رواية الشهد والدموع الفصل الثامن عشر بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل الثامن عشر
انه اليوم المنتظر يا ساده
في وقت اذان الفجر كل شباب العيله متجمعين علشان يروحو يصلو في المسجد والبنات والامهات صلو في البيت
الكل رجع بعد الصلا والي عاوز ينام نام وفي منهمم والي قاعد يفكر هيحصل ايه انهارده
بس زين مقدرش يستحمل وطلب يتكلم مع جده
زين .انا اسف ياجدو بس بجد مش قادر عاوز اعرف ايه الي حصل بينك وبين شهد
راشد .اهدي يا بني اولا كده بعد ما شفتها واتكلمت معاها انا معنديش اي اعتراض عليها بس
الي حصل..............................وحكاله كل الحوار
زين ..ايوه يعني ايه الكلام ده .
راشد .الي فهمته يابني انهاهي كمان عوزاك بس هي الي شافته في الدنيا مش قليلة وشخصيتها مش مخلينها تفكر صح
هي رافضه الارتباط اصلا خايفه في يوم حد يقولها كلمه تجرحها والي فهمته منها انها عاوزه تعيش حياتها طبيعيه مش عاوزه فيها مشاكل ولا مناهده ولا تعب
كانها بتقول لنفسها كفايه عليا الي شفته استريح بقا ومجازفش باي جديد
زين .طيب انا اعمل ايه دلوقتي انا مش فاهم
راشد .رايي اعملها الي هي عوزاه
زين .ازاي يعني
راشد هي عاوزه تكمل تدريب معاك فخليها معاك وهي اصلا بنات اعمامك بيحبوها يمكن القلب يحن
راشد بجديه وحزم. بس خد بالك انا مش هسمح انك تضيع عمرك في وهم
هي فتره لو شهد فضلت علي رايها تشوف مصلحتك وتشوف بنت الحلال الي تعمر بيتك انا مش عاوز اغصب عليك دلوقتي واقولك خلاص هي مش عوزاك
انا عاوزك تاخد وقتك وقرارك علشان متظلمش نفسك ولا تظلم الي هتكون من نصيبك
زين .عدك حق يا جدي ربنا يخليك ليا ويديمك في حياتنا وانا بقا هوريها مين زين الهواري الي هي مش عوزاه وهكسرلها كبريااها ان شاء الله
راشد .بس اعمل حسابك ان الموضوع مش هيكون سهل وامك مش هتتقبل الخبر بسهوله ولا هتوافق بالسهوله الي انت متخيلها ....... .
زين .قام وباس ايد جده وقال ادعيلي انت بس يا حج
وكل واحد طلع علي الاوضه بتاعته يفكر او ينام ...........بقلم ديدا احمد
علي الساعه ١٠ كله نزل وبدؤ يستعدو للحفله والجنينه تحولت لتكون اشبه باكبر القاعات المفتوحه في القاهره
حنين نازله بتجري علي السلم كانت تقريبا الساعه ١١.٥
الكل استغرب
امال .مالك يا مجنونه ترفع راسها علشان ترد تلاقي يوسف واقف متنح فيها
حنين بلخبطه .هه لا اصل احم
يوسف .يضحك علي لخبطتها
امال في ايه يا حنين
حنين يالهوي نسيت وبصت لعمر هنا وبباها وصلو عالبوابه
عمر .ايه مش تقولي من بدري
حامد . اهدا يابني علي نفسك ويلا نروح نستقبلهم مع حنين
عمر .اه يلا وخرج قبلهم
الكل ضحك عليه ودعو ان ربنا يوفقه
علي البوابه
عمر .محروس افتح البوابه بسرعه
حنين بضحك اتقل شويه يا دكتره البت هتخاف من لهفتك دي هههههههه
حامد .ههههههههه خليت العيله تعدل عليك استرجل ياد شويه هههههههههه صحيح الحب بهدله
محروس يفتح البوابه
حنين .هنا هناك اهي
عربيه بابا هنا تقف قدام حامد وينزل بباها يسلم عليه
وهنا تروح لحنين وتستغرب جدا ان عمر موجود
حامد.اهلا وسهلا انا حامد الهواري
محسن الحاوي .اهلا وسهلا غني عن التعريف انا محسن والد هنا.
حامد .حصلنا الشرف وده الباشمهدس عمر ابني دكتور في الجامعه عند الانسه هنا وحنين
محسن .يسلم علي عمر اهلا وسهلا تشرفت بعرفتك
حامد .اتفضل الجماعه مستنينك جوه مينفعش من علي الباب كده
محسن .لا معلش فرصه تانيه
حامد والله ما ينفع انت كده بتشتمنا اتفضل دا حضرتك تورتنا
محسن .يخلي السواق يطلع الورد من العربيه ويدخله جوه هو محروس ومرجان اخو محروس
هنا .واقفه متنحه
حنين مالك يا بت مسهمه كدا ليه
هنا .ايه الي جاب د عمر هنا
حنين بمكر مهو عمر يبقي ابن خالي
هنا بزعل ابن خالك وسالت بتردد يبقي هو العريس
حنين حست انها زعلت .فكملت وهي دي تفرق يعني
هنا والدموع متحجره في عنيها .لا هتفرق في ايه ربنا يتتمملك علي خير
حنين هنا صعبت عليها .عالعموم يا ستي هو مش العريس وقالت بغمزه هو مش مرتبط اصلا وبندور له علي عروسه
هنا الضحكه رجعت لوشها وقالت ربنا يوفقه
حنين اخدتها ودخلو جوه علشان يطلعو للبنات
وبعد ربع ساعه شهد وصلت وكان زين واقف يبص عليها لما عرف انها هي وهيموت ويسمع صوتها وحشه اوي بقالو حوالي ١٥يوم مشفهاش من يوم الحفله
وهي بصت عليه وقلبها فضل يدق بس استغفرت ربها ودخلت جوه لمريم والبنات
في الاستراحه بره
جمال .منورنا والله يا محسن باشا
ماجد .اه والله احنا فرحانين والله اننا اتعرفنا علي شخصيه زي حضرتك
محسن الشرف ليا والله يا ماجد باشا
والله سعيد جدا اني اتعرفت علي الحاج راشد والحاج جمال والحاج محمد والحاج عماد اتو علامه كبيره في البلد وشرف لاي حد يقعد معاكم ويقعد شويه الكل يرحب بيه وهو اتعرف علي اغلب العيله وقام استاذن علشان يمشي
راشد مالسه بدري يا بني
محسن .بدري من عمرك يا حج والله عندي شغل مهم
راشد ربنا معاك ولازم يبقي لنا قاعده تانيه
محسن .اكيد طبعا قعدات مش قاعده
حامد قام معاه يوصلو لحد العربيه
حامد احم . لو سمحت يا محسن باشا كنت عاوز منك طلب كده
محسن انت تومر يا باش مهندس
حامد كنا عاوزين نحدد معاك معاد نيجي نطلب ايد الانسه هنا لابني المهندس عمر
محسن .بس انا
حامد .انا عارف والله هتقول ايه بس حضرتك تسالها براحتك وانا معايا نمره حضرتك هكلمك بعد تلات ايام اشوف ردك ايه لو هي عندها قبول نيجي نشرب الشربات ونتقدم رسمي
لو مفيش قبول يبقي كل شي نصيب واحنا حبايب واخوات
محسن .وانا والله اتشرف بنسبكم يا باش مهندس بس انت عارف ان الراي الاول والاخير لهنا
حامد .اه طبعا وربنا يوفقهم للخير
ومحسن يركب العربيه ويمشي وهو فرحان لان لو ربنا كرمها بعمر هيكون مطمن عليها وسط ناس محترمه
... ..... .بقلم ديدا احمد
في الاوضه عند البنات مليكه وحنين وشهد اتجننو وهيبرو فعلا وهنا ومريم بيضحكو عليهم
شهد قدمت لهنا التاج الي كانت جيباه وهنا عجبتها الفكره وشكرت شهد كتير اوي
وهنا حبت الجو جدا وكان جديد عليها
حنين .ايه الكابه الي احنا فيها دي ولا حتي اغنيه نرقص عليها
ماليكه .ومثلت العياط اه والنبي يا بت يا حنون ولا حتي ياولاد بلادنا يوم الخميس هكتب كتابي وابقي عريس
حنين وشهد .وهتبقي لامه هاهاهة
مريم وهنا عمالين يضحكو علي المجانين دول بس هو طبعهم ساكت وهدييين بزياده
شهد بصراحه عندكم حق وجت في دماغها فكره
شهد بصت لحنين .بت يا حنون ملاقيش عندكم في بيت البهوات ده طبله
الكل باستغراب ونفس الوقت .طبله
شهد ياماما خضتوني اه طبله وانا هروقكو
اصلا الحفله بليل هتبقي منشيه مفيهاش فرحه لكم كلها هتبقي رجاله
حنين .صح يا بت يا شهد عندك حق
حنين طب ثواني هنزل اتصرف
حنين نزلت تحت والكل موجود الامهات والجدات لكن الرجاله بره في الجنينه
حنين بصوت عالي .ماما ماما
امال .استر يارب نعم يا مجنناني
ماجده .تعالي يا مرات ابني قليلي عاوزه ايه
حنين بتردد .احم عاوزه طبله
الكل .نعم يا اختي
يسرا بضحك ...تعالي يا بت يا نونه هتعملي بيها ايه
حنين مفيش .لاقينا الجو منشي اوي وكئيب وكده كده مش هنعرف نفرح في الحفله بليل علشان كلها رجاله
فقولنا نفرح مع نفسنا شويه وجريت علي جدتها كريمه وغاليه وقعدت في وسطهم ولا احنا مش من حقنا نفرح يعني يا نناه
غاليه لا يا حببتي تفرحي ونص كمان
حنين .يحيا العدل المهم عاوزين طبله
ماجده .انا هجبهالك من عيوني مقدرش علي زعل حنون ابدا
ماجده طلبت من واحده من البنات الي في المطبخ تنده علي يوسف من بره
يوسف دخل الفلا وسلم علي الكل خير يا امي عاوزاني في حاجه
يوسف بيبص عليهم لاقاهم كلهم كاتمين الضحكه بالعافيه يسال باستغراب هو في ايه
ماجده بضحكه كتماها بالعافيه. .خطبتك عاوزه طبله
الكل مقدروش يمسكو نفسهم من الضحك وصوت الضحكه بانت وزود الضحك رياكشنات يوسف
يوسف .نعم ياختي مش عاوزه رقاصه بالمره
حنين من غير ما تحس .لا احنا هنتصرف وحطت ايدها علي بقها
ماجده .اخلص يا يوسف البنات عاوزه تهيص
يوسف .حاضر اي خدمه تانيه
ماجد لا بس بسرعه
في الجنينه يوسف خارج مش طايق نفسه وعمال يستغفر وبيكلم نفسه
راح عند الشباب
مراد .مالك يا عريس
يوسف مردش وليفكر
زين .مالك يابني في ايه وبتكلم نفسك ليه
يوسف .حرمنا المصون مستقبلا عاوزه طبله
الكل .نعم وصوت ضحكهم وصل لاخر الجنينه
علي .ليه يعني
يوسف .الايه عاوزين يهيصو علشان الحفله هتكون كئيبه لهم
زين وعلي وحمزه .والله عندهم حق
ادهم بضحك يلا نصرف ونجبلهم
الكل وقف متنح ان ادهم هو الي عاوز يتصرف لهم
زين .باستغراب ....ادهم يا حبيبي انت سخن
ادهم .في ايه بنات عاوزه تفرح مع بعضها وماله يعني
زين .سبحان مغير الاحوال بركاتك يا حجه مريم
ادهم .بصله بغيظ متتلم بدل معملها معاك
زين ايوه كده ارجع لاصلك وطمني عليك
وفعلا الشباب اتصرفو في طبله من الفرقه الي جايه الحفله بليل وكانو بيظبطو حاجتهم وادهم الي اخدها يدخلها لهم
ادهم .داخل وماسك الطبله في ايده
الكل وقف متنح مش ده ادهم الي هو عارفينه وادهم اخد باله من استغرابهم بس معلقش
وادي الطبله لحنين وقالها سلميلي علي مريم قولي لها تهيص وتفرح
وحنين اخدتها مع صدمتها في ادهم وطلعت جري للبنات
حنين ..جبتها يا قوم
شهد شاطره يا بت يا حنون وريني كده
حنين بصت لمريم بغمزه .الرائد ادهم بيسلم عليكي وبيقلك هيصي وفرحي
ماليكه الله الله اوعدنا يا رب
مريم .بكسوف خلاص بقا يا بنات يلا يا شهد
وشهد اوك وانا جاهزه . اخدت الطبله
يلا معايا بقا
وشهد بدات تغني وتطبل كانها محترفه وما شاء الله صوتها كان تحفه والفرحه بينه فيه
وبدات تغني الاغاني الفولكلوريه بتاعه الارياف والصعيد
اه يالبايش يا جاصب .....عندنافرح واتنصب
جابو السرير علي جديها .......نزلت تفرج عمها
جال يا حالاوه شعريها ... .....يسلم عيون الي خاطب
..............................
وشهد فضلت تغني والبنات فرحانين ويسقفو والجو اتغير ميه وتمانين درجه وصوت ضحكهم واصل للفلا تحت والامهات والجدات طلعو يفرحو مع بناتهم واول ما دخلو الاوضه وشافو البنات عماله ترقص وهنا كمان الي ملهاش في الجو ده اندمجت معاهم ........وبصولشهد الي ماسكه الطبله وعماله تغني وفرحانه وكانت قاعده براحتها وشايله النقاب
كل الامهات والجدات اول نظرهم ما جه عند شهد وقفو تنحو كلهم وفي نفس واحد وبصوت عالي لدرجه البنات اتخضت ......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية