رواية بنات الخالة الفصل الثاني بقلم شروق حجازي
رواية بنات الخالة الفصل الثاني
وقفنا المره اللي فاتت لما البنات وصلوا محطة القطر وركبوا القطر المتجه للصعيد (المنيا)
وكان القطر قدامه وقت لسه علي مايتحرك
سيليا :انا خلاص مش قاااااااااااااااااادره جعاااااااااااااااانه
حرام عليكوا تعملوا في أختكم كده تجوعوهاا ياصغيره علي الهم يانوسه
بصولها أخواتها كلهم بصدمه (أمندا ونور كمان عشان هم من صغرهم مع بعض ومتربيين سوا وعشان كده بيعتبروا نفسهم اخوات مش بنات خاله)
ثم قالت أينور:هاايل كملي كملي وبعدين نفسي أشوفك مره مش جعااانه دا انتي مبتعمليش حاجه غير الاكل
ثم ضحكت باقي الفتيات علي سيليا علشان هي دايماً فضحاهم كده لإنها بتحب الأكل أوي
ولسه سيليا هتكمل قاطعته نور وقالت:القطر لسه فاضله شويه علي مايتحرك هنزل أجيب أي حاجه عشان المفجوعه دي ماتقومش تاكلنا 😂
وبالمره ناكل احنا كمان عشان مأكلناش من امبارح
نزلت نور تشتري أي حاجه ياكلوها شافت محل صغير كده
أول ما نزلت من القطر علي طول وراحت واشترتلهم بسكوت وعصائر ومايه عشان المسافه طويله وجابت لسيليا شنطه ماليانه حاجات كتير لوحدها عشان متفضحمش تاني عشان لو جاعت بتتحول😂
وهي راجعه كان في واحد كان بيجري عشان يلحق القطر وخبط فيها من غير قاصده ووقعت نور والحاجه اللي هي جايباها وقعت ساعدها انها تقوم ولم الحاجه وقعد يعتذرلها كتيرر وكل ده ونور مش هنا مش مركزه في الكلام اللي بيقوله أصلاًبس مركزه مع عيونه عشان عيونه كان لونهم أزرق فاتح كده لون الكريستال اللي يشوفهم يتسحر بيهم
قال الشخص ده ياأنسة انتي كويسه انا بعتذرك بقالي ساعه وانتي مش هنا خالص
ردت عليه نور وقالتله نور قاله ايه قالتله اسمي نور
قام رد عليها تشرفنا وأنا اسمي يزن
نور في نفسها الله وكمان اسمك جامد زي عينيك القمر دي
يزن:ياأنسه ياأنسه
ونور مش هنا أصلا 😂
يزن:ياأنسه طب يانور
نور :نعم
يزن : أخيراً انتي بتسرحي دايما كده
نور:هو ممكن أسألك سؤال
يزن :أكيد
نور:عينك دي ولينسز
يزن بصلها بصدمه كده وقعد يضحك جااامد
وهنا نور فاقت واستوعبت هي قالت اي
وطلعت تجري من قدامه تركب القطر😂
يزن نده عليها وقالها عيوني علي فكره بس مش أحلي منك
سمعته نور وابتسمت بس مرضيتش تبصله عشان كانت مكسوفه
وركبت نور القطر ويزن برضوا بس كل واحد قاعد في مكان بعيد عن التاني
سيليا: أخيراً جيتي انا بطني بتهوهو مش بتسوسو لا 😂
نور:حدفتلها الشنطه اللي كانت جيبهالها وقالتلها خودي يختي سكتي كلابك 😂
وقعدوا البنات يضحكوا واتلاهوا في الاكل
أينور بصت لنور وحست ان في حاجه من أول ماجات عشان هم قريبين جدا من بعض وعارفها كويس
أينور :في اي مالها خدودك حمره كده
نور حطت ايدها علي خدودها وقالت بجد
أينور: ضحكت عليها وقالتها انجزي في اي
نور :يوه دايماً قفشاني كده ثم حكت نور كل اللي حصل بينها وبين يزن وأينور قاعده مش قادره تمسك نفسها من الضحك
نور بصت بصه لأينور خلتها تسكت وبعد ماسكتت قعدت تضحك تاني وقالتلها مش قادره أعمل اي يعني
وبعد شويه سكتت أينور واتكلمت بجديه
أينور :ألا قوليلي جيبتي الشجاعه دي منين دا انتي بتتكسفي من خيالك وبتمشي بصه في الأرض
نور :أهو اللي حصل بقا أنا ذات نفسي مش عارفه عملت كده ازاي
وبعد وقت خلصوا أكل وناموا البنات عشان مكانوش ناموا من امبارح بس نور فضلت صاحيه تفكر في يزن اللي شاغل تفكيرها وتضحك علي نفسها وتقول أنا ازاي قولت كده فعلاً أينور معاها حق انا بتكسف من خيالي وبعد وقت نامت نور هي كمان
وفي الجهه التانيه من القطر يجلس يزن وهو يضحك علي تلك المجنونة التي خطفته من أول نظره وارتباكها لما بصت في عيونه وكسوفها لما خدت بالها هي قالت اي
وبعد وقت نام هو كمان بس كان في شخص تاني مركز مع يزن وهو زين أخوه
هو كان موجود في القطر بس كان علي أخره عشان يزن اتأخر عليه يجماعه
وكان مستغرب عشان أول مره يشوف يزن سرحان وبيضحك كده بعد اللي حصل ودي حاجه هنعرفها بعدين بس مسألهوش وقال في نفسه أكيد هيجي يوم وترجع زي ماكنت يايزن وشكله كده قريب وضحك هو كمان
نرجع بقا للبنات
اللي كانوا ناموا بس صحيت سيلين وصحت سيليا وصحوا الاتنين أمندا
سيلين بصوت واطي انا زهقت ولسه المسافة طويلة
أمندا وسيليا في صوت واحد لااااااااااااااااااااااااا
كفاية أخر مره زهقتي فيها مش فاكره عملتي اي واي حصل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط:"رواية بنات الخالة"اضغط علي اسم الرواية