رواية قلوب حيرها العشق الفصل الاول بقلم عنبر عمر
رواية قلوب حيرها العشق الفصل الاول
انا عوزه اخلف منك...؟
اول ما قالت كده انصدم نعم....؟؟؟ قولتي ايه اصل انا مقرأتش كويس.....
هي بتوتر.... ايه يعني هو انا قولت حاجه غلط قولت عوزه اخلف منك ....؟ايه الغريب في كده هو حرام......
هو بصدمه وسخريه لا بجد هو انتي قولتي حاجه غلط عوز تخلفي مني ازاي يا هانم..... الا.....
وقبل ان يكتب الباقي كانت هي كتبت اياك تكمل افهمني الاول انا عارف انك متسرع ومجنون.....
هو بضيق طيب اتفضلي اشرحي بس من غير طولت لسان احسن هقفل الشات خلص...
تتنفست هي ومدت يدها لي لوحه المفاتيح وبدأت في الكتابه.....
بص يا اياد..... انا عارفك من ٥ سنوات وعمري ما شوفتك ولا سمعت صوتك ولا عمرنا اتقابلنا....
كل الا بينا هو رسايل الفيس بس بس منكرش انك انسان محترم وعرفت ازاي تبقي صديق وافي ليه..... وانا وقعه في ازامه.....جدي وبابا مصممين اني اجوز عشان اخلف...... وانا كمان نفسي يبقي عندي بنوته عيونها زرقه زيك مش انت وصفت ليه نفسك وقولت انك عينك زرق.....
ايادبسخريه:هو يعني عشان ما عيوني زرق يبقي تخلفي مني ده يبقي بنات كتير هتخلف مني ده انا البنات حوليه كتير😂😂 وفضل يضحك.....
تتنرفز ميار من سخريته.... وتكتب
طيب يا خفيف بطل هزار وخلينا نتكلم جد .....
اياد:اتفضلي ارغي اما نشوف اخر الجنان ده ايه....؟
ميار: اصل انا قولت لي بابا وجدي اني.....
اياد بشك:انك ايه شكلت عملتي نصيبه اوعي يكون الا في بالي
ميار بقلق من ردت فعله:اه... قولت....
يغض'ب اياد لدرجه ان كان هيكس"ر الشاشه....
اياد:ليه كده يا ميار هو فيه واحده عاقله تتهم نفسها انها متجوزه من وري اهلها وكمان حامل....
ميار بغباء: لا يخوي معملش كده واوفق اني اتجوز الغبي الا اسمه شريف ابن عمي عشان اموت نفسي اصل انا بكره اوي.... وبعدين جدي وافق عشان شكاك فيه .... اصل جدي ده سوسه .....
اما بابا كان هيقت"لني لولا ان جدي اقنعه اني قدام شهر عشان تظهر انت ويكون الحمل اتأكد اصل انا قولت اني شاكه اني حامل... في اسبوعين..... فترجيت جدي انه يستني شويه.... وبعدين هما كل هماهم الحفيد ما انت عارف ان شريف يبقي ابن اخو جدي وبابا ابن جدي الوحيد وبابا خلفني انا وبس.......
اياد:والحل ايه.....؟
ميار:تعبت ليه توكيل خاص بجواز لي عم حسن السواق بتاعك هنا في مصر طالمه انك عايش في كندا بقالك سنين وشغلك كله هناك...... وبتنزل مصر نادر.....
اياد :طيب والحمل يا فلاحه.....
تنكسف ميار:اممم تبقي ابعت عينه منك لي المستشفي بتاعتك الا هنا.... وانا هروح بعد كتب الكتاب واعمل عمليه الحقن المجهري.....
تنهد اياد وفكر طيب ده حل كويس انا عوز وريث ليه... ومش عوز اتجوز ويبقي في حياتي وحده تقرفني.... وكمان مش عوز اشيل مسؤليه الطفل... وميار انسانه محترمه وهتحافظ علي ابني......
ميار:ايه يا عم روحت فين ....؟
اياد:ها ولا حاجه انا موافق....
تنفست ميار براحه وهي سعيده انها سوف تحقق حلمها وتتزوج من اياد ...... التي احبته بجنون وهو غير مبالي لها......
ميار:يارب ساعدني اني انجح في كسب قلبه واني ابني معاه اسره
يا تري هندم في يوم علي القرار ده والتضحيه دي هتبقي سبب فرحي ولا حزني.......
ومر الوقت وفعلا اياد بعت التوكيل لي حسن السواق بتاعه الشخص الوحيد الذي يثق فيه...... وهو رجل امين ويحب اياد ويعتبره ابنه..... فهو رجل عجوز عمره ٧٩سنه.... ويحدوث الزواج.....
وبعدين تذهب لي المستشفي....
وتجهز لي العمليه بعد ما اياد ارسل العينه.....
في مكان مجهول
الشخص١:ها كل حاجه جهزه......؟
....٢: عيب عليك كله تمام بس حقي محفوظ....؟
.....١:اكيد حقك وفوقه مكافأه بس الا يتزع في رحم ميار يكون ابني انا مش اياد....
.....٢: طبع يا برنس كله تمام وعينتك في ايدي.....
....١:كده يبقي فله.... سلام.....
ويغلق الهاتف ويضحك بمك"ر اخيرا يا ميار هتكوني ليه وحلمي اني اخلف منك قرب انه يكون في رحمك. ..
لكن هل ستجري الامور كما خططت ميار ام لي القدر شئن تاني.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية قلوب حيرها العشق"اضغط علي اسم الرواية