Ads by Google X

رواية الشهد والدموع الفصل السادس عشر 16 بقلم ديدا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية الشهد والدموع الفصل السادس عشر بقلم ديدا احمد

رواية الشهد والدموع الفصل السادس عشر

 علي بوابه القصر في البلد
العربيات كلها موجوده ورا بعض ومحروس يفتح لهم البوابه بترحاب شديد والحاج راشد وجمال ومحمد وعماد في انتظارهم بكل شوق وسعاده
العربيات تعبر البوابه والشباب وينزلو من العربيات ويجرو علي الاجداد ويسلمو عليهم بشوق وترحاب وفرحه وتخرج الجدات ويحصل نفس الكلام وبعد ترحاب واشواق كل عائله تدخل علي الفيلا بتاعتها علشان يرتاحو من الطريق
وفعلا الشباب طلعو الشنط والبنات دخلو وراهم والكل طلع يريح شويه ويغير وينزلو علي معاد الغداء........بقلم ديدا احمد..........................
في المستشفي عند زين
في غرفه الكشف مروه هي المساعده بتاعه زين وده مدايقو جدا
راجل كبير بيكشف
زين بعد ما خلص كشف ومروه مش طايقه نفسها
قعد علي المكتب والراجل ظبط هضومه وقايم
زين باستفسار ...انت مين الي قلك انك عندك مشكله يا حج
الراجل .كنت روحت لدكتور قالي اعمل تحاليل وحجات كتير وبعد كده قالي اني عندي مشكله في الكليه ولازم اعمل عمليه واشلها وانا يبني علي اد حالي بس مراتي فضلت تقولي روح لدكتور تاني وعرفت من ممرضه عندنا طيبه قالتلي علي حضرتك وانك عامل انهارده ببلاش فجيت معاها
مروه قرفانه من الراجل وفقره وعماله تنفخ
زين يبص لمروه باستهجان ورجع بص للراجل تاني وكمل باستغراب .عمليه وتشيل الكليه
اسمع يا حج انت زي الفل والكليه عنك تمام فيها بس حصوه صغيره هتنزل بالعلاج ان شاء الله
الراجل .يعني يبني مش هحتاج عمليه
زين بابتسامه .لا وفتح الدرج وطلع منه علبتين دوا وقاله خد يا حج الدوا ده وقاله علي المواعيد بتاع العلاج وياخدو ازاي
الراجل .دمعه نزلت من عينه وسلم علي زين وكان هيبوس ايده بس زين سحب ايده وطبطب عليه
مروه بقرف .يلا بقا يا حج متعطلناش
زين بصلها بحده وبص للراجل
زين .انما قلي يا حج الممرضه الي عندكم دي اسمها ايه
الراجل خاف عليها .وقال .ليه يا دكتور هي والله غلبانه وبتساعد الناس والنبي متاذيها
زين بستغراب .ازيها ايه يا راجل يا طيب انا بس عاوز اعرف اسمها علشان ابقي اطمن عليك مش اكتر
الراجل . اسمها منال اسماعيل
زين .ماشي يا راجل يا طيب لو احتجت اي حاجه تعالا متنكسفش وفعلا الراجل شكر زين وخرج وهو بيدعي له
بعد ما خرج .
مروه .ازاي حضرتك تدي له المساحه دي كلها في الحوار
ده قعد فوق النص ساعه والحاله متستهلش
زين باستنكار .وافتكر مواقف شهد لما كانت بتيجي حاله زي دي وهي معاه وتصرفها كان بيبقي مختلف تماما وطريقه تعامها معاهم ولا كانه من كبار الاعمال
مروه .دكتر زين انت معايا
زين بانتباه .وبص لهة بقرق وقال في حاجه اسمها جبر الخواطر لو تسمعي عليها
وكمل .ممكن تروحي تستريحي انت وانا هكمل
مروه كانت هتعترض بس هو قالها بامر فخرجت
وهو قعد علي المكتب وكمل شغله
وهي خرجت بره وفضلت تلعن فيه
(ولله يا زين علشان المعامله الزباله دي ما هتفلت من ايدي انا في حياتي محدش عاملني كده وانا متعوتش اسيب حقي وهنشوف )
زين في الاوضه خلص كشف وسرح في شهد وطريقه تعاملها وصبرها علي الناس وزاد اعجابه بيها اضعاف
وبعد كده فاق علي دخول الممرضه جايبه له قهوه
زين . للمرضه .انما في هنا واحده زميلتكم اسمها منال اسماعيل
الممرضه .ايوه يا دكتر دي في قسم الحروق
زين طب لو سمحتي ممكن تبعتيها ليا
الممرضه تحت امرك واستاذنت ومشيت
لسه هيشرب القهوه الفون رن بيبص فيه لقي مراد
زين .الو يا عريس
مراد .اهلا يا اخو العريس القاعده هنا نقصاك الجو تحفه
زين .ماشي يا اخويا ناس لها اجازه وناس مفحوته شغل
مراد .يلا نردهالك في الافراح ان شاء الله هههههههه
زين .ولا انت فاضي وانا هنا الشغل مكركب فوق راسي
انجز قول عاوز ايه
مراد ماشي مقبوله منك
بس كنت بفكرك بعلاجك اخته ولا طنشت كالعاده
زين ......
مراد طبعا طنشت .يابني مينفعش كده لازم تاخد علاجك افرض وقعت قدامهم في اي وقت هيبقي ايه الحل
زين .خلاص يا مراد هقوم اخدها
مراد احلف .
زين .خلاص يلا والله هخدها روح يلا شوف ورا ك ايه
المهم .الجماعه عندك اخبارهم ايه
مراد .احنا تمام لسه بنشوف البنات عاوزين ايه علشان هنفذ من بكره العمال والمهندسين هييجو بدري ولازم نبقا عرفين هنعمل ايه
زين يلا الف مبروك مقدما وسلمو علي بعض وقفلو
وزين قام من عالمكتب واح قفل الباب وراح علي دولاب الادويه واخد حقنه وجهزها واداها لنفسه
وراح فتح الباب وقعد يستريح شويه ......
....... .............. .................... .
عند شهد في البيت
سميره .مالك يا شهد
شهد .مفيش يا ماما بفكر هلبس ايه واخد ايه معايا بكره
وعاوزه اخد هديه للبنات معايا
سميره .عندك حق يا شهد طيب فكرتي في حاجه
شهد لابسه البجامه وشعرها مفرود واصل لاخر ضهرها وبتسرح فيه وتفكر لا لسه مش عارفه
وقعدو يفكرو سوا وشهد فردت شعرها ل سميره وسميره فهمت واخدت منها المشط وبدات تسرح لها ويضحو سوا ويفكرو وشهد كلمت نور تفكر معاهم
ونور اقترحت عليها تجيب تيجان كلها شبه بعض للعرايس وللبنات المقربين من اصحابهم بس
حاجه تميزهم كلهم
ونور اقترحت عليها اسم محل في بنها هو صغير جدا شبه الوكاله بتاعه زمان ومش باين لانه في بيت قديم اوي بس في حجات تحفهة وقيمه جدا ونادره مش هتلاقيها عند حد غيره
شهد شكرت نور جدا واطمنو علي بعض وقفلو
وشهد اصرت ان سميره تنزل معاها وتغير جو وفعلا لبسو ونزلو وشهد خرجت العربيه بتاعه بباها الله يرحمه وراححو علي العنوان بتاع المحل الي نور قالت عليه......
.............................
في الشركه عند عمر وعلي
عمر .ناس هيصه وناس لايصه
علي .يا عم كلها يومين وتهيص انت كمان
عمر .اه امته بس دا انا خلاص مش قادر هموت واشوفها
علي .طب انا سمعت كده طراطيش كلام ان البنات عزمو هنا علي الخطوبه
عمر .تنح ومش مستوعب .......ايه بتقول ايه وبفرحه بجد مين الي قلك وعرفت ازاي طيب هي هتيجي امته وازاي
علي .اهدا يا بني ايه كل ده انا كل الحكايه اني سمعت مليكه بتقول لماما انهم عازمو صحباتهم في الجامعة هنا صحبه حنين وشهد صاحبه مريم
عمر بلهفه وفرحه .طب هتيجي امته وازاي
علي بضحك ع مهلك يا راجل
الي عرفته ان بباها هيوصلها يوم الخطوبه الصبح وييجي ياخدها تاني يوم
عمر قام فجاه ومسك علي من البدله
يا جبله عارف كل ده وسايبني ده انت غلس
علي بضحك يا عيني علي الحلو لما تبهدله الايام
وفضلو يضحكو شويه وكل واحد راح يشوف شغله.....بقلم ديدا احمد
.............
في المحل الي نور قالت لشهد عليه
شهد .الله يا امي المحل مع انه صغير بس بجد تحفهة
البت نور دي قروبه وناصحه
سميره .اه يا قلبي جميل عقبال ام اجيب لكي انت ونور يا حببتي
شهد .الحمد لله علي كل شي يا امي سبيها علي ربنا
سميره .يارب .
يلا بقا نقي كل الي انت عوزاه علشان لسه هنروح نجيب لكي فستان تحضري بيه الخطوبه
شهد فضلت تدور ومحتاره اوي بين الحجات الكتير الي موجوده
بس استقرت في الاخر علي
تيجان لكل عروسه واحد ولها ولهنا كمان لما عرفت انها صحبتهم ومعزومه كلهم شبه بعض وجابتهم سلفر علشان يمشو مع كل الالوان وكان شكلهم مميز اوي
وعجبها كتاب شبه الجيست بوك كده بس تحفه متوسط ومش كبير وجابت تلاته وشكلهم كان تحفه وطلبت من بتاع المحل يكتب علي كل دفتر اسم كل عريس وعروسه لوحدهم والراجل صاحب المحل عجبه جدا فرحتها لدرجه انه فكر ان انها هي العروسه وكتب عليهم الاسماء بطريقه تحفه زي ما شهد قالتهم له وكتب فوق كل جيست بوك علي الجنب برسمه (خطوبتي وكتب كتابيى) وكتب عليهم التاريخ بس بصراحه كانو تحفه فنيه والراجل كان مبدع
والراجل سالها انتي انهي عروسه
بس سميره قالت له دول اصحابها بس هي بتحبهم اوي
والراجل دعا لها كتير اوي
ولقت عنده بلالين هيليم متوسطه علي شكل عريس وعروسه مسكين في ايد بعض وكانو تحفه وبردو كتب علي كل واحده اسم كل عريس وعرسته
وشهد شكرته جدا علي حاجته وزوقه معاهم وجت تحاسب سميره شافت سلاسل فضه جميله طلبت من صاحب المحل تشوفهم وكانو كل سلسله باسم وكان تصممهم يجنن وعجبو شهد جدا وكانو كلهم نفس التصميم باسماء رجاله وبنات وفعلا لقت كل اسماء العرسا ن والعرايس وصاحب المحل ركب كل سلسله اسم راجل مع عرسته بلوك بيفتح ويقفل يعني ممكن تتلبس السلسله لوحدها وممكن النصين مع بعض
بس شهد كانت مكسوفه علشان الي جابته كتير بس سميره قالت لها كل الخير ده بتاعك انت ونور وانت مقامك كبير والهديه لازم تبقي قيمه وانت ماشاء الله الفرحه الي انت فيها باتت جدا علي الهدايا يا قلبي وصاحب المحل جاب تلت بوكسات متوسطيت من بتوع الهدايه منظرهم جميل وظبط لكل عروسه صندوق وزينو من جوه وحط لكل عروسه الهدايه الخاصه بيها ومريم كتبت كرت لكل واحده وحطته داخل البوكس وصاحب المحل وكتب علي كل بوكس لقب شهد الي قالت له عليه الاول كتبه عليه الجوهره الناعمه
والتاني الملكه المجنونه والتالت كتبت عليه
الفنانه الساحره وصاحب المحل جاب لها بوكس كبير جدا وده كان هديه من عنده لشهد وحط فيه اللميع والفيبر الملون بتاع الهدايه ده وحط البوكسات بنظام وغطاهم برده بالفيبر الملون وجاب بلالين صغيره الوان جميله عددهم كبير ونفخهم هيليوم وربطهم وحطهم بعشواءيه جوه الصندوق وقفل الصندوق بسرعه بحيث ان اول ما يتفتح الصندوق يطيرو لفوق ويبقي مفجاه جميله وفعلا شهد فرحت اوي بتنظيم البوكس وغلفت التاج بتاع هنا لوحده علشان يبقي هديه لها هي من شهد
وشهد خدت البوكس في العربيه بتاعتهم ودخل في الشنطه بالعافيه ومرضيتش تروح تجيب فستان علشان عندها كتير وسميره فرحت جدا لفرحتها ورجعو علي البيت جهزت حاجتها في شنطه صغيره استعدادا للسفر غدا عند البنات وفضلت تفكر في زين و هتعمل ايه لما تشوفه وهيبقي ايه رد فعله واحساسها هيبقي ايه واخر ما تعبت من التفكير تنهدت واستغفرت ربها وقرات الورد بتاعها وراحت تنام ............
عند هنا في البيت بتاعهم وهي شقه دوبلكس في منطقه راقيه
هنا فرحانه جدا ان بباها وافق علي انها تروح الخطوبه ومامتها اقترحت عليها تاخد لهم هديه وهنا فكرت كتير وطلبت من بباها انه يعملها بوكيه ورد لكل عروسه وكرت تهناه لهم .وبباها قلها من عيوني ووصي علي الورد وعمل بوكيه كبير منه للحاج راشد وحامد من باب الزوق.والمجامله ......
هنا ملهاش صحاب من كتر التنقل والسفر علشان ظروف الشغل بتاع بباها فهي حبه جدا فكره الاصحاب وخصوصا انهم فعلا يتحبو وهي بترتاح معاهم

في القصر عند العرسان الكل قاعد يفكر هيظبطو الدنيا ازاي وفعلا اتفقو علي شويه حجات والشباب هتبدا تنفذ من بكره علشان يدوبك يلحقو
وفي اخر الليل الكل طلع ينام استعدادا ليوم مرهق بس ممتع غدا باذن الله .............

google-playkhamsatmostaqltradent