رواية نور الليل الفصل الاول بقلم نورا البغدادي
رواية نور الليل الفصل الاول
اقبل البشري دي🕊💌
ستفرج باذن الله تعالى ،
سيُغيثك الله قريبًا بالفرج ويغسل معه كُل ندبات الحُزن التي عاشت فيك ويمحو الليالي التي لم تنم بها قلقًا . فاستبشر وأبشر بكل خير فالفارج الله جل جلاله ذي الجلال والاكرام .♥️
استغفــــــروهﷻ
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وفي صباح اليوم تظهر الشمس بنورها الذهبي الساطع لتعلن عن بدأ يوم جديد وتضئ جميع أنحاء القصر نعم إنه( قصر العامري
الذي يصنف ضمن افخم قصور البلد وبداخل غرفه ما من غرف القصر تنام هذه الياسمينه في هدوء تام ( ولكن هذا الهدوء لن يدوم عزيزي القارئ 😂) لتستيقظ بألم فهناك من تجلس فوقها
ياسمين بتألم وملل :: يا بنتي ارحمي أهلي بقا مليون مره اقولك بطلي تصحيني بالطريقه دي هو انتي موراكيش غيري
مليكه بضحك:: اعمل اي انتي بنفسك قولتيها مورايش غيرك ... ثم نظرت لها بحزن ولؤم واكملت:: وبعدين يا ياسمينه ده ذنبي اني بصحيكي بدري تفطري ومتتأخريش علي مشاويرك الكتير يا عروسه ها ها .. ثم نظرت لها بتسائل واكملت :: وبعدين أنا عايزه اعرف هو انتي مش مقتنعه انك عروسه
ياسمين بسخريه: لا يا ملاك بجناحات هو انتي تعملي حاجه غلط ابدا تصدقي صعبتي عليا وعشان كده هقوم احب علي راسك لحظه واحده .. ثم أمسكت بالمخده والقتها علي وجه مليكه .. وتابعت وبعدين هو عشان أنا عروسه تصحيني من الصبح كده ليه عروسه مولد؟
مليكه بضحك: أي ده أي ده يا صديقتي احنا فينا من الخيانه بس علي العموم مقبوله منك ويلا بقا عشان متتأخريش
ياسمين بخنق ونفاذ صبر : يابنت الناس هو الساعه كام معاكي دلوقتي
مليكه وهي تنظر في الساعه: الساعه ٦ ونص
ياسمين بصدمه : ٦ ونص منك لله يا شيخه بقا مشاورنا كلها من الساعه ١٠ وانتي مقوماني من ٦ وتقوليلي عشان منتأخرش
مليكه بتفكير: تصدقي عندك حق .. ثم قامت بالعد علي أناملها كالاطفال واكملت : كده فاضل ١ ٢ ٣ اممم فاضل 3 ساعات ونص طيب خلاص قومي نفطر عشان يبقي فيكي صحه يا عروسه ثم غمزت لها
ياسمين بنفاذ صبر: منك لله يا شيخه ولا اكني بتكلم معاكي في حاجه خالص اوعي اوعي خليني اقوم اتوضي واصلي الصبح واخلص من زنك وبعدين مالك بتغمزي كده ليه يا قليله الأدب ده كتب كتاب بس
مليكه بضحك وانتصار: ايوه يلا قومي انتو كده ناس مش بتيجي غير بالعين الحمره وبعدين كتب كتاب أو خطوبه مش مهم المهم انك عروسه لولولولوي ههههههه
لتنظر لها ياسمين بغضب
مليكه بتراجع: اي نمشيها العين البنفسجي طيب تمشي معاكي؟ أنا بقول أفلت بجلدي قبل ما اتقتل سلاموا عليكو ثم ركضدت علي الفور خارج الغرفة
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(ياسمين) ذات العيون الخضراء والشعر البني متوسطه القامه ذات الشخصية الجميله ولكن عنيده بعض الشئ عمرها 24 عام في اخر سنه من كليه هندسه وهي الاخت الأكبر لعيله العامري
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(مليكه) بنت عم ياسمين والديها متوفين وتعيش هي واخيها الأكبر في قصر العامري مع اولاد عمها ذات العيون الخضراء البريئه والشعر البني فهي تشبه ابنة عمها كثيراً ولكن شخصيتها طفوليه ومرحه للغايه عمرها 23 في كلية هندسة أيضاً
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
خرجت مليكه من غرفة ياسمين ثم دقت باب غرفه ما اخرى ولكن هذه المره دخلت بكل احترام وهدوء
مليكه بأبتسامه جميله: صباح الفل يا احلي عمتو وفاء في الدنيا
الحاجه وفاء بأبتسامه : صباح الجمال يا ملوكه يا بكاشه
مليكه بضحك: حتي انتي يا عمتو ماشي
وفاء: لا يا حبيبت عمتك هو احنا جبنا غيرك قوليلي صحيتي ياسمين
مليكه : طبعاً ودي تفوتني البيت كله صاحي حالياً عديت عليهم واحد واحد لما كلهم مش طايقني ههههه
وفاء بضحك : وليل فين دلوقتي
لتردف مليكه وهي تمثل الصدمه : ليل لا ده بالذات مقدرش اجي جمبه أنا لسه صغيره علي الموت يا عمتو بس علي العموم هو صاحي من بدري بيدرب في الاوضه بتاعته وأكيد هينزل في معاده فاضل بس حضرتك يا عمتو
وفاء بأبتسامه : ماشي يا حبيبتي انزلي أنتي وأنا هخلص الأذكار وأنزل وراكي علي طول
مليكه : اوك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وعلي الناحية الاخرى في غرفه بعيده عن جميع غرف القصر غرفه تخلو من الألوان فهي غرفه تتمتع بألوان غامقه كاتمه وكأنها تشبه صاحبها حيث كان يجلس ويلتقط أنفاسه بعد التدريب القاسي الذي قام به ثم نهض ليذهب الي المرحاض ليستحم ويستعد للهبوط ولكن أوقفه صوت دقات الباب البسيطه
ليل: ادخل
زين: صباح الفل
ليل : صباح الخير
زين بأبتسامه: جاهز يا وحش
ليل بسخرية: ده علي اساس أن أنا اللي هيتكتب كتابي المهم انتو اللي جاهزين
زين بضحك : عندك حق والله متقلقش كلهم صحيوا من بدري والداده بتجهز الفطار وكلهم علي السفره متجمعين مش ناقص غيرك أنت
ليل بهدوء : تمام أنزل أنت وانا هنزل وراك
زين: اوك في انتظارك .... ثم ذهب إلي الخارج
وذهب ليل أيضاً للاستحمام والاستعداد للنزول
///////////★//////////////
(ليل العامري) صاحب العيون البني الحاده كالصقر والقوام العريض فهو. رياضي للغايه عمره 30 عام هو الاخ الأكبر لزين وياسمين ويدير شركه العامري مع اخواته وأبن عمه ويعتبر هو الرأس المدبره والأساسي في العائله منذ وفاه والده
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(الحاجه وفاء) والده ليل وزين وياسمين عمرها 60عام أم طيبه وحنونه للغايه
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(زين العامري ) صاحب العيون البنيه والشعر الأسود وذات القوام العريض أيضاً فهو يشبه أخيه الأكبر ليل كثيراً يختلفون فقط في الشخصيه عمره 28عام
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وبعد قليل من الوقت كانو يجلسون جميعهم علي سفره الطعام
ليردف مالك بمزاح : الاكل يا داده فتحيه بسرعه بالله عليكي لحسن أنا عريس ونفسي مفتوحه ومحتاج اتغذي
زين بسخرية: بالله اتوكس هو ده منظر عريس اصلاً
مالك بضحك: بصراحه لا بس برضو متكسفش طبيعتي كده وقدام عروستي علي العموم مردودالك يازين باشا ...
ثم نظر إلي الام وفاء مردفاً : يا صباح الفل علي عيونك يا عمتو يا منوره المكان الا ما حد مقتنع في البيت ده اني عريس غيرك انتي والله
وفاء بضحك: عريس وزين العرسان كمان بس ان جيت للحق ما انت اللي مطمعهم فيك
مالك : صح يا عمتو أكمني قلبي ابيض ورهيف
مليكه بضحك: قلبك طفايه دهب ههههههه.... ليضحك كل من مالك ومليكه ثم توقفوا عن الضحك فاجأتً عندما رأوا تلك العيون التي تنظر لهم كالصقر وكأنها تأمرهم بالسكوت فوراً
ليل بجديه بعض الشئ : خلصتو هزار ممكن بقا ناكل في هدوء ..
نظر مالك لشقيقته مليكه مردفين في آن واحد (عُلم وينفذ) كتم الجميع ضحكهم علي تلك الاخوه المشاكسين الذي لا يستطيع أحد السيطرة عليهم سوى ليل العامري
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
( مالك) ذات العيون البنيه و الجسد متوسط القامه فهو لا يمارس الرياضة بشكل منتظم ويكون الاخ الأكبر والوحيد لمليكه ويعمل مع ابناء عمه في شركه العامري عمره 28 عام فهو من سن زين ابن عمه ولكن شخصيته تختلف كثيراً فهو يعشق المزاح
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وفاء بجديه : كلمت أخوك سالم يا ليل تأكد عليه ؟
ليل بتأكيد : كلمته وأطمنت عليه وأكدت عليه، وهو حجز تذاكر الطياره وجاي في معاد كتب الكتاب أن شاء الله
وفاء: ماشي يا حبيبي يوصل بالسلامه هو ومراته وأبنه وحشني اوي ونفسي اشوف فارس ابنه
ياسمين: طيب انا كلت الحمدلله يا دوبك اروح أنا ومليكه اخلص كام مشوار مهمين قبل معادنا يلا يا مليكه
لتردف مليكه وهي تأكل وتملئ فمها بالطعام : استني انتي مستعجله علي اي هو احنا هنطير خلينا في الاكل الاول
ياسمين بضحك : طيب قومي يا اكله الوحوش انتي دقيقه وتكوني جاهزه هستناكي في الجنينه
مليكه بتذمر : هو الواحد ميعرفش ياكل براحته في البيت ده يا ناس
زين : وانا كمان هقوم اروح الشركه اخلص كام حاجه كده عقبال ما يجي معاد كتب الكتاب
ليل بهدوء : تمام وانا هحصلك بس خد ياسمين ومليكه في طريقك مكان ما يروحوا وانا هخلي السواق يحصلهم لان أنا باعته مشوار
مليكه بسعاده : ايه ده زين هيوصلنا ؟ طيب انا كلت خلاص الحمدلله يلا بينا ....
ضحك الجميع علي هذه المجنونه التي يعلم جميعهم حبها الشديد لزين ابن عمها ولكن هو الوحيد الذي لا يعلم ويراها مثل ياسمين أخته ومجرد طفله فقط
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(وفي الخارج )
ذهبت مليكه الي ياسمين
مليكه : ياسمين احنا اخوات وحبايب صح
ياسمين بلؤم: اممم وبعدين
مليكه : يعني خليكي جدعه وتركبي ورا وخليني اركب أنا قدام الله يكرمك يا شيخه ويفتحها في وشك
ياسمين بضحك: خلاص خلاص انتي هتشحتي ماشي
هسيبك تركبي قدام بس بشرط متجيش تصحيني تاني خالص
مليكه بسعاده : موافقه طبعاً ولا اكنك عايشه معايا في البيت اصلا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(وفي القصر )
ليل: أنا رايح الشركه وانت يا استاذ مش ناوي تروح الشركه وتشوف شغلك انت كمان
مالك: لا اله الا الله يا جماعه اعمل اي عشان اثبتلكوا اني عريس احط يافطه علي هدومي تفكركوا اني عريس
ليل بنفس النظره وبدون اي تعبير : وبعدين
مالك بخوف: ولا قابلين بقولك اتفضل انت وانا فوريره وراك اي عريس يعني؟... برضوا انزل وأشوف شغلي أنا أسف
///////////////////★////////////★//////////////////
ذهب الجميع الي الشركه ويمر الوقت حتي تأتي الساعه المنتظره
وفي غرفه العروسه
مليكه : ياه أخيراً عشت وشوفتك مرات اخويا وهبقى عمتك الحربوقه بقا هههههه
ياسمين بضحك: طب اتوكسي وقومي اقفليلي سوستة الفستان
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(وعلي الناحية الأخرى في غرفه الشباب )
كان مالك يرتدي البشكير ويرقص علي اغنيه ( والله لاحبك موت واحب برج الحوت)
مالك : يلا يا شباب لبسوني القميص والبدله
زين بسخريه : ليه اتشليت ما تلبس نفسك
مالك : ( بصوت محمد هنيدي) ايه ده هو في اي وربنا وربنا
ده ما يرضي حد ابدا أنا عريس ومن حقي ادلع هاتولي اللي يدلعني
ليأتي صوت من خلفه
ليل: عايز اللي يدلعك من عنيا
زين يضحك: اهو جالك اللي هيدلعك علي حق
مالك وهو يمثل الخوف: لا دلع اي يا راجل عيب احنا كبرنا علي الحاجات دي فين البدله عشان اللبس
ليل بضحك : ما كان من الاول البدله اهي
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وفي الأسفل جاء المأذون والمعازيم المقربين فقط وبدأ الحفل وفي غرفه ياسمين
ياسمين بتوتر : أنا خايفه ومتوتره اوي يا مليكه
مليكه : ليه بس ده انتي قمر وبعدين أنا راضيه ذمتك هو اخويا مالك يتخاف منه
ثم قطع حديثهم صوت دقات الباب ليدخل مالك بأبتسامه واسعه مردفاً بأنبهار : بسم الله ماشاء الله ايه الجمال ده يا ياسمينه
ياسمين بخجل : شكرا
مالك : لا شكراً اي بقا في واحده تقول لجوزها شكراً قوليلي يا قلبي
مليكه بغمزه : ايوه بقا الحب ولع في الدره
مالك : ايه ده ايه ده انتي بتعملي ايه هنا اطلعي بره يابت
مليكه بضحك: ماشي يا عم من لقى احبابه نسي اخواته أنا خارجه
مالك : أنا مش مصدق يا ياسمينتي أن خلاص هتبقي مراتي والله حاسس اني بحلم أو هيجي عيل تيبت جري يديني بالقلم ويقولي فوق من الحلم
ياسمين بخجل : لا مش بتحلم متخفش دي حقيقه
مالك : طيب ما تجيبي بوسه بقا عشان اتاكد أن كل ده حقيقه
ياسمين بغضب : نعم
مالك بضحك: لا بقولك يلا بسرعه عشان المعازيم مستعجلين .......
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(وفي الأسفل)
وفاء: ليل اخوك كل ده لسه موصلش معقول كل ده في الطريق
ليل ببعض القلق: متقلقيش يا امي أن شاء يوصل في اي وقت دلوقتي .....
ثم يأتي صوت رنين هاتف المنزل فيتوجه زين ليجيب علي الهاتف لم تمر إلا ثواني حتي تحولت معالم وجه بالكامل إلي الصدمه مردفاً: بتقول اي حصل امتي ده انت متأكد؟!
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية نور الليل" اضغط على أسم الرواية