Ads by Google X

رواية الشهد والدموع الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ديدا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية الشهد والدموع الفصل السابع والعشرون بقلم ديدا احمد

رواية الشهد والدموع الفصل السابع والعشرون

 بعد انتهاء الحفل
وكل عريس اخد عرسته علي جناحه

زين اخد شهد بعد مجادله طويله وواسطه ورشاوي
جلال وافق ان شهد تروح مع زين

زين اخدها في العربيه ومشي وكل العيله روحت بعد ما اطمنو علي العرسان

في العربيه بتاعه زين
شهد قاعده متوتره وزين مش عاوز يتكلم دلوقتي لانه مش هيقدر يسيطر علي مشاعره وقرر يصبر لحد ما يوصلو لوجهتهم

وشهد مستغربه وكمان من عارفه تبدا ....فقررت الصمت
بعد ربع ساعه وصل زين الي المطار ونزل شهد بعد ما ركن العربيه في جراش المطار

شهد وقفت مزهوله ومش عارفه تعمل ايه ولا زين بيفكر ازاي
فقررت تسال هي مش متعوده علي الطاعه العمياء

شهد . د .زين احنا هنا ليه
شهد بحب .اولا مفيش واحده بتقول لجوزها يا دكتر
اسمي زين بس

ثانيا .انا عاوزك تسبيلي نفسك وانا هبهرك
بس والنبي لحد مانوصل مش عاوزك تتكلمي وغمز لها
اصل انا حصوني ودفاعاتي بتنهار لما بسمع صوتك
فاجليه بس لحد ما نبقي لوحدنا ...........

شهد اتكسفت وحركت راسها بالموافقه
وبعد قليل ركبو الطياره وشهد فرحانه بالمغامره واول مره تكون بالسلام الداخلي ده

وزين جنبها بيطمنها بس بيجاهد علشان عاوز المفاجاه تبقي كامله
وبعد ساعه بالضبط كان زين واقف ورا شهد الي واقفه مصدومه وفرحانه وتايهه ومش فاهمه حاجه وكان الزمن وقف عند هذه اللحظه من جمال ما رات
وكان هذا المنظر ما هو الا فيلا غايه في الجمال والروعه مضاءه بانوار قلبت عتمه الليل الي قلب النهار
وكانت الفلا مزينه بالورد والبلالين الملونه وبلا لين الهيليم الضخمه التي تعلو الاسوار
نظرت شهد بحب الي زين الي واقف وراها

شهد .كل ده ليا

زين .كل ده ربع الي مستنيكي

شهد احنا فين

زين بهمس .في مدينه الحب والحياه والسلام
احنا في شرم

شهد بفرحت اطفال شرم الله انا كنت بحلم اجي هنا
زين .والفانوس موجود وبين ايدك ينفذ الي تؤمر بيه الاميره شهد

زين بحب واضح في صوته .مسك اديها يلا مش هتدخلي تكملي المفاجاه

شهد بفرح وتنطيط لا طبعا وبضحك هيا انطلق ههههه

زين اخدها من اديها ومشي بيها علي ممر من الورد والبالونات الملونه وكانت شهد بتتنطط بفرحه اطفال وبتلعب بالبالونات برجلها
ولكنها كانت غافله عن البنت الي بتصور الحدث منذ دخولهم من البوابه ودي كانت مفاجاه تانيه من زين

شهد بفرح شديد يظهر علي صوتها وملامحها
وكانت بتدور في الهوا وبتقول بصوت عالي انا فرحانه جدا انا وقالت بصوت عالي انا بحبببببببك يا زينيييييي

زين واقف في زهول عمره ما كان يتوقع في اقصي احلامه انها تعترف له بحبها

زين وشهد دخلو الجنينه وهم طيرين من الفرح
وزين قعدها علي طاوله بين الشموع وضوء القمر
زين .مبسوطه

شهد مبسوطه ايه دي كلمه صغيره جدا علي الي انا حاسه بيه دلوقتي
انا من السعاده قلبي هينط من مكانه

زين .طيب بما اني قدرت ابسطك ممكن تبسطيني انت كمان

شهد بدهشه .ودي تتعمل ازاي بقا فهمنا

زين بخبث انا هقولك
اولا انا عاوزك تطلعي تلبسي فستان من الي فوق
وتنزلليلي عشان انا مشفتكيش لحد دلوقني رويه شرعيه
والباقي هقلهولك لما تنزلي

شهد .باستغراب .تصدق صح انت لحد دلوقتي مشوفتش شكلي

زين .بصي هو انا شفتك بس حاولت اغض البصر علي قد ما قدرت فمحفظتش ملامحك بس انهارده انا هنحاتها مش هرسمها

شهد .امته ده

زين .لما اغمي عليكي في الحفله

شهد .اه اوك

زين .احم هو انا مش ممكن اشوف شعرك كمان

شهد .اجمد يا دكتور مش كله مره واحده خاف علي نفسك

زين .بس انا جوزك وعاوز اشوفه

شهد .عارفه بس انا مش مستعده لكل ده مع بعضه ارجوك قدر موقفي

زين براحتك ويلا اطلعي بسرعه علشان البروجرام طويل

شهد فعلا طلعت ولقت فساتين تحفه وكانت للمحجبات ومع كل فستان مستلزماته
فعلا جهزت ونزلت من غير النقاب

زين قاعد في الليفنج وسمع صوت اقدام علي السلم
لف بسرعه عليها واول ما شافها قلبه دقاته زادت وعينه كانت بطلع قلوب حمرا
وجري عليها ومسك كف ايدها ونزل بيها زي الاميرات
وزين من الفرحه نسي انه متفق مع فوتوجرافر تعمل فيديو لهم بكل الرياكشنات والاحداث بتاعه اليوم
والبنت الي بتصور كانت عاجبها ردود افعال زين علي كل فعل شهد تعمله لانها كانت تلقائيه منهم الاتنين

زين نزل شهد من علي السلم ووقف قصادها وسكت شويه وكمل بحب

زين .شهد انا بعشقك بكل تفاصيلك حبيتك من قبل ما اشوفك عشقتك لما اتعاملت معاكي
بتوه لما اسمع صوتك
انا مش عارف لو مكنتش شفتك كنت هكون عامل ازاي او حياتي هتبقي ازاي

شهد بتسمعه .وهي تايهه في كلامه ومش مصدقه ان ربنا جبر خاطرها بعد عذاب سنين وفعلا بعد الصبر جبر

زين .شهد اتكلمي عاوز اسمع صوتك

شهد .والدموع في عنها .عاوز تسمع ايه يا زين
انا في احلا احلامي عمري ما كنت اتخيل ربع الي انا فيه دلوقتي

انت مش عارف انا حاسه بايه ولا عشت ايه ولا تعرف طعم الشهد بعد دمووع كتيير
كنت دايما حاسه ان ربنا هيعوضني بس افتكرت العوض في الكليه الي دخلتها او في ماما سميره ونور
بس الخير طلع اكتر منما نتخيل
عمري ما تخيلت انك انت عوضي الكبير بحبك اوي يا زين وهفضل احبك طول عمري بس عاوزه منك وعد
انك عمرك ما تجرحني ولا تاذي مشاعري ولا تييجي علي كرامتي علشان الوجع منك هيبقي مر اوييييي

زين .انت روحي يا شهد ووعد مني اني عمري ما افكر مجرد تفكير اني ااذيكي او اجرحك ........
وزين كمل
علشان كده كنتي رفضاني

شهد .انا بخاف من الجرح ومن الاهانه وعلي فكره لولا تغير الظروف وان لاقيت اهلي عمري ما كنت هوافق علي الارتباط لان الجرج من الي بتحبهم بيتفتح ومبيلمش وانا بحبك ومش عاوزه جرح منك حتي ولو صغير
شهد انت زين الرجال بالنسبه ليا

زين .سارح في جمالها وكلامها وعنيها وشفايفها الي هيموت ويدوقهم

شهد .زين انت معايا

زين .انتبه احم اه طبعا لو مش معاكي هكون فين
يلا بقا للمفاجاه التانيه

شهد لسه في مفاجات تاني

زين كتير رررررررر
زين اخدها وخرجو بره
وطلب البنت وقال لشهد انهم هيعملو فوتوسشن خاصه بيهم وكمان قلها علي الفيديو الي اتصور من ساعه ما بدؤ

وشهد فرحت جدا بالصور
والبنت كانت محترفه وفنانه وعملت لهم صور بوضعيات كلها حب علي جنون علي شقاوه والبنت خلت شهد وزين يغيرو هضومهم اكتر من مره شهد بدلت تلت فساتين وزين كمان لبس تلت بدل مختلفه وكانت شهد زي الطفله الصغيره وزين شبه المراهق الي بيحب جديد
والمناظر في الفيلا كانت تحفه بجد والبنت استاذنت ومشيت بعد ما خلصت

وزين اخد شهد من ايدها وقعدو عند حمام السباحه الي كان مليان بلاليت وورد وشموع
وكانت في طاوله عشاء علي ضوء الشموع بس بشكل مختلف
كانت الطاوله مش عاليه وكانو الاتنين قاعدين علي كنيه وزين واخد شهد في حصنه وقدامه علي استاند كبير شاشه علشان لو شهد عاوزه تتفرج علي حاجه

وفعلا قعدو واتعشو وزين واخدها في حضنه وبياكلها
شهد .زين احكيلي عن نفسك وعن حياتك
زين .انا يا ستي حياتي عاديه جدا ..................

شهد يعني عمرك ما حبيت

زين .عمري ولا حتي بنت جذبت انتباهي غيرك

شهد .زين انا عاوزه احكيلك عن حياتي ...
زين كان نفسه يسمع حياتها بس مش حابب يدايقها
لو الحكي هيدايقك مش عاوز اسمعه

شهد بالعكس انا فرحانه وعاوزه اعيد حياتي كلها علشان اعرف فضل ربنا عليا وافهم كل موقف صعب كان تاثيره ايه عليا

زين شدها في حضنه وقالها بضحك احكي يا شهرزاد

شهد بدات تحكي له بالتفصيل حياتها من اول يوم لحد ما كتبو الكتاب

وزين مع كل قصه من شهد كان بيتعصب من الشخصيات الي ازوها وضروها بس شهد وضحكتها في وشه كانت بتنسيه كل حاجه

شهد بعد ما خلصت حكي زين ......

زين عيوني

شهد .انا عاوزه اصلي ركعتين شكر وانت تكون امامي
زين باس راسها بس كدا يلا بينا وفعلا اتوضو وصلي زين بشهد وبعد كده قاعدو يتكلمو لحد ما شهد نامت في حضنه ............وسابها لحد معاد الطياره
...............................
نروح عند العرسان

عند يوسف وحنين

يوسف صحي الصبح واخد حنين في حضنه وباس علي جبينها

حنين صحيت وفضله مسهمه علي ما استوعبت الي حصل سكتت

يوسف .صباحيه مباركه علي اجمل تلميذه مجتهده في الدنيا وغمز لها

حنين .............

يوسف .انا بقول كده بردو ان الفصل السابع كان صعب واكيد معرفتيش تفهميه كويس وقبل ما تتكلم خطف شفايفها في قبله طويله وقال بهمس جنب ودنها بسم الله نبدا اول فقره

وحنين ضحكت بصوت عالي علي افعال يوسف الي جننتها اكتر مهي مجنونه

يوسف برق وقال حلال الله اكبر

ونسبهم بقا في جنانهم
..............................
عمر وهنا

ده الثنائي الهادي
عمر واخد هنا في حضنه وباس خدها

هنا صحيت في هدوء وكسوف

عمر مبروك يا اجمل حوريه

هنا بكسوف الله يبارك فيك

عمر عامله ايه دلوقتي حاسه بتعب او حاجه

هنا .تعب بسيط متقلقش وكملت
هي الساعه وكام دلوقت

عمر الساعه ١١ يا قلبي

هنا .طب انا عاوزه اكلم مامي اطمنها

عمر .اكيد بس متقلقيش بابا كلمني بليل وطمنته عليكي
وهم مستنين تكلميهم

هنا .اوك يا ......

عمر يا ايه

هنا .يا حبيبي

عمر .لا انا كده هتهور انا هقوم اطلب الفطار واجهز الحمام لاجمل عروسه لحد ما تخلصي كلام مامتك براحتك
وقال بخبث علشان بعد كده لا في مامي ولا بابي في عموري بس
في ايه

هنا. عموري بس

عمر .اه يالهوي علي الرقه الي هتموتني وباسها في خدها وقام علشان تاخد راحتها
........
........
ادهم ومريم

ادهم صاحي وقاعد علي السرير وباصص لمريم بحب
اول ما مريم بدات تفوق ادهم عمل نفسه نايم

مريم فاقت وتاملت في ادهم وجماله ورجولته
مريم بحركه تلقائه منها باسته في خده

وادهم بقي جسمه نار ومش عاوز يتهور وعاوز يحافظ علي وعده لمريم

ادهم حاول يبين لها انو صحي وبيفوق

ادهم صباح الخير علي اجمل عيون في الدنيا

مريم بكسوف .صباح النور

ادهم .احسن النهارده

مريم تمام الحمد لله

ادهم طيب تعالي ندخل نتوضي ونصلي ونفطر علشان نجهز للسفر وفعلا دخلو اتوضو وقام بيها الصلا

مريم بفضول ادهم احنا هنسافر فين

ادهم .تركيا ان شاء الله

مريم من فرحتها نطت في حضن ادهم وباسته من خده

ادهم مقدرش يمسك نفسه حب سنين بين ايده باس مريم بحنيه وهمس في ودنها بكلام خلاها تتوه وتتجاوب معاه

ادهم بهمس حبيبتي انت مستعده انا مش عاوز اعمل حاجه انت مش عوزاها

مريم تايهه وشبه مغيبه وادهم بدا يبث كل الحب والشوق والحنيه لمريم وكان في قمه الرقه معاها وهي كانت شبه البومبوني الي بيدوب وبعد فتره تم اثبات ملكيه ادهم لقلب مريم واصبحت زوجته قولا وفعلا

وادهم من سعادته وفرحته واخد مريم كلها جوه حضنه
كانها طفله خايف عليها

ومريم كانت في قمه السعاده والحب والكسوف
وكانت متخيله ان بدايه حياتها مع ادهم هتبقي غايه في الصعوبه بس الحب يصنع المعجزات...........
.............
............
مراد ومليكه

مراد قاعد علي نار وعمال يفرك

مليكه صحيت .مالك يا مراد مش علي بعضك ليه

مراد شاف مليكه وهي بتفرك في عنيها شبه الاطفال اتجنن وقام واخدها في حضنه وفضل يبوس كل شبر في وشها

ومليكه كانت بتموت من الكسوف ومش عارفه توقفه ازاي هو الحب باين في عينه
وهي خايفه وقلقانه من الي هيحصل

مليكه .مراد ماما كلمتني الصبح وانت نايم

مراد .وهو واخدها في حضنه .اه وبعدين

مليكه .فضلت تسالني علي حجات غريبه مفهمتهاش

مراد اتعدل وانت قلتلها ايه

مليكه معرفتش ارد فقلتها زي ما انت قلت ان كله تمام
وان احنا مبسوطين

مراد باسها من خدها شاطره يا قلبي

مليكه بكسوف .بس هي سالتني عن حجات مفهمتهاش

مراد بخبث .طيب يا قلبي ايه الي انت مش فهماه وانا افهمهولك

مليكه فضلت تسال مراد علي حجات تخص العلاقه بنهم
ومراد كان فرحان بحببته انها ورقه بيضه هو هيرسمها براحته وفعلا جاوبلها علي كل اسالتها بوضوح

وهي كانت مكسوفه جدا بس مع تجاوب مراد فكت شويه وبعد فتره قامو يجهزو للسفر الي باريس
........ .
.........
عادل ونور

نور صحيت ملاقتش عادل جنبها

نور بقلق هو راح فين ده هرب ولا ايه

عادل .بضحك لا مهربتش انا وانت لحد الاعدام ان شاء الله

نور .الملافظ سعد

عادل . سعد مات في الحرب احبك وانت بلدي يا بلدي
ونط جنبها علي السرير ليبدا جوله من الحب قبل التجهير للسفر الي اقنع نور انهم هيقضو شهر العسل في المزرعه في المنصوره ونور وافقت بعد اقناع طويل
ومناقشات طول الليل وكل ما تزعل عادل يقنعها بطريقته الخاصه التي لا تقاوم

وبعد فتره طويله قامو صلو وفطرو وجهزو حجاتهم للسفر

بس كل الشباب علي الساعه اتنين اتجمعو تحت في الكافيه علي ما البنات تجهز ويطلعو يخدوهم

عادل بضحك
مبروك يا شباب
واضح عليكم ان راس مصر من كتر الرافعه بقت زرافه

الكل .تلامذتك يا بوص

وفضلو يتكلمو شويه ويهزرو لحد ما البنات رنت عليهم وكل واحد طلع اخد مراته وانطلقو الي المطار فجميع الرحلات علي اختلاف الوجهه في وقت متقارب

ماعدا عادل الي طلب شاهين يجي بالعربيه ياخدهم للمزرعه وبعد كده يرجع هو ويسيب العربيه لعادل يمكن يحتاجها

الشباب وصلو المطار وكل عريس اخد طيارته انطلاقا لشهر عسل لعله يدوم طول العمر .........
..........................
في القصر

كل ام اتصلت علي بنتها اطمنت عليها واتاكدو انهم هيسفرو كمان شويه لشهر العسل

والحياه في القصر كانت كلها سعاده علي كل الي فيه
بفرح الاولاد والاحفاد ودعوه لباقي الشباب بالاستقرار والحب

في قصر جلال خصوصا

جلال واخد شهد في حضنه الي طايره من الفرح

جلال بحده مصطنعه .اتاخرت ليه يا دكتور مش قلت هتيجو الصبح

زين . باستهبال ماحنا الصبح اهو

جلال .وحيات ابوك ماشي بتلعب عليا

زين .متفكها يا جلجل مراتي وكنت بدلعها

علي .جه من وراه ارزقنا يارب وراح علي اخته وغمز لها دلعك ياختي

شهد بفرحه .اخر دلع

زين الله اكبر غلطش في حاجه ظهر الحق

جلال بحده شويه .فرحانه يختي

شهد سكتت ........

جلال اخدها تاني في حضنه وغمز لها وقال بحنيه وهو ده الي يهمني فرحه شهدي

علي .لا بت يا شهد انت سرك باتع

شهد بتعجب ليه

انت خليتي جلال باشا واحد تاني خالص

شهد باسته من خده بابتي حبيبي
ربنا يادرنا علي فعل الخير

زين .بغيظ لما شهد باست جلال
ماشي هقوم انا اروح واسبكم تحبو في بعض
وهفوت عليكي بكره اخدك معايا المستشفي علشان التدريب

شهد بكسوف حاضر

وفضل شهد وزين متنحين لبعض

علي بصوت عالي .وهو بيوجه نظره ناحيتهم الاتنين
مالسه بدري يا دكتره اقعد اتعشا معانا كلها ساعتين والعشا ينزل

شهد ضحكت بكسوف

زين .احم لا هستاذن انا
وفعلا سابهم وخرج

وجلال وعلي عمالين يضحكو علي حال زين الي اتشقلب وبقي واحد تاني علي ايد شهد جلال المهدي

يا ترا المستقبل مخبي ايه تاني ...............
 

google-playkhamsatmostaqltradent