رواية مابين الالف والكاف الفصل التاسع عشر 19 بقلم سمر احمد
رواية مابين الالف والكاف الفصل التاسع عشر 19
_هنمضى هنمضى بس سيب ابننا_طلع معتز قلم من جيبه ومضى على الورق هو وياسو :- ابنى هيرجع امتا
_حسام :- شويه وهتلاقيه قدام البيت تاخدوه ومشوفش وشكم هنا تانى
_علاء:- حيث كدا بقا الحق اجهز نفسى يابابا
_حسام :- انت بتقول ايه يامتخلف انت انت مش هتسيب البيت هما اللى هيمشوا
_علاء بااستحقار:- وانا ميشرفنيش انى ابقى مع اب زيك يلا ياآن جهزى هدومك
_ حسام :- طب وحيث كدا بقا ف داهية كلكم بس اسمعوا تطلعوا زى ماانتوا كدا من غير ماتاخدوا قشاية وحدة والا هبلغ النيابة وهقولهم انكم حرامية وارميكم في السجن
_ياسو:- حسبى الله ونعم الوكيل فيك يا عمى
..بعد شويه سمعوا صوت عياط زين جريو كلهم برا البيت عشان يشوفوه شالته ياسمين وحضتنه وهي بتعيط :- متعيطش ياقلب امك انت خلاص بقيت معايا هاتو بسرعة علبة الإسعافات
_آن :- حاضر ف ثوانى
_ حسام :- حيلك حيلك انتى داخلة فين هي وكالة من غير بواب انتو تغورو، ف اى داهية وتشوفله صرفة ويلا بقا من هنا بدال مااطلبكم الأمن
_آن :- حرام عليك ياعمى دا طفل ولازم يتدواى ويتعالج
_حسام:- يلا غوروا كلكم ف ستين داهية يلاااا
قامت ياسمين من على الأرض وهي شايلة ابنها ومشيت هي ومعتز وآن وعلاء وخديجة وهما لسة هيطلعوا من بوابة البيت الكبيرة بتاع سور البيت.....
_حسام :- استنووو
_علاء:- عايز ايه؟!
_حسام :- تخدمونى
_علاء:- تخد...اي
_حسام :- مونى ،منت عارف بقا انى كبرت انا وامك ومحتاجين اللى يخدمنا
_معتز بعصبية:- دا عند امك ياحسام عند امممممك يلا يجماعة
_حسام ببرود :- والله براحتك بس افتكر انكم ماضيين مش بس على تنازل لاء وكمان انكم تخدمونى وقت مااكون عايز
_جرى عليه معتز عشان يقطع الورق ..
_حسام طلع مسدسه :- أبعد احسنلك...ويلا ادخلوا حالا وناموا في اوض الخدم
_بص معتز لياسمين والبقية :-يلا ندخل
_ياسو :- انت اتجننت يامعتز
_معتز بغمزة :- ماهو مفيش حل تانى
_ ياسو:- امرنا لله منك لله ياشيخ
_حسام :- انا كدا هطلع انام انا والمدام منسمعش صوتكم خالص والا....
_ياسو :- نامت عليك الحيطان يابعيد
_معتز بعد ماطلعو اوضتهم :- بصو احنا هنتحمل شهر واحد بس شهر واحد وهو كدا كدا مش هيعمل حاجة بالورق الفترة دى
_علاء :- تقصد ايه يامعتز
_ معتز :- هفهمك كل حاجة بعدين بس يلا ننام ونرتاح شويه عشان نشوف هنعمل ايه
___دخلوا كلهم عشان يناموا
_ياسو:- كنت تقصد ايه يامعتز بكلها شهر ؟!
_معتز:- السر ف القلم اللى مضينا بيه بس انا مبقتش اثق في حد ف البيت أو عالاقل خايف أنهم ينطقوا بالتهديد أو بالغلط
_ياسو:- مش فاهمة
_معتز:- هقولك القلم اللى احنا مضينا ب...................
_ دخلت أمه :- معتز يبنى انا قلقانة اوووى
_معتز :- متقلقيش ياماما
_____الساعة ستة ونص الصبح _____
_ انتو ياشويه حووووووووش اصحوا انتو هتناموا للظهر من هنا ورايح تصحوا الساعة ستة وتروقوا وتجهزوا الفطار وتنضفوا كل حاجة ف البيت مش فندق اهلكو هو.
_انتى يازفتة ياللى اسمك ياسمين ادخلى اكنسى وروقى الاوض وانتى يااآن انتى وامك جهزوا الاكل وانت يامعتز انت و علاء اسقوا الزرع وظبطوه
_ياسو بغيظ :- حاضر يامرات عمى
_ روز :- يااااااا .ايه؟؟؟......مرات عمك دا كان زمان من هنا ورايح تقوليلى ياستى فاهمة يابت انتى ولا لاء
_معتز جه يتكلم بصتله ياسمين وهزت رأسها :- فاهمة فاهمة ياسيتى
_كل واحد راح يشوف هيعمل ايه وخلصت ياسمين الاوض ودخلت على المكتبة اللى محدش كان بيدخلها من سنين عشان تنضفها ......
_ياسو برعب:- اااااييييه .ده...صر .....صر....صرصار لأنها بتترعب منهم
رجعت لورا فضلت تبعد وهي خايفة لحد ماسندت على رف كتب ،ففكرت تخبطه بكتاب وبتمد أيدها ف الرف وهى ساندة بضهرها من غير ماتشوف اى حاجة وراها ،مدت أيدها عشان تاخد الكتاب لقيت حاجة بتتحرك بعدت عن الرف ولفت وشها ليه ....
_لقيت الرف بينفصل ويبعد عن بعضه و............
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية مابين الالف والكاف) اضغط على أسم الرواية