رواية الشهد والدموع الفصل السابع عشر بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل السابع عشر
يوم الخميس الساعه 11صباحا
في جنينه الفلا في القناطر خليه من العمال والمهندسين والشباب بيساعدوهم في التجهيز للحفله وعمل الازم علي اتم وجه وكل عريس عاوز يعمل الي حببته نفسها فيه وكمان يعمل لها مفاجاه وكان كل رجاله العيله في الجنينه الشباب واقفين مع العمال والاباء والاجداد والجدات قاعدين في الاستراحه في الشمس بيشربو الشاي والامهات في الفلا بيشرفو علي التجهيزات والبنات بيتفرجو من شباك الاوضه علي الجنينه
في الاوضه عند البنات
تليفون مريم بيرن
مريم .الله دي شهد اكيد جايه في الطريق
حنين .طيب افتحي الاسبيكر علشان نكلمها
مريم فتحت .الو يا شهد
شهد .صباح الخير علي احلا عرايس في الكون
الكل صباح النور
حنين .انت فين يا شهد احنا مستنيينك من بدري
شهد .ايوه يا حنون انا خلاص داخله عليكم اهو يلا اقفو علي البوابه في استقبالي ههههههههه
يلا انا داخله علي البوابه اهو
البنات .طيب يلا سلام احنا نزلين اهو
وكل بنت تلبس حجابها وينزلو
تحت في الجنينه مع انشغال الكل
محروس يجري علي الاستراحه
محروس .سلام عليكو
راشد .في ايه يا محروس
محروس في عربيه بره راكب فيها ست متنقبه ومعاها صنوق كبير وبتقول انها صاحبه ست الدكتوره
البنات يدخلو الاستراحه
مريم .اه يا جدو دي اكيد شهد افتح البوابه ودخلها بسرعه يا عم محروس
محروس .حاضر يا ست الدكتوره
ويجري يفتح الباب ويدخل مع ال تاكس وعلي الشبكه بتاعتالتاكس من فوق بوكس الهدايا
وتنزل شهد ومحروس والسواق ينزيلو البوكس وشهد تشكر السواق ويمشو هوو محروس
الشباب يشوفو التاكس
ادهم ايه التاكس ده
مراد مش عارف وايه البوكس الكبير الي فوقه ده
يوسف ده رايح ناحيه الاستراحه يمكن البنات طالبين حجات
ادهم .طيب تعالو نروح نشوف ايه الحكايه بدل الوقفه دي وحمزه وخالد ومازن جايين عليهم هو ايه التاكس ده
يوسف يلا نروح نشوف .
عند الاستراحه شهد تسلم علي البنات بحب وحنين تعرفها علي الاجداد والجدات بس الاباءوالشباب عارفينها من ايام العزومه
شهد تسلم علي الكل باحترام ..........
حنين .انما ايه ده يا شهد انتي جايبه الكوشه ولا البوفيه في الصندوق ولا ايه
شهد هههههههه خفه دي هديه لاجمل عرايس
الكل يعجب بيها وبزوقها
راشد في باله .طول عمرك بتفهم يا زين بس ربنا يسهلها وقلبك مينكسرش
حنين .واو تحفه يلا نفتحها انا هموت وعرف البوكس فيه ايه الفضول يا بشرههههعععععع
مليكه .انا عندي فكره ايه رايكم نفتحها هنا ونصورها وهي بتتفتح وتبقي اول هديه جتلنا في اليوم ده ونبقي نضيف الفيديو علي فيديو الخطوبه
حنين .والله فنانه وبتفهمي
والكل فضل يضحك علي حنين وافعالها ومريم ماسكه ايد شهد بتشكرها علي الهديه والفرحه باينهة جداعلي وشها
ادهم .ادخل في الكلام .احم بس ممكن الدكتوره تكون جايبه حاجه خاصه ومش عاوزه حد يشوفها
شهد .لا عادي مفيش مشكله ممكن تتفتح عادي
وتخرج الامهات من جوه الفلا تقف معاهم ويبدا خالد ومراد يصورو زي ما ماكي قالتلهم والبنات بدات تفتح الهديه
واول ما البوكس اتفتح البالونات الصغيره بدات تطلع في الهوا وكان منظر تحفه والكل انبهر بيه وبزوقه وكان في كمان بالون حجمه متوسط مكتوب عليه الف مبروك وخالد ومراد كانو بيصورو ومبهورين بالفكره
وبعد كده البنات بداو يفتحو البوكس من الجوانب واتفتح ونزل الفيبر الملون واللميع وبان التلت بوكسات
وكل بوكس مكتوب عليه لقب وكل الموجودين استغربو
ماعدا البنات الي فرحنين بالشكل وجمال الهديه مع انها مش غاليه لادهب ولا الماظ زي ماهم متعودين بس مفرحه جدا والحب باين فيها (البنات بتحب التفاهه والبلالينوالورد وكده ) بنات بقا ههههههه
حنين جريت اخدت بوكس و .بصت لشهد . وضحكت اكيد انا الملكه المجنونه وافتخر وتاخد البوكس بتاعها وفرحت بيه اوي
مليكه .واكيد انا الفنانه الساحره وبحركه تكبر كده وضحكت
ومريم بصت لشهد وانا بقا الجوهره الناعمه وحضنت شهد وفعلا الهديه دي فرحت البنات كانت لازم تتصور
وكل بنت مسكت البوكس بتاعها وبدات تفتح فيه وعجبهم جدا الهدايا الي جوه والكل انبهر بزوقها وتفكير شهد الكل حبها جدا والبنات كلهم حضنو شهد وراحو اتصورو سوا وكان الكل باين علي وشه الفرحه والرضا
وشهد فرحت علي فرحتهم وبدؤ يندمجو سوا وقعدو كله في الاستراحه يتعرفو علي شهد ويرحبو بيها
وكل عريس كان ممنون لشهد لما شاف الفرحه علي وش حببته وعجبهم جدا الالقاب الي شهد كتبتها علي البوكس .
كريمه .والله يا شهد يابنتي انت زي العسل ودمك سكر
شهد .تسلمي يا ما ما الحجه انتو والله الي زي السكر
مريم .تعالي نطلع فوق يا شهد وعلشان نوريكي الفساتين
شهد .اوك .والبنات كلها استاذنت وطلعت
وكل واحد راح يشوف وراه ايه يعمله
يسرا .والله البت شهد دي بتفهم وزوقها ماشاء الله عليه
والبنات بيقولو عليها قمر تسدقو احنا لسه مشفنهاش
وقالت بتمني . اه لو ربنا يجعلها من نصيب زين اكون والله اطمنت عليه
امال .والله عندك حق ولو مش زين اخدها لحمزه اهو اي واحد من العيله وخلاص
احمد .انتو خلاص بداتو تحجزو افرض كانت مخطوبه
هيبقي ايه الحل
ليلي .اه صح فكرتوني مريم بتقول انهم عزمو هنا
الي عمر عاوز يتقدم لها
حامد .والله العيال دي طلعو بيفهمو الوا د عمر هيفرح اوي ده هيتجنن
بس هي هتيجي ازاي
ليلي مليكه بتقول بباها هيوصلها بكره وييجي ياخدها السبت
جلال .طيب كويس انكم نبهتو مهو اكيد لازم ياخد واجبه
ماجد اكيد ده واحد مهم اوي في الخارجيه وسمعته نضيفه ماشاء الله
ملك .وغاليه .ربنا يوفقهم ويكرمهم بزوجات صالحات
الكل .اميين
جمال .انما ايه اخبار عادل والله وحشني
جلال .زي القرد يا حج بس شغال علي قضيه مطلعه عينه
عماد .ربنا يوفقه ويرزقه بزوجه صالحه بدل الوطيه الي كان متجوزها
الكل .امين وكلهم فضلو يتكلمو في مواضيع كتير
وراشد عمال يفكر هيعمل ايه مع شهد وهيقولها ايه
بقلم ديدا احمد
البنات في الاوضه فوق ظبطو كل حاجه وعمالين يهيصو وفرحانين اوي وشهد قالتلهم علي التيجان وانها جابت كمان لهنا
وقضو وقت حلو اوي مع بعض والمغرب اذن فشهد تسلم عليهم علشان عاوزه تمشي ........
نزلو كلهم تحت وشهد بستاذن علشان هتمشي
الهام .متباتي مع البنات يا شهد بدل المشوار
شهد معلش والله ياطنط غصب عني ماما لوحدها وان شاء الله الصبح هاجي اقضي اليوم مع البنات
راشد لاقاها فرصه مش هتتعوض .استني يابنتي انا رايح مشوار مهم لبنها واحد حبييي تعبان ولازم ازوره هخدك معايا وكمان علشان السواق يعرف بيتك علشان هييجي ياخدك بكره الصبح
شهد والله ملوش لزوم احنا المغرب لسه بدري والطريق نص ساعه بس
راشد بهزار .يا بنتي حتي تسليني اصل السواق بتاعي اتم ودمه واقف
شهد تحت امرك
وفعلا تركب مع راشد ويمشو سوا.............
في القصر في القاهره
الشباب بعد ما تخلص شغلها كلم يتجمعو في فلا راشد
عمر وعلي وزين وعادل
يسهرو مع بعض شويه وكل واحد يادوبك يروح يجهز حاجته وينام علشان السفر الفجر يلحقو اليوم من اوله
وعمر وزين لما عرفو من علي ان شهد وهنا هييجو بكره نفسهم يسافرو دلوقتي
عادل قبل ما يطلعو .بقولكم ايه يا شباب ما بدل ما نسافر الفجر متيجو نسافر لهم دلوقتي حتي ننام براحتنا ونصحا براحتنا
الكل .تمام وعمر وزين طيريين من الفرحه
عادل .طب يلا كل واحد يجهز حاجتو وهنمشي في عربيتين بس
وجهزو حاجتهم ونزلو وركبو عربيتهم ومشيو
عمر وعلي في عربيه علي
وزين وعادل في عربيه زين
........................................................
في العربيه عند راشد
راشد .معلش يسطا محمد اركن بس علي جنب وانزل اشرب حاجه في الكافيه ده
الاسطه محمد .تحت امرك يا حج
شهد .باستغراب .هو في حاجه
راشد .اهدي يا بنتي عاوزك في كلمتين بيني وبينك
شهد .وانا تحت امرك خير
راشدانا مش هقول مقدمات هدخل في الموضوع علي طول .زين حفيدي بيحبك وعاوز يتجوزك
شهد ....... .......
راشد .ايه يا بنتي ساكته ليه
شهد .احم عاوزني اقول ايه ....
راشد .الي في تفكيرك قوليه انا عاوز اسمعك
شهد .انا للاسف مبفكرش في الجواز دلوقتي خالص
راشد .ومالو يستناكي هو عاوزك انت
شهد .بس انا منفعهوش
راشد .يعني انت معجبه بيه ومرتحاله بس في اسباب تخليكم متنفعوش لبعض
شهد ..................
راشد .المهم ان الاعجاب متبادل الباقي كله يتحل بنكم مش انت لوحدك الي تقرري
شهد .لو سمحت انا عاوزه اروح والموضوع ده منتهي دكتر زين بالنسبه ليا استازي بس
وعلي فكره حضرتك انا مش هبله اكيد بما ان دكتر زين لجا لحضرتك يبقي حكالك كل حاجه وقالك علي سبب رفضي وعلشان كده حضرتك نزلت السواق
راشد باعجاب .ماشاء الله عليكي ذكيه جدا
شهد الموضوع مش محتاج ذكاء الموضوع واضح جدا
راشد .بصي يا بنتي بما ان كل حاجه مكشوفه
انا هقولك كلمتين
شهد اتفضل .
راشد .انا ابويا وامي ماتو وانا ١٣سنه وكنا هنا من القناطر ومكنش معايا جنيه واحد في جيبي والحاجه غاليه دي اختي كان عندها سنتين واهل ابويا وامي كلهم اتخلو عننا ورفضونا في بتهم والقصه دي الكل عارفها وحكتها كتير وانا نحت في الصخر علشان اوصل للي انا فيه واقدر اربي اختي بالحلال .
شهد الظروف مختلفه حضرتك بتتكلم عن فقر لكن انا مش بتكلم علي فقر ارجوك افهم وجهت نظري وبلغها لدكتر زين
انا اتربيت في ملجا اي نعم قالولي ان ابويا وامي ماتو في حادثه والناس سلموني للملجا بس الله واعلم حقيقه ولا انا مكنش ليا اي اوراق
راشد بيسمعها بكل تركيذ و اخد نفس طويل واستريح وحس انه في امل حتي لو بعيد بس خلاها تكمل
شهد كملت كلامها .بس تظل الحقيقه الوحيده في الموضوع اني تربيه ملاجي
وانا مش هحط نفسي في موقف اني في اي يوم من الايام اسمع كلمه تجرحني ايا كان مين
راشد بس هو عارف كل ده وشاريكي ..
شهد معلش وانا مش موافقه.فياريت حضرتك تبلغ دكتر زين انه يعاملني كصديقه للبنات بس ولو هو قبل يبقي استازي واكمل تدريب معاه في المستشفي اكون شاكره جدا لكن موضوع ارتباط لا انا اسفه مش موافقه .ولو سمحت عاوزه امشي ولدتي بترن عليا
راشد باستغراب .والدتك
شهد الست الي كفلتني هي وزوجها هي امي
وبابا الله يرحمه اتوفي من كام سنه
راشد الله يرحمه بس كلامنا لسه مخلصش لينا قاعده طويله مع بعض
واتصل بالسواق وجه وفعلا وصل شهد لحد بتها واتفق ان السواق هيفوت عليها بكره وهي شكرته جدا وطلعت لمامتها وهو مشي
شهد طلعت وهي مبسوطه جدا انه متمسك ببها
وكلم جده علشانها بس هي عندها كبرياء قاتل
وخايفه تنجرح حتي بكلمه فقررت انها تفضل صديقه للبنات ومتدربه عنده بس .....وتطلع تسلم علي مامتها وتدخل تنام ......
والشباب يوصلو متاخر علي البلد ويسلمو علي الكل ويدخل الكل ينام استعدادا لليوم المنتظر غدا ان شاء الله ........
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية