رواية الشهد والدموع الفصل السادس والعشرون بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل السادس والعشرون
انه اليوم المنتظر من الجميع
في قاعه كبيره جدا في قمه الروعه وديكوراتها علي اعلي مستوي
نلاقي خلايا من النحل شغاله لان حامد مش هيسمح باي تقصير في فرح اولاده الي كان بيتمناه من زمان
والكل شغال في كل اتجاه
ماجد واحمد مع رجاله الحراسات
ماجد .انا مش عاوز اي تقصير ولاهسمح باي تهاون ولا بالغلط
شكري .يا ماجد باشا احنا رجالتك ومش اول مره نامن حفله تبع العيله
احمد .اكيد يا شكري احنا مبنثقش في حد غيرك وانت عارف الكلام ده بس شد علي رجلتك ميفتوش الهوا مش عاوزين مفاجات
شكري .تحت امرك يا باشا وان شاء الله مفيش اي تقصير
واحمد وماجد يمشو يشوفو ابراهيم وعاصم وحامد وايمن
احمد .ايه يا عاصم ظبط مع الشباب الي هيشوفو طلبات المعومين
عاصم .متقلقش كله تمام
ايمن .متقلقوش كل حاجه هتبقي زي الفل
جلال جاي عليهم .ازيكم يا بشاوات الف مبروك للشباب
عاصم .عقبال علي ومبروك لشهد
ابراهيم .ايه هنقعد كلنا نبارك لبعض الفرح بتاعنا كلنا
يلا نشوف ورانا ايه
الكل .يلا واتفرقو يشوفو هيعملو ايه
في جناحين كبيرين في الفندق التابع للقاعه
واحد للبنات وواحد للشباب
..........................
في جناح البنات
يسرا .مبروك يا بنات
البنات بكسوف الله يبارك في حضرتك
وكل الامهات باركت للبنات وسابوهم يجهزو ونزلو هم يشوفو التجهيزات
شهد . نور هي ماما لسه مجتش
نور .مش عارفه يا شهد والله وبرن عليها مبتردش
وشويه والميكب ارتس جت وبدات الميك اب للبنات
والبنات لبسو فساتينهم وطلعو شبه الملاك وكل واحده لها حلاوتها ورونقها
سميره خبطت ودخلت عليهم واول ما شافت شهد ونور عنيها دمعت وهم جريو عليها يحضنوها وبيعيطو
حنين .ايه ده هو ليه ماما معملتش معايا الموقف الموثر ده .ده انا حاسه انهم لاقييني علي باب جامع والله
الكل ضحك علي كلامها وسميره سلمت علي البنات ونزلت علشان تشوف الضيوف
والبنات فضلو يتكلمو مع بعض لحد ما الابهات تطلع تاخدهم وكل واحده جواها خوف من المستقبل
........................ . ............
في جناح الشباب
علي .مبروك يا شباب المهم تركزو وترفعو راس مصر
حمزه .اه كلو الا راس مصر عاوزكو اسود في المعركه ههههههههعععععم
مراد يابني احنا طول عمرنا رجاله وان شاء الله راس مصر هتفضل في السما
ههههههههههه
مازن وجاسر وحسام .في صوت واحد والله وعملوها الرجاله ورفعو راس مصر بلدنا ............
يوسف بضحك .اه ارفعو راس مصر بس بلاش غشوميه اصل ماشاء الله انتو تران فكل حاجه بالعقل
زين .اه اسمعو لصوت الخبره والله يا دكتر كتر خيرك علي النصيه
عادل .وانت مالك بالنصيحه اصلا انت لسه قدامك تلات سنين
زين .اه يارب الصبر من عندك حاولت والله بس مفيش امل مش زيك كروت الليله في ثانيه
انما قلي انتو خلصتو ورق شهد الجديد
عادل .عيب يبني كل حاجه تحت السيطره هم ساعتين وكل الورق كان معايا عدو الجمايل
زين .ماشي يا عم تتردلك في الافراح
خالد .طب يلا يا شباب اجهزو الضيوف بدو يوصلو
وفعلا الشباب بدات تجهز وكل واحد لبس بدلته وكانو شبه المودلز حاجه تخطف العقل
ونزلو القاعه كل واحد يستني عروسته الي هيستلمها من ايد بباها
والابهات كلهم طلعو علشان ينزلو العرايس ويسلمو كل واحده لعريسها .......
الشباب كلهم واقفين تحت علي نار مستنيين البنات
وشويه وكل بنت تنزل وهي ماسكه في ايد بباها علشان تروح لعريسها
ماعدا عادل الي صمم ان نور تنزل في ايده مع ان عمامها موجوده لما سميره بلغتهم وهم طبعا مش هيضيعو الفرصه دي
عاصم ماسك مريم ونزل قرب علي ادهم ومريم مش عارفه تبص له وقلبها بيدق جامد
وادهم اخد ايديها بعد ما سمع وصايا عاصم له وباس جبينها وقرب لودنها بهمس مبروك ده اسعد ايام عمري ومريم بصت له بحرج بس تنحت من شياكته الي خطفط عقلها
وجلال ماسك شهد ونزل لزين وبصله من فوق لتحت بس مشي من جنبه وهو واخد شهد في حضنه وساب زين في صدمه وشويه وفاق وجري وراه ياخدها
واحمد فايده حنين ونزل ليوسف الي مستناش احمد ينزل لاخر السلم يوسف طلع واخدها من ايد احمد وبص لها والله ما توصيني عليها دي الهوا الي بتنفسه
وقرب علي ودنها وقلها بحبك
وابراهيم في ايده مليكه ونزل لمراد واداله مليكه بس معرفش يقول ايه .......
ابراهيم قاله يلا خلي بالكو من بعض وسابهم ومشي
مراد .بت يا لوكه هو انت مزهقاهم اوي كده عمي ما صدق
مليكه لا يا دكتور بس هو مبيحبش الوداع وكدا
مراد .اه ماشي
وهنا ماسكه في ايد محسن ونزلها بدموع لعمر وعمر اخدها في حضنو بحركه مفاجاه وهمس في ودنها مبروك عليا الهنا
وسلم علي محسن ووعده انه هيشيلها جوه قلبه
وعادل نازل وفي ايده نور وراح علي سميره وباس ايديها ومسح الدموع بتاعتها وقلها هشلها في عيوني متخافيش عليها
وبعد كده راح علي عماد وباس ايده هو ونور
عماد .ربنا يبارك لكم ووجه كلامه لنور .لو زعلك انا موجود اظبطهولك
نور تسلم لنا يحج
عماد ايه ياحج خليك محضر خير واخد نور ومشي
وحامد شاور للشباب ونور جلست وعادل قصادها وجنبهم المازون وعمها كان وكيلها وحط ايده في ايد عادل وتم كتب الكتاب ومضي شهود جلال وحامد
وبعد كده زين قعد قصاد شهد وهي هتموت من الاحراج تحت النقاب ومد ايده مسك ايد جلال مع فرحه الجميع وتم كتب الكتاب وكان الشاهد جمال وعلي الي اخد اخته في حضنه جامد ومقدرش يقاوم دموعه
وسميره جت لبناتها وسلمت عليهم والدموع في عنيها
وبعد شويه الموسيقي اشتغلت وبدا كل زوج يحتضن زوجته في تملك وبدوا الرقص سلو وكانو جايبين فوتوجرافر صورتهم طول الحفله صور تحفه في اوضاع تجنن ومناظر فوق الوصف اتعملت لهم مخصوص
وبعد شويه الشباب اتجننو كلهم وولعو الدنياوالعيله كلها كانت طايره من الفرح وبتدعلهم بالهدايه
وبعد فتره الفرح خلص وكل عريس اخد عرسته علي الجناح الي اتحجز لهم في الفندق قبل السفر بكره لقضاء شهر العسل
ماعدا زين الي استازن جلال انه هياخد شهد علشان عامل لها مفاجاه
وبعد مناهده جلال وافق وكل واحد اخد علته وراحة علي القصر
.........................
في جناح عادل ونور
عادل .الف مبروك يا نور عيني
نور بكسوفةالله يبارك فيك
عادل.لا الكسوف الي انا شايفه ده عاوزك ترميه في اقرب سله زباله اه وفكي كده
نور.باستغراب.زباله
عادل اه يا مزه اهدي بس كده وانا هدخل اغير في الحمام واتوضي وانت غيري علشان نصلي
نور .حركت راسها دليل علي الموافقه
وعادل دخل غير ونور غيرت ودخلت اتوضت وصلي عادى بنور وقال دعاء الجوار
ونور حرفيا مش عارفه تعمل ايه
بس ماشاء الله عادل خبره راح لنور وقومها واخدها في حضنه وهمس في ودنها بحبك اوعي تخافي فيوم وانا جنبك انت من انهارده نور حياتي وام ولادي ان شاء الله ومع كل كلمه كان في بوسه خفيفه لنور
ونور مع خبره عادل انهارت بين ايده وفعلا اثبت عادل ملكيه لنور وبقت زوجته امام الله
...................................
في جناح مريم وادهم
مريم اول مادخلت الجناح خافت ودقات قلبها بقت زي الطبلة ومش عارفه تسيطر علي نفسها
واول ما ادهم لسه هيقرب ناحيتها انفجرت من العياط وجسمها بدا يترعش
ادهم .قلق عليها وجري اخدها في حضنه
مالك يا مريم
مريم .جسمها كله بيترعش والدموع مغرقه وشها ومش عارفه تجمع الكلام خ...ا..يف..ه ... من...ك
ادهم سمع الكلمه دي كان حد خرج قلبه وكسره
ادهم بزعل واضح اهدي يا مريم انا عمري ما هضرك
مريم مش قادره تتحكم في نفسها
ادهم اخدها في حضنه ومتكلمش لحد ما حس انها بدات تهدي وفعلا طلعها من حضنه ومسح دموعها بكل حنيه وقالها .انا هدخل اغير جوه وانت غيري هنا وهخرج نصلي الاول وبعد كده في كلام كتير عاوز اقوله لكي
وهمس في ودنها .شكلنا كده هنمشيها كلام انهارده
وربنا يصبرنا
وباس خدها ودخل يغير
مريم .مصدومه من كلامه ومش عارفه هو مين الي كان بيتكلم من شويه ده
وفعلاغيرت ولبست بجامه ستان وعليها الاسدال وانتظرت ادهم
وادهم جوه اتعمد يتاخر علشان مريم تستريح
وندم علي انه وصلها للمرحله دي ودمعه نزلت من عينه اول ما افتكر شكل مريم وهي منهاره ومسحها علي طول
ادهم خرج لقي مريم مستنياه علشان الصلا وفعلا صلو وقال الدعاء واخد مريم من ايديها وقعدها علي السرير
بس مريم جسمها اتنفض
فادهم اخدها علي الركنه الي موجوده في الجناح
ادهم .مريم حببتي انتي كويسه دلوقتي
مريم ...........
ادهم .انا عاوز اتكلم معاكي كلمتين قبل ما نبدا حياتنا
مريم ...............
ادهم .مريم انت نمتي ولا ايه
مريم بصوت ضعيف لا معاك اتفضل
ادهم .بصي يا مريم انتي دلوقتي بقيتي علي اسمي يعني انتي الي بتكمليني انا عارف ان غلط معاكي كتير
بس والله بحبك انا من غيرك مبعرفش اتنفس
مريم .مش مصدقه الي بتسمعه اه هو افعاله اتغيرت بس عمرها ما تتخيل ان كلامه يوصل لكده
بس سكتت ومتكلمتش وادهم مكمل
ادهم .مريم انا عاوز اسالك سوال بس تجاوبيني بصراحه واعرفي ان اجابتك دي فيها حياتي او موتي
احم انت مش عوزاني وموافقه غصب او عشان اي حد
مريم .............
ادهم .مريم انا مش عاوز السكوت رد ويفضل دماغي يودي ويجيب انا عوزك تتكلمي في القاعده دي طلعي كل الي في قلبك والله كل الي انتي عوزاه هيحصل حتي لو علي حساب سعاتي وحياتي
بس انتي قولي كل الي جواكي
مريم .حست بحنيه من ادهم وشافت قدامها واحد تاني اول مره تشوفه وحست بحنيه ممكن تغرق الدنيا كلها وشافت ناحيه تانيه خالص من ادهم وكلامه شجعها وخلاها تتكلم
مريم بصوت مخنوق حزين .ادهم انا عمري في يوم ما كرهتك بس فعلا انا بخاف منك وبخاف بمعني الخوف مش رهبه لا خوف
وكل افعالك كانت بتزود الاحساس جوايه لدرجت انها وصلت لمرحله مرضيه ........... محتاجه علاج
ادهم بكميه حزن وصدمه .مرضيه
مريم والدموع في عنيها.لو سمحت سبني اكمل
ادهم شاورلها تكمل
مريم .اه مرضيه وكل اتهام كنت بتتهمه ليا كان بيكسر فيا انا بقيت اضعف مما تتخيل انا وصلت لدرجه ان زميلي في الجامعه عرفو اني ضعيفه ووصلت بيهم الدرجه انهم يتهموني بالسرقه علشان متاكدين اني اضعف من اني ارد
وده كله كان بسببك وبسبب افعالك معايا الي ديما تقلل مني ومن كرامتي
كنت دايما ابص لحنين ومليكه واشوفهم ازاي محدش يقدر ييجي عليهم او يقلهم كلمه تزعلهم من غير ما يخدو حقهم
وكان كل طموحي اني ابقي كده وطول الفتره الي انت بتبقي فيها في ماموريه افضل اقنع نفسي اني هبقي كويسه وهغير من نفسي
واول انت ما تيجي وتقول كلمه من كلامك ليا ارجع تاني لنقطه الصفر
واتكسر تاني واحس الجرح اتفتح تاني
لحد ما ربنا كرمني بشهد هي الي حست بيا وشجعتني واخدت بايدي لبدايه الطريق الصح يمكن شهد دي دعوه ليا ربنا استجابها مني
شهد عرفت ضعفي وعرفت خوفي منك بس كمان حست بحبي ليك وكانت هتكمل
ادهم بفرحه واستغراب ....ايه بتقولي حبك ليا انتي بتحبيني يا مريم والنبي قوليها ......
مريم .انتبهت للي قالته احم ايوه يا ادهم بحبك ومن زمان وده الي كان بيخلي الالم اضعاف والكسر بيوجع بزياده
ادهم بدموع .حقك عليا انا غلطان والله كنت غبي والله انا بعشقك بس كنت غبي مبعرفش اتصرف وكل الي كنت بعمله من غيرتي عليكي بس والله انا من غيرك صفر علي الشمال انا جسد من غير روح انت روحي يا مريم ونفسي اكون انا امانك مش خوفك
اديني فرصه بس وانا والله هعوضك عمري ما كنت اتخيل كميه الالم الي كنت بسببه لك
اه اه يا مريم لو تعرفي كميه الشوق الي في قلبي لكي
والله بحبك ونفسي ننسي الي فات كله بحلوه ومره
ونبدا من النهارده بس اسمعها منك تاني قوليها ليا تاني وريحي قلبي واحييه تاني بعد ما مات
مريم .بكسوف هيقتلها .بحبك
ادهم خلاص مش عاوز حاجه تاني من الدنيا
وقام بفرحه مجنونه مسح دموع مريم واخدها في حضنه وقالها انا مش عاوز من الدنيا اكتر من الي انا فيه دلوقتي
وانا هسيبك براحتك لحد ما تبقي جاهزه وحاسه معايا بالامان بس متبعديش عني
مريم فهمت كلامه واطمنت جدا علشان تحاول تسيطر علي نفسها وشاورتله برضا علي كلامه
ادهم .بس بشرط
مريم .شرط ايه
ادهم قدام العيله والناس والدنيا كلها احنا دخلتنا كانت النهارده
وادهم كمل بضحك .اه مش عاوز تحفيل واه كلهم مستنين راس مصر الي هتبقي في السما وغمز لمريم
مريم باستغراب .مصر وايه دخل مصر في فرحنا
ادهم ولا حاجه ياحببتي يلا علشان ننام وربنا يعني بقا
وفعلا اخد مريم في حضنه الي اول مره تحس بالامان بقرب ادهم ونامو في هدوء
.......... ..............
وعند هنا وعمر
عمر دخل غير وخرج لقي هنا واقفه نفس الوقفه بفستانها
عمر ايه يا هنايا مغيرتيش ليه
هنا بعياط .مش عارفه افك السسوسته
عمر جري عليها واخدها في حضنه
اهدي بس يا قلبي امال انا ايه لزمتي تعالي بس وانا هشوف السسوته الوحشه دي لفي كده
هنا لفت وعمر فتح لها السسوسته وساعدها تقلع الفستان وهي كانت بتموت بس كانت لابسه تحتيه تب وليجن بس كان بالنسبه لعمر قمه الاغراء وهي اخدت هضومها وجريت علي الحمام واخدت الاسدال معاها
وعمر واقف علي الباب متنح لها وفعلا هنا خلصت وصلو وقال الدعاء وشالها في حضنه وهو عمال يهمس بكلام حب وكل كلمه ببوسه رقيقه جدا وده دوخ هنا وسلب منها الاراده كامله مفاقوش الا علي صرخه من هنا ليطبع عمر علي هنا ختم الملكيه
وتصبح زوجته امام الله
وعمر قام جاب لهنا عصير شربته وقعد جنبها هداها
يعيني عليكي يا هنا شكلك اتغفلتي وعمر اخد هنا في حضنه ونام بعد ما هديت في حضنه واطمن انها كويسه
............................
عند حنين ويوسف
يوسف .مبروك يا حنيني
حنين .الله يبارك فيك
يوسف بحبك
حنين .وانا بموت فيك
يوسف .مقدرش يمسك نفسه وباصص علي حنين وهي بتتكلم واخد شفايفها في بوسه طويييله
وحنين سرحت وتجاوبت معاه اوي
يوسف بعد عنها علان يتنفسو
حنين بهمس يوسف انا خايفه
يوسف .وانا معاكي هطمنك وانا لايمكن اضرك
حنين .... .. .......
يوسف .مالك عنيكي عاوزه تقول كلام كتير
حنين بتوتر انا اصل ........
يوسف .قولي يا روحي متتكسفيش
حنين بكسوووف احم انا مش عارفه المفروض اعمل ايه
يوسف باستغراب .تعملي ايه في ايه
حنين ..انهارده
يوسف استوعب ان حنين ابيض فضحك واخدها في حضنه
وانا مش عاوزك تعملي حاجه وامال انا هنا بعمل ايه
الي انت متعرفهوش انا اعلمهولك دي حتي انت جايه في ملعبي وغمز لها دا انا استاذ ورئيس قسم
انا هقوم اغير واتوضي وانت غيري علشان نصلي
وبعد كده بنبره خبث وقرب من ودنها وهمس وهشرحلك المنهج من كجي وان لحد ما تحفظيه صم وسابها ودخل الحمام
وهي واقفه مسهمه مش مستوعبه الي حصل
وفعلا صلو سوا وبدا يوسف يشرحلها بالتفصيل الممل
وهي كانت شبه الفراوله من كتر الاحراج في الي يوسف بيقوله لها وندمت علي طلبها منه
بس يوسف ده اكتر حاجه كانت مفرحاه
يوسف .ايه رايك في شرحي
حنين مسهمه .............
يوسف بضحكه عاليه ..يبقي بقي نتوكل علي الله وناكد النظري بالعملي علشان يثبت
وفضل يوسف طول الليل يشرح نظري ويطبق عملي
وبخبرته عرف ازاي يقضي الليله مع حنين من غير ما يتعبها
وفي الاخر نام وحنين في حضنه بيبارك لها علي نقل الملكيه
..........................
وفي الاخر مراد و مليكه
مراد .بت يا لوكه انا مش مصدق نفسي
مليكه .لا صدق
مراد .طب اقرصيني كده
مليكه .قرصته في دراعه
مراد بتوجع اه
يبقي انا مش بحلم يلا يا مزه غيري علشان نصلي قبل المعركه متبدا
مليكه .باستغراب معركه ايه انت شكلك فاضي وانا هموت وانام
مراد .نوم ايه ده الليله مفيهاش نوم يلا نصلي الاول
مليكه بكسوف .بس انا مبصليش
مراد.بغباوه ليه ياختي مبتصليش لسه صغيره ولا بتستهبلي
مليكه بحسن نيه .لا عندي ظروف
مراد بصوت عالي نسبيا .نعم ظروف ومقلتليش ليه من بدري
مليكه خافت شويه من رد فعله غير المتوقع
واقولك ايه انا مش فاهمه ايه الي مدايقك في الموضوع وياثر معاك في ايه
مراد .هنا حس بخوفها وفهم انها مش فاهمه حاجه وحب يصلح الموقف
مراد راح علي مليكه وباس علي جبينها وقالها بحنان
مفيش يا حببتي كل الحكايه اني كنت عاوز ارفع راس مصر واغني والله وعملوها الرجاله بس هانت تتعوض
يلا نقضيها بوس واحضان تعالي في حضني بقا
مليكه .انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه
مراد .هو انت الظروف الي عندك هتخلص امته
مليكه .يومين كده
مراد بتوتر .احم هو في حد عارف انك عندك البيريود
مليكه بسرعه .لا طبعا انا مقولتش لحد
مراد ولا البنات
مليكه حركت راسها بلا
مراد طيب يا قلبي انت لو كلمتي البنات او ماما وسالوكي علي اي حاجه متقوليش الا كل حاجه تمام واننا مبسوطين
مليكه .انا مش فاهمه انت بتتكلم علي ايه
مراد غمز لها يومين وهتفهمي كل حاجه متقلقيش يلا غيري هضومك علشان ننام
زمان كل واحد في العيال بيرفع في راس مصر
مليكه انا مش عارفه ايه دخل مصر في الموضوع
مراد متشغليش بالك يلا ننام
وفعلا نامو في حضن بعض لحد الصبح
..................................
ونروح بقي عن شهد وزين
زين فتح لها الباب
وشهد فضلت متنحه ومنطقطش وواقفه علي الباب كان في تعبان قرصها
زين .عجبتك
شهد.............
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية