Ads by Google X

رواية الشهد والدموع الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ديدا احمد

الصفحة الرئيسية

 رواية الشهد والدموع الفصل الثامن والعشرون بقلم ديدا احمد

رواية الشهد والدموع الفصل الثامن والعشرون

 وانهارده يكون عدا شهر علي حبايبنا
نقول احداث سريعه كده
الاجداد رجعو تاني البلد بعد ما اطمنو علي احفادهم واولادهم

وحامد وعاصم واحمد وابراهيم وايمن وعلي ومازن وجاسر وحسام مسكين الشركه والمصانع والمشروعات الجديده بايد من حديد وكل فتره اتنين يسافرو يطمنو علي الفروع الي في الخارج

زين هو الي ماسك اداره المستشفي لوحده
بس عايش هو وجلال في نقار متواصل والسبب طبعا معروف الدكتوره شهد جلال

جلال ماسك المكتب بدل عادل

حمزه طلع كام مهمه كانو سهلين بس حاسس ان في حاجه نقصاه وطبعا الي ناقص نصه التاني ادهم وكان في مهمه منهم حصل معاه موقف هنعرفه بعدين

خالد التزم بحياته ودراسته وبعد عن الطريق الي كان فيه وسعات بينزل الشركه معاهم

شهد عايشه اجمل ايام عمرها ما بين جلال وحنانه وحبه وبيعمل كل حاجه لها من قبل ما تطلبها ولو طال يقعدها قدامه يبص لها بس
وبين حنان الاخ والسند الي عمرها ماحست بيه وكانت بتتمني تدوق طعمه
وبين زين وجنونه معاها وجنانه قصاد جلال وكل شويه جلال يطرده بس زين من بنها ولا كان حد بيكلمه

زين بيفوت علي شهد يوميا وياخدها معاه المستشفي وتفضل مرافقاه لحد ما يرجعو القصر تاني
وده مدايق بعض الحاقدين في المستشفي وبيعملو كل حاجه علشان الضحكه تتغير وتبقي دموووووع
......................
عند ادهم ومريم

ادهموحاول بكل الطرق انه يعوض مريم وفعلا قبل ما مريم تطلب كا ن ادهم بينفذ وغير فكره مريم تماما
ومريم بقت جريئه نوعا ما وبدات تستمتع بحياتها وتستمتع بحنيه ادهم والامان الي بتحس بيه
كان طول النهار فسح وخروج وهدايا ومريم منطلقه وادهم عاش معاها الجنون والحب وبليل يحتفلو بطريقتهم ومريم تفضل تتكلم وتحكي لادهم وهو بيسمع بسعاده وكان بيحكلها عن مغامراته بطلب منها وكان ده بيخليها هتتجنن اكتر عليه كانها اتجوزت بطل خارق

وادهم في قمه السعاده لانه حس انه امتلك قلب الجوهره

ومريم طايره من الفرح لانها امتلكت قلب الصقر

كانو كل فتره يكلمو العيله يطمنو عليهم
وخلاص الشهر عدا والاجازه خلصت وهيرجعو بكره علي القاهره
...........................
عند هنا وعمر

دول بقا عيشين الحياه بهدوء في حب ورومانسيه والقليل من الجنون بس هدوء ورقه هنا مجننه عمر

وعمر عايش الدور وبيستغل سزاجتها احسن استغلال
كل شويه يزعل ويخلي هنا تصالحه
بس ابتكر طريقه جديده
وكانت عباره عن طقم نوم لا تعليق عليه هو الي يختارو لها ولازم تلبسه علشان تصالحه
وهي غلبانه مش عاوزه يزعل وفلازم تصالحه
مكار الواد ده وكل مره ينبهر بجمالها اكتر ويدوب في رقتها وبعد يوم خروج وفسح ياتي الليل بسكونه علي العشاق

وكان احلا شهر عليهم الاتنين ومر بسعاده
وهنا كل فتره تكلم مامتها تطمنها وتحكلها علي خروجاتهم وحب عمر ليها وحنيته والسعاده الي هي عيشاها ............
وخلاص بكره موعد العوده للقاهره
................................
عند يوسف وحنين

حنين مجننه يوسف بافعالها وحركاتها وسعات تحسها طفله عندها عشر سنين وسعات تبقي عندها اربعين سنه

يوسف فاضل برج في دماغه وحنين هطيره قريب
والحياه ماشيه كلها حب وجنون وعشق وفرح و في يوم حنين سمعت يوسف بيكلم مريضه عنده

وحنين بتغير علي يوسف جدا خصوصا ان في يوم فون يوسف رن وكانت واحده من المرضي بتوعه وحنين صممت ان يوسف يفتح الاسبيكر

بس طبعا يوسف رفض

وهي زعلت بس ركزت معاه في الكلام وسمعت كلام يوسف الجريئ من وجهه نظرها ووشها جاب الوان

وبعد ما يوسف قفل المكالمه بص لها لقاها فاتحه بوقها علي الاخر ومتنحه ومبتردش

يوسف عجبه شكلها وراح مصورها وهي هنا اتخضت
وفاقت من الي هي فيه

حنين بزعيق بسيط .انت قليل الادب ايه الكلام الي انت قلته دا

يوسف .كشر حواجبه وبصلها بحده انت بتزعقي كمان وبتقوليلي قليل الادب ....

حنين .اه قليل الادب انت مسمعتش كلامك

يوسف .اتعدلي يا حنين بدل ما اعدلك

حنين .انا معدوله يا دكتر وانت بقا كل المرضي بتوعك بييسالوك كدا وانت تجاوب عادي وبالجراءه دي

يوسف .كان هيتعصب عليها بس مسك نفسه

يوسف بهدوء ده شغلي يا حنين ولازم تتعودي علي كده

حنين ..بس.........

يوسف بزعل خفيف .مبسش ومش عاوز اسمع كلمه زياده والكلام الي انت قلتيه دلوقتي لازم تتعاقبي عليه

حنين بضيق .اتعاقب ليه عيله ولا عيله ناقص تضربني كمان

يوسف بخبث .انا مش هضربك انا هعاملك زي العيال

حنين .نعم انت اتجنت

يوسف انا بقا هوريكي الجنان الي علي اصوله وراح فجاه ماسكها من وسطها ومنيمها علي رجليه وضربها علي اسفل ظهرها جامد

حنين .اه انت بتعمل ايه يا قليل الادب سبني وبترفص جامد

يوسف .ضربها تاني اغلطي اكتر علشان حسابك معايا يتقل وضربها اكتر من مره وهي بتقاوم لحد ما حس ان صوتها بدا يتخنق من العياط

صعبت عليه وقومها واخدها في حضنه وهمس في ودنها انا قليل الادب يا حنين

حنين بعياط وصوت متقطع ...لا ب س ان ت ك لا مك جر يء

يوسف وهو بيطبطب عليها مكان الضرب وبنفس الهمس كنتي قلتي انك غيرانه عليا بدل طوله اللسان ده

حنين بوجع .اسفه بس انت ضربتني جامد

يوسف بخبث وكل ما تغلطي هتتعاقبي كده لحد ما تكبري وتعقلي فاهمه

حنين .حركت راسها بزعل

ويوسف طريقت كلامه وهمسه ونبره صوته في ودنها بتدوبها وتنسيها العالم كله

يوسف واخدها في حضنه وجاي يقعد بيها علي السرير حنين اتالمت جامد وقامت منطوره ووقفت حطت اديها علي مكان الوجع وواقفه تتطنطط

يوسف شكلها جننه وحركتها الطفوليه بتخلي عقله يغيب
قام وقف جري عليها واخد بوسه دابو الاتنين فيها واخدها علي السرير نيمها علي بطنها وراح جاب كريم مسكن ودهن لها بيه مكان الوجع ومع كل لمسه منه هي كانت بدوب

وبعد شويه هدي الوجع وعاشو اجمل قصه حب وكانت مسك الختام لاخر ليله من ليالي شهر العسل

ومن ساعتها ويوسف بيتمني حنين تغلط علشان يعاقبها
وهي ما شاء الله الغلط عندها بالكيلو ..........

نسيب العرسان شويه
ونروح عند جلال في فلته

زين واقف في نص الفلا .وبينادي بصوت عالي
شهد .شهودي .شهد مكرر.......

يخرج جلال ويديله علي قفاه فجاه

زين يحط ايده علي راسه تسلم ايدك يا معلم
ويبص لجلال بس ليه يعني دا انا بحبك وبحب بنتك

جلال بضيق مانت حلوف ومبتحسش وجبله يابني انا مش عارف اعمل فيك ايه

ليلي وابراهيم داخلين من بره
ابراهيم .متخف عالواد شويه ليطفش يا جلال

جلال .يارب يطفش ده مبيحسش

ليلي .ليه كده يا ابو شهد هو في حد يطول راجل زي زين يحب بنته

زين يسلم بؤك سا سكر وبعت لها بوسه في الهوا
ابراهيم مسك زين من قفاه .والله هتغابه عليك لم نفسك وخلي يومك يعدي

ليلي هتموت من الضحك ........

شهد نزلت وسلمت علي الي موجودين
وراحت علي ليلي سلمت عليها واستاذنت بباها انها هتفوت تطمن علي سميره

وفعلا زين وشهد راحو لسميره واطمنو عليها وركبو العربيه وماشيين

شهد عماله تضحك علي زين الي متعصب

زين .بطلي ضحك بدل ما اطلع الي ابوكي بيعملو علي جتتك

شهد وانا مالي يا لمبي انت وعمك حريين مع بعض

زين .ماشي براحتك بس نتجوز وتبقي في بيتي ويبقي جلال يوريني هيعمل ايه

شهد .يا حمش

زين .بضحك طبعا حمش امال ايه
ووصلو المستشفي تحت عيون كل الي شغالين فيها في منهم الي فرحانين وفي الي نفسه يكون مكانهم
وفي عيون كره وحقد متبعاهم وبتتمنالهم الاذي
هنشوفهم بعدين

في مكتب زين قاعد هو وشهد بيفطرو ويشربو الشاي قبل بدايه الشغل

وشهد عماله تضحك عليه وهو بياكلها شبه البط
وخلصو وقامو علي شغلهم لان زين هو الي شايل الشغل كله ............

في مكتب د عدي قاعد سرحان وباصص في الفون بتاعه ومش قادر يشيل عينه من علي الفون ........
تدخل عليه مروه وهي متنرفزه .....

مروه .انا خلاص هطق مش عارفه عاجبو فيها ايه الي لابسه شوال ومش باين منها حاجه دي

عدي .انتبه علي كلامها وانت مالك واحد ومراته
ليه مزعله نفسك

مروه .متغظنيش انت كمان وزي ما انا عاوزه افرق بينهم انت كمان عاوز ولا ايه

عدي بغل .اه ياما نفسي اشوف زين ده مزلول قدامي
انا اشطر منه ميت مره وفي الاخر انا الي بشتغل عنده

مروه .ههههههه لا ده انت معبي علي الاخر بس طالما مصلحتنا واحده لازم نحط ايدينا في ايد بعض ......
عدي وانا معاكي اي حاجه تفرق بينهم انا معاكي

مروه بغل .اوك ان شاء الله هيقعو قريب اوي

عدي .ايه البصه دي انا خفت

ومروه سابته وخرجت وهو فضل باصص علي الصوره الي في الفون ...

يا ترا الصوره دي صوره مين ووصلت له ازاي

عدي لنفسه بغل واضح .قريب قوي هتبقي بتاعتي انا سواء برضا او بالغصب
ونسيبه مع شره .................
.................................
اما عند مراد ومليكه

مراد بعد ما وصلو الفندق بيومين
صحي الصبح خرج يكلم العيله واتاخر بره ورجع علي الضهر
مراد رجع وجايب هدايا لمليكه وشوكلاته وورد واول ما دخل اتخض وكل الي كان في ايده وقع علي الارض

مليكه اتخضت وبصت عليه وقامت مفزوعه مالك يا مراد وانت فين من الصبح قلقت عليك لما اتاخرت

مراد واقف متنح .انت كنتي بتعملي ايه دلوقني

مليكه .ايه يا مراد مالك كنت بصلي الضهر

مراد .كنتي بتصلي يعني انت دلوقتي بتصلي

مليكه باستغراب .مالك يا حبيبي هو في حاجه غلط

مراد .قام فجاه اخدها في حضنه وشالها من علي الارض وراح منيمها علي السرير وبدا يبوس فيها
وقلعها اسدال الصلاه وبدا يعيشها الحب كما يجب ان يكون وهمس في ودنها هو انت قلبي بتعملي حاجه غلط انت صح بس لكن الغلط انا الي هعملو معاكي دلوقتي

وبدا مراد يعيش مع مليكه لحظات عشق كان مستنيها علي نار وكان عايش في عذاب ان حلم عمره بين ايده ومش قادر يقرب له بس هي دلوقتي بين ايده

ومليكه بدات تدوب وسط لمساته وحنيته وبقت تحت ايده شبه العروسه بيعمل فيها الي هو عاوزه وبعد فتره طويله من الشوق والحب والعشق و.......
تم نقل ملكيه مليكه لمراد وتصبح ملكه قلبه قولا وفعلا

مليكه قاعده في حضن مراد بتعيط وهو واخدها في حضنه وبيبوس فيها برقه وبيحاول يهديها وهي عماله تعيط

مراد .مليكه يا قلبي انت تعبانه

مليكه .شويه وبتعيط مش اوي

مراد .امال مالك يا قلبي

مليكه بعياط .انت ضحكت عليا ومفهمتنيش ان هيحصل كده و..............

مراد بضحكه رجوله .عاوزه تقولي اني غفلتك يا قلبي وباسها من خدها

مليكه .اه انت ختني علي خوانه اصلا ومكنتش مستعده

مراد .انت ليه يا قلبي محسساني اني اغتصبتك دا انا حتي حنين ورقيق ولا ايه رايك

مليكه .بشبح ابتسامه . انت فظيع علي فكره

مراد بحبث .طب ما تيجي اثبت لكي اني حنين واهو انتي بقيتي خبره ومش هتتغفلي المره دي

مليكه لسه هتتكلم بس هو كان اسرع واخدها في عالم خاص بيهم وعاشو طول الشهر ناقر ونقير وهي بقت بتستمتع بقربه لها ولو غاب شويه بتبقي هتتجنن عليه
بس مراد كان مقضي شهر العسل في الفندق ومكانوش بيخرجو للفسح كتير
وفي يوم
مراد واخد مليكه في حضنه وعمال يبوس فيها
مليكه .مراد انا زهقانه احنا هنا بقالنا اسبوعين مخرجناس غير مرتين بس انا زهقت من القعده في الفندق

مراد .وهو في حد يزهق من الحب يا قلبي

مليكه بجراه باسته من شفايفه خلت جسمه قاد نار
وكملت بسهوكه .لا يا حبي مزهقتش من الحب بس بقول نغير جو ونشتري هدايا للجماعه
وبصراحه عاوزه اتفرج عالبلد واتصور فيها وكل كلمه طالعه منها مراد بيولع اكتر ومركذ مع شفايفها وهي بتتكلم وفجاه هجم عليها لتدفع تمن جراتها الي جننته
وبعد كده ياخدها علي الحمام ياخدو شاور وهي كانت في الاول بترفض وتتكسف لكن مع مراد مفيش مستحيل دلوقتي هي الي بتطلب انه يساعدها في الشور ..........سره باتع مراد ده

وبعد كده اخدها وفسحها واشترو هدايا كتيير واتصورو كتير صور تحفه في اماكن تجنن ومليكه حكمت علي مراد انه يشيلها علي ظهره ويجري بيها وهو فعلا عملها الي هي عوزاه وكانو في قمه السعاده ............
وعاشو الفتره كلها علي نفس المنوال ....
وها قد حان موعد العوده غدا بازن الله
................... .. .........

اما في مزرعه المنصوره كان الوضع مختلف تماما
عادل ونور ثنائي استثنائي بالمعني الحرفي

عادل ونور اول ما وصلو المزرعه
اكرامي وهنيه ودول الي مسولين عن الفلا والجنينه رحبو بيهم جدا واكرامي راح يشوف شغله

هنيه .اهلا وسهلا يالف مرحب الف مبروك وزغريييييط كتير

عادل .اهدي يا هنيه

هنيه .ايه يابيه فرحانه بيك وبالعسل الي جنبك دي
وراحت تسلم علي نور

نور تسلمي يا هنيه

عادل . هنيا دي يا نور في مقام اختي الكبيره

هنيه .الله يجبر بخطرك يا سي عادل

وميلت علي عادل وقالت ايوه كده اتعدلت اهو وعرفت تختار المرادي بدل كناسه البطن الي شبه خله السنان الي كنت متجوزها

نور سمعه كلامها بس ماسكه نفسها من الضحك
عادل .انا جاي مصدع وانت مبتفصليش يا هنيه
عملتي الي قلتلك عليه

هنيه .كله تمام واكرامي بيظبط الجنينه بره وانتو اطلعو استريحو
واحنا هنخلص ونمشي والاكل جاهز في المطبخ

عادل .تسلم ايدك واستاذن وطلع هو ونور
في الاوضه بتاعتهم

نور باستغراب . مشاء الله انت حنين اوي معاهم وشخصيتك اتغيرت كتير عن القاهره

عادل .انا ماشي بمبدا .خاطبو الناس علي قدر عقولهم
والناس دي كل ما تعمليهم بحب يدوكي حب دي اللغه الوحيده الي بيفهموها

نور .احم ....ماشي

عادل .عاوزه تقولي ايه انا عارف ان جوازنا جه فجاه وملحقتيش تتعرفي عليا
وانا بقولك اهو الي عاوزه تعرفيه اساليني وانا هبقي كتاب مفتوح ...

نور .هو انت جبت طلقتك هنا قبل كده

عادل بسلاسه ووضوح .جبتها بمعنا زياره لا
لكن مره كنت في اسكندريه معاها واتصلو بيا هنا كان في مشكله معينه وحودت عليهم واحنا رجعين القاهره
وهي كانت معايا

نور .اه هو انت طلقتها ليه

عادل .ايه هي اساله برئه ولا تحقيق

نور بزعل مش انت قلتلي اسالي براحتك

عادل بضحكه رجوليه .يا ستي براحتك وعلي العموم احنا اطلقنا علشان كانت طماعه وكدبت عليا
وانا اكتر حاجه اكرها ان حد يخبي عني حاجه وغمز لنور او يكدب عليا

نور .يعني ايه
بصي يا نور انا هقولك كلمتين خوديهم مبدا في حياتنا
لو حاجه تخصك انت لوحدك لازم اعرفها
ولو حاجه تخصني بس لازم تعرفيها
لكن لو في طرف تاني في الموضوع من اهلي او اهلك ومش عاوزه تقولي تمام

عاوزه استشاره انا في الخدمه

وانا فيا طبع للاسف مقدرتش اغيره
لو حد عمل حاجه غلط مهما كانت كبيره لو جه وقلي
ممكن ازعل او اخاصم بس بسامح و مش هجرح

لكن لو عرفتها من بره مهما كانت تافه وصغيره الوجع بيبقي كبير وممكن تزعلي من رد فعلي لانه هيبقي غير متوقع

نور .انت بتخوفني ليه

عادل .يا قلبي انا مش بخوفك بس انا في السوق وليا اعداء وممكن حاجه بسيطه حصلت انت خوفتي تحكيلي عليها تبقي وراها كارثه

نور طب افرض بقا حاجه حصلت وانا مجاش في دماغي احكيها هيبقي ايه الحل

عادل بغمزه .طالما مش متعمده انك تخبي يبقي خلاص ياروحي جلا من لا يسهو

نور .ولسه هتتكلم ...

عادل راح شالها من علي الارض بحركه سريعه
وهمس في ودنها احنا هنقضيها كلام ولا ايه يلا في حجات كتير عاوز اعملها

وباسها في خدها بوسه دوبتها واخدها ودخل الحمام ياخدو شور

وعاشو شهر تحفه في المزرعه وعادل جنن نور لانها لقت عادل تاني خالص كانه اتبدل اول ما جه المنصوره
وعادل عارف انها بتحب الحيوانات وده الي خلاها تدخل طب بيطري مش اي مجال تاني

وعادل قلع البدله ولبس الجلابيه وكان شكله يهبل فيها
كان وسيم جدا واتجنن وجنن نور معاه
ونور كانت عاوزه تركب خيل وهو محرمهاش من حاجه

وفي يوم وهما يبلفو في المزرعه
الحارس بتاع الخيل جري عليه وقاله ان ريحانه بتولد ومش عارفين يوصلو للدكتور

عادل اتعصب وفضل يشتم فيهم واستحلف لدكتور الغبره الي شغال عندهم

ونور طلبت من عادل انها تروح تشوفها يمكن تقدر تساعدها

وفعلا راحت هي وعادل جر علي الاسطبل وشافت فرسه ايه في الجمال سبحان من صور وفعلا ساعدتها وولدت وجابت مهره شبها بالضبط

وهنا عادل باس نور واخدها في حضنه وقالها انه هيسميها نور علشان تبقي شاهده علي حبهم الي اتولد مع ولادتها هنا في المزرعه

ونور فرحت جدا بحب عادل الي ربنا عوضها بيه عن حياتها الي فاتت

وعدت الايام
وكانو غرقانين في الحب والسعاده وكان كل فتره ياخدها ويخرجو يتفسحو في المنصوره واسكندريه
وفي اخر يوم لهم في المزرعه نور قررت تعمل مفاجاه لعادل
العصر عادل نزل يلف في المزرعه زي كل يوم بس نور قالت له انها عاوزه تنام
وفعلا سابها وخرج ولما رجع فتح باب الفلا ملقاش حد
طلع للاوضه وفتح الباب وهو بينادي
عادل نوووووووووور
واول ما شاف الي قدامه تنح ومعرفش ينطق ورجليه اتثبتت في الارض وبقه مفتوح علي الاخر .....

يا ترا شاف ايه قدامه عمل فيه كده
نكمل الفصل الجاي ............

google-playkhamsatmostaqltradent