رواية تاج الفهد الجزء الثاني 2 البارت الثالث 3 بقلم مريم مصطفى
رواية تاج الفهد الجزء الثاني 2 الفصل الثالث 3
سليم لسه بيقرب ع باب الاوضه علشان يدخل سمع سيا بتكلم ف الفون بعصبيه.
سيا: اها تخيلي وسليم علشان خاطر الهانم والبيه اخويا يمد ايده عليا انا وبس والله لربيهم كلهم.
_اهدي انتي بس وقبل ماتعملي اي حاجه لازم تاخدي ميراثك الاول وبعدين نشوف هتعملي معاهم اي
سيا بتفكير: صح كويس انك فكرتيني بموضوع ميراثي ده لازم اطالب بي مانا مش هسيب كل حاجه لتاج هانم.
سليم اتصدم من كلام سيا لدرجه انه بدا يشك انها مش هي مستحيل فتح الباب بسرعه ودخل.
سيا بخضه: اقفلي طيب هكلمك شويه كده.
سيا: انت زي تدخل كده مش تخبط الاول
سليم بعصبيه: انتي اي....
سكت فجأة وهو بصصلها وبيفكر انه مش لازم يعرفها انه سمع لحد مايعرف كانت بتكلم مين
سيا: انا اي بقا اي جاي تكمل ضرب فيا تاني؟
سليم وهو بيحاول يهدا: لا جاي انام علشان عندي زفت شغل بكرا.
سابها ودخل يغير لبسه وبعد شويه خرج شافها واقفه قدام المرايا بتسرح شعرها بصلها بهدوء وراح ع السرير.
سيا: انا هنزل الشركه من بكرا
سليم قام اتعدل واتكلم بخنقه من تصرفاتها: وده من امته ان شاءالله
سيا قامت وقعدت جمبه: من بكرا
سليم: ده انت قررتي وخلاص وجايه بس تعرفيني مش مهم بقا اوافق او ارفض هيفيد راي ف اي بقا.
سيا: انت مش من حقك ترفض اصلا انت مش متجوزني علشان اقعدلك ف البيت واربي العيال.
سليم بسخريه: ده ع اساس اي لما اتجوزنا كنتي بتشتغلي وانا عطلت الهانم عن تحقيق ذاتها
سيا بعدم اهتمام لكلامه: طيب انا نازله بكرا الشركه علشان بس متتفجئش بيا لما تلاقيني
سليم بغيظ من كلامها شدها لي ف حضنه واتكلم وهو علي اخره
سليم: صدقيني ياسيا لو مرجعتيش لعقلك وبطلتي جنانك ده هتشوفي معايا ايام سوده وانتي اكتر واحده عارفة اني مش هقدر اتحكم ف هدوء كتير
سيا وهي بتقرب لوشه اكتر وبتتكلم قدام شفيفه: براحتك يا حبيبي اعمل مابدالك وبرضو هنزل الشركه وهشتغل وهتابع فلوسي.
سليم بعصبيه ضغط ع وسطها اكتر فااتلمت: اتقي شري ياسيا متخرجنيش عن هدوء وخلي ليلتك تعدي
سيا بوجع: سبني ياسليم.
سليم كان بصصلها وساكت عقله كان بيحاول يستوعب ان لايمكن دي تكون مراته اللي عمرها مافكرت ف فلوس ولا زعلت حد منها بكلمه!!
سيا بصوت عالي: بقولك سبني بقااااااا
سليم فاق ع صوتها وزقها ع السرير وراح اوضه تانيه.
سيا: ماشي ياسليم ولا ماهعديلك كل ده انت وفهد.
"ف القصر عند فهد"
تاج كانت صحيت لقيت فهد حضنها ونايم قربت من خده وباسته برقه وقامت تاخد دش.
بعد شويه فهد صحي علي صوت رنه موبيل بس بص جمبه ملقهاش تاج للحظه قلق تكون عملت ف نفسها حاجه بعد اللي حصل بس سمع صوت الدش فاطمن.
فهد: اي يابني بترن دلوقتي لي؟
سليم بحزن: اختك فعلا اتجننت
فهد: حصل اي تاني؟!
سليم بدا يحكيله اللي حصل وحكاله ع المكالمه اللي سمعها.
فهد بستغراب: معني كده ان ف حد بيقوم سيا علينا وبيلعب ف دماغها
سليم: شكلها كده بس اي المصلحه برضو ولي؟!!!
فهد بتفكير: مش عارف بس كويس انك معرفتهاش انك سمعتها
سليم: طب وهنعمل اي هنسكت يافهد
فهد: اكيد لا اسمعني كويس بعد ماتتاكد ان سيا نامت حاول تجيب من موبيلها الرقم ده بس من غير ماتعرف او تحس بحاجه
سليم: تمام وبعدين هنعمل اي؟
فهد لسه هيتكلم شاف تاج طالعه من الحمام بالبرنس.
فهد: اعمل بس اللي قولتلك عليه وبكرا ف الشركه هقولك سلام.
قفل مع سليم وبص لتاج بإبتسامة.
فهد: صحيتي من امته انا قولت هتنامي لصبح
تاج: من شويه حسيت نفسي مخنوقه قولت اقوم اخد شاور.
فهد بقلق: انتي كويسه دلوقتي
تاج: متقلقش يافهد عليا هعرف اعدي كل حاجه زي ماعديت كتير.
فهد خدها ف حضنه وباس راسها: اسمها هنعدي كل حاجه هنعديها مع بعض انتي مش لوحدك ياتاج انا ديما معاكي في كل وقت.
تاج حست انها محتاجه تتكلم وتعيط علشان ترتاح: شوفت سيا اقرب حد ليا قالت اي النهارده انا مش زعلانه منها ع فكره حقها هي ام وبتخاف ع ابنها بس انا قولتلك بلاش انزل مكنتش عايزه اتكلم مع حد يافهد.. كملت بصوت عياط عالي: اقولك حاجه لما كنا بنروح نبارك لحد من اصحابي علي حملها او ولادتها واجي اشيل البيبي كنت بلاحظ عيون امهم لصحبنا اني هحسد البيبي ولما واحده تكون حامل كانت تعرف الكل ومتقوليش بتخاف مني لغير او احسدهم بيصعب عليا نفسي يافهد اوي
فهد عيونه دمعت من كلامها وصوت عياطها اللي بيعلا مع كل كلمه بتقولها ورعشه جسمها ف حضنه.. مبقاش عارف يقولها اي غير انه بيبوس راسه وبيحضنها لي اكتر عايز يحسسها بالامان وانها مش لوحدها هو ديما معاها.
تاج: من وانا عيله كنت بتمني اتجوز علشان اجيب بنوته اشيلها ف بطني واحس بحركتها واكلمها وهي لسه ف بطني اتوجع مع كل حركها بتخبطهلي افرح ببطني لما تكبر وانها خلاص قربت تيجي لدنيا ويوم ولادتها اكون قلقانه وخايفه بس فرحانه وبعد كام ساعه اشيلها بين ايدي وتنسيني كل التعب كان نفسي احس بكل ده يافهد ربنا حرمني من اكتر امنيه اتمنيتها.
فهد:انا حاسس بيكي بس عايزك تصبري وتعرفي ان ربنا مبيعملش فينا حاجه وحشه.
تاج: يارب انا صبره والله يارب اجبر بخاطري.
فهد حاول يخرجها من حزنها شويه: طب بصي ليكي عندي مفاجأة انا واثق انها هتعجبك
تاج مسحت دموعها وبصتله: مفاجأة اي؟
فهد بضحك: ولو قولتلك عليها دلوقتي هتبقي مفاجأة
تاج: اها قولي عادي دلوقتي وانا بكرا هعمل نفسي متفاجئه
فهد: لا احنا هنام دلوقتي وبكرا هقولك
تاج: لا قول.....
قطعها فهد بقبله هاديه وهو بيخدها لحضنه وبينسا كل المشاكل والتعب معاها.
ف بيت حسام وورد"
ورد: ياحسام دي خامس مره تتعشاء احنا نص اليل
حسام كان واقف بيقلي بطاطس وبيعمل سلطه "
حسام برفعه حاجب: انتي بتعدي عليا ياوليه بتعدي الاكل ع جوزك؟!
ورد بصوت ضحكه عالية:لابداا
حسام:شششش يخربيتك فريدة هتصحا انا ماصدقت نيمتها
ورد كانت واقفه ع باب المطبخ وحاطه ايدها ف ضهرها علشان الحمل.
ورد:حاضر بس يلا علشان تنام انت لسه عندك شغل بدري
حسام:خلاص هخلص..المهم متعرفيش تاج بقت عامله اي
ورد بحزن:رنيت عليها فهد رد قالي بقت كويسه وبلغني اني اطمن جميله عليها
حسام:طب خير.. بس برضو انا مستغرب من سيا اوي لي قالت كده لتاج رغم ان فهد وتاج اصلا اتجوزه علشان خاطر ولاد سيا وانهم يتكتبوا باسمهم بعد ماتجوزت بدون علم فهد!!
ورد:مش عارفه بس برضو كويس ان فهد ضربها علشان تتعلم بعد كده تحافظ ع مشاعر اللي قدامها.
حسام:تعرفي سيا دي زمان كان رقيقه اوي وبتخاف تجرح حد لو بكلمها صغيره حتي بس دلوقتي اختلفت بكتير
ورد بغيرها لانها عارفه ان حسام كان معجب بسيا زمان "
ورد:طب هنام ولاهنقعد نرغي كتير عن سيا ورقتها
حسام: ف اي ياورد بتكلمي كده لي
ورد: اصلا من لما جينا وانت سيا عملت سيا اتغيرت انت بتحن للماضي يحسام
حسام: انت بتقولي اي ياورد انا الغلطان الي حكتلك يعني وبعدين انتي زي تفكري فيا كده معقول هبص او افكر ف واحده متجوزه!!! وكمان مرات اخوياا!! انتي عقلك راح فين؟!
ورد بصتله بحزن: حسام انا مقصدش والله ياحبيبي بس هرمونات الحمل مأثره معايا وغصب عني اتكلمت كده
حسام بصلها بعتاب ورجع كمل تقطيع سلطه ورد راحت حضنته من ضهره.
ورد: صدقني مكنش قصدي ابنك اللي مأثر ع هرموناتي ومخليني بنكد عليك
حسام إبتسم ولف ليها: مش عايزك تشكي فيا ولو شويه انا محبتش بجد غيرك.. ولو ع الباشا قرب يشرفنا كمان شهرين واتاح من نكد كل شويه ده
ورد: اخص عليك انا نكد!
حسام: لاانتي قمر ابني هو اللي نكد
ورد: طب اي يلا ناكل بقا علشان ننام
حسام: يلا ياوردتي ♡
ف قصر سليم"
كان قاعد مستني سيا تنام وبعد شويه قام يشوفها لاقيها نامت دخل براحه خالص لاقي الفون بتاعها علي التسريحه قرب بهدوء وفتحه وبدا يطلع اخر رقم سيا كانت بتكلمه بس اتفأج لما لاقي انه رقم دولي وسيا مسجله "مروه"
بعت الرقم بسرعه لنفسه ف رساله ومسحها من عندها وحط الفون مكانه وطلع برا الاوضه.
دخل اوضته وقعد يفكر ف مين من صحاب سيا اسمه مروه لحد ماغلبه النوم ونام..
"تاني يوم الصبح بدري"
تاج صحيت وجهزت نفسها علشان هتروح مع فهد الشركه وبعد كده يقولها ع المفاجأة خلصت ونزلت المطبخ علشان تخلي الخدم يحضروا الفطار شافت سماح قاعده ف البرانده بتشرب قهوتها.
تاج: صباح الخير ياماما.
سماح بإبتسامة: صباح النور يا حبيبتي
تاج: قهوه كده ع الصبح مش قولنا غلط علي صحتك
سماح: ماانا فطرت يا حبيبتي وبعدين قولت اخد فنجان واحد.. الاهم انتي عامله اي دلوقتي قلقتي الكل عليكي امبارح.
تاج: انا بخير الحمدلله
سماح بحراج: متزعلش من سيا انا عارفه انها غلطت بس..
تاج: محصلش حاجه ياماما وسيا زي اختي واكتر عن اذنك بقا هطلع الفطار لفهد علشان الوقت والشركه.
سماح: اتفضلي يا حبيبتي
تاج سبتها وخدت صنيه الفطار وطلعتها لفهد.. دخلت لقيته وبيعمل الكرافته قربت منه وعملتهله.
فهد: جايبه الفطار بنفسك النهارده
تاج: اها طبعا مش عملي مفاجأة قولت اروق عليك انا كمان بقا
فهد: استغلاليه بس ماشي يلا اقعدي علشان نفطر
قعدوا وبدوا فطار وبعد شويه "خيريه الشغاله" طلعت العصير وفهد خدوا منها
خيريه: اتفضل يافهد باشا وكل مظبوط
فهد بتنهيده: تمام ياداده
خد العصير وقفل الباب ودخل لتاج.
فهد: عصيرك ياحلو
تاج: انا مش عارفه اي حكايه كل يوم عصير بس برضو مش هرفضلك طلب النهارده
فهد: ولاحكايه ولا حاجه علشان بس تتغذا ياحلو
ضحكت تاج علي كلامه وخدت العصير شربته
تاج: خلصت يلا
فهد وهو بيمسك ايدها: يلا يا حبيبي ♡
"في القصر عند سليم"
سيا جهزت بسرعه قبل ماسليم يصحا وسابت الولاد مع المربيه.
صحي سليم ودخل اوضته علشان يلبس ملقش سيا.
سليم: مااااااجده
ماجده: ايوه ياسليم باشا تؤمر بحاجه
سليم: سيا هانم فين
ماجده: راحت علي الشركه من نص ساعه وسابت الاولاد مع المربيه
سليم وهو بيدوس علي سنانه بعصبيه: طب روحي انتي
سليم لما اشوف اخرتك ياسيا اعرف بس اي اللي عوجك كده وانا هظبطك لبس بسرعه وخرج وهو متعصب.
فهد وتاج نزلوا ظن العربيه قدام الشركه شافوا سيا نازله من عربيتها فهد بصلها علشان يشوف هتيجي تسلم عليه وتتاسف لتاج بس اتفأج لما عدت من قدمهم ببرود ودخلت الشركه
تاج: متزعلش نفسك انا متأكده ان ف حاجه مزعلها.. بس هي جايه الشركه وبدري كده ليه
فهد بسخريه: جايه تشتغل وتشوف فلوسها انا بوديها فين
تاج اتصدمت من كلام فهد وسكتت سليم جه وهما واقفين
سليم: شايف عمايل اختك واللي بتعمله
فهد: جبت الرقم؟
سليم: اها بعتهولك دلوقتي
فهد فتح فون وكلم واحد: ف خلال ربع ساعه عايز اعرف كل التفاصيل ع الرقم ده.
فهد قفل الفون وبص لسليم: متقلقش دلوقتي هنعرف مين بيلعب ف دماغ سيا بالاسلوب ده و وقتها ورحمه ابويا ماهرحمه
تاج بعدم فهم: انا مش فاهمه حاجه رقم اي ومين؟
فهد بتنهيده: تعالوا نطلع نقعد ف مكتبي وهشرحلك كل حاجه
طلعوا مع بعض وقاعدوا وفهد حك لتاج كل اللي حصل
تاج: ومين لي مصلحه يعمل كده
فهد: ماهو اللي هعرفه لما اعرف هو مين
سليم كان قاعد قلقان ومضايق من سيا لحد مافون فهد رن
فهد: ها عرفت مين؟
_........
فهد بصدمه: عشق الكيلاني.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: (رواية تاج الفهد الجزء الثاني) اضغط على أسم الرواية