل: ايه شفتي عفريت
نور: وهو في عفريت بالجمال ده والنبي اسكت وسبني في واكستي
ليل: لا ما واضح وكستك انتي بتعملي إيه بقا
نور: احم ايه الإحراج ده طيب جاملني حتي علي العموم أنا كنت بصراحه يعني بدرب علي الرقص التانغو
ليل: وهو انتي متخيله انك كده هتتعلميها اولا لازم يكون معاكي شخص بترقصي معاه علشان تتعلمي صح مش كوسه هي يا ماما وثانيا لازم تكوني لابسه فستان او هدوم رياضيه علشان تعرف تحركي جسمك ويكون مرن
نور بانبهار: ايه ده ليل هو انت كنت بترقص تانغو ولا اي
ليل: وهرقص تانغو ليه أن شاء الله لا طبعاً بس ده ميمنعش أن لازم يكون عندي خلفيه عنوا علشان الحفلات والمناسبات
لو افترضنا لكده
نور: طيب وانا مين هيعلمني بقا دلوقتي البنات
ناموا وسابوني
لينظر لها ليل لثواني ثم يردف بثبات: روحي غيري هدومك واجهزي وخلال دقيقه تكوني عندي أنا هعلمك
نور: بجد روح يا شيخ اللهي تنستر بس معلش يعني في السؤال ازاي دقيقه واكون عندك ده انا بتوه جوه مغارة الدولاب بتاعي ساعه لوحده
ليل: والله ده الي عندي مش هتعرفي يبقي بلاش
نور : لا بلااش اي ده دقيقه دي كتير كمان.. ثواني واكون هنا ثم ذهبت فوراً الي غرفتها وبعد مرور بعض الوقت تنزل مره أخري وهي ترتدي فستان أحمر قصير بعض الشئ لينظر لها ليل بأنبهار من جمالها
نور بابتسامه: أنا جاهزه
ليل: تمام يلا .. وبالفعل بدأ في تدريبها وما أن انتهوا لينظر لها
ليل ويردف: انتي عايزه ايه
نور : مش عايزه حاجه
ليل: ليه مصممه انك تقربي مني
نور: وليه متقولش أن ليه انت اللي مصمم تبعد عن كل الناس
ليل: علشان مينفعش يحصل غير كده
نور: ليه يا ليل ليه
ليل: لان أنا اللي زيي يتحب لكن مينفعش احب علشان الحب ضعف وانا مينفعش أضعف
نور: ليه بتقول عليه ضعف عرفت منين
لينظر لها ليل مطولاً ثم يردف: النقاش انتهي
نور: ليه كل مره بتنهي كلامنا منغير ما ترد علي اسألتي
ليل: لان أنا عايز كده وده احسن بكتير من الرد
ثم يذهب ويتركها تفكر في حديثه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( عند الشباب الثلاثة)
كان عاطف يقود السيارة في منطقة شعبيه للغايه وبعد قليل من الوقت توقف في أحد الشوارع بينما اردف كريم: انت وقفت ليه يا عاطف
عاطف: اصل احنا وصلنا يا استاذ كريم
زين: ايه ده معقول الفرح هنا
كريم: طبعاً هو انت فاكر هيكون زي افرحنا يا بني دي حاجه جديده علينا افراح مصريه اصيله
زين:امممم ماشي لما نشوف
مالك بسخرية: لا من ناحية انك هتشوف فأنت هتشوووف العجب
كريم: سيبك من الواد ده و يلا انزل
وبالفعل نزلوا الشباب الثلاثة وعاطف وذهبوا الي مكان الفرح والذي كان عباره أن صواان كبير بالشارع يحيط بالمعازيم وتعلق عليه المصابيح مختلفه اللون
مالك: لحظه واحده
كريم : في ايه تاني
مالك : ما بلااااش
كريم: يخربيت ما بلاش اللي ماسكهالي من الصبح
مالك: ماشي ماشي طيب انتو حافظين المعوزتين
زين بأستغراب: اه طبعاً بس ايه علاقتهم بالفرح دلوقتي
مالك بسخرية: لا ده هما اصل الموضوع هتعرف دلوقتي لما تدخل يلا يا حبيبي
وبالفعل دخلوا الفرح وعلي وجههم ابتسامه مجازفه لان بالنسبه لهم لم يروا تلك الانظمه من حفلات الزفاف منذ زمن بعيداً جدا .. وما أن دخلوا حتي سمعوا صوت طلقات نارية
زين: ايه ده في إيه
عاطف: متقلقش يا استاذ زين دي تحيه الفرح
ثم جلسوا علي أحد الطاولات
زين: عاطف هو الراجل الي علي المسرح ده بيرمي الفلوس كده ليه
عاطف: لا ده النقطه بتاعت العريس والعروسه .. طيب بعد اذنك يا استاذ كريم ادخل الحمام خمس دقائق واكون عند حضرتك المكان مكانكوا واي حد يسألكوا انتوا تبع مين قولوا عاطف .. ثم ذهب إلي المرحاض
مالك: أنا عارف البدايه دي ربنا يستر
وما أن انتهي من حديثه حتي جاء أحد الشباب وقام بوضع اطباق من الفاكهه وأطباق أخري بها مشويات
الشباب: اتفضلوا يا بهوات كلوا بألف هنا
كريم: لا لا احنا مش عايزين ناكل احنا جاين نتفرج
الشاب بعصبيه لا لا والله ما ينفع انت بتشتمتي ولا اي طيب وربنا اطربق الفرح كله علي اللي فيه لو مكلتوش
زين بعصبية: هو الاكل بالعافيه ما قالك مش عايزين
ليشده مالك من ملابسه ويردف: متعرضهاش
زين: هو ايه الي معرضهاش انت مش سامع كلامه
مالك: سااامع وعلشان كده بقولك متعرضهاااش واسكت
ليردف الشاب بعصبيه وهو يقوم بأظهار شئ يشبه السكين: لا ما انت لتأكل وتسمع الكلام لهروقك واعمل معااك الجلااشه
مالك: ايه ده انتو بتعملوا جلاش
كريم بفزع: اسكت انت ..لا تروق مين يا راجل استهدى بالله هو عيل طايش واحنا هنفهمه غلطه خلاص صح يا زين
زين: ايوه هو كده بالظبط أنا اصلا جاي علشان اكل
كريم : شفت رجع يا حبيبي البتاعه الي في ايدك دي مكانها الله يهديك وقولي انت اسمك ايه
الشاب: اللهم طولك يا روح معلش يا اساتذه لو كنت بوخت عليكوا أنا أصلي لما بتعصب مش بشوف قدامي وانا محسوبك حماصه اخو العروسه
كريم: لا يا حماصه احنا مش زعلانين روح انت شوف معازيمك
حماصه: طيب يا بهوات بعد اذنكوا
زين: ايه الكائن ده
مالك: لا مسمعش حسك علشان انت طول القاعده هتشوف عجائب الدنيا التسعه مش السابعه بس
ليأتي صوت شاب آخر : اتفضلوا
كريم بفزع: ام الليله السوده دي انت مين انت كمان
الشاب: أنا تفاها اخو العريس .. اتفضلوا الاكل
زين: ما لسه حماصه منزلنا ومخلصناش
تفاها: لا اكل العروسه حاجه واكل العريس حاجه تاااني ولازم تأكلوا من اكلنا
كريم: برضوا امم طيب سيب الاكل انت يا تفاها واحنا هنشوف الموضوع ده
...ليرحل تفاها
كريم: هو عاطف أتأخر كده ليه
زين: أنا عايز امشي
مالك: ما انا قولتلكوا بلاش
كريم: طيب خلاص يلا نمشي ... وما أن تحركوا للخروج حتي اوقفهم حماصه وتفاها : انتو رايحين فين
كريم: لا احنا ماشين بقا خلاص الاكل بصراحه تسلم ايدايكوا
حماصه: اكل ايه ده انتو ملمستوش الاكل
تفاها: صح وكمان مفيش خروج من هنا غير لما الفرح يخلص
زين: يعني ايه يعني هتحبسونا
مالك: تاااني تاااني انت ما تسكت بقه اسكككت
كريم: لا لما الفرح يخلص اي معلش مره تانيه أن شاء الله نبقي نعودهالكوا
حماصه وهو يطلع السكين من بنطاله: لا مفيش مره تانيه
كريم : اممم طيب هو الفرح ده بيخلص امتي
تفاها: علي الساعه 12 بليل
كريم: لا طيب احنا قاعدين بقه يا تفاها ثم عادوا للجلوس مره اخر
زين : فرح ايه الي هنكمله دي الساعه لسه 7 أنا مش هقدر استني كل ده
كريم: ومين قالك أن احنا هنستني هو مش بيقولك أن مفيش خروج غير لما الفرح يخلص
زين: اه
كريم بضحك: خلاص هنخلصلهم الفرح
مالك: اوعي تكون تقصد الي فهمته
كريم: هو بعينه
زين: انتو بتتكلموا عن أي
كريم: هقولك احنا (ثم حكي له ما يقصده)
زين: ياولاد الابلسه طيب وافرض محلصش زي ما احنا عايزين
كريم: لا لا هتحصل استني بس... ثم نادي علي حماصه
حماصه: نعم الاكل مش عجبكو وله اي
كريم: لا لا طبعاً عجبنا أحنا بس عايزنك تعد معانا شويه
حماصه: يا سلااام من عنيا قولي بقي ليك في ده وله ده
زين: لا احنا مش بندخن
كريم: انت قولتلي بقي انك اخو العروسه
حماصه: اه نجلاء تبقه اختي
كريم: اممم والعريس علي كده بقا بيحب اختك واخدين بعض عن حب يعني
حماصه: طبعاً ده كان هيموت علشان بس اوافق عليه
مالك: غريبه دي
حماصه: هي ايه ديه الي غريبه انت مش مصدق وله اي
مالك: لا لا مصدق طبعاً بس اصل مش هو ده الي سمعناه
حماصه: ليه هو انتو سمعتوا ايه
كريم: لا خلاص بقا ربنا امر بالستر
حماصه: طيب عليه الطلاق لاعرف انتو سمعتوا ايه
مالك: خلاص بقه يا كريم أنا هقوله وخلاص اصل بصراحه مش ده اللي قاله تفاها
حماصه : ليه هو قال ايه
كريم: قال إن اختك هي الي كانت بتتحايل عليه يتجوزها
مالك: اه وقال كمان أن العريس اتجوزها جبران خواطر بس لما بقت سيرتها علي كل لسان انها بقت عانس ومش لاقيه الي يبوصلها
زين: حصل وانا شاااهد و قال ده انا اخويا كتير عليها دي حتي ريحتها وحشه وسوده
حماصه بعصبيه: بقه تفاها قال كده المعفن طيب عليه الطلاق ما في جوازه هتم ..ثم ذهب علي الفور
زين: نهار اسود ده مجنون تفتكروا هيعمل ايه
كريم: ادينا هنشوف
وبالفعل يذهب حماصه الي المسرح
حماصه: قومي يا بت معايه مفيش جواز
تفاها: ايه ده في اي
حماصه: في أن اخوك العره ده مش هيتجوز اختي
تفاها: بقا أنا اخويا عره متحااسب علي كلامك يا حماصه
حماصه: لا ده كلامي واللي عندك اعمله انت واخوك المعفن
تفاها: أنا اخويا معفن يا عيله زباااله طيب طلاق علي طلاقك اخويا ما هيتجوز اختك العره دي والفرح ده هيبقه جنازه ..ثم قام بضرب حماصه ثم يرد له حماصه الضربه لينقلب الفرح الي حرب بين أهل العريس والعروسه حيث كل منهم يقوم بضرب الآخر
زين: الفرح بقا مجزره
كريم: مستني ايه قوم اجري
وقبل أن ينتهي من كلامه حتي يرمي عليهم كراسي الفرح
ليأتي عااطف بفزع: ايه ده هو ايه اللي حصل
مالك بسخرية: كل ده في الحمام ده انت لو بتولد مش هتتأخر كده
عاطف: اصل جالي تليفون
كريم: انتو لسه هتتكلموا احنا بنضرب أجروا... وبالفعل اسرع كل منهما راقضون الي الخارج....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( في صباح يوم جديد)
كانوا يجتمعون جميعاً علي سفره الطعام...
ياسمين: ليل احنا عايزين نروح نشتري فساتين الفرح
ليل: محدش منكم هيروح في حته في بنت فاشون ديزاين هتيجي هنا وهتعرض عليكوا اي فستان تتخيلوه من غير. ما تنزلوا لان كلنا هنكون مشغولين مع زين وترتيبات الفرح في القصر
ياسمين: طيب ده حلو جدا والله بدل ما ننزل احنا
نور: أنا هكلم ساره واعرفها علشان تيجي تختار هي كمان
ليل: هو فين مالك وكريم وزين مختفين فين من الصبح
وما أن انتهي حتي يأتي صوت كريم من خلفهم
كريم بصوت الخاله نوسه: مين قال إن احنا مختفين ما احنا التلاته موجودين اهو
لينظر لهم الجميع بصدمه
مليكه: ينهار ابيض انت ايه الي في وشك ده يا كريم وانت يا مالك
كريم: لا متخدوش في بالكوا دي ناموسه قرصتنا
ليل: ناموسه قرصتكوا انتو الاتنين
مالك بضحك: أصلها ناموسه كريمه حبتين
ليل: انت هتستهبل انت وهو ايه اللي عمل فيكوا كده
زين : أنا هقولك بصراحه ( ثم حكي له كل شئ حدث بالأمس)
نور بضحك: ده انتو مسخره وانت يا زين حد يجازف
مجازفه زي دي وفاضل علي فرحك يوم واحد افرض كنت اضربت زيهم
كريم: لا أنا مسمحلكيش وبعدين احنا مكناش نعرف أن كل ده هيحصل
مالك: اه يا نور احنا خلصنا كلام من هنا وعينك ما تشوف غير الضرب يا جماعه طيب اشتموا بعض الاول اي حاجه مااافيش
ليل: كل مره بتثبتولي أنكوا عيال ومش هتكبروا ابدا الموضوع ده لو اتكرر تاني أنا الي هقرصكوا المره الجايه
كريم: لا ما أنا بعد كده هرش بايراسول ههههه
ليل: طيب لو خلصتوا ضحك أتفضلو افطروا عشان ورانا تحضيرات كتير اوي الفرح خلاص بكره
الشباب بجديه: تمااام
وبالفعل بدأ كل منهم الفطور ثم ذهبوا لبدأ التحضيرات
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(عند البنات)
قد مر الوقت وجاءت ساره والفاشون ديزاينر ومعها الصور الذي سيختاروا منها البنات الفساتين
ساره: أنا عجبني ده جدا ايه رايك يا نور
نور: تحفه بصراحه
ساره: خلاص يبقا أنا اختارت ده
نور: طيب شوفوا أنا كمان اخترت ده حلو
ياسمين: امم جميل واظن أن اللون ده هيبقه جميل اوي عليكي
نور: طيب يبقا أنا كمان هاخد ده وانتي يا مليكه مليكه
كانت مليكه شارده : هاا معلش يا نور كنت سرحانه شويه
لتعلم نور أن مليكه مازالت تتألم لتردف بحنيه: اقوي يا مليكه انتي قدها
مليكه بأبتسامه: ربنا يخليكي ليا يا نور
نور: طيب يلا اختاري انتي وياسمين فستان
ياسمين: أنا هاخد ده
ومليكه: وانا هاخد ده بحب اللون ده
ياسمين: طيب انا هطلع ارد علي الفون بتاعي في الاوضه
علشان الصوت هنا عالي جدا
ساره: طيب متتأخريش بس
وما أن ذهبت ياسمين حتي اتي مالك
مالك: هي ياسمين فين
ساره: طلعت ترد علي الفون عايز حاجه
مالك: كنت عايز اخد رأيها في البدله بتاعتي
نور: طيب ورينا نختار معاك
ليعرض عليهم مالك بعض من صور البدل المختلفه
نور: أنا عجباني دي جدااا
ساره: فعلاً هتبقي جميله عليك يا مالك
مالك: وانتي يا مليكه ايه رايك
مليكه : بصراحه جميله جدا عقبال فرحك يا روحي
مالك: يسمع منك ربنا طيب انا هطلع بقا اخد راي ياسمينتي
وبالفعل يذهب الي غرفتها
( وفي غرفه ياسمين)
هاتفها كان يرن كثيراً ولم يكن المتصل سوي سالي صديقتها
ياسمين لنفسها : اكيد هتسألني عامله ايه مع مالك ولو قولتلها اني بتعامل معاه بطبيعتي ومبعملش اللي بتقولي عليه لا وصاحبت ساره كمان هتفضل تأنبني وهتتريق عليا انا هرد وهكذب عليها وخلاص
وبالفعل ترد عليها
سالي: ايه يا بنتي ده احنا قولنا انت حصلك حاجه مختفيه ليه كده
ياسمين: لا مش مختفيه ولا حاجه بس كلنا مشغولين بفرح زين اخويا وبنرتب للفرح انتي عارفه
سالي: اه طبعاً طيب الف مبروك عقبالك يا روحي
ياسمين: الله يبارك فيكي يا سالي
سالي : وايه اخبارك مع مالك وساره من اخر مره كلمتك وانتي متصلتيش تاني ولا قولتيلي عملتي ايه معاهم طمنيني عملتي اللي قولتلك عليه ولا كالعاده بتحني ومتعمليش حاجه وبعدين ترجعي تعيطي
ياسمين بكذب: لا لا طبعاً عملت زي ما اتفقنا بالظبط بكون كويسه معاه وأظهر اني بحبه قدام ساره بس علشان اثبتلها أن أنا أقدر اتحكم في مالك وارجعه ليا وقت ما احب وان هو ميقدرش يعيش من غيري متقلقيش اصلا انتي عارفه ماالك بيصدق اي حاجه بقولهاله وبينسي بسرعه
سالي: شاطره يا ياسمين وهو ده الصح
ياسمين: طيب معلش يا سالي البنات بتنادي عليا هنزل ارد عليهم وبعدين أكلمك تاني اوك باي وما أن أنهت المكالمه حتي تنفست بعمق نعم فهي لم تكن تحكي لها الحقيقه لأنها لم تكن تمثل علي مالك الحب بل كانت تظهر له ما تشعر به حقا
ولكن ليست هذه هي المشكله الحقيقيه فالمشكلة في من كان يقف مصدوم خلف ياسمين وقد سمع حديثها بالكامل مع سالي وما أن استدارت ياسمين لتخرج حتي تحولت ملامحها الي الصدمه وهي تري مالك يقف وينظر لها
ياسمين برعب: مالك؟!
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية