رواية دوار العمدة الفصل الثاني بقلم انجي محمود
رواية دوار العمدة الفصل الثاني
جاسر.يلا بينا علشان اتأخرنا وبلاش الهزار بتاعكوا ده أنا مش ناقص
داليدا.اوف انت مش جنتل خالص في طريقه كلامك أو حتي إنك تاخد الشنط مننا فين النخوه والشهامه بتاعه الصعيد
جاسر.بت انتي بطلى رغي أنا مش ناقص نهائيا وكلمه كمان هطوخك في رأسك افجرها
نور.الله شرس
داليدا.منك لله ده هيقتلنا يلا بينا أحسن
في السياره
داليدا.يلا اطلع
جاسر بعصبيه.وحد قالك إني السواق اللى جابه أبوكي إياك
داليدا.اتكلم بأدب لو سمحت لإما ناخد تاكسي
جاسر.أعلى ما في خيلك ها
داليدا.بقي كده واخرجت هاتفها.الو يا اونكل إبنك بيضربني في الشارع وبيعلى صوته عليا أنا ونور اعا اعا اعا
جلال.اهدي بس يا بنتي ادهولى الواد ده
داليدا ببراءه.معاك يا اونكل خد كلم باباك
جاسر بتريقه.صغيره قوي اجبلك زهره تعلمك إزاي الحريم ولا بلاش
نور جذبتها.بت انتي مين زهره دي تكون الكراش بتاعته
داليدا.يا خبر ده أنا اقتلها هنعرف متخافيش قال زهره قال
جاسر.حاضر يا بوي سلام
داليدا.الموبايل ممكن
جاسر.خدي يا اختي اهو
بعد ربع ساعه
في الدوار
جلال.مهران مهران جمع كل العيله هنا الليالى ماشي وروح على جدك الكبير وشوف ولاد عمامك اللى مسافرين بسرعه يا ولدي
مهران.حاضر يا بوي هبابه وكله هيكون هنا
زينب.اول مره تبقي فرحان إن حد هيكون جاي حدانا
جلال.انا العمده يا زينب ومن ميتا بضايق لوجود حد أنا كل ما في الأمر إن في ناس تستاهل وناس لا
زينب.تقصد مين يعني
جلال.والله اللى على رأسه بطحه بقي
نادين.ابوي اتوحشتك جوي جوي
جلال.حبيبه ابوكي الغاليه كيفك
نادين.تمام ايه كنت عند بنات عمي احمد ومهران كلمني
جلال.مافيش بس اللى كنتي عايزه تعرفيه من يومين إن جاسر هيتجوز
نادين.وه اوعاك تكون زهره
جلال.هههه لا مش زهره داليدا وزمانها جايه وهتعرفيها
نادين.الحمد لله إن شاء الله شوال بطاطس إلا زهره ده مابتنزلش من الزور والله
جلال.اهو بقي القلب وما يريد وأنا مش عارف اخوكي بيحبها كده ليه
وفي تلك الأثناء
خديجه ورقيه.السلام عليكم يا عمي كيفك
جلال.وعليكم يا بنات نورتوا
خديجه.بنورك مش كنتي تقوليلنا يا حاجه نادين كنا جينا سوا مش انتي أول ما مهران كلمك طيرتي
نادين.وانا اعمل ايه بابا وحشني اوي
رقيه.وه وه فين لغه الصعايده الله يرحمها ولا ايه
نادين.ماتخافيش موجوده بس لزوم التناكه هههه
وفي تلك الأثناء
داليدا.اه أخيرا يا رب وصلت
جلال.حبيبه قلبي اتوحشتك جوي يا غاليه
داليدا ببكاء.انت اكتر يا عمو عامل ايه
جلال.بقيت كويس لما شوفتك
نور.احم احم نحن هنا.ازيك يا اونكل أنا نور
جلال.ازيك يا بنتي وانتي بنت مين
داليدا.تبقي بنت خالو عز
جلال.يا زين المعرفه كيفك وكيف ابوكي
نور الحمد لله كلك بخير
جاسر.خلصنا من وصله صله الأرحام دي ولا ايه
داليد بغيظ.اونكل ممكن تعرفني على بقيه العيله
جلال.من عنيا يا حبيبتي بس اطلعي غيري خلجاتك الاول عقبال ما نتجمع عالغدا
داليدا.حاضر عن إذنك
نادين.تعالوا معايا هوريكوا الاوضه بتاعتكوا
داليدا.تعالى أنا حبيتك اصلا وشك بشوش كده بس اوعي تكوني زهره
نادين.ههه لا أنا نادين أختك جاسر
داليدا.عمتو حبيبتي شوفي قلبي حس بيكي ازاي
نادين.دي انتي مصيبه وأنا احب النوع ده شكلنا هنبقي صحاب
جلال.يلا يا هنيه نادي لداليدا ونور علشان الغدا
هنيه.حاضر يا عمده
جلال.البنات نازلين نفسي تفتحي خشمك بكلمه كده او كده
زينب.اهو هنتخرس علشان السنيوره
داليدا.مساء الخير
الجميع.مساء النور
نادين.تعالوا جمبي هنا
جلال.منورين يا جماعه والعيله بتكبر بيكوا واللى جمعكوا عليه إن جاسر وداليدا فرحهم الاسبوع الجاي واكيد الكل هيفضل في الدوار وماحدش هيعاود على داره إلا برأي
كانت تلك الكلمات تقع على اذانهم فمنهم كان ينظر نظرات فرح والآخر كره
جلال.هنيه طلعتي الوكل لأبوي
هنيه.ايوه يا بيه تؤمر بحاجه تانيه
جلال.لا روحي انتي
داليدا.بت يا نور مين الست اللى بتبصلى من تحت لفوق دي كإني قاتلها قتيل
نور.تلاقيها حماتك أنا عارفه النوع ده
داليدا.حماتي لا طبعاً اومال الواد جوزي طالع حلو لمين مش طالع لابوه ولا لامه يكونش لجئ ولقينوه في الزباله
نور بضحكه عاليه.منك لله مش قادره
زينب.وياتري بتضحكوا على ايه ضحكونا معاكوا
داليدا.سوري في السؤال هو انتي مين او اسمك ايه
زينب.اسمي زينب وهبقي حماتك
داليدا.الله اكبر كنت حاسه بيكي والله يا حماتي قلب الكنه بردوا عمره ما يغلط
الجميع.ههههه
خديجه.دمك خفيف اوي يا داليدا مش زي ناس وهي تنظر لزهره
داليدا.بحركات خفيفه.مين الناس دي أنا عايزة أعرف
مهران.تصدقي يا مرت أخويا شكلك كده وشك حلو الكل اتجمع بسببك انهارده
داليدا.وان شاء الله عمركوا ما تتفرقوا
جلال.امين يلا اللى خلص وكل يجي ورايا على الصالون
في الصالون.
جلال.بصي يا بتي دي زينب مرتي وده مهران ولدي ونادين بتي وطبعا جاسر
وده احمد اخوي ومرته ناديه ودول خديجه ورقيه بناته وده اسر ولده
وده عادل اخوي الصغير ومرته نرمين وبته رغد وولاده ادم ومعتز
داليدا.اهلا اتشرفت بيكوا
جلال.نسيت اعرفك.ودي زهره بنت خاله الولاد ودي لاجئه عندنا هتلاقيها عالطول
داليدا.اخيرا يا زهره ده انتي لو جاموسه قصدي جاسوسه مش هدور عليكي كده
زهره.ودوري عليا ليه مزعلاكي في حاجه
داليدا.وانتي تقدري تزعليني أبدا بس قالوا إن في هنا ورده او زهره معصبه الكل فقلت اعرفها مقامها بس
كادت زهره تتكلم ولكن قاطعها جلال
جلال.بس يلا يا بنات اطلعوا بره في الجنيه او فوق واتحدثوا مع بعض
البنات.حاضر
داليدا.هو قال البنات يا زهره انتي من البنات عجيبه دي
الجميع.ههههههه
زينب.تعالى هنا يا زهره يا بتي
زهره.حاضر يا عمتي
في الاعلى
كان بجلس البنات ويضحكون
نادين.يلا يا داليدا قولى حكايتك
داليدا بتمثيل.والله حكايتي تصعب عالكافر يا بنتي اسمعوا بقي
أنا بنت وحيده اهلي عملوا حادثه من سنتين قبل ما كمل السن القانوني وعمي رباني مع ولاده وكان بيعمل كده علشان الورث بس وخطبني لابنه الكبير ومنعني إني اتكلم مع حد علشان ما حدش يعرف إلا لما اونكل جلال راح البنك وشاف حسابي فيه بقي يقل فشك في الموضوع ورفع قضيه على عمي وكسبها وجابلى حقي تاني وجابني هنا علشان ماحدش يقدر يجبرني على حاجه تاني
نادين.يا حبيبتي أنا أسفه وتلاقي مرات عمك كانت مشغلاكي خدامه يعني سوري
داليدا.لا ماحصلش أنا اللى شغلتها خدامه عندى كنت بعاملها معامله عبيد
نور.هههه يا جاحده
داليدا.الا قوليلى يا نادين المز اخوكي ده سكته ايه اصل بصراحه مش عايزه اغصب ولاد الناس عالجوازه
نادين.ههه ما تخافيش جاسر ده مافيش احسن منه بس في عدم وجود زهره تحسي إن البت دي سحراله
داليدا.لا ماتخافيش أنا الحديد في ايدي يلين بإذن الله
قولولى بقي مين السنجل فيكوا ومين المرتبط
خديجه.انا بحب ادم بن عمي عادل بس هو ولا هنا البعيد اطرش
رغد.مانقوليش على اخويا كده ما أنا كمان بحب اخوكي وهو ولا هنا ليه مش عارفه اسر ده لوح تلج واقف
رقيه.وانا الواد.معتز هيجننني
نادين.وانا الحمد لله مخطوبه لابن صاحب بابا عموري حبيب قلبي
نور وأنا مش عارفه الواد مهران ده تحسي كده السناره غمزت
داليدا.العب يا معلم هنبقي سلايف
واخذ الجميع يتحدث ويضحك
في الأسفل
مهران.بس تصدق مرت كيف القشطه شعر اشقر وعيون ملونه حكايه ولا بنت خالها
جاسر.ما تتلم بقي هتبقي مرات اخوك وبتتكلم عنها كده
مهران بمكر.لما بقي مايمكن مايحصلش نصيب
جاسر.وانت مالك انت خليك في حالك بقي
ادم.خلاص بقي انتوا صغيرين ويلا علشان الوقت أتأخر وعايزين ننام
معتز.تيجوا تناموا عالسطوح زي زمان
اسر.يلا بينا
وفي أثناء الليل
جاسر.مهران انزل هات مايه عطشان
مهران.بس يا عم عايز انام
جاسر.بارد قابلني لو شربت منها
داليدا.يا مامي البيت مضلم كده ليه طب فين المطبخ
وفي تلك الأثناء وجدت خيال خلفها
داليدا.اعا
جاسروضع يده على فمها.اخرسي انتي اللى منزلك بلبسك ده افرضي حد شافك
داليدا بخوف.وانت مالك أنا كنت نازله اشرب وابعد ايدك دي عني
جاسر بتركيز في عيونها
داليدا.جاسر اوعي جاسر
لم يرد عليها
داليدا في سرها.جبته لنفسك ثم ضربته في قدمه بشده وجرت
جاسر.داليدا
يتبع الفصل التالي اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية دوار العمدة" اضغط على أسم الرواية