رواية حين تقع في الحب الجزء الثالث 3 الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم ندى علي
الكل وصل قدام البيت وهما نزلين تزمير بكلكس العربيات بتاعتهم محمد نزل من العربيه وراح نزل يمني
نور راحت علي يمني :محتاجه اي حاجه انا جنبك هنا
يمني بتوتر وحب :ربنا يخليكي ليا
محمد مسك ايدها وداخل بيتهم
غسان بمرح :ايه يا عم محمد واخد كدا مراتك وماشي ولا كأننا معزومين عندك علي العشاا
عمر :طب والله عيب في حقنا يا جدع لالالا
قاسم :بص انت شكلك اصلا معندكاش اكل بحيث كدا نجيب اكلنا ونيجي نقضي اليوم مع بعض
محمد :وماااالو اصل انا دافع مليون وشويه علشان اقصي اليوم معاكو انتو يلا يا باشا منك ليه كل واحد ياخد مراته وعيالو ويمشي
نور بمرح :يمني انا حساكي عوزه تتكلمي تعالي يا حببتي نتكلم شويه
يمني ضحك وحمد شد يمني عليه
محمد :متشكرين يا مرات اخويا هدي جوزك وانا هبقي اشوف عوزه ايه هيا
محمد اخد يمني اجباري ودخل علي شقته وبص ليهم وهما وقفين قدام البوابه جنب بعض والبنات بتضحك وقفل الباب في وشهم
نورهان بضحك :قليل الاصل اووي يعني
عمر اخدها من ايدها ومشي :اووي اووي
والاكل اخد مراته وعياله وطلع علي شقته بتعب واضح علي الكل
في شقة محمد ويمني
الشقه كانت متزينه والريحه فيها تحفه والنور هادي والجو جميل جدا
محمد مسك ايد يمني بحب :مش مصدق ولا قادر استوعب ان خلاص بقيتي في بيتي
يمني :انا ليا عندك فلوس وانا بطالب بيهاا
محمد بستغراب :فلوس ايه دي انشالله
يمني :انت مسمعتش عن اسقاط القايمه وان العريس هو اللي بيجيب كل العفش وانا عوزه غلوس العفش اللي انا جبته
محمد مسح وشه بغيظ :يمني اكيد مش ليلة دخلتنا هنتخانق عن القايمه والمهر انتي مالك بكلام دا اصلا
يمني :ازاي يعني هو انا مش من ضمن البنات ولا الكلام دا علي ناس وناس
محمد بص لسقف :عين مين دي ياربي غير البوم اللي انا مصاحبهم يا حببتي دلوقتي النهارده ايه ؟
يمني :فرحنا
محمد :حلو يوم الفرح دا العرسان بيعملو ايه ؟
يمني :انت بضيع الموضوع في الاسئله دي لييه انا داوقتي بتكلم في موضوع القايمه اللي سقطت وانت بتتكلم عن الفرح
محمد بغيظ :يحر'ق ام القايمه علي البي عمالها انا كنت ناقص
يمني :شوفت بتتعصب عليا في اول ساعه جواز اهوو
محمد :انتي متعصبيش بالله ؟دا انتي تحر'قي الدم
يمني بزعل :متشكره يا سيدي
محمد بهدوء:خلاص يا روحي انا اسف ولا هتعصب ولا هتنرفز وهنقضي ليلة زي العسل صح
يمني :ايوااا صح بس القايمه هنعمل فيها ايه
محمد وهو ضاغط علي سنانه :انتي كنتي فاضيه اليومين اللي فاتو لدرجة انك فتحتي فيس وعرفتي المواضيع دي كلهااا علشان تيجي تطلعيها علي اللي جابني انا بصي يا يمني انا داخل اغير هدومي وهطلع يا حببتي تكوني غيرتي ماشي
يمني بتوتر :ماشي
محمد باس راسها :ربنا يهديكي ودخل الحمام
ويمني دخلت اوضة النوم بقلب مقبوض
*************************
في شقة غسان
نور نايمه علي صدر غسان بترسم دواير علي التيشرت بتاعه بصباعها
نور بملل :غسان تعالي احط ليك ماسك ايه رايك ؟
غسان برفع حاجب :ماسك ايه يابت اللي تحطيه ليااا شيفاني اختك نايمه جنبك
نور بغيظ :يا غسان عادي الماسك للبنات والرجاله بص هحط ليك وهخلي بشرتك فله
غسان بتعب :نامي يا نور ربنا يهديكي يا حببتي نامي وشدها علي صدره تاني
نور بملل:ما هو انا زهقانه اوووي ومش عرفه اعمل ايه
غسان بذهول :زهقانه ايه الساعه 2 يا حببتي يعني نامي
نور :انت عاوز تنام وخلاص انا عوزه اسهر
غسان بخبث :انا لو سهرت بعمل حجات اناي بتضايقي منها خليني قاعد بحترامي احسن ما اعد بقلة ادبي
نور بكسوف :انت قليل الادب يعني ايه اللي هيحصل لو قعدنا قاعده رومانسيه انا وانت من غير سفاااله هاااا
غسان :دا غير شتمتك ليا وهعديهااا بس هنعد فين دلوقتي يا ماما قوليلي انتي
نور بصت ليه بحماس :كوبيتين شاي مع طبق بسكويت في البلكونه بتاعتنا علي ضي القمر احلي من ميت مكان هااا قولت ايه
غسان شال الغطي من عليه :قولت امري لله قومي نعمل شاي ونعد
نور باست شفايفه برقه وقامت جري علي المطبخ
*****************
في شقة قاسم
قاسم شايل زهره رايح جي في الاوضه بغيظ وهي بتعيط :يحر'ق ام الخلفه علي اللي خلفو وعلي اللي عايزين يخلفو في ساعه وحده
نسمه ايجة من المطبخ وفي ايدها الرضعه بتاعت زهره :هات كدا لما احاول اشربها يمكن تسكت
قاسم اداها زهره بتعب :خدي شربيها وحولي تخليها تنام وغمز ليهاا
نسمه :قاسم انت فايق ورايق يا حبيبي
قاسم :وانا ايه اللي هيعكر مزاجي يا نسمه هانم ؟
نسمه :يعني بنتك مش راضي تسكت وبتعيط وانت همك الوحيد انك وسكتت بتوتر وكسوف انا بقول ايه ياربي
قاسم مربع ايده :اممم كملي همي الوحيد ايه يا روحي خليني اقطع لسانك دا يلاا
نسمه بذعر :همك الوحيد انا يا حبيبي هو انا قولت حاجه او اقدر اقول
قاسم بص ليها :جبانه ودخل علي السرير يلعب في فونه ونسمه بتحاول ترضع زهره
****************
في شقة محمد ويمني
يمني قاعده علي كرسي التسريحه ومحمد بيفك الطرحه بتاعتها بغيظ
محمد بغيظ :يعني هي حاطه 4000 تلاف دبوس ليييه بتزل فيااا
يمني :لاء علشان الطرحه متقعش
محمد بغيظ :لاء احنا علي الحال دا نجيب اتنين قهوه نشرب شويه ونفك في ام الطرحه شويه
يمني :طب انا اعمل ايه ذنبي اييه قوولي
محمد :اسكتي خاالص يا يمني علشان مقتلك'يش الثانيه دا ضيعنا نص اليوم في ام القايمه والنص التاني في فك ام الطرحه لسه ايه علشان اكون عامل حسابي
يمني بضحك :فك يا حبيبي وانت ساكت فك
محمد فضل يفك لحد ما معدش قادر واخيرا الطرحه اتفكت
محمد :ياااااه الواحد حااسس نفسه فتح قناة السويس يلا قومي غيري هدومك علي ما احيب حاجه نشربها ودخل علي المطبخ ويمني فكت الفستان وجهزت نفسها وقعدت علي السرير بتوتر
محمد دخل الاوضه ببتسامه اول ما شاف يمني اختفت الابتسامه :نعمم في ايه يا اختي ايه اللي انتي لبساه دا
يمني بلعت رقها بتوتر :ددد احم دي بجامه نص كم
محمد :نص كم لاء كتر خيرك والله ايوااا دي لبساها لييه برضو بسمع ان العروسه في ليلتها الاولي بتلبس قميص نوم حلو لجوزها كدا فيين الكلام دا عندك
يمني بتوتر :اصل اصل بصراحه مجبتش الكلام دا
محمد بصدمه :مجبتيش اييه يا روحي بس علشان اكون فاهم مش عاوز اظلمك
يمني بكسوف :قمصان نوم انا بس جبت هدوم اعرف امشي فيهااا حجات متكسفش وانا لبسااها
محمد :يخرااابي يا خظي النيله كأن انا بقالي 35 سنه مستني ليله زي دي علشان اشوف مراتي وحلالي براحتي وتيجي تلبسي بجامه بنص كم عملت اييه انا في حياااتي علشان دا يحصلي
يمني بخجل :والله انا اتكسف البس كدت حتي لو ايه حصل معلش استحمل بس لما اخد عليك
محمد :ايوااا يعني ايه الكلام دا
يمني باعت رقها بتوتر :ع ع احم عوزه انام
محمد بص ليها بغيظ وراح علي الدولاب بتاعها فتحه وفضل يدور فيه لقي قميص نوم مفتوح من الجنبين وشفاف من عند البطن وبحملات وقصير جدا ابتسم اووي وراح اخده
يمني اول ما شافت القميص اتصدمت :ايه اللي جاب دا هنااا اكيد ماما
محمد ببتسامه :حماتي حببت قلبي ربنا يخليها ليا حاسه بيا يلا يا حببتي روحي اقلعي البحامه دي والبسي دا وتعالي يلاااا
يمني بصدمه :مستحيل مستحيل مستحيل
محمد :علياا النعمه هتلبسيه لياا
يمني بكسوف وبصدمه :اناا البس دا علي جثتي
محمد قعد علي السرير :يادي ام اليله الطبن لسه ساعه اقناع في ام القميص يمني اقولك حاجه يا حببتي بلا دخله بلا زفت وتعالي نام
يمني ببتسامه :دا الكلام اللي يدخل القلب قبل العقل يلا يا حبيبي
محمد مسك ايدها بغيظ :بت انت هتشليني امسكي ام القميص اهو والله ما انا جي جنبك انا طالع برا ادخلي نامي ورزع الباب وطلع برا
يمني اتخضت ومسكت القميص وفضلت باصه ليه وبعدين نزلته بفقدان امل
بعد ربع ساعه محمد قاعد بيشرب في سجاير بغضب برااا
يمني بكسوف :احم محمد
محمد بص ليها واتصدم من شكلهااا وجمالها في القميص :اوباااااا بسم الله مشاء الله
يمني بتحاول تخبي جسمها من عيون محمد اللي بتحرقها
محمد قام قرب منها ومسك ايدها وباس خدهاااا :اليوم دا انتي فهماه غلط لو انتي مش عوزاني المسك انا مستعد لدا وهسيبك خااالص علي راحتك
يمني بصت ليه بكسوف :بحبك
كان تصريح من يمني لمحمد انها عوزاه محمد قرب منها واشتالها ودخل علي قوضة النوم .
( انتظرو القادم )
- تابع الفصل التالي عبر الرابط (رواية حين تقع في الحب) اضغط على اسم الرواية