رواية الشهد والدموع الفصل العشرون بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل العشرون
وقفنا الفصل الي فات لما سميره كلمت شهد وكانت بتعيط
وكل العيله كانت متجمعه في قصر راشد علشان هيفطرو مع بعض ما عدا العرسان والعرايس علشان نامو الفجر ولسه مصحييوش
شهد بعياط .لو سمحت انا لازم امشي دلوقتي
راشد .اهدي يا بنتي و فهميني بس حصل معاكي ايه
شهد .ولدتي في مشكله ولازم اروح لها ارجوك لازم امشي دلوقتي
راشد بجديه لا تقبل النقاش .قولي في ايه ومتضيعيش وقت يمكن نقدر نتصرف من هنا قبل ما توصلي
شهد .ملقتش مفر وعاوزه تخلص علشان تلحق مامتها فمجادلتش وبدات تحكلهم
شهد .اختي كانت متجوزه رجل اعمال من عندنا وبعد كده اتقبض عليه علشان شغله مش كويس
فاختي رفعت عليه قضيه خلع بس هو طلقها قبل القضبه و.......
عادل اتكلم .وطبعا ردها غيابي صح
شهد .فعلا وجاى لنا بعد ماخرج قالنا انه ردها
بس هي مسافره من ساعه مطلقت كانت بتكمل دراستها
عادل .تمام وايه المشكله دلوقت
شهد. ماما بتقولي ان الزفت المحاني بتاعهة جايب البوليس وقدم بلاغ في امي بيتهمها باختفاء نور
عادل .لا صايع
كل العيله الي موجوده انتبهت لعادل
حامد ..ليه يا عادل بتقول كده
زين. بص لشهد لقاها منهاره وبتعيط وجه كلامه لعادل
زين .متقول بسرعه قصدك وتتحل ازاي ايه مش شايفها حالتها عامله ازاي
عادل اهدو يا جماعه .الموضوع ميخوفش
شهد بلهفه .ازاي يعني
عادل .كل الحكايه انه مش عارف مكانها فهو قدم البلاغ ده لما غلب حماره
فالتحقيق طبعا مع مماتك هيعرف المعلومه كامله لان هي معندهاش خبره وهتحكي بحسن نيه للبوليس علشان متتهمش انها مثلا خطفاها اجبار او عرضتها لاذي زي ما هم هيفهموها
بس خلي بالك يا دكتوره هو اكيد متفق مع المحامي بتاعكم علشان هو الي هيوصل لمامتك التهم الي موجهه ليها زي مقولت لك ويخوفها وكمان
المحامي لوطلب ان المعلومات تكون سريه هو برده مش هيعمل حاجه ولا هيعرف حاجه فاكيد هو مظبط المحامي بتاعكم
زين .والحل دلوقتي ايه
عادل .مفيش وبص لشهد انا هروح معاها وهلعب هولك علي الشناكل متقلقيش
بس معلش هطلب منك طلب يا عمي ووجه كلامه ل ماجد
ماجد. خير لو اقدر مش هتاخر
عادل .حضرتك تكلم حد من المدريه يوقف تنفيذ امر الضبط لحد بس ما نوصل
ماجد دي سهله عن ازنكم هعمل تليفون
امال جت اخدت شهد في حضنها طمنتها .وكل العيله طمنتها واكيد مش هيسبوها هي بقت واحده منهم
راشد .متخافيش يا شهد كله هيتحل وعادل هيبجي معاكي وزين وحمزه علشان لو احتاجتو حاجه برتبته ومركذه يقدر يتصرف
حمزه وزين .تمام احنا جهزين
وشهد واقفه عماله تعيط وامال وخداها في حضنها وبطمنها
ماجد جه . وبص لشهد خلاص يا بنتي اطمني القوه خدت امر بالنسحاب بس خليت اتنين عساكر يامنو البيت علشان طليق اختك ده ميعملش حاجه
والضابط الي في المدريه مستنيكم هناك لما توصلو
شهد .بامتنان .شكرا جدا انا مش عارفه من غيركم كنت هتصرف ازاي
حامد .يا بنتي انت دلوقتي زي بنات العيله بالظبط وانت بنت حلال وتستاهلي كل خير واوعي تفتكري اننا بنعمل معاكي جميل
.احنا بنحاول نرد جزء من وقفوك مع مريم في موقف الجامعه
شهد استغربت .انا معملتش حاجه تستاهل
عاصم .متستغربيش مراد قالنا كل حاجه والشكر الي في الدنيا ميكفيش موقفك مع بنتي
تليفون شهد يرن
شهد دي ماما
شهد .الو يا امي
سميره ...............
شهد .خلاص متقلقيش انا مسافه السكه وهكون عندك ومعايا المحامي
سميره ....... .... .
شهد .لا يا امي مكلمتش .استاذ اشرف المحامي
في محامي قريب مريم حكتله القصه وهييجي معايا
يلا سلام
و فعلا شهد تسلم علي العيله وتشكرهم وتروح ومعاها زين وعادل وحمزه
............................ .................
في النادي .مروه قاعده مع زمايلها بيفطرو
هشام .مالك يا مروه وشك مقلوب ليه عالصبح
كارما.صحيح يا مروه مالك بقالك كام يوم كده مش تمام
سامر .بطلو غلاسه عليها هي مش عاوزه تحكي والله انا بقول حب جديد وغمز لهم وضحك
كلهم يضحكو علي كلام سامر وحركاته
مروه .بطلو رخامه بقا
سامر يابنتي واحنا من امته بنخبي حاجه عن بعض
مروه .بتنهيده .الدكتور الي بتدرب معاه في المستشفي بيعاملني معامله وحشه وشايف نفسه عليا وانا هطق وباجي قدامه بتلجم وكام مره يحرجني وسط التمريض والعيانين وبابا مصمم علي اني اكمل في المستشفي مش عارفه ليه
وانتو عارفين اني عمري ما حد عاملني كده وهموت وانتقم منه وافضحه وسط المستشفي وهو الي يجيلي برجله ويطلب السماح كمان بس مش عارفه اعمل ايه والكلام ده يحصل ازاي
بس الصبر مبقاش انا مروه الشافعي ام دوخته وخليته يندم علي كلامه معايا
كارما .اهدي يابنتي وهو الشغل ياما فيه
سامر وهشام .واحنا معاكي والي انت عوزاه هنعمله
ويفطرو ويضحكو وكل واحد يدور علي فكره للانتقام
بقلم ......ديدا احمد
في الفلا الكل متجمع علي السفره والبنات صحيت ونزلت والشباب كمان متجمعين وكل واحد خد مراته من ايديها وقعدها جنبه وبياكلها بايده والبنات هتموت من الكسوف وهم عاجبهم كسوف البنات وعمالين يزودو في حراكتهم علشان يستفزو البنات
جمال. يبص علي الشباب ومبسوط
متتلم يا لا انت وهو
عماد ....ايه يا جمال مش مراتتهم خليهم يتهنو يومين
بكره يقولو ياريت
ملك جنب عماد وبسط عنده بزعل .
محمد .وانت بقي يا حج عماد قلت ياريت
عماد .ايه يا جماعه اهدا يا حج محمد وباس راس ملك ده انا اقصد يقولو يارتنا استعجلنا فهمتوني غلط
ايمن .اه والله يا حج الحاجه ملك ملاك نازل من السما
وعسل ومزه ويديلها بوسه علي الهوا
عماد .يبص لايمن بغيظ .متتلم يلا بدل ما اقوم اوريك المزازه بجد
حسام .اهدي يا جدو قلبك ابيض ان كان ملوكه موزه فاحلام غزال وغمز لجده
ايمن .ضرب حسام علي دماغه من ورا انت بتردهالي يا حيوان
الكل قاعد بيضحك علي الهزار بين الشباب
ماعدا خالد قاعد مبيتكلمش خالص وفي عالم لوحده
بس لما لاقاهم مركزين معاه
حاول يداري ويندمج في الكلام
يسرا .. محدش كلم عادل يشوف عملو ايه
جلال متقلاقيش .يا يسرا .طالما عادل موجود
ده ده يمشي المركب علي البلاط ههههههههههه.ومن الي فهمته من كلامكم ان كله لعب بالقانون
وعادل قدها ونص
ليلي .اه والله ياجلال اصل شهد دي غلبانه اوي وعنيها كلها حزن
امال .اه والله فكرتيني تصدق يا جلال .........
وتليفون راشد يرن وامال تسكت وراشد يقوم من علي الاكل يتكلم في التراس بعيد عن الصوت
ويرجع الكل يتكلم تاني
جلال .كنت بتقولي ايه با امال
امال .اه كنت بقول اننا اتصدمنا لما شفنا شهد من غير النقاب والبنت خافت مننا هههههههههه
جلال باستغراب .ليه يعني
امال .اصل اول ما دخلنا عليها وشفناها كاشفه النقاب
كانت صوره كربون من المرحومه هدي الله يرحمها
كل الرجاله .بصت علي امال باستغراب من كلامها
وجلال . وقف اكل واتنهد بزعل
مفيش حد زي هدي الله يرحمها
علي . اكيد فيها شبه بس متافوروش اكيد مش كربون
حنين .لا والله يا ابيه انا معرفش طنط هدي الله يرحمها بس انت لو تشوف نناه وماما وخلاتو وهم دخلين عليها وتنحو وكلهم في نفس واحد قالو هدي
كنت صدقت
مليكه .اه والله ويا عيني والبنت اتصدمت وتنحت
بس خلاص الموقف عدا
جلال سكت ومبيتكلمش ودخل في صراع مع الماضي
وعليكمل بهزار .لو مكنتش اختي ماتت كنت قلت اختي وبقت الرابعه بتاعتكم ههههههههه
والكل ابتسم علشان عرفين ان علي موجوع وبيضحك علي شان جلال بس
ادهم يحس ان الجو اتوتر فيقول
ايه رايكم يا شباب بعد الاكل نلعب ماتش كوره
الكل اوك تمام
الكل قام من علي الاكل وشربو الشاي والشباب بتجهز الملعب والبنات كل واحده عنيها علي حببها وهتتجنن عليه وعلي تصرفاتهم .
وكل الي مش هيلعب شاف كرسي يقعد يشجع منه و
يستمتع بالماتش ماعدا جلال قاعد سرحان بيفكر في هدي بس
وكل العيله لما شافوه كده .قررو ان محدش هيفتح الموضوع معاه تاني لا من قريب ولا بعيد ودعولها بالرحمه ......... ............
عند شهد والشباب
وصلو لسميره البيت
وسميره عزمت عليهم الدخول وجابت لهم ضيافه
واتعرفو علي بعض
وسميره شافت نظره زين لشهد وفهمت هي ليه كانت زعلانه ومش عاوزه ترجع شغلها تاني
سميره .اهلا وسهلا والله انتو نورتونا معلش تعبناكم معانا
زين .تعب ايه يا امي ده اقل من الواجب الدكتوره غاليه علينا اوي
حمزه .اه والله الدكتوره من غلاوت اخواتنا البنات
سميره .اربنا يكرمكم
عادل .كده تمام احنا دلوقتي هنروح المدريه
بس في كم حاجه عاوزه افهمها علشان اعرف اتصرف
شهد .احنا تحت امرك اتفضل اسال
عادل .اكيد بعد ما اطلقت طلعت ورقه الطلاق
شهد ايوه طبعا ودي والورقه ماما كانت مجهزاها
عادل .ايه ده حضرتك قلتي انها اتجوزت في شهر اربعه والطلاق كان في شهر سبعه من نفس السنه
سميره فعلا .هو اصلا اتجوزها غصب وماكنتش عوزاه
وغصب عليها واتجوزو واحنا معرفناش غير بعد الطلاق وبعد اسبوعين من الجواز سافر شهرين في شغل واول ما رجع اتقبض عليه واخد تلات سنين وزي ما شهد قالت رفعت خلع وهو طلقها قبل القضيه ولما اطلقت مكنش القضيه لها لازمه
وانا قلتلها تسافر وتبعد وتشوف مستقبلها
وهو بعد ما طلع عرفنا انه ردها ربنا ينتقم منه
ده ظالم ومفتري ونور غلبانه وبيضحك عليها بكلمتين
والنهارده لاقيت البوليس جاي ليا باستدعاء وقوه تاخدني علي المدريه وكان معاهم المحامي بتاعه
عادل كده تمام اوي سبوهولي وانا هلعب هولكم علي الشناكل والففو هولين نفسه
بس لو هي عاوزه تخلص منه لازم تنزل علشان نرفع خلع او طلاق للضرر ونخلص الموضوع من اخره
سميره .بس يابني ده راجل ظالم وعارف ان ملناش ضهر من ساعه جوزي الله يرحمه ما مات كان موقفه عند حده
عادل .هو المرحوم والد نور كان شغال ايه
سميره .تقصد زوجي
عادل ايوه .
سميره بس زوجي مش ابو نور نور اختي الصغيره ولما اتوفي والدي ووالدتي جبتها تعيش معايا علشان اعمامي مكنوش عاوزنها فاختها اربيها هي وشهد وبقو اخوات
عادل..... اه تمام فهت ان شاء الله خير
متقلقيش كل حاجه ولها حل ان شاء الله والكل جهز علشان يروحو المدريه ..........
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية