رواية الشهد والدموع الفصل الرابع والعشرون بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل الرابع والعشرون
في المستشفي عند زين حمزه وخالد قاعدين وزين بيحاول ياخد من خالد عينه دم علشان يحللها بعد ماحمزه حكاله الموضوع كله
زين .يلا يا خالد الموضوع مش صعب
خالد بخوف .مش مستاهله انا والله كويس
زين يابني لازم نعرف نوع القرف الي دخل جسمك
خالد . بخوف طيب والنبي براحه
زين يشاور لحمزه يمسكه وفعلاحمزه اتمكن منه وزين سحب العينه ووداها المعمل وطلب النتيجه بسرعه
بعد ربع ساعه الباب والممرضه تدي لزين نتيجه التحليل
زين ياخده ويبص فيه ...........................
حمزه .ايه يا زين
زين .الحمد لله النسبه بسيطه جدا
ان شاء الله متكنش اثرت عليه
حمزه يعني مش محتاج يا خد حاجه
زين .هكتبله بس شريط برشام فيتامين قوي علشان نعوض الضعف وقله الاكل الي كانت عنده
ومش عاوز ااكد عليكم تاني ان محدش يجيب سيره الي حصل ده لاي حد في العيله الحمد لله ربنا ستر
وانت يا خالد تاخد بالك المره الجايه
...........................
عند يوسف في المكتب بيكلم حنين
يوسف .ازيك يا قلبي
حنين بتعب بسيط حاوله تداريه .الحمد لله انت عامل ايه
يوسف انا كويس .بس انت صوتك مش كويس
مالك فيكي حاجه
حنين بتكتم الالم .لا انا تمام الحمد لله معلش هقوم اكم مامه
يوسف.كده طيب سلام
يوسف يقفل معاها ويفضل قلقان عليها وميقدرش يستحمل يقوم يلمم حاجته ويمشي علي القصر
...............................
عند شهد وزين في المستشفي
دخلت واحده ست شيك جدا وحطه كميه ميك اب غير طبيعي ولبسها كان هيتفرتك من عليها
شهد شافتها كانت هتتجنن
الست .هاي يا دكتر زين انا جايه اعمل الشيك اب بتاعي
زين .اه طبعا والف سلامه عليكي
احنا هنبدا بالتحليل قبل الكشف
الست بسهتنه .الي حضرتك شايفه
شهد .واقفه متنحه وبتتخيل انها ماسكه الست دي تحت رجليها عماله تضرب فيها وتقلع شعرها
وظهر علي وش شهد شبح ابتسامه علي تخيلها
بس تفوق علي صوت زين وهو بينادي عليها
شهد .افندم يا دكتر
زين .خدي المدام المعمل تعمل التحاليل المطلوبه
شهد .في نفسها ياخدها ربنا مترجع تاني الملزقه دي
زين .دكتر شهد
شهد .ها ايوه حاضر وتاخدها وتروح المعمل
وزين يضحك علي شكل شهد
ويقول في سره والله البت دي بتموت فيا بس بتكابر
خليني وراكي يا ست شهد هنشوف هتحني امته
وضحك بخبث شكلها هانت
..........................
في القصر العربي
امال قاعده مع حمزه في الرسبشن
يدخل عليهم يوسف.السلام عليكم
امال .وعليكم السلام تعالا يا حبيبي ادخل
حمزه .اهلا يا وحش اخبارك ايه
يوسف الحمد لله انما في حنين
امال .فوق في اوضتها يا حبيبي مع مليكه
يوسف .هي كويسه اصل كنت بكلمها صوتها مش عاجبني
امال اه ياحبيبي كويسه عندها تعب خفيف كده شويه وهتبقي زي الفل
يوسف بخضه .تعبانه ازاي يعني ممكن اشوفها
امال ياحبيبي مش مستاهله صدقني
حمزه بخضه .تعبانه مالها يا امي متخليه يوشوفها ويطمن عليها
امال مش عارفه تقلهم ايه يا حبيبي متقلقش ده تعب كل شهر وشويه وهتبقي زي الفل
يوسف بغباء .كمان يعني مش انهارده بس
امال .بضحكه عاليه لدرجه ان يوسف وحمزه استغربو
ووجهت كلامها ليوسف .انت متاكد يابني انك دكتور نسا ههههههن
يوسف بغباوه .وايه دخل اني دكتور نسا ........وسكت وهرش في رقبته احم اه تمام
امال ياه اخيرا فهمت
حمزه واقف مستغرب .انا مش فاهم حاجه
يوسف .اركن علي جنب...........
ويسكت الكل علي صوت مليكه نازله من عند حنين بتنادي علي امال
امال .في ايه يا لوكه
مليكه تتفاجي بيوسف وتسكت
امال في ايه يا بنتي
مليكه بحرج .حنين لسه تعبانه والمسكن مش عامل حاجه
يوسف .بعد ازنك يا عمتو اطلع اشوفها
امال .ماشي يا حبيبي اطلعي يا مليكه بلغيها ان يوسف هيكشف عليها
ويطلع يوسف وامال بعد مليكه
يوسف .الف سلامه عليكي يا حببتيى مالك
حنيت .يالم مكتوم وكسوف انا كويسه
يوسف مهو باين المهم مش وقت عتاب
نامي علي السرير علشان هكشف عليكي
حنين بعياط .لا مش عاوزه
يوسف بحده .هتنامي لوحدك ولا اربطك في السرير
حنين خافت ونامت وفعلا يوسف كشف عليها
يوسف بزعل .الي عندك مش وجع بريود بس
امال امال ايه يا حبيبي طمني
يوسف اطمني يا ست الكل القولون من التوتر شادد عليها
امال طب والحل ايه
يوسف .هديها حقنه دلوقتي هتريحها خالص
حنين سمعت كلمه حقنه ونطت من علي السرير وبعياط لا مش واخده حقن واطلع بره ومش هتجوز كمان
امال .اهدي يا حنين انت مش صغيره
حنين بعياط لا مش عاوزه
يوسف بضيق وزعل علي حببته .مليكه ممكن تندهي علي حمزه
مليكه .حاضر
وفعلا شويه وحمزه يدخل
حمزه في ايه يا يوسف
يوسف.وهو بيجهز الحقنه امسكلي اختك علشان لازم تاخد الحقنه دي ضروري
امال ومليكه خرجو من الاوضه
وحمزه راح لحنين .مالك يا حببتي دي شكه صغيره مش احسن من الوجع الي انت فيه ده
حنين بعياط لا مش عاوزه انا كويسه
حمزه .طيب خلاص براحتك تعالي نامي وارتاحي
وفعلا حمزه اخدها في حضنه واتمكن منها وهي عمماله تحاول تفكه لكن هيهات
وحمزه شاور ليوسف علشان يخلص
وفعلا يوسف بيقرب ولسه بيدخل السن حنين صوتت
حنين .بعياط .ابعد عني يا قليل الادب اه الحقني يا بابا
يوسف ..تنح من كلامها وحمزه مقدرش يمسك نفسه من الضحك
وثواني وكان يوسف اداها الحقنه وهي عماله تعيط وحطه اديها مكانها والدموع نازله
يوسف بص لحنين .بالشفا يا مدام حنين هبعتلك بابا حاضر
حمزه يضحك وياخده ويخرج
وامال ومليكه يدخلو لها يلاقوها نايمه علي السرير بتعيط
يوسف بنرفزه انت بتضحك علي ايه انت كمان
اختك بتقولي قليل الادب
حمزه .اهدا يا عم ده من خوفها بس
يوسف .ماشي بس لما تبقي كويسه والله لاربيها
ويمشي يوسف وحمزه بيضحك عليه
..............بقلمي ديدا احمد
وعدي الشهرين علي ابطالنا وييجي يوم الحنه
البنات كلها قررت ان فيلا الهواري هتبقي للسيدات فقط
علشان البنات تاخد راحتها فيها وكمان عاوزين يرسمو حنه
والبنات والستات كلهم اتجمعو
شهد ونور الي اتعرفت علي البنات وحبوها جدا
وكمان سميره جت بعد اصرار من الهام عليها
وهنا وممامتها الي يسرا اصرت ان حنتها تبقي مع البنات وتفرح معاهم وطبعا محسن وافق
والجدات كمان جم من البلد من يومين
وشهد جابت للبنات فرقه بنات من بتوع الافراح الي بيغنو علي الدف والغاني الشعبي ودي كانت هديتها والبنات فرحو جدا
والفرقه غيرت الجو تماما
وكل الستات قاعدين مبسوطين براحتهم والبنات بيجهزو فوق علشان هينزلو يرسمو الحنه تحت والست الي هترسم لهم موجوده مع الستات
والبنات قررو انهم يلبسو ساري هندي
وفعلا كلهم لبسو وكانت نص بطنهم باينه منه
بس كلهم لما شافو ظهر شهد انبهرو بالوحمه الي علي اسمها وكل واحده قررت انها تعمل زيها بالظبط
وشهد اتحرجت منهم وغطت ظهرها بالساري ونزلزو كلهم والفرقه كانت هايصه والامهات كمان انبهرو بجمال البنات
ومامت هنا فرحت جدا لبنتها ان العيله كلها بتحبها وهتبقي مطمنه عليها وسطهم
وجه وقت الحنه والست رسمت علي ايديهم كلهم وخلصت
بتاعه الحنه .ايه يا بنات حد عاوز حاجه تاني
حنين .اه استني انا عاوزه زي دي بالظبط بس باسمي
وفجاه شدت شهد وقفتها وشالت الساري من علي ضهرها ....
وفي اللحظه دي ليلي وجميله وغاليه بصو لبعض وفي صوت واحد مش معقول بنتي
البنات كلها انتبهت والفرقه وقفو غني
وغاليه راحت مسكت شهد من اديها جامد
انت مين بالضبط
شهد مش فاهمه انا شهد في ايه
نور بحده .هو في ايه بالظبط
ليلي .في ان شهد لايمكن تكون اختك او تكون بنت الست سميره
الكل من الموجودين واقف متنح ومبرق عينه
شهد بعياط .ليه بتقولو كده وعلت صوتها بانهيار فعلا انا مش بنتها هي اتبنتني من ملجا
غاليه بصوت عالي وعياط .لان انت بنت جلال وهدي
انتي اول ما اتولتي اخدتك علي ايدي وانا وجميله وليلي الي غيرنالك وكنا هنسميكي حلا بس لما شفنا الوحمه الي في ضهرك قلنا هنسميكي شهد
بس انت مكملتيش يومين وقالولنا انك اتوفيتي
وهدي بعد ماسمعت الخبر مستحملتش واتوفت هي كمان
وانتي نسخه منها علشان كده لما شفناكي في الخطوبه استغربنا وقلنا شبه علشان عرفين مامتك
لكن انا دلوقتي متاكده انك بنت هدي وجلال
البنات كلها مستغربين الي بيحصل ومش مصدقين وبصو لشهد لاقوها في عالم تاني والدموع نازله من عنيها وفقدت الاحساس بالزمن وفجاه صوت هبده علي الارض وتكون شهد
كريمه بحكمه ورزانه وبامر . كل بنت تطلع تلبس اسدالها وكل ست تحط طرحتها علي رسها وهاتو بسرعه اسدال لشهد علشان الرجاله هتدخل
وفعلا ثواني وكل بنت لبست وجابو اسدال ونقاب لشهد والبنات ساعدتها تلبسه وعدلوها علي الكنبه
والكل مصدوم من الي حصل ماعدا سميره ونور الفرحه مش سيعاهم علشان شهد اخيرا هترتاح
ويسرا وامال خرجو للرجاله جري
حامد في ايه
يسرا بصوت متقطع .شهد طلعت بنت هدي وجلال
الكل مصدوم
راشد وجمال عرفتو ازاي
امال مش وقتو حد يلحقها هي لما سمعت الخبر اغمي عليها
جلال واقف مصدوم وخايف من الحقيقه
انتو متاكدين ولا بتهزرو
يسرا ماما غاليه وماما جميله الي اكدو
جلال وعلي يجرو علي جوه والكل وراهم
وجلال اول ما يدخل يروح علي جميله وبعياط صحيح الكلام ده
جميله .اه يا حبيبي صحيح انا متاكده بس دخلها جوه علشان منتقبه وشوف بنتك بنفسك واطمن عليها وريح قلبك بوجودها
وعلي يجري عليها يشلها ويدخل هو وجلال والبنات معاهم وسميره ماسكه اديها
سميره بعياط .قومي يا قلبي اخيرا لاقيتي اهلك الي تفرحي بيهم ويفرحو بيكي
وراشد منع اي حد يدخل وقال لزين يروح يجيب الشنطه بتاعته علشان يفوقها
جوه في الاوضه
جلال اول ما يرفع النقاب عن شهد وايده بتترعش
واول ما يشوف وشها ينهار من العياط وياخدها في حضنه ومش عاوز يسبها
جلال بعياط بنتي فوقي انا اسف انا السبب قومي بس وانا هعوضك عن كل الي شفتيه قومي احكيلي حصلك ايه وبزعيق وبيهزها جامد فوقي بقا متسبنيش بعد ما لاقيتك
طول الفتره دي وانتي قدامي ومش حاسس بيكي وعلي صوته اه اه اهههههه سمحيني يا بنتي
وكل الي وقفين دموعهم نازله وجلال صعب عليهم
زين يدخل ويروح ناحيه شهد ويلاقي جلال ماسك فيها
يطلب من علي يساعده وياخد جلال ل مراد يدي له حاجه مهداه لانه كده هينهار
وفعلا علي خرجو بصعوبه ومراد اداله حقنه مهدءه
عند زين جوه اول مره يشوف وشها وقلبه كان هيتحرك من مكانه بس سيطر علي نفسه وقاس لها الضغط لاقاه واطي جدا طلع حقنه وجهزها وقال لنور تساعده ترفع كمها وفعلا اداها الابره وشويه وبدات تفوق
شهد بتوهان ودموعها نازله ........ ......ماما سميره انا عرفت اهلي انا مش لقيطه اهلي بيحبوني ومتخلوش عني ................زين ......
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية