رواية الشهد والدموع الفصل التاسع والعشرون بقلم ديدا احمد
رواية الشهد والدموع الفصل التاسع والعشرون
في مزرعه المنصوره
عادل دخل الفلا فضل يدور علي نورفي كل مكان ملقهاش
افتكر انها كانت قالت له هتنام
طلع علي فوق وفتح الاوضه براحه علشان لو نايمه ميزعجهاش واول ما دخل اتصدم من الي شافه وقف تنح وعنيه بطلع قلوب حمرا ونفسه بدا يعلا
واقف مبحلق في نور الي كانت لابسه جلابيه بيضاء من بتوعه بتاعه الصلاه ولافه علي وسطها طرحه حمراء وعامله الجلابيه زي بدل الرقص بتاع فيفي عبده كده ورفعاها شويه ومبينه رجليها ونعومتهم وكانت فاتحه الزراير من فوق ليكشف جزء من جسمها الابيض
وكانت عامله ميكب اوفر شويه بس كان تحفه عليها
وده جنن عادل وخلاه زي المراهق الي اول مره يشوف واحده ست في حياته ................
نور راحت عليه وقالت بدلع واغراء مالك ياسي عادل
عادل ها........ ...
ونور ضحكت ضحكه خليعه من بتوع شارع الهرم
خلت عادل فاق علي ضحكتها فراح قرب منها وبصوت عالي صقف بايده شبه المعلمين
حلاوتك يا ابيض يا عرسي واداها بوسه علي الهوا
انما ايه يابت الحلاوه دي انا عمري ما شوفت واحده بالجمال ده وغمز لها بدات تفهمني يا جميل
وراح شغل الفون علي اغنيه شعبي وبداو يندمجو في الرقص ونور كان راسها تحفه جنن عادل اكتر مهو مجنون وبعد شويه عادل حضن نور علي غفله وبصوت عالي نوعا ما وقال حلاى الله اكبر ونسبهم بقا ...................
......................
عدا اليوم علي ابطالنا وحان موعد العوده الي ارض الوطن
كل الشباب وصلو المطار علي اختلاف الرحلات
وبعد ساعه نلاقي كل الشباب وزوجاتهم وكل الشباب متجمعين في قصر الهواري ماعدا عادل ونور الي راحو علي سميره يسلمو عليها
وبعد ترحاب وحفاوه واستقبال الملوك الكل سلم علي الكل وبعد كده
نلاقي القعده اتقسمت لفرق
الشباب في الجنينه بره
والبنات والامهات جوه الفلا
والاباء سلمو علي البنات وخرجو للشباب
والامهات استفردة بالبنات وكانو عاوزين يعرفو كل حاجه والبنات اندمجو في الكلام وهنا كمان بعد ما طمنت مامتها ووعدتهم انها هتزرهم بالليل
وبعد شويه شهد وصلت وسلمت علي البنات وفضلو يرغو مع بعض كتير وفرحو واستمتعو كتير ووزعو الهدايه الي جابوها لامهاتهم وكمان البنات والوقت كان جميل ومحسوش بيه .....
نروح بقا
عند الشباب الحفله كانت علي العرسان
علي .منورين يا شباب لا ماشاء الله وشكم منور
الشهر ده عمل مفعوله
حمزه .هههههههه شكل راس مصر بقت في السما
حسام .اوعدنا يارب
مراد .مخلاص يخفيف انت وهو ايه انتو هتظيتو
يوسف .سيبك منهم يا عم دول ناس حقوده
جاشر .والله ما في حقود غيركم شهر يا مفتريين ايه مبتزهقوش
مراد .وهو في حد يزهق من العسل
زين من وراهم .الله الله بنقول شعر كمان
ويسلم عليهم ويقعدو يكلمو شويه
زين .يبص لادهم .ازيك يا حضره الرائد والله ليك وحشه
ادهم بغلاسه متشوفش وحش يا اخويا
وبص لحمزه .اخبار الشغل ايه
حمزه .تمام يا كبير الشغل مستنيك
ادهم .نازل بكره ان شاء الله
حمزه .المكتب هينور
يوسف .لا دا انت متحمس اوي يا ادهم دا الواحد هياخد اسبوع كمان
فجاه وعلبه المناديل الي موجوده علي الطربيزه بقت في وش يوسف
الكل ضحك ويوسف اتخض وتنح وبص لقي زين الي ضربه
يوسف ايه يا زين الغشوميه دي
دا انا لسه عريس وعاوز اتمتع بحياتي
زين .وحيات امك انت يلا معندكش شويه من الاحمر ده الي عنده دم احسن من الي عنده فلوس
الساعه تسعه انت والبيه الي جنبك تكونو في المستشفي
انا مش الفلبينيه الي اشترتوها ولا عبد ابوك جابهولك هديه عيد ميلادك
مراد بضحك الساعه سابعه هكون موجود يا معلم
الكل فضل يضحك وكملو سهرتهم وكل واحد اخد مراته وطلعو علي شقتهم يرتاحو ......
شهد طلعت سلمت علي نور وسميره واطمنو عليها وسلمت علي عادل ونزلت علشان عاوزه تنام
وشويه وعادل ونور راحو علي قصر نصار وسلمو علي الكل وطلعو الجناح بتاعهم يرتاحو
ومشيت الحياه شويه من غير احداث جديده
...........................
في يوم شهد كانت اجازه
وقاعده في اوضتها الباب يخبط عليها
شهد ادخل
علي يفتح الباب ويدخل
علي .شهود عامله ايه يا حبيبه اخوكي
شهد بصاله وعنيها دمعت
علي جري عليها واخدها في حضنه
شهد مسكت فيه اوي كانها بتاخد جرعه امان
وعماله تعيط
علي مسح علي شعرها وهداها وبصوت حنين
مالك يا قلبي
شهد مسحت دموعها وبصوت مخنوق
خايفه يكون حلم وهصحا منه
علي حس بكميه الحزن الي جواها وحب يغير المود
بت يا شهد وتيجي نخرج
شهد نخرج فين وشغلك وزين هعمل فيه ايه
علي ايه يابت دا كله... افصلي
اولا يا ستي الشغل وخلاص البهوات رجعو وانا انهارده اجازه علشان اجمل شهود في الدنيا
وزبن انا هكلمه بس علشانك بس هو ملوش حاجه عندنا وهبلغه بس
اما بقي هنخرج فين
فسبيلي نفسك يلا انا هروح اجهز وانت كمان داانا هخرجت خروجه تحلفي بيها طول عمرك
شهد بحماس هوا وهكون جاهزه
وعلي حس ان قوه شهد مخبيه طفله لسه عشر سنين
وقرر يعوض اخته علي العذاب الي شافته
وفعلا علي وشهد جهزو وخرجو سوا بعد ما سلمو علي جلال ووصي علي علي شهد ...........
وكلمو زين بلغوه وهو كان عاوز يخرج معاهم بس للاسف عنده عمليات
وخرج علي وشهد لوحدهم للاستمتاع ....
....................
في فيلا بعيده في الصحراء نلاقي ماهر قاعد مستني حد بعد ما البدي جارد جهم اخدوه وهو مش فاهم حاجه
ينتبه ماهر لصوت كعب نازل عالسلم ويبص يلاقي انثي في قمه الاغراء والانوثه والجمال
صافي .تسلم علي ماهر بقرف من بصاته وبصوت حاد اتفضل استريح
صافي .طبعا انت مش عارف انا مين
ماهر .للاسف محصليش الشرف
صافي .انا طليقه عادل نصار
ماهر بتفكير وبيردد الاسم .......
صافي بحده وزهق .المحامي الي طلق مراتك واتجوزها هو
ماهر .افتكر والغل ملا قلبه اه افتكرته وانت عاوزه مني ايه دلوقتي
صافي .انا جيباك علشان اساعدك تاخد حقك منه وتنتقم من طلقتك وانا انتقم منه
ماهر بمكر .والمقابل
صافي .ايه مش كفايه الانتقام
ماهر .لا مش كفايه انت اكيد عندك الي تديه ليا انا ابن سوق وفاهم وانت اكيد عرفتي عني كتير ......
صافي بضحكه خليعه .لا تعجبني
هكلم ناس حبايبي يساعدوك في شغلك التاني
ماهر ايو هو ده الكلام وانا تحت مرك
صافي تمام كده متفقين و انا هقولك هتعمل ايه بالضبط .........................
.........................
في الشارع علي وشهد في العربيه
علي .الملكه تحب تروح فين
شهد بتفكير مش عارفه شوف انت
علي .طيب بصي احنا بدايه كده نروح الملاهي
وبعد كده نروح نتغدا ونعمل شوبنج
و................
شهد .علي في حاجه عاوزه اعملها بس خايفه ترفض
علي .اخدها في حضنه وانا جنبك اوعي تخافي
شهد. تسلملي
علي ايه عاوزه تروحي فين
شهد .عاوزه اروح الملجا الي عشت فيه واشوف المديره والمشرف انا عرفت انهم لسه هناك
عاوزه اطمن علي البنات الي موجوده
وعاوزه افرحهم واخد لهم لعب واكل كتير
علي اخدها في حضنه وقالها انت تؤمري وانا نفذ
وفعلا طلعو علي الملاهي انبسطو ولعبو وعلي لاول مره بحس انه منطلق بدون قيود وكان مبسوط وفرحان ان شهد جنبه واخدها وجبلها ايس كريم وغزل البنات وبلالين كتير وبعد مده قررو يروحو يتغدو
وفعلا اكلو وشهد طلبط عصير مانجه وعلي طلب قهوه .
وراحو محل العاب كبير جابو لعب كتيى للبنات وعلي طلب رقم مطعم اكل في بنها يجهز اوردر كبير علشان يخدوه الملجا
وفعلا انطلقو الي الملجا وكانو تقريبا العصر
دخل علي وشهد يصلو في المسجد قبل ما يوصلو الملجا
واول ما وصلو علي الباب شهد اتسمرت مكانها
بس علي اخدها في حضنه وشجعها
شهد فتحت البوابه ودخلت وعلي صعبت عليه اخته والحياه الي عيشاها
وشهد بصت جنبها لقت الحارس بتاع البوابه ماسك التليفون والسجاره وفي عالم تاني
علي راح له اداله فلوس وساله علي مكتب المديره وهو فرح جدا بعلي ودلهم علي المكان
شهد وعلي دخلو علي اوضه المديره وقالوها انهم عاوزين يشوفو البنات
شهد حاوله تمسك اعصابها ومتتعصبش علي المديره وقررت تسبها للاخر
المديره .طيب اتفضلو في الحوش وانا هجيب لكم البنات
شهد بعند .لا انا عاوزه امر عليهم في الاوض
المديره يا هانم مينفعش ده ممنوع
شهد بثقه لا ينفع وقربت عليها وهمست في ودن المديره بكلام خلاها بتترعش والعرق ملا وشها
هنا شهد ضحكت بصوت عالي والمديره اتصمرت مكانها
وشهد اخدت علي ومشيت
والمديره واقفه مصدومه واتصلت علي المشرف الي السنين مغيرتش في حاجه بالعكس جبروته زاد وقذارته
اضاعفت .......
.....................
في غرفت البنات شهد دخلت وكان الزمن رجع بيها لورا
وعلي وقف مصدومم من حجم الماساه والكرسه الي هو شايفها
وقلبه اتقطع علي الجحيم الي اخته عاشت فيه
وشهد استجمعت قوتها وراحت للبنات
شهد بصوت عالي تعالو يا بنتات تعالو متخافوش انا بحبكم اوي تعالو قربو اقعدو جنبي وفعلا البنات اتلمو حواليها وقعدو كلهم علي الارض ورفعت النقاب علشان البنات تطمن وعلي وقف عالباب علشان مفيش راجل يدخل وشهد تاخد راحتها
شهد بحنان .انا اسمي شهد وكنت من سنين كتير عايشه مكانكم هنا
بنت من البنات .انت كنت عايشه هنا وخرجني ازاي احنا عوزين نخرج مش عارفين
شهد بحنيه .ده موال طويل انا عاوزاكم دلوقتي تخرجو معايا الجنينه جيبالكم لعب كتير واكل وهنلعب ونهيص مع بعض
البنات فرحو وشهد اخدتهم وراحو الجنينه وعلي اندمج معاهم وجاب الهدايا للبنات واتصل بالمطعم يبعت الاكل
وفي اللحظه دي جه المشرف مع المديره وهو عمال يشوح ويهيص
المشرف بزعيق .ايه المهزله الي بتحصل هنا ددي
هي وكاله من غير بواب
انا هطلب لكم البوليس ...... ....
البنات اتخضو وخافو منه بس شهد طمنتهم وخلتهم يكملو لعب وقامت راحت هي وعلي للمشرف
شهد كانت حاسه في الوقت ده ان قوه الدنيا في اديها
حست بامان وراحه وشجاعه وجراه وكان تعويزه سحر اترمت عليها
شهد وقفت قدام المشرف وبصت له بقرف
لسه زي ماانت مقرف ومعفن ونافش ريشك علي الفاضي وانا بعون الله هنتف هولك ريشه ريشه
المشرف اخرصي يا زباله انا هوديكم في داهيه
علي كان هيدخل بس شهد منعته
شهد . داهيه اما تشيلك يا بعيد انت والي خلفوك كمان
هههههههههههه والله وطلعلك صوت وبقيت لك لازمه مانت والعجله الي وراك لو ناسيين افكركم
واه ياريت تطلبو البوليس ده حتي الحفله تبقي صباحي
المشرف والمديره من قوه شهد خافو بس حاولو ميبينوش
شهد اوعو تكونو فاكرين اني مش عارفه بلاويكو كلها من بيع الاطفال لحد اغتصاب البنات والفلوس الي بتدفعوها رشاوي لشويه موظفين علشان يطبخو معاكو
المديره والمشرف وقفو متنحين
المشرف فاق واتمالك اعصابه لا اكيد مفيش اي دليل عليهم والا كانت بلعت
وده السبب الي مخلي شهد مش قادره تتصرف
المشرف .انت مين وازاي تقولي كلام زي ده انت اتهبلتي
دا انا اشرف من عشره زيك وكلمه كمان وهقطع لسانك
شهد .هههههههههه ايه الشجاعه الي انت فيها دي يا راجل اوعا تكون بتشرب بريل وهتسترجل
علي مقدرش يمسك نفسه من الضحك والضحكه طلعت بصوت عالي
المشرف اتغاض وبدا يتنرفز وده الي شهد كانت عاوزه توصل له
المشرف .انتي لو مقولتيش انت مين وعرفتي الكلام الي قلتيه ازاي انا هدفنك مكانك
علي بصوت عالي وبحده.انت شكل جرا في مخك حاجه اقف عوج وتكلم عدل بدل ما اعدلك انا
شهد بصت لعلي .استني انت بس يا علي انت راجل محترم متنفعش تتكلم مع الاشكال الواطيه دي كده تعملهم قيمه
ده لازم يتهزق من واحده ست وهتبقي ارجل من عشره من عينته بس سبني اعرفه
بنفسي مع اني انا متنسيش احنا بنتحفر في الذاكره
بس يلا كتر التكرار يعلم الحمار
والمشرف واقف بياكل في نفسه وعاوز يضرب شهد بس خايف من علي الي عنيه بطلع شرار
شهد بصت ناحيته وقالت فاكر البت الي لما جيت تلمسها بايدك النجسه وكسرتهالك وشوهتلك وشك وعملتلك ارتجاج في المخ
يا راجل ده حتي اثار اليوم لسه معلمه في وشك ههههههههه
المشرف بغيظ معرفش يتحكم فيه وبيرفع ايدو يضربها هو انت يا بنت الك.....ب
هنا بقي وقعت اخر نقطه صبر عند علي واداله بكس في وشه نيمه في الارض ونزل فوقه ضرب والمشرف مش قادر يتكرك من كتر الضرب الي ورا بعضه
والمديره خافت هي مش عاوزه شوشره بس ملقتش حل الا انها تطلب البوليس
بس مين علي خلاص جاب اخره وشهد والبنات مبسوطين جدا من الي بيحصل فيه دول شافو من تحت ايده ايام سوده ..
بنت كبيره كانت تقريبا ١٧ سنه من البنات ميلت علي شهد وقالت لها حاجه في ودنها
شهد اخدت البت واتسحبو ودخلو جوه والمكان كان فاضي بعد ما المديره خرجت كل الدادات وكل الي بيشتغلو في الملجا علشان ينقذو المشرف من علي
ومع الهيصه الي بره محدش انتبه علي غياب شهد
شهد دخلت هي وبنت المكتب وفعلا لقت درج سري في الحيطه مكان ما البنت قالت لها عليه وكان مقفول بس البت قالتلها علي مكان المفتاح وفعلا اخدته وفتحت الدرج واخدت ورق كان فيه واول ما فتحته عرفت ان الورق ده هو الي هيوديهم في داهييه وكان في سديهات اخدتها كمان وقفلت الدرج بعد ماحطت فيه الملف فاضي من غير الورق وقفلت الدرج وخرجت هي والبنت
وهنا المديره بعد ما حاولت تنقذ المشرف ومن ايد علي
وعلي شهد بعدته عن المشرف باعجوبه وحاولت تهديه و البوليس وصل ......
الظابط بزعيق بس خلاص
شهد . بخضه ومسكت في علي والبنات خافو وكشو في بعض
وعلي اخدها كلها في حضنه ...........
الضابط . هتقولو ايه الي بيحصل هنا ولا الم كله علي البوكس
.................
الحياه ماشه اخر هنا وحلاوه والشباب مدلعه زوجاتهم اخر دلع
وكل واحد يروح شغله وبعد تعب اليوم يرجع لحضن مراته
وبردو الجو لا يخلو من طفوله حنين وشقاوت مليكه
ونرفزه مريم الخفيفه وهدوء هنا المبالغ فيه
ونقار الشباب وغلاستهم علي بعض........
بس كله يهون مع الحب ودفا العيله
........................
في يوم ادهم راجع من الشغل تعبان وبيدور علي راحته وسكنه
وعمال ينده علي مريم مفيش رد
فتح الاوضه بس ملقاش حد ولفت انتباهه صوت انين خفيف في الحمام
فتح الحمام وانصدم من المنظر الي شافه ....
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية الشهد والدموع"اضغط علي اسم الرواية